Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Dere som studerer eller har studert på "vanlige" high schools i USA:

 

Er A i USA mye lettere å få enn 6 i Norge? Jeg har hørt mange si dette.

 

ja, uavhengig av laereren og faget. Jeg var en amerikansk utvekslingstudent som studerte paa gymnasium. Nivaaet var ganske forskjellig mellom High School og Gymnasium.

 

Har dere "multiple choice" i Norge enda?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*snip*

 

For meg personlig, så har utvekslingsåret kun vært en positiv greie. Jeg fikk en ny familie jeg kan besøke når jeg vil, så lenge jeg vil og hvor ofte jeg vil. Jeg fikk nye venner for livet, jeg fikk nye språkkunnskaper, og ikke minst lære hvordan det er å leve utenfor Norge. Jeg fikk kontakter i bransjen som senere har gitt meg tilgang på jobber i kortere og lengre perioder.

 

Jeg har planer om å reise tilbake til byen jeg bodde i USA for å studere igjen i Januar 2013, men i går kom det et lite hyggelig brev fra Forsvaret som kan ødelegge de planene. Men jeg er forelsket i landet, menneskene og ønsker meg tilbake igjen.

 

For meg personlig var utvekslingsåret det desidert beste året i mitt liv. Jeg ville ikke ha byttet det mot noen verdens ting.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

*snip*

 

For meg personlig, så har utvekslingsåret kun vært en positiv greie. Jeg fikk en ny familie jeg kan besøke når jeg vil, så lenge jeg vil og hvor ofte jeg vil. Jeg fikk nye venner for livet, jeg fikk nye språkkunnskaper, og ikke minst lære hvordan det er å leve utenfor Norge. Jeg fikk kontakter i bransjen som senere har gitt meg tilgang på jobber i kortere og lengre perioder.

 

Jeg har planer om å reise tilbake til byen jeg bodde i USA for å studere igjen i Januar 2013, men i går kom det et lite hyggelig brev fra Forsvaret som kan ødelegge de planene. Men jeg er forelsket i landet, menneskene og ønsker meg tilbake igjen.

 

For meg personlig var utvekslingsåret det desidert beste året i mitt liv. Jeg ville ikke ha byttet det mot noen verdens ting.

 

Jeg hadde samme erfaring lenge siden og selv om jeg kunne ikke et eneste ord paa norsk foer jeg bodde i Norge. Nordmenn har en stor fordel, de har studert engelsk i mange aar foer de blir utvekslingstudenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder militæret så krysset jeg bare av på at jeg ikke var motivert overhodet, i tillegg til at jeg la på noen kilo ekstra vekt og halvert antall armhevinger og situps jeg kan ta. Dette var jo seks måneder før eventuell innkalling, så jeg kunne sagt at jeg bare hadde trent mye det siste halve året.

 

Uansett fikk jeg et søtt lite brev i posten hvor det sto at det var virkelig trist å melde at jeg dessverre ikke var egnet for førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Dere som studerer eller har studert på "vanlige" high schools i USA:

 

Er A i USA mye lettere å få enn 6 i Norge? Jeg har hørt mange si dette.

 

ja, uavhengig av laereren og faget. Jeg var en amerikansk utvekslingstudent som studerte paa gymnasium. Nivaaet var ganske forskjellig mellom High School og Gymnasium.

 

Har dere "multiple choice" i Norge enda?

Nei, tror ikke det. Jeg har ikke hatt multiple choice i de årene jeg har gått på vgs.

Lenke til kommentar

Jeg fortalte på sesjon at jeg ikke var interessert jeg og. Svar "Siden du ikke har lyst, så blir du nok ikke kalt inn. Vi trenger folk som er motivert.". So much for that...

Se på det som en positiv ting. Da må det bety at det var noe ved deg de virkelig ønsket. :)

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Hei! Har planer om å kanskje ta et utvekslingsår i utlandet, og da USA, selv om jeg kunne tenkt meg til Brasil også. :) Vil helst ikke til Asia, selv om det sikkert er gøy, men tror rett og slett det blir for stor kultur- og livsstildifferanse, samtidig tror jeg familiene der borte er svært forskjellige. Vil ikke til Europa heller, vil liksom utforske noe mer, og da er USA og Brasil mest spennende for meg. :) Uansett, kan du noen vennligst fortelle litt om hvordan prosessen er? Har tenkt å reise me AFS, men hvordan fungerer det? Kan du velge hvor du vil bo, kan du liksom plukke ut hvor du vil bo av alternativer? Kan du velge stat? Kan noen med litt peiling pleaase fortelle? Takk. :)

Lenke til kommentar

Jeg reiste selv med AFS, så jeg kan gi deg litt informasjon!

 

Skulle du velge å reise til USA så kan du ikke velge stat. Du kan bare nevne om du foretrekker å bo i by eller på landet, slik at de lettere kan plassere deg et sted du vil trives. Grunnen til dette er at AFS behandler USA som ett land, slik at det blir likestilt med de andre valglandene man har. Ikke minst: hadde studenter selv kunne velge stat, så ville det vært 99 % som ønsket seg til Flordia og California. AFS som organisasjon ønsker ikke det, men vil heller at folk skal ønske å reise til USA med utgangspunkt for å møte kulturen og menneskene, ikke bare besøke de stedene man kjenner igjen fra filmene.

 

Og når det gjelder familie trekker ikke du de, de trekker deg. Alle vertsfamilier får en bunke med studenter, så velger de ut den de tror vil passe best med familien deres. Grunnen til at det er slik er fordi alle vertsfamilier er frivillige og får ingen dispensasjon fra AFS. Derfor er det viktig at familien får litt kontroll over hvem de skal få boende hos seg. :)

 

Til slutt vil jeg anbefale deg å reise til et land som ikke er engelsktalende! Det kan være skummelt med et nytt språk og en ny kultur (USA er på mange måter ikke helt "nytt" for nordmenn), men man får så utrolig igjen med å lære et nytt språk og oppleve en ny kultur. Det er noe man vokser noe helt ekstremt på! Brasil er jo da spennende, men det finnes mange andre land i Sør- og Mellom-Amerika som er vel så spennende også!

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Jeg var en amerikansk utveksling student i Norge men også hadde flere norsk utveksling studenter hos meg.

 

Det største problem vi hadde med utveksling studentene var at flere hadde problemer med å forstå amerikansk syn på sikkerhet( må kom hjem før klokka...) og flere kom med nedlatende holdninger mot amerikansk kultur(de visste alt om usa allerede vet du!)Defleste integrerte seg bra nok etterhvert og vi lærte mye sammen

 

Jeg hadde det veldig bra i Norge og måtte lære både språk og kulturen som jeg visste ingenting om før jeg reiste dit. Kan anbefale det også!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for innspill! Kan noen her please komme med et litt utradisjonelt valgt av land som dere har hørt noe bra om eller lignende? Min største frykt, om jeg reiser til de "utradisjonelle" landene, er at jeg vil leve under dårlige økonomiske tilstander, noe jeg ikke vil! Men for all del, krever ikke noe Norge-tilstand heller, da.

 

Jeg er i Japan nå, og det er jo ikke det vanligste landet å reise til - men iom at du ikke ville til Asia betyr vel ikke det noe :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...