Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som jeg har sagt tidligere i denne tråden, og til alle som spør på intervju; Det finnes ikke ett sett med regelverk på trafikkstasjonene.

Sitter litt med samme følelsen.

Vil også gjøre oppmerksom på at det i januar 2013 blir gjeldende et nytt førerkortdirektiv. (2006/126/EF) Dog vet jeg ikke hvor mye/om dette endrer innbyttereglene/praksisen.

Endret av shaaland
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Selvfølgelig veldig kjedelig for de som skal reise, men jeg kjenner en viss skadefryd over de Speak-fanboysa som snakket dritt om andre organisasjoner, deriblant Explorius som jeg drar med, når deres amerikanske partner tydeligvis er den verste av samarbeidspartnerene til organisasjonene som opererer i Norge.

 

For øvrig forkastelig at de krever 20K for å flytte elevene til Canada. Da får de heller finne seg i å få et møkkaår hvor de ikke får noen avanse på salgene.

 

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/iriks/USA-drommen-kan-ryke-for-70-norske-elever-6950365.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har ingenting med Speak som organisasjon å gjøre. Speak har hatt et fantastisk samarbeid med PIE i mange år og det har ikke vært mange sakene hvor studenter har vært misfornøyd med PIE. At PIE i USA nå plustelig mister godkjennelsen av state department er noe som er helt ute av Speaks kontroll, men som likevel rammer Speak i Norge på en måte som er ødeleggende for hele organisasjonen.

 

Når det er sagt så er det først og fremst utrolig, utrolig synd for studentene som har foreberedt seg på et skoleår ut utlandet og som nå sannsynligvis går glipp av hele opplevelsen. Jeg syns også utrolig synd på Speak som organisasjon. Dette er ikke bare en sak som man ser årlig hvor en student måtte bo ti dager hos en familie som hadde 30 katter liksom. Her snakker vi om en partner som rett før et skoleår begynner blir fratatt godkjennelsen sin.

 

Jeg vil på ingen måte forsvare PIE. Om de blir fratatt godkjennelsen sin, så er det vel en grunn til det. Men det er ikke Speak sin feil, og det er en grunn til at Speak har samarbeidet med PIE i så mange år. Men dessverre så blir dette likevel Speaks problem da det er de som opererer i Norge til studentene. Jeg tror likevel Speak vil kunne komme seg på beina igjen, men dette er selvfølgelig utrolig kjedelig og ødeleggende for organisasjonen.

 

Og før du spør, ja jeg er per definisjon ansatt som studieveileder for Speak, men grunnet andre oppgaver som er mer innbringende økonomisk, så vil jeg si ifra meg den stillingen så fort det blir mulig for meg. :)

Lenke til kommentar

En av grunnene til at PIE ikke beholdt tillatelsen sin, var jo at de ikke hadde gjort grundig nok bakgrunnssjekk av vertsforeldrene, slik at en tidligere straffedømt fikk en tysk jente boende hos seg, som han misbrukte seksuelt. Det vil jeg si er meget alvorlig.

 

I tillegg har vel også de fleste elever sagt ifra seg skoleplassen i Norge. I mitt fylke har de begynt andreinntaket, og jeg som i utgangspunktet kom inn på førsteinntaket, men takket nei, får neppe skoleplass på samme skole i år.

 

Ekstraavgiften for å flytte elevene er også grusom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten at jeg kan si så veldig mye om saken, så har jeg fått en mer detaljert oppdatering på hva saken dreier seg om, og hva de (Speak, US State Department, den Amerikanske ambassaden i Oslo) gjør for å løse problemet. Kort fortalt så har ikke PIE mistet godkjennelsen pga. det som man kan kalle "alvorlige" hendelser, som vold/overgrep, osv. Det er snakk om papirarbeid rett og slett. State department har ikke fått den fullstendige dokumentasjonen som trengs fra PIE, slik at de ikke kan ivareta sikkerheten til studenten på en god nok måte. Ja, det er veldig alvorlig, men som jeg trodde så har media lagt på veldig mye, noe som er helt vanlig...

 

Speak har kommet langt den siste uken, og det er andre utv. org i USA som har sagt ja til å ta imot flere studenter, og de jobber med state department og ambassaden i Norge for å få alle som ønsker det, flyttet over. Og slik jeg har forstått det, så er Utdanningsdirektoratet i Norge åpen for å hjelpe studenter som ikke ønsker å reise, slik at de kommer inn på skolene i Norge til dette skoleåret.

 

Det som kanskje er mest sjokkerende, er at sjefen i PIE er tidligere direktør for CSIET som er stifetelsen som ble opprettet for å overvåke alle organisasjonene i USA. Så at de ikke har alt i orden er jo helt utrolig. PIE har holdt på med utveksling i nesten 40 år.

 

Mer kan jeg ikke si, men det jobbes for en løsning. og man har enda litt over en mnd til plasseringene er nødt til å være i orden. Krysser fingrene for at det løser seg for studentene, og at alle som fortsatt ønsker, får utvekslingsåret de har sett frem til.

 

:)

Endret av MartinF
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tre Fire poster med off-topic er fjernet fra tråden.

Reaksjoner på moderering skal ikke skje i tråden.

 

Forøvrig en liten notis: Det holder å rapportere. Å skrive i tråden at et innlegg er rapportert er like mye off-topic.

Endret av Daskemannen
En post kom mens jeg skrev.
Lenke til kommentar

Har skilte foreldre og søster på 14, men har ikke krav på annet stipend enn borteboer.

 

Spørs på inntekt, ikke sivilstatus.

og formue.

 

Vet dere hvor høy renten er på studielån? Stemmer det at man slipper å nedbetale rentene når man studerer?

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Studielån fra Lånekassen er rentefritt sålenge man studerer. Fra månedsskiftet etter endte studier vil det påbeløpe renter på lånet ditt. Renten er markedsbasert, renteinformasjon fra juli 2012 finner du her. Nedbetalingene på lånet begynner ca 7 mnd etter at du begynner å betale renter.

 

All informasjon om dette finner du på lanekassen.no under fanen som er så fint kalt "Tilbakebetaling av studielån". :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...