Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

By the way, noen som vett om det er mulig å få/ta av tannregulering der borte. Kan vær slik at jeg reiser bort med regulering.

Det skal ikke være noe problem.

 

Tannlege er big business her, og nesten alle har reggis... ;)

 

Regner med at det er billigere der og da :!: :cool:

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Jeg er en gutt på 16 år, som har tenkt å søke seg til et år i usa, vet ikke helt hvor, men vil gjerne unngå de mest konservative kristne miljøene, og vil heller ikke til hølet som kalles LA.

 

Jeg vil oppleve High-school-spiriten, og kanskje være på en skoles soccer-lag eller volleyball-lag. Men, det er visse ting knyttet til dette med å søke et år i USA. Jeg går allmenn 1.klasse, og kan gjerne tenke meg og gå realfag (2. og 3.klasse). Hvis jeg i utgangspunktet vil ha dette året (2.året) godkjent, er det da mulig at det faglige utbyttet er noe dårligere i USA, slik at det blir vanskeligere for meg å komme inn på studier, eller at det blir et generelt vanskelig 3.år her i Norge? Og hvis jeg etter endt år i USA finner ut at det faglige utbyttet ikke er godt nok, vil jeg da kunne ta 2.år på nytt i Norge (4 år på videregående med andre ord), uten at jeg må betale tilbake studiestøtten? Og hvordan er egentlig fagene? Skal snakke med rådgiver på min skole om dette på mandag, men vet ikke helt hvor god erfaring han har på dette området. Har uansett tenkt å søke i løpet av uka, tror jeg.

 

Er det noen anbefalinger for hvor jeg bør dra eller absolutt ikke bør dra?

 

Til dere som evt. tar dere tid til å svare: på forhånd takk!

 

Jeg vurderer uansett Speak og YFU sterkest, og økonomi skal ikke være det største problemet. Jeg er temmelig sosial og skal ikke se på det som et problem å skaffe meg venner.

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Jeg er en gutt på 16 år, som har tenkt å søke seg til et år i usa, vet ikke helt hvor, men vil gjerne unngå de mest konservative kristne miljøene, og vil heller ikke til hølet som kalles LA.

 

Jeg vil oppleve High-school-spiriten, og kanskje være på en skoles soccer-lag eller volleyball-lag. Men, det er visse ting knyttet til dette med å søke et år i USA. Jeg går allmenn 1.klasse, og kan gjerne tenke meg og gå realfag (2. og 3.klasse). Hvis jeg i utgangspunktet vil ha dette året (2.året) godkjent, er det da mulig at det faglige utbyttet er noe dårligere i USA, slik at det blir vanskeligere for meg å komme inn på studier, eller at det blir et generelt vanskelig 3.år her i Norge? Og hvis jeg etter endt år i USA finner ut at det faglige utbyttet ikke er godt nok, vil jeg da kunne ta 2.år på nytt i Norge (4 år på videregående med andre ord), uten at jeg må betale tilbake studiestøtten? Og hvordan er egentlig fagene? Skal snakke med rådgiver på min skole om dette på mandag, men vet ikke helt hvor god erfaring han har på dette området. Har uansett tenkt å søke i løpet av uka, tror jeg.

 

Er det noen anbefalinger for hvor jeg bør dra eller absolutt ikke bør dra?

 

Til dere som evt. tar dere tid til å svare: på forhånd takk!

 

Jeg vurderer uansett Speak og YFU sterkest, og økonomi skal ikke være det største problemet. Jeg er temmelig sosial og skal ikke se på det som et problem å skaffe meg venner.

 

Du vil ikke kunne gå 2 året om igjen uten å betale tilbake stipendet. Jeg vet ikke om du vil få det vanskeligere med å komme inn på studier, men 3 året kommer nok til å bli hardt. Først og fremst fordi du mest sannsynlig vil gå glipp av en del norskundervisning osv, men jeg for eksempel opplever at matten er mye enklere. Fysikken er helt ok, men jeg kommer til å slite neste år for å si det slik. Og når det gjelder steder anbefaler jeg å være åpen, og jeg tror du vil få det gøy uansett hvor du havner. Reiser du med YFU vil du uansett ikke kunne velge sted. :)

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Jeg er en gutt på 16 år, som har tenkt å søke seg til et år i usa, vet ikke helt hvor, men vil gjerne unngå de mest konservative kristne miljøene, og vil heller ikke til hølet som kalles LA.

 

Jeg vil oppleve High-school-spiriten, og kanskje være på en skoles soccer-lag eller volleyball-lag. Men, det er visse ting knyttet til dette med å søke et år i USA. Jeg går allmenn 1.klasse, og kan gjerne tenke meg og gå realfag (2. og 3.klasse). Hvis jeg i utgangspunktet vil ha dette året (2.året) godkjent, er det da mulig at det faglige utbyttet er noe dårligere i USA, slik at det blir vanskeligere for meg å komme inn på studier, eller at det blir et generelt vanskelig 3.år her i Norge? Og hvis jeg etter endt år i USA finner ut at det faglige utbyttet ikke er godt nok, vil jeg da kunne ta 2.år på nytt i Norge (4 år på videregående med andre ord), uten at jeg må betale tilbake studiestøtten? Og hvordan er egentlig fagene? Skal snakke med rådgiver på min skole om dette på mandag, men vet ikke helt hvor god erfaring han har på dette området. Har uansett tenkt å søke i løpet av uka, tror jeg.

 

Er det noen anbefalinger for hvor jeg bør dra eller absolutt ikke bør dra?

 

Til dere som evt. tar dere tid til å svare: på forhånd takk!

 

Jeg vurderer uansett Speak og YFU sterkest, og økonomi skal ikke være det største problemet. Jeg er temmelig sosial og skal ikke se på det som et problem å skaffe meg venner.

Hei!

 

Sjangsen for å havne i LA er nok ganske liten... ;) For å forhindre at du kommer til en veldig konservativ familie, skriv at du ikke har noen religion, og ikke liker å gå i kirken.. :p Uansett, tilhørighet til en religion er nok mye viktigere for folk her i United States enn det er for oss i Norge.

 

Soccer lag bør ikke være noe problem for deg å bli med på, hos meg var alle utvekslingsstudentene på soccer-laget... ;) Volleyball er for jenter, så vet ikke om du vil være med på det... :p

 

Tror ikke du skal behøve å betale tilbake stipendet om du tar 2. år almenn omigjen, men dette vet ikke ikke noe om. Jeg gikk Service og samferdsel, og får dette året godkjent som Salg, service og sikkerhet. Har tenkt å ta Reiseliv når jeg kommer hjem (det er VG2).

 

Har ikke noe erfaring med Speak/YFU. Jeg reiser med Explorius, og er ikke helt fornøyd med dem. Men hvis jeg skulle reist en gang til, ville jeg vurdert AFS/Rotary.

 

Men du burde definitivt gjøre det! Jeg angrer ikke et sekund! :D

 

Btw: Jeg er medlem av Kjernen, hvis det gir deg en grunn til å stole på meg... Haha! ;)

Endret av Opptatt
Lenke til kommentar

Enn med for eksempel realfag? får du feks godkjent kjemi eller biologi i form av andre fag borte i statene? takk for svar uansett.

går forresten ut i fra at du er Rosenborg-supporter siden du kaller deg attityd (random) og at du er lidenskapelig for engelsk fotball? da er vi nemlig to :D

 

Skal du ta Kjemi og Biologi er dette fullt mulig naar alle skoler tilbyr dette. Det er selv om til den norske skolen din om de vil godkjenner aaret eller ikke.

 

Her i USA fins det tre nivaa av realfag. Regulars (vanlig) Biology, PreAP (ogsaa kalt Honors noen steder) Biology og AP Biology (samme for Physics og Chemistry).

Dett er vansklighetsgrader, hvor AP betyr Advanced Placement og er egentlig college fag. Jeg vil anbefale deg aa ta PreAP hvis ikke AP hvis du er over gjennomsnittet flink i Realfag og er interessert i det.

 

Selv kan jeg anbefale AFS som jeg selv reiser med, veldig flinke og profesjonelle. Ellers har jeg hoort veldig mye bra om Rotary ogsaa.

 

Edit: Faar vell legge til at jeg er Rosenborgsupporter jeg ogsaa! :w00t:

Endret av Jonhe008
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...