Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å tape ører er fullstendig smertefritt.

 

Vi tapet ørene til Geisha i 1,5 dag i en periode der tuppen på ørene hang litt ned. Geisha hadde såppas små ører at de nok uansett hadde reist seg.

 

Ørene tapes i tannfellingsperioden, rundt 4 mnd alder, da det er da brusken setter seg.

 

Vi gjorde det med at vi klippet til en liten bit dorullpapp som vi tapet fast på innsiden av øret for å støtte øreflippen. En liten bro mellom ørene sikret stødighet. Det tapes ikke stramt , og det er ikke vondt.

 

Kan ikke se hvordan det er dyreplageri. Om det skal være dyreplageri er det på lik linje med dressur som nevnes ovenfor. Taping av ører og dressuer er noe vi mennesker gjør med hundene for at hundene skal bli slik vi har lyst at de skal være.

 

På dp ser man uansett størrelsen på ørene med tanke på avl. Man avler ikke på en hund med små ører og en med skikkelig dumboører, dersom man vil ha valper med kun små ører. Hadde min hund hatt store ører hadde jeg nok valgt å tape de ned istedet for å få hengeører.

Lenke til kommentar

Hele vitsen med strupebånd er jo at det skal bli ubehagelig å dra i båndet. Når smarte folk i tillegg har funnet ut hvorfor hunden gjør det, og hvordan man kan unngå det, skjønner jeg ikke helt vitsen med å forsvare bruken. Man må kunne være ydmyk nok til å kunne innse at det man har trodd tidligere kan være feil, når man får ny informasjon.

Lenke til kommentar

Noe av poenget med ett strupebånd er at HVIS en stor hund pluttselig bestemmer seg for å prøve å dra så får den det ikke til like mye. En jente på 60kg hadde aldri klart å holde Zeus hvis han pluttselig ville løpe etter en katt. Med ett strupebånd så har hun større sjangse for å klare det, for da kverker Zeus seg selv med å dra hardt. Dette betyr at strupebåndet oppfører seg akkurat som hvilket som helst annet bånd til vanlig, men hjelper en liten eier å holde kontroll på hunden hvis en uforsett situasjon skulle oppstå.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Hele vitsen med strupebånd er jo at det skal bli ubehagelig å dra i båndet. Når smarte folk i tillegg har funnet ut hvorfor hunden gjør det, og hvordan man kan unngå det, skjønner jeg ikke helt vitsen med å forsvare bruken. Man må kunne være ydmyk nok til å kunne innse at det man har trodd tidligere kan være feil, når man får ny informasjon.

 

Helt enig :yes:

 

Når det er sagt er jeg og mot taping av ører. Selv om det er for en kort periode, er dette en av de viktigste periodene i en hunds liv. Taping medfører at man ødelegger noe av hundens viktigste kommunikasjonsmiddel: ørene...

 

Men hver får gjøre som de vil. Jeg har en fantastisk hund jeg .)

Lenke til kommentar

Man bruker strupehånd til dressur.

JEG kommer aldri til å bruke strup på min, men det finnes andre som gjør det.

Jeg forsvarer ikke de som bruker det feil, men det er faktisk de som kan å bruke det.

-

Taping av ører, kupering av hale osv osv.

Jeg syns det er feil å forandre på hunden.

Har den en feil, så har den en feil. Men alt for utstillingen ?? ;)

Det er forskjell på en liten tapebit og surre sammen ørene da.

Endret av Marialn
Lenke til kommentar

Jeg bruker slik kjetting rundt halsen på Geisha, som blir strammere hvis hun drar. Dette er rett og slett fordi dvergpinscheren har en lang og tynn hals og smalt hode, som gjør at de ofte er utbryterkonger når det gjelder vanlige bånd og seler.

 

Denne kjettingen er det eneste halsbåndet hun aldri har klart å vri seg ut av. Nå er dette forsåvidt ikke noe problem lengre, og jeg kan egentlig stikke på dyrebutikken den dag i morgen og se om jeg finner et vanlig halsbånd til henne. Vi har henne uansett løs 90% av turen når vi er ute å går, og hun har sluttet å stikke av for lengst

 

EDIT: Øyvind. Man taper ikke igjen ørene da :) Hunden hører like godt alikevel. Det hadde virkelig vært dyreplageri om man skulle tapet igjen øret til hunden . De som gjør dette riktig passer på at øregangen får godt med luft.

Endret av Light Alba
Lenke til kommentar

Sånn litt OT tror jeg at jeg hadde klart å holde igjen en Doberman som ville løpe etter en katt. Men nå er min hund kanskje ikke den vanligste hunden jenter på min størrelse har :whistle:

 

Naranek: Smarte folk har også funnet ut at fysisk straff står sterkere i hundens hjerne enn lysten om å få noe godt (godbit eller ros). Selv om det ikke betyr at jeg er noen tilhenger av å løpe rundt og fysisk straffe all atferd jeg mener er uønsket :)

Det finnes flere veier til Rom, men man må klare å holde seg på veien for å komme frem. Så man må vite hva man driver med, uansett hvilke metoder man velger å bruke.

 

Syns ikke "ødelegge språket" til hunden er noe argument imot taping forresten. Vi har jo hunder i alle størrelser og fasonger, stumphaler, halve haler, hunder med knøttsmå ører, enorme hengeører og alskens annet. De forstår hverandre jo selvom :)

Lenke til kommentar
EDIT: Øyvind. Man taper ikke igjen ørene da :) Hunden hører like godt alikevel. Det hadde virkelig vært dyreplageri om man skulle tapet igjen øret til hunden . De som gjør dette riktig passer på at øregangen får godt med luft.

 

Søt du er :love:

 

Dog var det ikke hørselen jeg siktet til, men rett og slett evnen til å bruke ørene som et kommunikasjonsmiddel :)

*småler av Linns morsomme svar*

Lenke til kommentar
Sånn litt OT tror jeg at jeg hadde klart å holde igjen en Doberman som ville løpe etter en katt. Men nå er min hund kanskje ikke den vanligste hunden jenter på min størrelse har :whistle:

 

Jeg bruker ikke strupebånd på min når jeg går tur med den. Men jeg har kjent hvor hardt den drar når den pluttselig vil noe. Den HATER katter, å ser han de i nærheten av seg så vil han gjerne ta de. Jeg veier over 100kg, å jeg sliter med å holde kontroll på Zeus når han røkker å drar det han klarer. Han veier i overkant av 50kg. Er sykt hvor sterke de egentlig er, å med det lave tyngdepunktet å 4x4 skal det litt til å stoppe de. X'en min å jeg var ute å gikk tur med han en gang, å da ble det litt slakk på båndet å han svingte inn på ett jorde å småløp innover. Når båndet da ble stramt, ble hun slengt etter han inn på jordet å lå der å kavet. Her prøvde han jo ikke å komme seg vekk engnag. Han bare var uoppmerksom å småjogget. Jeg holdt på å le meg ihjel at hele greiene, å Zeus kom jo løpende tilbake å ville leke. Han trodde jo hun lå å kavet på jorde for å leke med han. Skal legges til at hun veide nok omtrent det samme som Zeus.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
EDIT: Øyvind. Man taper ikke igjen ørene da :) Hunden hører like godt alikevel. Det hadde virkelig vært dyreplageri om man skulle tapet igjen øret til hunden . De som gjør dette riktig passer på at øregangen får godt med luft.

 

Søt du er :love:

 

Dog var det ikke hørselen jeg siktet til, men rett og slett evnen til å bruke ørene som et kommunikasjonsmiddel :)

*småler av Linns morsomme svar*

 

Yepp, så det selv men etter at jeg hadde trykket på "svar" knappen :blush: Bøyer meg i støvet

 

I dag møtte vi en valp . Geisha hilste på den og valpen skulle legge seg ned for å underkaste seg. Da blir eieren helt rebelsk og sier NEEEEEEEEI og plukker opp valpen. Herregud... snakk om å sørge for at valpen ikke får hundespråk. .. . liten rase

Lenke til kommentar

Haha, jeg ser det for meg :!: Ja, det er litt urettferdig i forhold til vekt og tyngdepunkt. Men per dags dato har jeg *bank i bordet* aldri blitt dratt på snørra! Selvfølgelig ser jeg sikkert dummere ut enn en person som holder igjen en liten rabiat sak, fordi det krever mer. Men det går jo an, det er avhengig av teknikk og oppmerksomhet til det som skjer rundt.

 

Pappa skulle gå en liten tur med Mona forrige vinter. Jeg sa at hun av og til hopper etter biler, men joda, det skulle ikke være noe problem. Da de kom tilbake fortalte pappa at det første som hadde skjedd var at Mona hoppa avgårde og han gikk rett i knestående :p Han er vel 15 cm høyere enn meg og veier nok en 20 kg mer (litt tipping på kiloene her, siden jeg ikke pleier å veie faren min).

 

Edit

Naranek: Så du sammenligner et napp i båndet med pisking?

Er ikke så glad i å sammenlikne dyr og mennesker jeg da, men.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
Naranek: Smarte folk har også funnet ut at fysisk straff står sterkere i hundens hjerne enn lysten om å få noe godt (godbit eller ros).

Det gjelder for mennesker også, men det er ikke så mange som argumenterer for gjeninnføring av pisking som avstraffelsesmetode av den grunn.

 

Ja, for å piske ett menneske er jo det samme som å ta bikkja i nakken å riste den litt når den er umulig. :roll:

Lenke til kommentar
Naranek: Smarte folk har også funnet ut at fysisk straff står sterkere i hundens hjerne enn lysten om å få noe godt (godbit eller ros).

Det gjelder for mennesker også, men det er ikke så mange som argumenterer for gjeninnføring av pisking som avstraffelsesmetode av den grunn.

 

Ja, for å piske ett menneske er jo det samme som å ta bikkja i nakken å riste den litt når den er umulig. :roll:

 

Kommer jo an på, er jo sikkert noen som ikke synes det er så vondt å bli pisket også . Kommer jo helt an på hva slags type pisking det er :!:

 

Men det er uansett en helt på vidda sammenligning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...