Gå til innhold

Blir metal diskriminert?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange som spiser lever vel. Jeg spiste jo leverpostei når jeg var liten. Tr00. Men det sier bare hvor lite de vet, og du skal ikke trenge å bry deg om noen som dyrker uvitenhet :p

7609111[/snapback]

 

Jeg gir så langt faen i de folka uansett jeg så :D

7609205[/snapback]

 

enig:P

 

Jeg har forresten blitt kallt satan en god del ganger... jeg hører på musikk som motley crue, steve vai, skid row, queensryche, poison osv. visst var det slayer enslaved etc før. men ikke at det er god nok grunn til å kalles satanist vil jeg si:P

Lenke til kommentar

Satanisme

 

I alle religioner og kulturer og til alle tider har man hatt en eller annen oppfatning av Det onde, selv om forestillingene har vært varierte. Satanismen har røtter langt tilbake i tid, og dens opphav er vanskelig å tidfeste. Troen på en ren ond makt kjent som Satan utviklet seg sakte men sikkert inad i de eksisterende religionene (særlig kristendommen og jødedommen). Den langsomme og gradvise tilsynekomsten av en djevel kan muligens forklares med behov for en syndebukk; hvis Gud var god, allmektig og enerådende, hvorfor var det da så mye lidelse og ondskap i verden? Satan er hebraisk for “motstander”, og ble altså etterhvert sett som den onde motpart til Guds godhet. I det 5. Århundre e.Kr. var en standard teologi om Satan etablert, selv om en innen kristendommen ikke definerte tro på Satans eksistens som essensiell for kristen tro.

 

Black Metal er jo veldig mye omtalt i massemedia som akkurat satanisme. Men vi må jo si at media har en liten tendens til å overdrive. Når det er snakk om satanisme i media, er det ofte en del begrepsforvirring. Det som mange i dag kaller satanisme er en bisarr blanding av religiøs praksis (for mange fremmed og fryktinngytende) og en asosial kriminell aktivitet. Denne sammenblandingen bidrar til at mye som ikke er djevel-dyrking får stempelet satanisme.

 

Jeg vil så absolutt si at satanisme i media er akkurat en begrepsforvirring. Driver Black Metal-folk egentlig med djevel-dyrking? Etter hva jeg har fått med meg, NEI! Black Metal-artister er det i haug og dunge, og noen få har brent kirker, og selvfølgelig setter media er stooooort stempel!

 

Samfunnet idag er sterkt preget av media, det får vi bare leve med. Men jeg tror det er litt instiktet til det individuelle menneske. Visst man leser i avisen at en gjeng med Black Metalister har brent en kirke, og det er bilde av dem, får man selvfølgelig et inntrykk!

Dette er uunngåelig, og jeg vil påstå av dette drittstempelet kommer til å forbli på Black Metal hos noen folkegrupper en del år til...

 

 

Mvh ZenCo :)

Lenke til kommentar
Da bare spør du " Hvordan da?" "Hvordan er det satanmusikk?" så får du et dumt svar.

7608715[/snapback]

 

Joa, jeg spurte. Da påpekte han skrifta på coveret (Opeth-logoen, med skrift som krøller seg osv.) Jeg hadde trodd det var et Evanescence album eller no hvis jeg baserte det på skrifta på coveret:p

 

Syns bare folk burde prøøøve å ikke forhåndsdømme musikk som de ikke vet noe om. Jeg liker verken Trance, Rave eller Techno, men jeg veit ihvertfall hva de forskjellige sjangrene er for noe.

Lenke til kommentar
Jeg er en trofast metal fan, men jeg har merket at dere som ikke er det har ett veldig rart syn på oss.

F.eks at vi er satanister, onde, slemme, pøbelgutter osv.. Er det virkelig sånn? Nei!

Selv om jeg hører på Dimmu Borgir, så vil ikke det si at jeg er en satanist for det. Er det virkelig så galt at jeg gjør det?

 

Forstå meg rett, jeg blir ikke påvirka over andres syn på metal. Jeg hører på metal, og så enkelt er det. Men det virker som andre ikke respekterer vår musikksmak.

F.eks på skola, der blir det spilt mye musikk, og det er som oftest Rap, Hip&Hop, Trance og andre musikksjangere som er "inn". Med en gang vi "metalfolka" setter på litt metal musikk (alt fra Iron Maiden til Dimmu Borgir!), blir det en grusom protest fra de andre. Har ikke vi like mye rett til å spille vår musikk som de har?

 

En liten morsom historie: Når jeg begynte på videregående i høst, ble jeg fort kjent med en annen gutt.. Vi ble veldig gode venner etterhvert, men en gang i høst kom moren til gutten inn på rommet hans og samtalen mellom de gikk sånn:

Mor: Du kjenner han Jon (meg!), ikke sant?

Mikkel: Ja!

Mor: Vel, han må du holde deg unna!

Mikkel: Hvorfor det?

Mor: Han er vist en satanist fordi han hører på et satanistisk band kalt Iron Maiden.

 

Her ser du ett tydelig eksempel på fordommene mot metal. Bare fordi jeg hører på Iron Maiden, så skal jeg være en satanist! Vel, jeg kan trygt si dere at jeg er langt fra noen satanist, selv om jeg hører på Iron Maiden :roll:

 

Også har vi massemedia. La oss ta for oss eksempelet Black Metal. Black Metal er den største musikksjangeren i Norge, og norske Black Metal artister er de som selger mest i utlandet. Hvor mange ganger har du sett eller hørt en Black Metal låt i massemedia? Dimmu Borgir havnet faktisk på Vg lista, og under det programmet når de skulle spille den låten, sa programlederen dette:

På denne plassen ligger Dimmu Borgir, men sånn musikk spiller vi ikke her, så da hopper vi over til neste plass (eller noe lignende!).

 

Er det bare meg som har opplevd det samme? Blir dere også irriterte over dette?

 

Dere som ikke liker metal er også gladelig velkommen til å diskutere ;)

5887449[/snapback]

Vel, jeg irriterer meg over folk som hele jævla tiden skal få meg til å like metal på skolen.

Lenke til kommentar

tja... Vanskelig og si. Alle som hører på metall blir nok ikke diskriminert, men noen blir nok det utifra hva jeg kan lese her. En venn av meg var stor fan av metall, hadde tatoveringer av runer og gikk med en torshammer i kjede på halsen, men han ble ikke diskriminert. Tvert imot han introduserte meg for det eneste metallbandet jeg liker: Rammstein. Men i enkelte miljøer blir dere nok diskriminert jøken.

Lenke til kommentar

I min klasse er det bare jeg og en annen som hører på no annet enn hip-hop, trance,pop osv, men det er ingen i min klasse som "mobber" hverandre pga det de hører på. Jeg har faktisk fått noen av de som liker trance og slike data-skapte lyder til å like AC/DC!

 

Men det er også et par som gjør "satantegn" (ja, dere veit det å lage "djevelhorn" med peke-og lillefingeren) og headbanger mens de brøler for å illustrere at det jeg hører på er satans verk og er bråk og støy i forhold til hip-hopen deres..

 

Det er forsåvidt greit at mange synes Gorgoroth og Cannibal Corpse er "brølemusikk" og "satanistmusikk", men når de kommer å sier at Guns'n'Roses, AC/DC og Joe Satriani er det, DA synes jeg de går litt for langt..!

 

Noe jeg synes funker greit, er å rett og slett la de som diskriminerer metal-folka er å la de høre på musikken. De fleste vil synes at noen av sangene er bra! En i parallellklassen min elsker Nothing Else Mathers nå, selvom han nekta å høre på noe som inneholdt en gitar og trommer for 2 måneder siden :)

Lenke til kommentar

Når folk skal på fest, så sier jeg att jeg skal være med.... Så spør jeg åssen musikk det er, så sier dem trance, rap osv... Så sier de til meg "Du skal vell drepe, voldta og spise involdene til noen du?" Thats like WHAT? Jeg hører kanskje på det grommeste du finner, men jeg er fortsatt ikke ute etter å drepe folk osv.... Liker kunn musikken og kanskje utforske sjangeren litt, se hva som ligger bak osv. Syns det er spennende. :)

Lenke til kommentar

vell, hip hop respekten får man med å ha pistol, bling bling og mange penger. jeg vill ikke si at metall er for folk som skal spise kaninhjerter rått. Det er få som gjør dette, eller tenner på kirker. metall artister kan være fredlige, selv om musikken ikke er noe rolig. er metall fan selv, og elsker musikken. begynner å gå lei av hip hop og RnB. forstår mer om hva den sjangeren handler om, og jeg liker den ikke noe.

Lenke til kommentar

Har lest litt i denne tråden å.

Hører selv på metal. Nesten alt innefor sjangren. Noe mørkt å dystert, noe rakst og me lange klare soloer.

 

Får ofte høre at jeg er satanist, at jeg bare vil drepe, slakte, drikke blod å brenne kirker. Fordommer er nok det som er mest forbinnes med metal.

Hvem har så skylden for disse fordommene? Foreldre? Media? Trod media ar mye av skylden. Det du leser hvis de først nevner metal, er at en eller annen har drept en, brent noe, eller slaktet et dyr.

 

Det som også jeg merker, er at når dere nevner hip-hop og alle de, så nevnes pistoler, dop, damer. Jeg syns ikke mange av dem går rundt med pistoler, doper seg og puler hver eneste dame de ser. Noen av de virker seriøse med det de driver med.

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar

Vel, det er kanskje ikke så rart at folk har fordommer. I de fleste rappelåter jeg har hørt blir det skrytt hemnigsløst av rusmisbruk, drap og det å ha sex med flest mulig jenter.. Men det er ikke dermed sagt at alle rappere gjør dette på fritida.. I noen deathmetal-videoer ser/hører man også en del syke ting..

 

Jeg vil si at rap og metal har en ting til felles: nemlig rusmisbruk. De fleste vet vel at feks Metallica har hatt et stort forbruk av rusmidler opp igjennom årene, og det at Snoop Dogg er rusa og har pistol på seg nesten hver gang han er på en scene.. :shrug:

 

Edit: jeg sier ikke at alle metalband og rappere driver med narkotika ;)

Endret av raid2
Lenke til kommentar

Det virker jo faktisk som det er metal som er det som er mest "inn" nå for tida egentlig.. På nesten alle musikk forum jeg har vært innpå må folk som F.eks starter et Hip Hop emne, skrive en advarsel om at metal folk ikke skal komme å overta emnet med dumme kommentarer som: hip hop suger osv..

 

Pluss at det føles som annenhver mann jeg ser har langt hår og svarte klær osv.

 

Derfor må ikke metal folk tro dem blir sett ned på.. metal er folket!

:p

 

så nei, metal blir langt i fra diskriminert spør du meg.

 

(jeg overdriver ikke :innocent: )

Endret av Rino_
Lenke til kommentar

For å svare på det som blir opprinnelig spurt om: Ja, de som hører på metall blir mer diskriminert enn de som hører på andre sjangre. Selv om jeg ikke kan påstå at jeg blir noe spesielt diskriminert på grunn av musikksmaken min, skjønt det har forkommet noen ganger.

 

Er metall bråk? Noe kan jeg godt skjønne at blir oppfattet som bråk av de som ikke hører på metall, men all metall er ikke "bråk". F.eks. Evanescense. Det er ett metallband som blir spilt på VGlista og kan neppe kalles bråk.

 

Å kalle alle de som hører på metall for satanister og kirkebrennere er det dummeste jeg hører. Jeg hører på metall, men INGEN som kjenner meg (evt. ikke kjenner meg) kan påstå at jeg er det. Mange blir faktisk overrasket når de finner at at jeg hører på metall. Jeg kjenner mange som hører på metall, men ingen av de er satanister eller kirkebrennere heller. Dessuten må jeg le når folk uttaler seg om satanisme uten at de egentlig vet hva det er. Å påstå at man dyrker satan og ofrer sauer i hans navn når man er satanist er et bevis på at man ikke har peiling på hva man snakker om. Å være satanist handler om å dyrke seg selv og generelt være egoistisk.

 

Folk må like hva de vil for meg, og når folk har slike fordommer som folk har mot metall blir det bare for dumt. Jeg sier ikke at metall er den eneste sjangeren som det skjer diskriminering mot, men det er den som det er værst til. Problemet er at uvitende folk tror at de som hører på metall er likens som noen av de få "værstingene" som spiller metall er, mens de skjønner at de som hører på f.eks. hiphop ikke nødvendigvis er som de kriminelle hiphoperne.

 

Personlig mener jeg at det er bra at metall ikke er "pop". For da vet man at de som hører på det virkelig setter pris på musikken og ikke hører på det bare fordi det er "kult".

Endret av nymphad
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lagt merke til noe slikt. Men at tilhengere av metall-musikken driver og sminker seg, farger håret svart etc. kan også være et slags tegn på satanisme i andre folks øyne.

 

Vil bare føye til at jeg liker metall, men er ikke så begeistret for sjangeren "Black Metal".

Endret av Leptox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...