Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noe erfaring med å dra på utveksling dersom man går musikklinjen her i Norge? :)

Det skal være mulig det...

 

Snakk med rådgiver OG rektor før du bestemmer deg, om det er veldig viktig for deg å få stipend.

 

Skolen jeg går på har mange musikkfag. Så det burde være mulig og få dekt det. Og musikklinja er vel egentlig bare studiespess men med litt musikk?

 

Men som sagt, skal være fult mulig. Jeg har fått godkjent salg, service og sikkerhet, selv om jeg ikke tror at det jeg lærer her er det samme som de ville lært i Norge. Du kan sikkert ta det samme opp igjen når du kommer tilbake til Norge, eventuelt som privatist.

 

Men som sagt, snakk med rådgiver og rektor, om du får godkjent eller ikke er helt opp til skolen din, hver skole behandler det på sitt vis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men en annen ting. Det er faktisk mulig å få stipend selv om du går opp igjen 2.-året når du kommer tilbake. I alle fall på skolen min. Det er bare å ta utvekslingsåret som tellende (altså at du egentlig skal begynne på vg3 når du kommer tilbake), få forhåndsgodkjenning av skolen, og deretter søke om stipend.. Og når du er på utveksling, og tida kommer når du skal søke vgs på vigo, søker du om å ta vg2. Rådgiveren på skolen sa at en del folk på skolen hadde gjort dette, og ingen av de hadde opplevd å måtte betale tilbake stipendet... Så det kan jo gå.

Det er jo juks til tusen, og det er ikke umulig at Lånekassen merker at du søker stipend for VG2 flere ganger.

 

"Forutsetningen for å få stipend og/eller lån fra Lånekassen som utvekslingselev er at du får godkjent året i utlandet slik at du kan begynne rett i Vg3 når du kommer tilbake. Skolen må ha godkjent dette før du reiser.

Men fordi alle har rett til å bruke fire år på videregående utdanning, blir man ikke fratatt støtten dersom man ikke består skolen i utlandet eller etter hjemkomsten bestemmer seg for å ta året om igjen."

- Kilde: utvekslingselev, et skoleår i utlandet av Olav Schewe

Lenke til kommentar

Men en annen ting. Det er faktisk mulig å få stipend selv om du går opp igjen 2.-året når du kommer tilbake. I alle fall på skolen min. Det er bare å ta utvekslingsåret som tellende (altså at du egentlig skal begynne på vg3 når du kommer tilbake), få forhåndsgodkjenning av skolen, og deretter søke om stipend.. Og når du er på utveksling, og tida kommer når du skal søke vgs på vigo, søker du om å ta vg2. Rådgiveren på skolen sa at en del folk på skolen hadde gjort dette, og ingen av de hadde opplevd å måtte betale tilbake stipendet... Så det kan jo gå.

Det er jo juks til tusen, og det er ikke umulig at Lånekassen merker at du søker stipend for VG2 flere ganger.

 

Ja, det er det. Jeg hadde ikke gjort det selv. Men så har du også de som faktisk hadde planlagt å gå Vg3, men så gikk ikke et eller annet som planlagt, og de måtte gå opp igjen Vg2... Lånekassen kan vel ikke "skille" mellom disse...

Lenke til kommentar

Er det noen som har noe erfaring med å dra på utveksling dersom man går musikklinjen her i Norge? :)

Om du drar til österrike regner jeg med at dette gär, ettersom de har maaaaaange egne musikkskoler her! Skolen jeg gär pä nä, tilbyr: musikklinje, kunstlinje, Naturvitenskapelig linje, som er ala realfagsrettningen i Norge. Jeg gär den naturvitenskapelige linjen nä. Det er hardt, men det gär da. xD

Jeg tar ikke äret som tellende, men jeg sa jeg skulle gjöre det til länekassen, sä fär stipend. ; D

Men stipendet gär kun til nedbetaling av äret, sä fär ikke noe lommepenger ut av det. :p

Annbefaler alle som skal pä utveksling ä jobbe steinhardt äret för for ä tjene opp lommepenger! :D det gjorde jeg, og jeg lever som en konge nä! xD

Lenke til kommentar

Altså, du kan begynne i 3. men velger heller å gå 2. om igjen?

 

Jaja, hvis det er mulig så har ikke jeg hørt om det før.

 

Forutsetningen for å få stipend og/eller lån fra Lånekassen som utvekslingselev er at du får godkjent året i utlandet slik at du kan begynne rett i Vg3 når du kommer tilbake. Skolen må ha godkjent dette før du reiser.

Men fordi alle har rett til å bruke fire år på videregående utdanning, blir man ikke fratatt støtten dersom man ikke består skolen i utlandet eller etter hjemkomsten bestemmer seg for å ta året om igjen.

Lenke til kommentar

Jaha?

 

Jeg tar ikke äret som tellende

Man får det som tellende, meeeen, man dropper å gå rett i 3. klasse... ;P man går heller 2. klasse oppigjenn! :p sorry for bad norsk. :p men har nesten ikke skrevet norsk siden 3. sept! :p

 

Vel, jeg har ikke akurat skrevet mye norsk siden september jeg heller, men jeg har ingen problemer.

Lenke til kommentar

Jaha?

 

Jeg tar ikke äret som tellende

Man får det som tellende, meeeen, man dropper å gå rett i 3. klasse... ;P man går heller 2. klasse oppigjenn! :p sorry for bad norsk. :p men har nesten ikke skrevet norsk siden 3. sept! :p

 

Vel, jeg har ikke akurat skrevet mye norsk siden september jeg heller, men jeg har ingen problemer.

Kult for deg da!

 

JAAA, du kunne sluppet å fåomgjortdet til lån om du hadde tittet litt rundt om hvordan man kan gjøre ting. Jeg kjenner flere som har gjort sånn som jeg har planer om å gjøre, og dette funker så lenge du har fått bekreftelse fra skolen din i norge om at du kan gå 3. året etterpå. :p Det blir det samme som å flytte på hybel i 1. klasse, søke om borteboerstipend. Finne ut at den linjen du går ikke er noe for deg, flytte hjem igjenn og ta 1.året om gjenn på en annen retning. :p er det litt lettere å se tankegangen nå kanskje? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...