Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Bare for å informere om det jeg vet om Rotary.

 

Har en utveklsingsstudent på skolen som reiser med Rotary. Virker som de har ett godt miljø i organisasjonen. Hun bytter familie 3 ganger i løpet av året hun er her. Hun får også penger fra Rotary, tror det er 100 dollar i måneden. Hun er også med på aktiviteter som de arrangerer typ en gang i uka.

 

Kan være helt anderledes dog, men intrykket jeg har av organisasjonen er at det er en bra en! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går allmenn 1.klasse, og kan gjerne tenke meg og gå realfag (2. og 3.klasse). Hvis jeg i utgangspunktet vil ha dette året (2.året) godkjent, er det da mulig at det faglige utbyttet er noe dårligere i USA, slik at det blir vanskeligere for meg å komme inn på studier, eller at det blir et generelt vanskelig 3.år her i Norge? Og hvis jeg etter endt år i USA finner ut at det faglige utbyttet ikke er godt nok, vil jeg da kunne ta 2.år på nytt i Norge (4 år på videregående med andre ord), uten at jeg må betale tilbake studiestøtten? Og hvordan er egentlig fagene? Skal snakke med rådgiver på min skole om dette på mandag, men vet ikke helt hvor god erfaring han har på dette området. Har uansett tenkt å søke i løpet av uka, tror jeg.

 

Er det noen anbefalinger for hvor jeg bør dra eller absolutt ikke bør dra?

 

Til dere som evt. tar dere tid til å svare: på forhånd takk!

 

Jeg vurderer uansett Speak og YFU sterkest, og økonomi skal ikke være det største problemet. Jeg er temmelig sosial og skal ikke se på det som et problem å skaffe meg venner.

 

Jeg har også planer om å ta realfag i Norge, og da jeg snakket med rådgiveren på skolen min om dette sa hun at hun anbefalte meg å ta 2.året om igjen siden pensum ikke er det samme i USA. Om jeg har de "rette" fagene kan jeg likevel få året godkjent, men det vil da være sannsynlig at det blir hardt å henge med i 3.klasse. Rådgiveren snakket også om at jeg kunne ta språk og samfunnsfag linjen 3.året for så å eventuelt ta opp igjen realfag på privatgymnas, men da vil jeg ikke få vanlig førstegangsvitnemål. Jeg har fått garanti for å komme inn i tredje klasse da, men dette varierer nok fra skole til skole.

Med afs som jeg skal reise med kan vi ikke søke oss til ett spesielt sted, og jeg tror ikke en kan det med YFU heller. Dette er for at en skal få en familie som passer en best mulig.

Lenke til kommentar

oii! :) gøy å svippe innom diskusjon.no og finne denne tråden! :D Nå sitter jeg i Østerrike. Jeg har akkuratt kommet "hjem" fra en dag i et kjeeeeeeempe slalomanlegg.

For litt over 3 mnd siden reiste jeg i fra Norge. Jeg forstår så og si alt på tysk, og snakker også helt greit tysk!

Jeg har tenkt å ta opp igjenn 2 året når jeg kommer tilbake til Norge, pga det gir som oftest de beste resultatene! :)

Jeg har egentlig ikke hatt noe veldig hjemlengsel, fordi jeg har vært utrolig heldig med hvor jeg kom. Jeg har fått masse gode venner, går ut på fester annenhver helg. Og JA det er 16 årsgrense på alkohol i Østerrike! :) Organisasjonen tillater at vi drikker alkohol her også. :D Og jeg må innrømme at øll i Østerrike smaker mye bedre enn i Norge! :) Jeg bor i alpene, noe som faktisk ikke er så vanlig for utvekslingsstudenter i Østerrike. Det er egentlig helt perfekt ettersom jeg elsker snowboard! :)

 

Organisasjonen jeg reiser med er AFS! : )

Lenke til kommentar

Fint at dere tok dere tid til å svare meg, skal snakke med rådviger på skolen min i morgen, og finne ut hvordan dette vil foregå.

 

Og ja, jeg føler meg ekstra trygg på deg når du er medlem i kjernen :D

 

Jeg var og medlem :!: Men endte opp med å ikke fornye sesongkort eller medlemskap når jeg uansett måtte ditche halvveis i sesongen. :( Men har vært flittig bruker av TV2 Sumo..

Endret av Attityd
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å ta opp igjenn 2 året når jeg kommer tilbake til Norge, pga det gir som oftest de beste resultatene! :)

Du har erfaring med det, eller? Det er så sinnsykt individuelt om det å ta igjen andreåret vil gi bedre resultater. Just sayin'...

jeg har jo ikke prövd det enda. xD men kusina mi tok 2 klasse opp igjenn, og hun gikk ut med gode resultater. En fetter og ei anna kusine av meg gikk rett i 3. klasse, og mätte ta oppigjenn fag pä björknes i ettertid. Men det skal ogsä sies at söstra mi gikk rett i 3. klasse og gikk ut med strälende resultater! :S Men jeg regner med at det er lettere og gä 2 klasse igjenn när jeg skal ta realfag! Hva er andre folks erfaringer med dette? :p

 

ps, er -3 C og 1 meter snö her nä! xD

Lenke til kommentar

Jeg har fått beskjed om at spansken min ikke kommer til å telle på grunn av at jeg reiser til usa neste år, det kommer bare til å stå godtkjent, selv om jeg tar faget i usa også. Er det noen som helst måte å få spanskkarakter?

 

Edit: Vent.. Dette har jeg spurt om før? *Lete lengre bak i tråden*

Endret av Naiits
Lenke til kommentar

Er det noen som har noe erfaring med å dra på utveksling dersom man går musikklinjen her i Norge? :)

 

Tror det er så godt umulig å få andre året musikk godkjent. Alternativer kan vell være danseskoler i England/andre land.

 

Hmm. Har snakket med rådgiver, hun sier det er mulig, bare veldig vanskelig. Men har det at man ikke får året godkjent noen andre konsekvenser enn at man må gå ett år ekstra? Får man fortsatt stipend?

Lenke til kommentar

Er det noen som har noe erfaring med å dra på utveksling dersom man går musikklinjen her i Norge? :)

 

Ja! Vet ikke hvordan det er på skolen din, men så vidt jeg vet kan du enten:

 

1. Ta året som ikke-tellende

 

2. Prøve å finne en organisasjon og skole med musikkfag, få en forhåndsgodkjenning for året av den videregående skolen du går på her i Norge, og, når du kommer tilbake; enten ta opp igjen året, selv om du i teorien ikke skulle det, eller hoppe rett på 3. året og ta mange fag som privatist.

 

3. Kryssløp: du tar vg2 i utlandet som studiespesialisering og går over til studiespesialisering på 3. året når du kommer hjem igjen. (Du må nok regne med å ta noen fag som privatist, bl.a. samfunnsfag og geografi, og kanskje matematikk. Disse fagene er avsluttende på studiespesialisering i første klasse, mens de på musikklinjen ikke begynner med de to fagene før i 2. klasse. Men kanskje du kan få de fagene inn på timeplanen når du er i utlandet og få dem godkjent på vitnemålet? Uansett er ikke fagene "store", så om du er vant til å jobbe er to privatisteksamener overkommelig.)

 

Men tror du burde snakke med rådgiveren på skolen din om dette : )

 

Men en annen ting. Det er faktisk mulig å få stipend selv om du går opp igjen 2.-året når du kommer tilbake. I alle fall på skolen min. Det er bare å ta utvekslingsåret som tellende (altså at du egentlig skal begynne på vg3 når du kommer tilbake), få forhåndsgodkjenning av skolen, og deretter søke om stipend.. Og når du er på utveksling, og tida kommer når du skal søke vgs på vigo, søker du om å ta vg2. Rådgiveren på skolen sa at en del folk på skolen hadde gjort dette, og ingen av de hadde opplevd å måtte betale tilbake stipendet... Så det kan jo gå.

Lenke til kommentar

Men en annen ting. Det er faktisk mulig å få stipend selv om du går opp igjen 2.-året når du kommer tilbake. I alle fall på skolen min. Det er bare å ta utvekslingsåret som tellende (altså at du egentlig skal begynne på vg3 når du kommer tilbake), få forhåndsgodkjenning av skolen, og deretter søke om stipend.. Og når du er på utveksling, og tida kommer når du skal søke vgs på vigo, søker du om å ta vg2. Rådgiveren på skolen sa at en del folk på skolen hadde gjort dette, og ingen av de hadde opplevd å måtte betale tilbake stipendet... Så det kan jo gå.

Det er jo juks til tusen, og det er ikke umulig at Lånekassen merker at du søker stipend for VG2 flere ganger.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noe erfaring med å dra på utveksling dersom man går musikklinjen her i Norge? :)

 

Ja! Vet ikke hvordan det er på skolen din, men så vidt jeg vet kan du enten:

 

1. Ta året som ikke-tellende

 

2. Prøve å finne en organisasjon og skole med musikkfag, få en forhåndsgodkjenning for året av den videregående skolen du går på her i Norge, og, når du kommer tilbake; enten ta opp igjen året, selv om du i teorien ikke skulle det, eller hoppe rett på 3. året og ta mange fag som privatist.

 

3. Kryssløp: du tar vg2 i utlandet som studiespesialisering og går over til studiespesialisering på 3. året når du kommer hjem igjen. (Du må nok regne med å ta noen fag som privatist, bl.a. samfunnsfag og geografi, og kanskje matematikk. Disse fagene er avsluttende på studiespesialisering i første klasse, mens de på musikklinjen ikke begynner med de to fagene før i 2. klasse. Men kanskje du kan få de fagene inn på timeplanen når du er i utlandet og få dem godkjent på vitnemålet? Uansett er ikke fagene "store", så om du er vant til å jobbe er to privatisteksamener overkommelig.)

 

Men tror du burde snakke med rådgiveren på skolen din om dette : )

 

Men en annen ting. Det er faktisk mulig å få stipend selv om du går opp igjen 2.-året når du kommer tilbake. I alle fall på skolen min. Det er bare å ta utvekslingsåret som tellende (altså at du egentlig skal begynne på vg3 når du kommer tilbake), få forhåndsgodkjenning av skolen, og deretter søke om stipend.. Og når du er på utveksling, og tida kommer når du skal søke vgs på vigo, søker du om å ta vg2. Rådgiveren på skolen sa at en del folk på skolen hadde gjort dette, og ingen av de hadde opplevd å måtte betale tilbake stipendet... Så det kan jo gå.

 

 

Tusen takk for svar, skal se nærmere på alle alternativene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...