Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet at det ikke er lov til å kjøre bil mens man er på utveksling i USA(selv om man har tatt lappen der borte), men gjelder dette motorsykkel/moped også? Hvis jeg tar A1 i USA, får jeg lov til å kjøre rundt på lettsykkel da, eller gjelder det her i lik grad som bil at dette ikke er lov?

Lenke til kommentar

Er Advanced Level General Certificate of Education (A-level) mye vanskeligere enn vanlig norsk videregående?

 

Edit: Hvordan var nivået på amerikansk skole? Var elevene mindre intelligente enn norsk ungdom, eller motsatt? Var det mer konkurranse blant elevene om de beste karakterene slik som norsk skole?

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelige å få A på A levels i England enn en 6 i Norge, men forskjellen er at man kan ta alt fra 3 A levels til 6-7-8 (eller hvor mange du kan passe inn i time table din) A levels. Per fag vil jeg påstå at det er mye enklere å få A enn 6 i, med det mener jeg at terskelen for å gi A er lavere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De fleste i England i year 12 (det man er i andreklasse på vgs) tar fire A-levels, mens man justerer ned til tre i year 13. Jeg fikk 3*A og en B i mine fire fag, men jeg jobbet en del for det. Det spørs veldig hva man tar. Jeg tok Engelsk historie (sykt fag), matte, kjemi og fysikk, og dette ble av mange ansett som en veldig tøff fagkombinasjon (folk mente jeg var gal som tok det:P) mens i Norge er dette en vanlig kombo.

Jeg følte at spesielt historie og matte måtte jeg jobbe en del med.

Lenke til kommentar

Slenger inn et spørsmål for min søster som skal ta vg2 i usa 2013/14;

 

Hun har fått svar fra EF om at hun er blitt "godkjent" som utvekslingsstudent. Har videre fått brev om betalingsoversikt over beløp som skal inn i løpet av det kommende året før hun reiser. Er da spørsmålet dukker opp, er snakk om ca. 69 000,- som skal betales inn. Er dette noe som lånekassen støtter og legger ut for NÅ, noe hun må betale av egen lomme, eller noe hun må legge ut selv NÅ og får tilbake fra lånekassen senere?

 

Håper noen som har vert ute for dette før kan være til hjelp. :)

Lenke til kommentar

Hva stipendet brukes på er det vel ingen som har noe formening om. Men man må skille mellom Lånekassen og en utvekslingsorganisasjon. Hvor pengene som skyldes til en organisasjon kommer fra er ikke så viktig, men det er helt vanlig å betale før man får et "produkt" man har bestilt.

 

Min oppfatning er at de fleste foreldre legger ut for programavgiften, også får de betalt tilbake når stipendet blir utbetalt høsten og våren det året personen er ute fks. Andre velger å bruke stipendet som lommepenger. Det er akkurat hva man selv føler for og hva man kommer frem til i "familieråd". :)

 

EDIT: Ellers så skjønner jeg godt familier som kanskje ikke har råd til å legge ut slike summer, men det er slik det alltid har vært, og det kommer til å være slik i fremtiden også, vil jeg tro.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lenge siden jeg har vært innom denne tråden nå. Et spørsmål til dere som har kommet hjem fra diverse utveklingssturer: Hva har utvekslingsåret hatt å si for dere siden? Har det gitt dere fordeler/ulemper? Har det påvirket dere noe studie/karrieremessig?

 

Selv skal jeg studere italiensk i Italia nå, noe jeg nok aldri hadde valgt å gjøre, hadde jeg ikke utvekslet til fransktalende Canada.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...