Gå til innhold

Tvilsomme webshopbutikker! Hvor fornøyd er du?


Anbefalte innlegg

Tvilsomme webshopbutikker! Hvor fornøyd er du med deres etikk?

 

Du bestiller komponenter. Du får raske svar og god hjelp til å kjøpet. ”Utmerket kundebehandling”, tenker du og gir butikken karakter 6 etter at du får varene lynraskt tilsendt og de fungerer som de skal. ”Der skal jeg handle neste gang!”

 

Sånn er det oftest med webshopbutikker! Kundeservicen er upåklagelig så lenge ting går i den retning som både du (som kunde) og butikken ønsker. Alle tjener på handelen, smiler og er fornøyde. Men - hva skjer når noe ikke går som det skal? Hva skjer når det er en feil på komponenten(e) eller du ikke er fornøyd med noe vedr. handelen? Det er da problemene med webshopbutikker kommer! Det er da de viser sin sanne side og burde være det tyngste grunnlaget å sette karakter på!

 

Ved problemer, er da veldig mange butikker blir vrange, trege, unnskyldende og kyniske. De prøver deg ut og sjekker om du er av en svak personlighet som bare gir opp eller gir etter. De sjekker så om du er naiv nok til å kunne lures til en behandling som kommer webshopbutikken økonomisk til gode, og ikke kunden. Lykkes ikke noen ting, blir alt behandlet i ”slow motion” - og tynget av resurser som de er, blir du en minsteprioritet!

 

Jeg har dessverre hatt mange negative erfaringer med webshopbutikker!

 

* Fått demovarer (du kan se brutt forsegling og/eller merker fra bruk)

* Fått varer tilsendt under utilstrekkelig (billig) beskyttelse

* Fått god support før/under kjøp, dårlig support etter kjøp

* Blitt ignorert ved feil og mangler, eller meget tregt behandlet

* Fått feilkonfigurerte systemer (datamaskiner) tilsendt

* Fått datamaskiner som er dårlig montert

 

Hvorfor det er det sånn?

 

Mesteparten av disse problemene bunner i at de mindre webshopbutikkene sliter for tiden med konkurransen mot de større, og de større har blitt griske og vil/må ha mer.

 

Datakomponentmarkedet i dag er presset til et bunn-nivå! De store webshopbutikkene har en avanse fra 0,4 til 3 %, avhengig av type komponent og dens popularitet, og kan presse prisene ned så enormt fordi de er kjemper spredd over flere land med kjempehøyt salg og likedans inntekt. Dette er noe som utkonkurrerer de mindre webshopbutikkene sånn at det blir hardt for dem å i hele tatt ha hodet over vannet - selv med god arbeidsmoral og få ansatte. De store presser seg selv så hardt at de også blir veldig økonomisk avhengige, men ikke i så stor grad som de mindre. Ikke bare har disse firmaene et presset marked å forholde seg til, men i tillegg dette returproblemet der alle kunder (i følge norsk kjøpslov) kan returnere brukte varer innen 14 dager med full refusjon, som faktisk veldig mange gjør. Dette gjør det allerede vanskelige markedet enda mer vanskelig - tilnærmet håpløst for de minste!

 

Dette kalles ”monopolvirksomhet basert på størrelse” - et hardt, kynisk og statlig ukontrollert prismiljø. Dette er negativt for mindre webshopbutikker og de som ønsker å etablere, men helt klart prismessig positivt for oss som er kjøpere. Men lave priser har også en ”pris” for kundene, og dårlig kundeetikk blir en pris du må betale! ”Ingen ting er gratis i livet”, er et passende ordtak i denne forbindelse.

 

Datakomponenter og datamaskiner har aldri vært så billig å skaffe seg som i dag, og prisene bare presses videre nedover mot 0,-. De mindre butikkene blir økonomisk desperate og setter seg veldig ofte i en uheldig posisjon fordi hundrelapper blir for dem enorme summer når en kunde klager eller det er feil på en vare. De minste blir enda verre enn desperate! Og av disse grunner, hvor enn fælt det er å si, kan det nesten lønne seg å handle på de aller største butikkene som ikke er økonomisk truet i så stor grad som de mindre og helt minste. Men likevel, det er veldig få (om i hele tatt noen) webshopbutikker i dag som fører 100 % foretnings-/kundeetikk!

 

Jeg har alltid hatt en drøm om å starte en butikk eller firma som skal være 100 % etisk både foretningsmessig og kundemessig, og gjøre kundene fornøyde, fordi det er slik jeg er som person! Jeg har en idealistisk drøm om å skape et konsept der konseptet er trygghet! Men det er dessverre umulig å starte en i dag med tanke på innskudd, utgifter og den lave avansen/dekningen som er så lav at det kan virke som en sinnssykdom satt i system. Da måtte jeg ha tatt litt mer penger for å overleve, og kanskje ikke levert samme dag eller dagen etter, og dette er noe ingen liker. Mange mennesker fokuserer kun på pris og leveringstid, uten å fokusere på hva slags butikk dem egentlig handler i.

 

De største butikkene har kommet for å bli. De minste har kommet for å legges ned. Og de lave prisene og det pressede markedet kveler kundeetikken mer og mer, år for år!

 

Pr. i dag kvier jeg meg for å legge større summer i et kjøp i en hvilken som helst webshop!

 

Ille er det, og verre vil det bli! Hvor vil det ende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ille er det, og verre vil det bli! Hvor vil det ende?

5889302[/snapback]

 

De små sjappene vil nok forsvinne med mindre de greier og finne en nisje.

På komplette maskiner er det vel Dell som virkelig presser, ser de selger komplett PC uten skjerm for 1700,- +MVA og frakt.

Lenke til kommentar
De små sjappene vil nok forsvinne med mindre de greier og finne en nisje.

På komplette maskiner er det vel Dell som virkelig presser, ser de selger komplett PC uten skjerm for 1700,- +MVA og frakt.

5891887[/snapback]

 

Hm! Det billigste jeg klarer å få ut av Dell er:

 

Dimension 1100

2 781,-

Men du får med fargeprinter til en verdi av ca. 500,-, og det er veldig bra til denne prisen!

Lenke til kommentar
Hm! Det billigste jeg klarer å få ut av Dell er:

 

Dimension 1100

2 781,-

Men du får med fargeprinter til en verdi av ca. 500,-, og det er veldig bra til denne prisen!

5894301[/snapback]

 

Dette var ett tilbud til eksisterende bedriftskunder, kom som adressert reklame.

Men uansett er det åpenbart at det er umulig for butikker og underby Dell når de er i humør, alt for mange ledd som skal ha fortjeneste. Har selv drevet med HW-salg men i dag er slikt bare tull og drive med i småskala.

Lenke til kommentar

Har stort sett handlet hos de fleste webshoppene i norge, men kutter de blankt ut etter det jeg mener er vrang og dårlig service. Har nå 4 som jeg handler hos og som jeg føler yter bra service. Vil dra fram Netshop som den butikken jeg føler strekker seg lengst i forhold til service. Må det bare vare.

 

Advarsel en feil og du er ut.

Lenke til kommentar
Det er kapitalisme satt i system. Og alle dere små grinete nerder som sjekker prisguiden 10 ganger før de handler en kabel har skylden - delvis.

5892297[/snapback]

Jeg vil si at den påstanden der er VELDIG delvis. Som forbruker har man da rett til å handle der man vil, nettopp pris er veldig viktig mange.

 

Hvis jeg kan spare 500 kr på å velge en av de store webshoppene fremfor en av de små, gjør jeg selvfølgelig det.

Lenke til kommentar
Det er kapitalisme satt i system. Og alle dere små grinete nerder som sjekker prisguiden 10 ganger før de handler en kabel har skylden - delvis.

5892297[/snapback]

Jeg vil si at den påstanden der er VELDIG delvis. Som forbruker har man da rett til å handle der man vil, nettopp pris er veldig viktig mange.

 

Hvis jeg kan spare 500 kr på å velge en av de store webshoppene fremfor en av de små, gjør jeg selvfølgelig det.

5897006[/snapback]

 

Prisen på et produkt har ALLTID minst to sider ved seg ! Det er noe dritt at deler av privatmarkedet ikke tenker på at service (både kundeservice og support/rep.) faktisk er JÆVLIG dyrt for bedriften.

 

Mange tror tydeligvis at de kan få BÅDE lave priser OG en kjempegod service i etterkant, men når de samtidig har presset prisnivået så langt ned at bransjen i dag har et snitt på 3-5 % fortjeneste på hardware så er det UTOPI (å tro på julenissen/påskharen for dere som ikke skjønte hva jeg mente) å tro at det kan fungere i lengden !

 

Ikke noe i veien med å kjøpe ting der det billigst, men forvent da heller ikke å få den samme servicegraden som du får fra de som har lagt seg litt høyere i pris.

Lenke til kommentar
Det er kapitalisme satt i system. Og alle dere små grinete nerder som sjekker prisguiden 10 ganger før de handler en kabel har skylden - delvis.

5892297[/snapback]

Jeg vil si at den påstanden der er VELDIG delvis. Som forbruker har man da rett til å handle der man vil, nettopp pris er veldig viktig mange.

 

Hvis jeg kan spare 500 kr på å velge en av de store webshoppene fremfor en av de små, gjør jeg selvfølgelig det.

5897006[/snapback]

 

Mitt poeng akkurat, ved å spare 300-500kr så er du med å skvise ut de minste.

Lenke til kommentar

Hvis de minste vil klare seg, så må de da vitterlig klare å tilby et like god pakke som de store. Skal jeg kjøpe av de minste bare fordi de er minst? Og i tillegg betale mer enn jeg trenger og attpåtil kanskje ende opp med å få dårligere service.

 

Jeg velger ikke nettbutikker utelukkende på pris, velger utfra en total pakke der pris er en av faktorene. Om det er en liten eller stor nettbutikk som tilbyr den beste pakken stiller jeg meg totalt likegyldig til. Men som sagt å handle hos de minste bare fordi de er minst, blir for dumt.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Mitt poeng akkurat, ved å spare 300-500kr så er du med å skvise ut de minste.

5906061[/snapback]

 

Ja, men spiller det så stor rolle?

I 99% av tilfellene med små sjapper så kjøper de av Norek og de andre grosistene så for konkuransen i markedet spiller det liten rolle. Skal de være med og leke må de importere selv og da bør de kunne konkurrere i pris.

At folk fortsatt gidder og prøve seg på generelt salg av HW er for meg en gåte.

Lenke til kommentar
Fordi Komplett tjener penger på at du handler fra Norek? Hvordan kan det være så vanskelig å forstå?

5908709[/snapback]

 

du tenker nok litt feil der. det er 2 forskjellige selskap som ikke har noen tilknyting til hverandre annet enn at de har samme eier. de deler ikke fortjeneste men driver som 2 seperate bedrifter.

Lenke til kommentar

Hva er problemet med konkurranse? Dersom det bare hadde vært 300-500 kroner er jo ikke dette verdens største problem, men nå prisene på datamaskiner og større innkjøp blir 30-50% dyrere grunnet prisforskjelller er det værre. Dette er ikke tilfellet i blant netbutikkene likevel. Valget er likevel der for forbrukeren.

 

Jeg finner det urimelig også at noen her kan påstå at nettbutikene kun har 3-5% fortjeneste på salg av varer. Det er umulig. Butikkene hadde ikke vart en dag med den type fortjeneste. Bli litt mer seriøse i ytringene.

 

Forresten ble komplett kjøpt av Norek for noen år siden for en betydelig sum penger fra en gjeng som startet et lite firma i Sandefjord. Ser ikke noe problem i dette. Ser også at en del av dere anbefaler netbutikker som psdata for deres service. PSdata er jo ikke akkurat noen dyr butikk. Har vunnet pristitler som kvartalets billigste nettbutikk og har Hattelco som leverandør. Forresten er Hattelco Noreks største konkurrent.

 

Nei konkurranse er bra det, ellers hadde vi satt igjen med Telehuset og noen Expert og Elkjøp butikker rundt omkring. Monopol er alternativet, la heller priskrigen fortsette.

 

RTP :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...