Gå til innhold

Omtale av The Elder Scrolls IV: Oblivion (PC/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig at det er en hel del ting å klage på, MEN siden dette spillet faktisk klarer å få meg til å sitte lengre enn 2, 3 dager syntes jeg det er vel fortjent 10/10 :)

 

Må bare legge til at radiant AI var/er så overhypet som overhodet mulig :p Jeg har flere ganger, feks, hørt de tøffeste typer si noe slikt som; "I encountered some mudcrabs the other day, by the sea.. Hidious creatures." Blir bare litt for dumt :whistle:

5877870[/snapback]

 

Du motsier nesten deg selv her. "Det er en hel del ting å klage på." Om det er en hel del ting å klage på, fortjener jo spillet ikke 10/10. 10/10 er så nært perfekt som en kan komme, og når det er så mange (selv om de er små) feil med Oblivion, bør det trekke ned 1-2 karakterer.

Lenke til kommentar
Angående det med bugs, tror det varierer veldig bra pc oppsett til pc oppsett... Det kan godt tenkes at de som har piratversjoner sliter mer enn andre? Jeg lurer også på om ati skjermkort passer bedre til spillet enn nvidia skjermkort... (kjenner tre som har spillet, to med nvidia som sliter litt og en med ati som ikke sliter med bugs)

5877844[/snapback]

Jeg kan nevne at jeg spiller Oblivion på et ATI X800 pro, Athlon 64 X2 3800+ (2GHz) Prosessor og har 2 GB RAM. Medium textures og 1280x1024 oppløsning. Spillet går flott! Jeg ble overrasket over at det ikke var bugs å møte på, men jeg møtte på en til slutt. Når jeg trykker på knappen "Exit game", så kræsjer spillet. Greit nok...

 

Har lagt merke til lvl problemet, syns det ble litt rart at fiendene tålte nesten alle pilene mine. Endte med å skru ned vansklighetsgraden. Problemet da er at jeg tar liten skade...

 

9/10. Mangler lvl opplegget fra Morrowind og savner det å kunne se sjeldne ting i de vanskligste hulene, enn på en fiende som dukker opp når du får høyere lvl.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg den uscriptede AI'en er så dårlig at bare den alene kunne trekke spillet ned til en 9/10. Ellers finnes det noen småbugs (og noen store, som den at jeg og noen andre ramler ut av spillet av og til ved quicksaving), men stort sett er spillet simpelthen fenomenalt, og jeg tror selv jeg ville gitt det et 9/10. Mange ting kunne vært forbedret, så jeg ville ikke ha gitt den en 10/10 selv. Menmen.

Fin omtale var det nå i allefall. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er vel strengt tatt ingen unnskyldning at alle andre skriver anmeldelser på samme måten ? Ikke lag anmeldelser slik i fremtiden, jeg hadde håpet på å få vite noe om hvordan spillet fungerer, positive ting, grafikk, historie etc.

Selv om spillet kanskje er en utrolig opplevelse, så syns jeg personlig ikke at det fortjener toppkarakter, det er da trossalt en del feil som bør rettes opp i

Lenke til kommentar

Genial anmeldelse, Jeg kjente meg helt igjen, siden det var akkurat det samme jeg gjorde når jeg startet i spillet,

 

hadde jeg ikke hørt om oblivion før, og var på utkikk etter et nytt spill til x360, så ville jeg garantert ha kjøpt det.

 

Det minte meg om når en kamerat som har funnet et spill som han syntes er konge og overivrig forteller om kule ting og opplevelser i spillet, med en slik innlevelse at man skulle tro at han hadde virkelig opplevd det. Det er slike fortellinger som får en virkelig til å "oppleve" det selv.

 

Kan ikke si at jeg har opplevd at spillet er så bugget som folk skal ha det til, kan jo være at jeg spiller på x360 da.

Lenke til kommentar

Her er min mini-anmeldelse av TES4: Oblivion:

 

Fantastisk spill- og grafikkmotor, men elendig spill. Plottet er så grunt at det nesten ikke går an å vasse i det en gang. Jeg spilte opp figuren min til level 25ish før jeg begynte på main-questet, og opp til det punktet var det utrolig moro å spille. Bare dungeon-crawling hele tida, med et par små sidequests innimellom. Men etter at jeg var fullt utstyrt med den beste armor-typen og våpen med life-stealing, Grand Champion i arenaen osv. gikk jeg litt lei av det, og tenkte det var på tide og utforske historien. Da jeg kom til det punktet hvor det kommer Oblivion Gates over alt, gikk jeg rett og slett lei. Historien er fullstendig lineær og uengasjerende.

 

Og som noen nevnte, så er den 'fantastiske' Radiant AI rimelig rar. Jeg har opplevd flere ganger at motstandere bare står i ro og ser på meg mens jeg peprer dem med piler (og ikke fordi de er paralysert, vel og merke). Andre ganger har jeg sneket opp bak et par Ogrer og backstabbet dem gjentatte ganger uten at de bestemte seg for å snu seg for å se hva som gjorde vondt.

 

Og så har vi voice actingen, som jeg syns varierer veldig i kvalitet. Det virker som om det bare er 4 stykker som har lagd stemmene till alle innbyggerne i hele Tamriel... Og spesielt en av stemmespillerne har en veldig eh... spesiell måte å snakke på, der han legger like mye trykk på alle stavelsene. Og han har stemmen til en av hovedpersonene i spillet, og det blir litt rart når du hører samme stemmen hos en tigger.

 

Så summa summarum så håper jeg vel bare på at det kommer noen knakende gode mods med en skikkelig historie, som står til den utrolig vakre grafikken spillet har.

Lenke til kommentar
Hehe, rart å se at Gamespy.com er et av de *eneste* nettstedene som faktisk trekker frem de negative tingene med Oblivion...

 

...det ER et rått spill, men bare fordi Oblivion er noe av det "beste der ute" bør det ikke unnslippe all kritikken som alle andre spill får.  :whistle:

5878097[/snapback]

 

 

Dette reviewet er kanskje det beste jeg har lest

Objektivt, nevner all dritten med spillet, gir det en retferdig karakter (84), noe det fortjener.

 

10/10 er bare latterlig

Lenke til kommentar

Spillet har sine gode og dårlige sider, men jeg synes at sammenlignet med kvaliteten på de fleste andre spill som gis ut om dagen, er spillet milevis foran. En 10'er skal gis ut ekstremt sjelden, og jeg synes det bør gi til spill som ikke nødvendigvis er perfekt og feilfritt, men som skiller seg ut fra røkla såpass som dette gjør. Spillets grafikk, lyd og ikke minst nivået av frihet og detaljer, samt historien og sidequestene er langt overlegen de aller fleste spill.

 

Så ja, spillet har mange feil (bugs, AI, levelsystem, høye systemkrav osv), men alt i alt er det en fantastisk spillopplevelse. Jeg har aldri spilt et spill før som er så lett å leve seg inn i, og er så gjennomført som dette, og jeg mener ærlig og oppriktig at det fortjener en 10'er.

 

Om 10'ere KUN skal gies til feilfrie spill som alle elsker vil man aldri se en 10'er på noen som helst spill. Alle spill har feil, og det er ALLTID noen som ikke liker det, men når man kommer over et spill av dette kaliber synes jeg 10'eren er på sin plass

Lenke til kommentar

Aasgaard, nå skjønner jeg omtalen meget godt. Du kan simpelt henn ikke beskrive Oblivion gjennom tekniske fraser etc. Eneste måten å virkelig få frem Oblivion er å skrive en reiseskildring.

 

Jeg fikk i dag et litt bedre skjermkort (oppgraderte fra FX 5600 til 6600) og skulle da teste Oblivion. Hadde det meste på full (kjører faktisk respektabelt) men kjørte først uten LOD på (distanse trær etc). Så kom jeg ut av kloakken og så tåke. Jaja tenkte jeg, la oss slå på LOD da. Jeg ramla av stolen.

 

Så jeg er nå en konvertert tviler. Oblivion leverer og litt til. Det er bare simpelten fabelaktig fantastisk nydelig.

 

Oh man for et spill :dribble:

 

Edit: Leif på besøk.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

"Hvis skildringen kan gi folk en liten idé om opplevelsen er jeg egentlig ganske fornøyd."

 

Jo, ja, en slik sklidring kan absolutt være verdifull, men helst som en del av en anmeldelse, ikke, mener jeg, som en anmeldelse i seg selv. Et problem er også at skildringen kan skrives på samme måte om mange spill med dårligere frihet og helt andre tekniske spesifikasjoner, fordi det er uklart i hvor stor grad anmelderen "rollespiller", altså lever seg inn i spillet, og hvor mye av det som skrives som er gitt av spillet selv. Jeg mener at anmeldere (i den grad de kan sies å ha noe ansvar i det hele tatt), har et ansvar for å opplyse leserne om spillet de skriver om, og da tror jeg (igjen, anmeldelsen er slett ikke mitt førsteintrykk av spillet, så det kan være vanskelig å uttale seg for sikkert) inntrykket mitt ville være noe begrenset. Jo, friheten fra de tidligere spillene later til å være ivaretatt (men jeg får ikke vite noe om eventuelle forandringer(som for eksempel den ekstreme "neddumminga" av hele karaktersystemet fra antall slots for klær, til redusering i antall skills, og fjærning av minor skills kategorien)), jeg får ikke høre noe om at verdenen er enda mer "generic rpg-world"(ikke at jeg ikke liker det bedre enn den forferdelige askøya fra forrige spill, men hvor blir det av møkk, skitt, støv, prostituerte, og etiske konflikter (slave-eiere, maktmisbruk, korrupsjon) som på mange områder ga forgjengerne i alle fall et alternativ til goodie-twoshoes- helterollen. (de "onde" i dette spillet er karikerte og grunne. Konflikten er plutselig mellom arketyper god og ond, ikke mellom forskjellige etiske ståsteder)...

 

Jeg får heller ikke høre noe om det, etter min mening, sterkt forbedrede (eller om en ikke hele tiden skal måle opp mot forgjengerne, bare gode) kampsystemet, som faktisk gjør slossing skikkelig moro, jeg får ikke høre om, som du sier, hvor moro det er å se pilene sprette rundt når vi bommer (eller om det en skyter på er hardt nok, om en treffer), jeg får ikke....

 

Jeg kan skjønne at dere ønsker å gjøre ting annerledes, og jeg kan skjønne at dere (i likhet med meg, vil jeg gjerne få understreke) er svært begeistret over dette spillet. Likevel tror jeg jeg hadde satt større pris på en anmeldelse som sa noe annet enn "Dette spillet er skikkelig bra(eventuellt med flere superlativer". Og jeg tror folk som enda ikke har fått spilt spillet ville ha mer nytte av en slik.

 

Men noe helt annet:

En del har sammenligner spillet med Baldurs gate, kaller dette "skikkelig rollespill" (og sier dermed implisitt at TES ikke er det) osv.

For det første er dette spill med totalt forskjellige filosofier. BG spillene legger all vekt på å fortelle historie, og har sin store styrke i at denne historien er fenomenal. Det skaper riktignok også en viss illusjon av frihet, og gir spillerne mulighet til temmelig fritt å velge rekkefølge på oppdrag, og også i stor grad hvilke oppdrag de ønsker. At karaktersystemet er, vel, crap (kom igjen, ikke bare er AD&D kjedelig på papiret, det er totalt uegnet til et dataspill) er ikke så farlig, nettopp fordi vekten ligger på å fortelle den(de?) fantastiske historiene.

 

TES serien kjører en helt annen strategi. De gir oss større grad av reell frihet, faktisk gameplay, og et karaktersystem som i aller høyeste grad er egnet til mediet. Fokuset ligger på å la spilleren ta del i, og til en viss grad skape historien selv. I de foregående spillene (her også, men i mindre grad) kunne vi tilogmed ha det langt morsommere ved rett og slett å ignorere hele historien, gå ut, og oppleve/ta del i verdenen vi hadde til rådighet.

 

At enkelte ikke ønsker å "leke" i spillene, eller forventer å få historien fortalt er fullt forståelig, jeg er svært glad i slike spill selv. Det er likevel, mener jeg, galt, å kritisere et spill som først og fremst forsøker (og i stor grad lykkes) i å gjøre noe annet for å fortelle historien dårligere, eller for å ha en mindre interessant historie.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...