Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dere som reiser på business class i jobben: Hva er grunnen til at selskapet bruker penger på rådyre business class-billetter og ikke rimelige økonomi-billetter?

 

Er det fordi man regner med at forretningene blir utført bedre dersom man kommer uthvilt frem til reisemålet? Eller fordi ingen gidder å reise dersom de må reise på økonomiklasse? Eller bare fordi det er en trend?

Endret av Joddleif
Lenke til kommentar
Til dere som reiser på business class i jobben: Hva er grunnen til at selskapet bruker penger på rådyre business class-billetter og ikke rimelige økonomi-billetter?

 

Er det fordi man regner med at forretningene blir utført bedre dersom man kommer uthvilt frem til reisemålet? Eller fordi ingen gidder å reise dersom de på reise på økonomiklasse? Eller bare fordi det er en trend?

8067772[/snapback]

En kombinasjon av alt du nevner her.

Lenke til kommentar
Det jeg lurte på var om det er lov å ha med seg videokamera i håndbagasjen? Har lyst til å filme ombord i flyet siden det er første gang jeg flyr.
Det er tillatt ja. Men du kan ikke filme mens du letter eller lander, for da må alt elektronisk utstyr være avslått. Men mens du er i lufta kan du bruke det. Ta forøvrig en kikk her. Endret av Joddleif
Lenke til kommentar
Til dere som reiser på business class i jobben: Hva er grunnen til at selskapet bruker penger på rådyre business class-billetter og ikke rimelige økonomi-billetter?

8067772[/snapback]

For det første er business class-billetter fleksible, i motsetning til billige økonomi-billetter. Veldig mange bedrifter verdsetter fleksibiliten ved å kunne booke om avreise/hjemreise uten at det skal koste bedriften noe ekstra, har du en billig økonomi billett må du derimot som regel kjøpe en ny billett. Videre har veeeldig mange selskaper corporate avtaler hos flyselskapene, så den business-billetten du ser til New York på sas.no er - for å si det mildt - ikke den prisen alle selskaper må betale.

 

Er det fordi man regner med at forretningene blir utført bedre dersom man kommer uthvilt frem til reisemålet? Eller fordi ingen gidder å reise dersom de må reise på økonomiklasse? Eller bare fordi det er en trend?

8067772[/snapback]

Nei.

 

Som nevnt innledningsvis er veldig mange bedrifter avhengig av fleksible billetter, videre er det en stor forskjell mellom han som reiser i forretningsøyemed og en familie på 5 som skal på ferie. En som skal på forretningsreise er faktisk på jobb, og kan ikke disponere like mye tid som familien på 4 som er på flyplassen 2 timer før flyet går. Da er det meget praktisk med ingen køer (fast-track samt prioritet ved innsjekking/kontroller), mulighet til å ta med dobbelt så mye bagasje, tilgang til lounger (gratis WiFi, fax, telefon etc.), i tillegg til alt man har ombord som f.eks. mer plass som igjen legger forholdene til rette for å kunne arbeide litt - eller sove dersom du har et møte neste morgen "overseas". Ved ankomst er det også veldig greit å være førstemann ut av flyet, i tillegg er det ingen i business class som absolutt skal rote med bagasjen sin og skape kø så ingen kommer forbi i kabinen. Alt i alt er business class et produkt for han som ønsker å reise komfortabelt, men over alt; effektivt.

 

En god leder kan for øvrig også en og annen ting om incentiver, hvilket er særdeles viktig for å beholde nøkkelpersonene i bedriften. ;)

Lenke til kommentar

Takk for fyldig svar Robbiedeluxe. Har alltid lurt på hvorfor bedrifter bruker penger på business class-billetter ettersom de er så høyt priset, og bedrifter alltid ønsker lavest mulig utgifter. Men med tanke på corporateavtaler, og den fleksibiliteten og effektiviteten du nevner så er det kanskje ikke så ulønnsomt med business class alikevel ;)

Lenke til kommentar

Hei! Skal over til California igjen i mai, og denne gangen med Airfrance.

Har aldri reist med Airfrance før på lange turer, så lurer veldig på hvordan disse flyene er på "coach".

 

Noen erfaringer? Eneste jeg vet hittil er at de har visst de standard tv'ene i setene, med greit utvalg av kanaler på lik linje med British Airways.

Lenke til kommentar

AF sitt Y-produkt er ikke så aller verst. Du får god service og gratis champagne, selv i coach. AVOD systemet ombord er også ganske bra, og du har et par klassiske spill som pacman og space invanders. Husk bare å melde deg inn i Flying Blue, en tur/retur OSL-LAX bør gi deg ca. en gratis tur ned til Paris. :)

Lenke til kommentar
Nei, sånn generelt lixxom ...

8083789[/snapback]

 

Dersom du bor i Norge, anbefaler jeg deg å se på Eurobonus. Opptjeningsperioden er 1 år fra den mnd. du melder deg inn, og du blir oppgradert til sølv ved 20.000 samt gull ved 45.000 grunnpoeng. Dersom du flyr sjeldent er det kanskje ikke så mye hente (annet enn å spare opp poeng), men flyr du relativt ofte kan du nyte godt av en del goder. Dessuten er poeng en veldig smart måte å oppgradere klasse på, dersom du kjøper den billigste (såkalt happy-fare) billetten over til New York kan du oppgradere til Economy Extra for 10.000 poeng. :)

Lenke til kommentar

Lenge, lenge siden jeg har vært innom her. Ser det var et stort gap mellom sist gang vi diskuterte her. Vi må holde denne tråden mere aktiv om det er mulig, blir glad hver gang jeg hører ordene ''ferie'' og ''reise''. :)

 

Uansett. Hvordan er det å ta med seg bærbar når man reiser? Må sikkrehetspersonalet ta ut innholdet av min sekk jeg har bærbaren i? Og eventuelt eksaminere bærbaren? Robbie, hvordan fungerer det? :)

Lenke til kommentar
Lenge, lenge siden jeg har vært innom her. Ser det var et stort gap mellom sist gang vi diskuterte her. Vi må holde denne tråden mere aktiv om det er mulig, blir glad hver gang jeg hører ordene ''ferie'' og ''reise''. :)

 

Uansett. Hvordan er det å ta med seg bærbar når man reiser? Må sikkrehetspersonalet ta ut innholdet av min sekk jeg har bærbaren i? Og eventuelt eksaminere bærbaren? Robbie, hvordan fungerer det? :)

8125035[/snapback]

 

Du må ta ut laptoppen av sekken ja. Det er vel enkelte flyplasser (OSL?) som også krever at du tar ut alt av elektronikk av håndbagasjen.

Lenke til kommentar
Uansett. Hvordan er det å ta med seg bærbar når man reiser? Må sikkrehetspersonalet ta ut innholdet av min sekk jeg har bærbaren i? Og eventuelt eksaminere bærbaren? Robbie, hvordan fungerer det? :)

8125035[/snapback]

 

Min "hovedregel" er at så lenge du er nord for ekvator må du ta ut laptopen din, da denne kjøres gjennom x-ray alene i sin egen boks. Dette inkluderer altså hele Europa samt USA, men du trenger som regel ikke å vise frem laptopen i den forstand at du blir bedt om å skru den på etc. Dette har jeg kun opplevd en gang, dette var ved OSL der en eldre dame lurte på om det virkelig var en laptop ("så liten som den var"), det er uvisst om hun var ironisk/prøvde å være morsom - til det var jeg altfor trøtt til. :ph34r:

 

Sør for ekvator derimot (utenom EZE og SCL) er de ikke så fryktelig nøye på dette med laptoper. ;)

 

I USA og de store hubbene i Europa (minus Tyskland) spør de også ofte om du har en iPod e.l. for scanning sammen med laptopen. Når jeg tenker meg om har vel dette kun skjedd ved LHR, CDG og noen ganger i USA.

 

Forresten, noen som vet når de blir ferdige med butikkene ved OSL? Landet på OSL etter å ha vært et par dager i Sofia, og nå har de revet ned alle butikkene på venstre side i Utland. De blir jo aldri ferdig med butikkene på OSL...

Lenke til kommentar

Har et spørsmål angående min kommende utenlandstur.

Jeg er 18 år og lurte på hva som skjer hvis jeg blir tatt i tollen med alkohol holdig drikke over 22% (Sprit etc.). Jeg får kjøpt det der jeg skal men som 18år kan jeg ikke ta det inn i norge.

 

Er det bot ? er det straffeforfølgelse? etc.?

 

er ikke snakk om stor mengde selfølgelig. 1 til 2 liter

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
AF sitt Y-produkt er ikke så aller verst. Du får god service og gratis champagne, selv i coach. AVOD systemet ombord er også ganske bra, og du har et par klassiske spill som pacman og space invanders. Husk bare å melde deg inn i Flying Blue, en tur/retur OSL-LAX bør gi deg ca. en gratis tur ned til Paris. :)

8114192[/snapback]

Flotters! Tusen takk for god info og et flott tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...