Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si, for er nok ikke mange her som har erfaring fra begge landene, men jeg var i USA og hadde det helt fantastisk. Hvis du er ok med å reise til USA, så syns jeg du skal gjøre det, om Australia-planene går i grus. Å droppe utvekslingen kan du komme til å angre på senere :)

Lenke til kommentar

Jeg tenker jeg skal prøve å søke med noen andre til Australia, ellers er må jeg kanskje velge USA. Har råd til Australia, men det er ikke akkurat økonomisk lurt, langsiktig tenkt. Æsj.

Synes Explorius er en såpass bra organisasjon at jeg virkelig heller vil til dem, men får se hva det blir til.

Lenke til kommentar

Du kan jo alltids velge en annen organisasjon? :)

 

Tror de fleste organisasjoner allerede er fylt opp. Australia tar ikke inn fler utvekslingsstudenter enn de sender ut, så hver organisasjon har mellom 1-3 plasser, og Australia er ganske populært så de plassene blir raskt tatt. Vet at både STS og AFS har fler søknader enn plasser allerede.. :S

Lenke til kommentar

Hei :)

 

jeg har fulgt med her lenge nå, og fått svar på mye jeg har lurt på i forhold til utveksling. startet å tenke på det på barneskolen, og fikk foreldrene mine var veldig positive til å la meg dra, så i fjor søkte jeg, og i går fikk jeg endelig vertsfamilien min!

 

så det jeg lurte på om det noen som vet hvordan klimaet er i michigan? og er det noen flere som skal dit? :)

 

skal på STS sin New York-camp 13. august

Lenke til kommentar

Hei :)

 

jeg har fulgt med her lenge nå, og fått svar på mye jeg har lurt på i forhold til utveksling. startet å tenke på det på barneskolen, og fikk foreldrene mine var veldig positive til å la meg dra, så i fjor søkte jeg, og i går fikk jeg endelig vertsfamilien min!

 

så det jeg lurte på om det noen som vet hvordan klimaet er i michigan? og er det noen flere som skal dit? :)

 

skal på STS sin New York-camp 13. august

 

 

Hei! Jeg skal til Lawton i Michigan :)

 

Ettersom jeg har skjønt er klimaet i Michigan relativt likt klimaet i Norge. I Lawton har de visst vintre på gj.snitt -10C og sommerene ligger på 20-30C :)

Lenke til kommentar

En grunn til den store prisforskjellen er jo at Australia tar bare i mot så mange studenter som de sender..det er jo ikke sånn i USA.

 

Jeg reiser til USA med Explorius på 15 dager btw. Så langt er jeg veldig fornøyd!

 

Edit: Stinahf var litt kjappere! :p

Endret av purkerygg
Lenke til kommentar

Jeg tenker jeg skal prøve å søke med noen andre til Australia, ellers er må jeg kanskje velge USA. Har råd til Australia, men det er ikke akkurat økonomisk lurt, langsiktig tenkt. Æsj.

Synes Explorius er en såpass bra organisasjon at jeg virkelig heller vil til dem, men får se hva det blir til.

 

Hva får deg til å synes Explorius er bra?

 

Så langt har jeg fått et elendig inntrykk av Explorius som organisasjon. Min oppfatning er at Explorius Norge består av 5-6 kvinnfolk som er treige og som ikke eier effektivitetsevne. Møtet deres i Oslo var til å av!

Lenke til kommentar

Jeg tenker jeg skal prøve å søke med noen andre til Australia, ellers er må jeg kanskje velge USA. Har råd til Australia, men det er ikke akkurat økonomisk lurt, langsiktig tenkt. Æsj.

Synes Explorius er en såpass bra organisasjon at jeg virkelig heller vil til dem, men får se hva det blir til.

 

Hva får deg til å synes Explorius er bra?

 

Så langt har jeg fått et elendig inntrykk av Explorius som organisasjon. Min oppfatning er at Explorius Norge består av 5-6 kvinnfolk som er treige og som ikke eier effektivitetsevne. Møtet deres i Oslo var til å av!

 

 

Jeg synes møtet var interessant! Men som Martin sier så kan et infomøte på 5 timer blir litt kjedelig i lengden, men det er nødvendig.

 

Jeg reiser med Explorius og har ingenting å utsette på dem. Jeg har alltid fått veldig rask respons på mail og de har alltid gitt meg tilstrekkelig med informasjon. Prisen er god og hyggelige mennesker.

 

Jeg fikk familie igjennom ICES allerede tidlig i februar og har ingenting å utsette på den biten heller.

 

Og når det kommer til efektivitetsevne så synes jeg du burde tenke litt lenger. Når man skal sende en mindreårig student til andre siden av verden i et år handler det ikke om å få gjort ting så fort som mulig, men så grundig som mulig. Så lenge alt er ordnet til skolestart har effektiviteten ingen ting å si!

 

 

-Edvind

Endret av Edvind
Lenke til kommentar

Jeg tenker jeg skal prøve å søke med noen andre til Australia, ellers er må jeg kanskje velge USA. Har råd til Australia, men det er ikke akkurat økonomisk lurt, langsiktig tenkt. Æsj.

Synes Explorius er en såpass bra organisasjon at jeg virkelig heller vil til dem, men får se hva det blir til.

 

Hva får deg til å synes Explorius er bra?

 

Så langt har jeg fått et elendig inntrykk av Explorius som organisasjon. Min oppfatning er at Explorius Norge består av 5-6 kvinnfolk som er treige og som ikke eier effektivitetsevne. Møtet deres i Oslo var til å av!

 

 

Jeg synes møtet var interessant! Men som Martin sier så kan et infomøte på 5 timer blir litt kjedelig i lengden, men det er nødvendig.

 

Jeg reiser med Explorius og har ingenting å utsette på dem. Jeg har alltid fått veldig rask respons på mail og de har alltid gitt meg tilstrekkelig med informasjon. Prisen er god og hyggelige mennesker.

 

Jeg fikk familie igjennom ICES allerede tidlig i februar og har ingenting å utsette på den biten heller.

 

Og når det kommer til efektivitetsevne så synes jeg du burde tenke litt lenger. Når man skal sende en mindreårig student til andre siden av verden i et år handler det ikke om å få gjort ting så fort som mulig, men så grundig som mulig. Så lenge alt er ordnet til skolestart har effektiviteten ingen ting å si!

 

 

-Edvind

 

Fordi jeg har alltid fått raske og gode svar, og generell god hjelp hos dem. Også er jeg usikker på å reise med feks. EF når jeg leser så mye "skrekkhistorier". Jeg tror riktignok at EF og andre store, kjente organisasjoner har fått ufortjent dårlig bilde pga. så mye dritt. Iallefall; personlig har jeg intgenting å utsette på Explorius.

Lenke til kommentar

Martin: Du aner ikke :p vi fikk ikke matservering en gang.

 

Edvind. Alt har tydeligvis blitt gått helt greit hos deg. Det har det ikke hos meg.

Et par ting som tyder på lav effektivitet/dårlig kompetanse.

 

- Fikk ingen frist angående innlevering av søknadspapirer til World Heritage (selv om jeg kunne vært mere effektiv selv. Men slet en del med det. Plutselig måtte det være inne innen fredag. Det fikk jeg vite på onsdagen samme uke.

- Ble lovt familie "denne" uken for 2 måneder siden.

- SLEP-testen (som jeg tok hjemme) ble ikke sendt over til USA før de hadde hatt den hos seg i over en uke.

- Regninga ble høyere enn forventet. Ingen sa noen gang noe om at det skulle bli 3000,- ekstra i flyavgifter o.l. Dette ble min mor spesielt forbannet over.

- På intervjuet, var de klar og tydelig på at statene Hawaii og Alaska, var ikke-mulige plasseringsstater. Denne jenta fikk familie i Alaska. Les blogginnlegget hennes her :wallbash:

- Informasjonsmøtet deres var utrolig elendig. At man ikke får matservering, når møtet varer i 5 timer, er det noe galt. Kvinnfolka avbrøt hverande hele tiden, og alt var bare slitsomt.

 

Den største tabben jeg mener de har gjort, er følgende:

 

Som alle Explorius-studenter vet, så var det bare så vidt at vi som reiste til ambassaden første helga fikk besøk på ambassaden grunnet at DS2019 var forsinket.

Dette ble jeg frustrert over, men var forståelsesfull. De sa at hvis DS2019 ikke kom hos meg innen mandag, ble det ikke noe av ambassaden (utrolig nok ble det besøk dit).

 

Nå i ettertid har jeg sendt dem mailer for å høre om ikke jeg skal få DS2019 snart. Da presterer de å svare at de som får familie via World Heritage, får ikke DS2019 før man har fått vertsfamilie og plassering!

Det er helt absurd, at de håpet det skulle komme innen mandag for to måneder siden, og at de nå sier; nei, det kommer ikke før du har fått familie!

 

Latterlig.

 

Alt er nå selvsagt greit, med en liten ekstrainnsats fra meg og min families enorme støtte.

 

Når man betaler over 55.000 i programavgift, samt andre avgifter som presser prisen oppimot 70.000, så forventer man at slike ting ikke skal skje.

 

Har heller ikke fått familie ennå. Skylder på Explorius, selv om jeg veit det ikke er deres feil :p

 

Espen.

Lenke til kommentar

Martin: Du aner ikke :p vi fikk ikke matservering en gang.

Er da ikke uvanlig det? Dog syns jeg 5 timer var i overkant mye. Det møtet til Speak hvor jeg deltok som returnee for et par måneder siden, varte i 3 timer. 12-15, tror jeg. :p Ikke noe matservering der heller, men hotellet hadde gratis is, samt vann selvfølgelig.

 

- Regninga ble høyere enn forventet. Ingen sa noen gang noe om at det skulle bli 3000,- ekstra i flyavgifter o.l. Dette ble min mor spesielt forbannet over.

Ser den, men jeg kan garantere at de har skrevet dette en eller annen plass. Dog syns jeg flyavgiftene skulle vært inkludert i flybilletten, som de dekker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...