Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir nok USA! Selv om det kan være ulemper med det, er det definitivt en opplevelse verdt å prøve! Vil heller sitte igjen med å ha reist og opplevd det, enn å ikke ha reist og angret på det, som andre har sagt. To kjappe: Gir et utvekslingsår på amerikansk high school fordeler ift. studering på amerikansk college/universitet? Og siste: Vil man ha tape mye på dette akademisk sett? Har ikke lyst å komme tilbake til Norge og være milevis bak de andre på nivå! 2. året i Norge er jo relativt viktig, mtp at man velger studeretning mer spesifikt og egne fag osv, men kan man ta de planlagte fag i USA, slik at man begynner 3. året når man kommer hjem? Har ikke lyst å ta 2. året om igjen! Setter pris på svar, og sorry for mange spørsmål!

Endret av uten_brukernavn
Lenke til kommentar

Du trenger ikke beklage for mange spørsmål, det er hva denne tråden er ment for! :) Jeg kan nok ikke svare de spørsmålene, da jeg tok året (på medier og kommunikasjon) om igjen når jeg kom hjem. Men får du ikke svar her, så kan du spørre direkte til AFS. De har mange tidligere studenter i organisasjonen som kan hjelpe deg.

 

(Du kan til og med sende meg en PM, så kan jeg sette deg i kontakt med noen som har vært i USA. Jeg kjenner mange!)

Lenke til kommentar

Gir et utvekslingsår på amerikansk high school fordeler ift. studering på amerikansk college/universitet?

 

Det spørs litt på skolen din i USA. Hvis du får muligheten til å graduate så vil du uansett ikke ha krav på diploma siden du kun går ett år, så de fleste får bare et bevis på fullført skoleår, men om du skulle være så heldig å få et skikkelig diploma, så burde det definitivt hjelpe deg hvis du skal søke college/universitet i USA.

 

Jeg søker college i USA nå, men jeg har ikke diploma fra skolen min. Vi prøver likevel å få brukt karakterene mine til noe, fks. slik at jeg kan slippe å måtte reise til Oslo for å ta TOEFL eller SAT eller lignende. Så utvekslingsåret kan definitivt åpne nye broer senere i livet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har vært i USA? Kan dere huske om dere var mye på osv?!?! :D

 

haha, jeg mente mye på fest*

De jeg kjenner som var i USA, var på fest av og til, ja. ;) Men du løper en risiko hvis det er alkohol involvert, for de fleste stedene er det 21-års aldersgrense, og du risikerer fort å bli sendt hjem til Norge skulle du bli arrestert.

Lenke til kommentar

Bli'kke noe American pie på deg uansett, så vil du på utveksling på grunn av fester, bør du bli hjemme.

Slapp av da, jeg bare lurer på om de fester mye der jeg, herregud.....

 

Noen som har vært i USA? Kan dere huske om dere var mye på osv?!?! :D

 

haha, jeg mente mye på fest*

De jeg kjenner som var i USA, var på fest av og til, ja. ;) Men du løper en risiko hvis det er alkohol involvert, for de fleste stedene er det 21-års aldersgrense, og du risikerer fort å bli sendt hjem til Norge skulle du bli arrestert.

Åja, nei men det trur jeg skal gå bra :)

Lenke til kommentar

Du bør ikke tro. Du bør vite før du går på fest. Dummeste du gjør er å bli tatt for det.

Du har ett jævla bra poeng! Jeg kan heller ta det litt som det kommer. Spørs jo mye på reglene der osv! :)

 

Politiet for det meste bare plager fester som er store og irriterer naboene slik at de klager pga berusete idioter som pisser på deres plenen og får ikke sove pga høye stereo anleggene. Ellers går det bra avhengig av vertfamiliens regler som er oftest strengere enn norske foreldrer. Jeg har hatt flere norske utveksling studenter hos meg og de ofte har det vanskelig å forstå det mer puritansk amerikansk samfunn eller kjønner hvor farlig amerikanske byer kan være sent på natten. Flere ble sendt hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg søker college i USA nå, men jeg har ikke diploma fra skolen min. Vi prøver likevel å få brukt karakterene mine til noe, fks. slik at jeg kan slippe å måtte reise til Oslo for å ta TOEFL eller SAT eller lignende. Så utvekslingsåret kan definitivt åpne nye broer senere i livet.

 

Ta Toefl testen nå. Det kreves at du må ta et visst antall credits i et fremmedspråk på college. Jeg tror det er 12. Du kan få unntak fra denne regelen hvis du er internasjonal student, men kun hvis du har tatt Toefl testen. Da kan du schedule et møte der du får testet din kunnskap i norsk.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg lurer på om det er noen som har noen erfaringer med Speak og Explorius? Har sendt inn interesseskjema til begge to og har allerede vært på intervju med Speak.Har lest litt rundt på nettet og ble nesten litt skremt over hvor mye som kan skje under utvekslingsåret.

 

Jeg har enda ikke bestemt meg for hvilket land jeg skal dra på utveksling til heller. Valget står mellom USA, Canada og Australia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...