Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Enig med martita.

Synes forsåvidt at internettsida til Explorius har et enormt forbedringspotensiale, når noe av det som står der er utdatert info (prisliste, blant annet). De har egentlig mest bilder av glade og pene folk, og lite informasjon, som fører til at jeg sender tusenvis av mailer for å spørre om ditt og datt.

 

Valg av organisasjon er ikke så lett, for man finner alltid noen som er misfornøyd med enhver organisasjon. Du kan jo søke hos flere, lese om de og rett og slett gå for magefølelsen? Det var det jeg gjorde! Gjenstår forsåvidt å se om det var så lurt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant det..men ekke sikker på om afs er noe bedre valg siden det er såå stort føler jeg du forsvinner litt i mengden!:p

 

Kan ikke snakke for explorius men jeg som AFSer er utrolig fornøyd med AFS, ingenting negativt å si. Alt er inkludert i prisen, inkl transport til visumintervju og preorientering som er noe som er utrolig bra med AFS, alle AFSere deltar på en regional preorientering hvor man møter andre AFSere som drar og lærer mye. Det arrangerer også en reorientering etter utvekslingsåret for å reflektere osv.

 

AFS anbefales

Lenke til kommentar

valg av organisasjon er en smakssak...

 

Det er vel kanskje en smakssak, men det er vel allikevel en god idé å sette seg litt inn i de forskjellige organisasjonene og hvilket arbeid de faktisk utfører. Noen leverer bedre enn andre, og de aller fleste leverer vel (heldigvis) bedre enn hva EF gjør.

Lenke til kommentar

Har man fin vertsfamilie og ingen problemer underveis får du vel et fantastisk år uavhengig av organisasjon.

 

Min far satte opp et ark med alle organisasjonene, og noterte diverse stikkord. Vi endte uansett opp med non profit organisasjonene, altså YFU og AFS, og AFS var fullt på det tidspunkt så jeg valgte YFU, og er kjempefornøyd med det. Eneste negative er at de er litt gammeldagse, går mye via posten. Ikke en studentprofil på internett for eksempel, men det er fordi det er en frivillig organisasjon som ikke har ressurser til slikt.

Lenke til kommentar

valg av organisasjon er en smakssak...

...Noen leverer bedre enn andre, og de aller fleste leverer vel (heldigvis) bedre enn hva EF gjør.

 

Det er tull, bare meningsløs synsing fra din side. Under mitt år i USA var jeg borti mange studenter som hadde "problemer med vertsfamilien"... Felles for dem alle var at studentene var noen idiotiske tullinger som bare gjorde ting vondt værre for seg selv. Skjeldent var det vertsfamilien som var problemet. Skulle det virkelig være problemer ordnet det seg alltid opp. Feil fra organisasjonen selv kan selvfølgelig skje, men det skjer da også med alle organisasjoner.

 

Det er morsomt at så mange spekulerer i hvilken organisasjon som er "best". Gå inn på hjemmesidene og finn ut hvilken som passer for deg. Er ikke vits i å bestemme seg på grunnlag av diverse nyhetsartikler. Alt som står i mediene er ikke alltid helt sant ;) Man kommer til å få et dritbra år uavhengig av hvilken organisasjon man reiser med.

Endret av Mariuslk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er ikke det tull og meningsløs synsing når det forekommer både dokumentasjon, erstatning m.m. fra EF sin side, for flere studenter, og ved flere tilfeller. Da handler det slettes inne om en vanskelig student - da handler det om en uprofesjonell utvekslingsorganisasjon, ingenting annet.

 

Alle organisasjoner har tull ved seg, ja - forskjellen går derimot i stor grad på deres evne til å videreføre informasjon, ha en god dialog mellom vertsland og studentens hjemland og deres evne til å ordne opp i eventuelle konflikter. Noe EF ved flere tilfeller (og ja, jeg sier fortsatt dessverre) har vist at de ikke klarer. Det er vel nemlig derfor EF snakkes så negativt om.

 

Skulle ønske ditt siste utsagn; "man kommer til å få et dritbra år uavhengig av hvilken organisasjon man reiser med" hadde vært sant, men det blir jo drømmetenkning. Selvfølgelig skal man høre på det folk sier, spesielt de som kan dokumentere og fortelle historier om ting som virkelig ikke burde ha skjedd, og som en profesjonell utvekslingsorganisasjon aldri burde ha latt skjedd. Man kommer ikke nødvendigvis til å ha et fint år hvis man utsettes for slike ting, og derfor er det nemlig viktig å lese, høre og tenke seg nøye om før man tar et valg.

Lenke til kommentar

Forresten, bare jeg som synes det er rart at Explorius bare har (obligatorisk..) infomøte i Drammensområdet? Hvilket betyr at jeg og mine foreldre skal reise fra Trondheim?!

Bah.

 

 

Noe bedre at de må betale for å reise rundt i hele landet da? Det står at det blir tillegsavgifter som f.eks infomøtet.

Lenke til kommentar

MartinF: I intervjuet mener jeg å huske at hun sa noe sånt. Iallefall et stykke unna der jeg bor.

 

Don93: Selvsagt er det bedre at de kommer hit. Jeg er inneforstått med ekstrautgifter, men dette er også en del tid (reisetid fra Trondheim og tilbake). Jeg har ikke alt for mye tid å avse dette året, det har heller ikke mine foreldre. Personlig synes jeg det bør være en selvfølgelighet at de har infomøter i de største byene i landet. Hvis organsisasjonen skal vokse, kan de ikke bare bli i Drammen og kreve at alle skal reise dit.

Lenke til kommentar

MartinF: I intervjuet mener jeg å huske at hun sa noe sånt. Iallefall et stykke unna der jeg bor.

 

Don93: Selvsagt er det bedre at de kommer hit. Jeg er inneforstått med ekstrautgifter, men dette er også en del tid (reisetid fra Trondheim og tilbake). Jeg har ikke alt for mye tid å avse dette året, det har heller ikke mine foreldre. Personlig synes jeg det bør være en selvfølgelighet at de har infomøter i de største byene i landet. Hvis organsisasjonen skal vokse, kan de ikke bare bli i Drammen og kreve at alle skal reise dit.

 

 

jada, ser situasjonen, var ikke no problem for meg liksom, men det er det for andre : S je skjønner ;S

Lenke til kommentar

Info.møte i år var i Bærum (altså rett ved Oslo), og der ble jeg jeg kjent med flere studenter. De jeg ble med kjent var fra Trondheim og nord til Tromsø så de hadde relativt mye lengre reise tid en det jeg hadde (4 timer). Skjønner at du synes at det burde være rundt om i Norge, men jo større explorius blir jo flere byer kommer de nok til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...