Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Okei. men hvordan er det å "om igjen" da? (blir ikke noe problem; blir russ med noen venner av meg + i klasse med besteveninna mi) men hvordan opplevde du dette?

 

Saken er jo det at jeg merket hvordan jeg angrer. Må bare god snakke med foreldrene mine så kanskje jeg reiser over neste år!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. men det blir jo kjipere, siden jeg ikke vil få stipend. Pappa sa ved meg at han var villig til å betale året mitt i USA da jeg egentlig skulle reise. Men er det mulig å få det stipendet man vanligvis ville fått i Norge? (dette skoleåret her får jeg ca 8800 til sammen)

Lenke til kommentar

Ok, men har lest at skolen er enkel, men at du bør ha over C. Her i Norge ligger jeg på 3,7.. er ikke så flink i engelsk, men nok til å greie meg.

 

En ting jeg kom til å tenke på...Vil det si at viss jeg reiser 3.året kan jeg ta hvilke som helst fag uten å tenke på den norske skolen?

Lenke til kommentar

Okei :) Nå begynner jeg å bli i tvil, men det er at jeg må gå oppigjen... Kan si det at jeg liker skolen, men er litt smålei nå, så det å gå 3 år ekstra på skole er ikke gøy, men tviler på at jeg tenker over det når jeg kommer hjem igjen (for da blir det jo som jeg skulle tatt 2. året i USA)

 

Hvordan var ditt forhold til skolen før du reiste?

Lenke til kommentar

Hmm, på ungdomsskolen var jeg drittlei, og hadde ingen store forhåpninger foran videregående egentlig. Men jeg møtte masse bra folk og hadde en fin klasse, så skolen ble ikke så værst faktisk. Men å dra til USA var nok det beste jeg har gjort. Var utrolig godt med et slikt år, selv om VG3 nå har vært et helvette. Ikke fordi det var vanskelig, men fordi jeg ikke hadde noe godt fordi til lærere og var på en måte lei før skoleåret startet. Det hadde dog ingenting med året i USA å gjøre. Anbefaler deg å reise om du har muligheten, og vil. Du kommer til å angre veldig hvis du ikke reiser.

Lenke til kommentar

Tildaa du burde virkelig vurdere å dra! jeg bekymrer meg litt for at jeg ikke skal få tatt alle mediefagene jeg trenger der borte, men jeg tenker slik at det er en mulighet jeg ikke får igjen. og dessuten kommer jeg til å oppleve så mye i USA som jeg ikke vil om jeg blir værende i norge. så selv om jeg sikkert må ta en del privatisteksamener npr jeg kommer tilbake vil det absolutt være verdt det! :)

Lenke til kommentar

Jepp. men det blir jo kjipere, siden jeg ikke vil få stipend. Pappa sa ved meg at han var villig til å betale året mitt i USA da jeg egentlig skulle reise. Men er det mulig å få det stipendet man vanligvis ville fått i Norge? (dette skoleåret her får jeg ca 8800 til sammen)

Prøv å skaff deg en jobb nå! Så kan du jobbe kvelder, helger og ferier i ett år nå, før du drar. Du bør klare å tjene tilsvarende stipenden på den tiden! ;)

 

Jeg må nok også gå om igjen, og da bli russ med klassen under. Nå går jeg yrkesfag i Norge, og kommer til å ha rødruss som er like gamle, men uansett alder er jo bare ett tall! ;)

 

Kan også fortelle hvordan forhold jeg har til skole, ungdomsskolen hatet jeg. Jeg ga faen i ganske mye, og var ikke spesielt interessert i å lære, og lærerne var ikke spesielt interessert i å lære bort. Klassen var også veldig urolig, og jeg trivdes ikke. Så begynte jeg på VGS, og jeg har hatt ett kjempeflott år, og faktisk blitt ganske glad i og gå på skolen. Men jeg tror at det å ta ett år i utlandet kan være supert hvis man er lei skolen. Da får man opplevd noe helt annet, helt ny kultur, nytt språk og nye mennesker. Det blir et lite "friår" fra Norge! :)

Lenke til kommentar

Jaa... sant det. Har fått lov, så må bare høre litt med pappa ang. kostnader...

 

Må nok skaffe meg mer en den lille jobben jeg har nå + stipend. Må jo leve i mellomtiden også. Flere enn meg som har hatt foreldre som syns hele opplegget er dyrt?

 

Får se om jeg drar. må bare tenke meg om først (utrolig mye jeg vil gjøre: jorda rundt, epcot, studere (1 semester i utlandet da) såå, men tror jeg går inn for dette:)

 

BTW: Jeg har aldri vært skolelei, før på videregående (mye pga av dataen... MSN og sånt er jo kjempefint i skoletiden)

Endret av Tildaa
Lenke til kommentar

Ja mine forelrdre sunes også det var dyrt. men da de alerede hadde sagt at jeg kunne dra lot jeg dem ikke bruke det som unnskyldning for å holde meg hjemme :p

 

Jeg var veldig skolelei på ungdomsskolen, men det ble mye bedre da jeg starta på vgs og regner ikke med å bli skolelei dette året i USA ialfal ;)

Lenke til kommentar

Utveksling er dyrt, men det er verdt hver eneste krone. Dessuten koster det like mye å ha en ungdom boende hjemme i et år. Forskjellen er jo at her må man punge ut for avbetalinger på 20-25 000, noe som høres skremmende ut for foreldre. Skal få min mor til å skrive et brev til foreldre, som jeg skal poste på Utvekslingsstudent.com etterhvert. Der vil hun forklare litt hvordan vi taklet dette med betaling osv, i tillegg til hvordan det var for mine foreldre å sende meg bort i et år.

Lenke til kommentar

Er det sånn at hvis man ikke får familie i løpet av ferien, så drar man til USA og bor hos noen, til man får familie?

Det er vel en del som får en "welcoming family", som skal passe på deg helt til du får plass hos noen. De snakket litt om dette på infomøtet, og de sa også at mange av welcoming familiene, var så fornøyd at man ble boende der hele året. Men jeg vil ikke si at det er optimalt å bytte familie. :ermm:

 

Men de har vel frist på seg til 31. august, så det er bare å vente i spenning! :) I'll do! :yes:

Lenke til kommentar

Hallo folkens!

Har fulgt litt med på denne tråden en stund og bestemte meg nå for å ta del:)

 

Jeg reiser nå til USA til høsten med Explorius. Har ikke fått vite noe som helst enda, annet enn at jeg reiser med ASSE.

Alt er i boks, bortsett fra visum. Reiser til ambassaden den 2 august UTEN informasjon fra DS 2019 og dermed ikke SEVIS FEE.

 

Jeg ringte til ambassaden og spurte om jeg kunne ettersende dette, og fikk et ja.. Det som bekymrer meg litt nå er at jeg glemte å spørre om navnet til hun jeg prata med, slik at jeg kan referere til henne dersom det skulle bli et problem når jeg kommer dit.

- Noen som har vært på ambassaden uten DS 2019/SEVIS FEE? Og isåfall, ble det noe problem?

 

Mvh

Jo

Lenke til kommentar

Hallo folkens!

Har fulgt litt med på denne tråden en stund og bestemte meg nå for å ta del:)

 

Jeg reiser nå til USA til høsten med Explorius. Har ikke fått vite noe som helst enda, annet enn at jeg reiser med ASSE.

Alt er i boks, bortsett fra visum. Reiser til ambassaden den 2 august UTEN informasjon fra DS 2019 og dermed ikke SEVIS FEE.

 

Jeg ringte til ambassaden og spurte om jeg kunne ettersende dette, og fikk et ja.. Det som bekymrer meg litt nå er at jeg glemte å spørre om navnet til hun jeg prata med, slik at jeg kan referere til henne dersom det skulle bli et problem når jeg kommer dit.

- Noen som har vært på ambassaden uten DS 2019/SEVIS FEE? Og isåfall, ble det noe problem?

 

Mvh

Jo

 

JO EMIIL??

Faen så liten verden her.

Jonas fra Trondheim her, kult å se at du også skal dra ut utlandet.

har du fått vertsfamilie?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...