Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nå skal Norske fildelere tas


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bare lurer på hvilke isper som kommer til å dele ut denne infoen om kunden sin,tror ikke det selskapet vil vare lenge.

jeg vil si at fildeling har vært med på å skape stor konkuranse i dette markedet,noe som er tilgode for oss kunder,samt så har det vært med på å senke priser på film og musikk.

Lenke til kommentar
bare lurer på hvilke isper som kommer til å dele ut denne infoen om kunden sin,tror ikke det selskapet vil vare lenge.

5826579[/snapback]

Blir de pålagt å gjøre det av politiet - via en anmeldelse f.eks. - så har de ikke noe valg.

 

De er jo allerede pliktige å loggføre all trafikk for alle sine kunder.

Lenke til kommentar
De sklle ta folk som delte musikk og film så får vel begynne å share bare spill da :tease:

5826309[/snapback]

 

Det var jo ett genialt råd. Spill går under programvare, som det faktisk finnes lover mot, både å laste ned til eget bruk og å dele videre..

Lenke til kommentar
skal bli morsomt å se hva de foretar seg, frontalangrep mot 14år gamle jenter som laster ned britney spears sanger på kazaa ?

5825323[/snapback]

Hvis du leser artikkelen så står det at de skal ta de som deler kopibeskyttet materiale, noe som tross alt er ulovlig, noe nedlasting enda ikke er?

5826260[/snapback]

 

Nedlasting blei ulivlig med den nye "mp3-loven". Den magiske endringen ligger i Åndsverksloven § 12, fjerde ledd som blei lagt til under den siste endringen av loven. Den sier at det ikke er tillatt å fremstille eksemplar (...) på grunnlag av en gjengivelse av verket i strid med § 2 (...)", og i § 2 sies det at det kun er opphavsmanen som har enerett til å "fremstille varig eller midlertidig eksemplar". Tidligere var ikke den sentningen i § 12 og det var da uklart / lovlig å laste ned.

Endret av VeloX
Lenke til kommentar

Om DJer: Det var en sak for et drøyt år siden med en kjent DJ som hadde ca 500 piratkopierte plater som han brukte til å spille av på arrangement, han fikk seg en rimelig kraftig bot.

 

Jeg føler meg litt drittsekk når jeg laster ned, og bruker warez. Derfor prøver jeg å gå mest mulig over til Open Source når det gjelder programvare. Men med tv-serier kan jeg ikke si at jeg føler det samme. Jeg kunne like gjerne sett det på TVen, men at jeg isteden velger å laste den ned, og se den på PCen. Musikk og filmer er litt mer "tja".

 

Jeg tror politiet, MPAA osv skal slite lenge med å knekke fildelingsnettverkene. Det dukker stadig opp nye teknologier, programmer og løsninger som gjør at politiet ligger noen skritt bak.

Lenke til kommentar
Om DJer: Det var en sak for et drøyt år siden med en kjent DJ som hadde ca 500 piratkopierte plater som han brukte til å spille av på arrangement, han fikk seg en rimelig kraftig bot.

 

Jeg føler meg litt drittsekk når jeg laster ned, og bruker warez. Derfor prøver jeg å gå mest mulig over til Open Source når det gjelder programvare. Men med tv-serier kan jeg ikke si at jeg føler det samme. Jeg kunne like gjerne sett det på TVen, men at jeg isteden velger å laste den ned, og se den på PCen. Musikk og filmer er litt mer "tja".

 

Jeg tror politiet, MPAA osv skal slite lenge med å knekke fildelingsnettverkene. Det dukker stadig opp nye teknologier, programmer og løsninger som gjør at politiet ligger noen skritt bak.

5827243[/snapback]

 

Flere serier som går i USA som ikke vises i norge (f.eks Battlestar Galactica), har ikke så veldig dårlig samvittighet for å laste de ned da.

episoder av serier kan også vises mange måneder senere i norge, og er man fan av serien vil man jo se de fortest mulig.

kan vel ikke være så vanskelig å sende episodene ut til stasjonene noen uker før slik at de kan vises samtidig? den største faren er vel at noen skal få tak i dem og legge dem ut på nettet (ironisk nok :p )

Lenke til kommentar
Ja ja, en gang måtte jo det begynne. Bra at alle fildelere har en joker på hånden, nemlig kryptering. Så når politiet kommer for å hente bevis på maskinen. finner de bare vanlige filer, mens de filene som du har kryptert får de ikke tilgang til.

 

Anbefaler truecrypt

5827305[/snapback]

 

DA er man garantert å bli gått etter i sømmene. Ikke særlig smart? :hmm:

Lenke til kommentar
Det er jo "bare" pinkoder, og andre private ting som du ikke vil at andre skal få tak i, familiebilder f. eks. Som man legger i den krypterte delen. Også glemmer du tilfeldig vis passordet.  :p

5827562[/snapback]

 

Kjenner ikke jussen på området, men skulle ikke forundre meg om det er "straffbart" og "glemme" passordet. Kan kanskje sammenligne det med å nekte å blåse/gi blodprøve i forb. med promillekontroll. :)

Lenke til kommentar
Ja ja, en gang måtte jo det begynne. Bra at alle fildelere har en joker på hånden, nemlig kryptering. Så når politiet kommer for å hente bevis på maskinen. finner de bare vanlige filer, mens de filene som du har kryptert får de ikke tilgang til.

 

Anbefaler truecrypt

5827305[/snapback]

 

Hvor ofte er det politiet kommer på døra og sjekker PCen din? Disse sakene er jo som regel bare basert på at en gitt IP deler en gitt fil.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja ja, en gang måtte jo det begynne. Bra at alle fildelere har en joker på hånden, nemlig kryptering. Så når politiet kommer for å hente bevis på maskinen. finner de bare vanlige filer, mens de filene som du har kryptert får de ikke tilgang til.

 

Anbefaler truecrypt

5827305[/snapback]

 

DA er man garantert å bli gått etter i sømmene. Ikke særlig smart? :hmm:

5827549[/snapback]

 

Det hjelper jo forsåvidt ikke om man har det kryptert, man kommer jo ikke gjennom det unasett. Ellers tror jeg at som mistenkt har man lov til å nekte å forklare seg (men som vitne har du plikt til å forklare deg eller noe?)

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja ja, en gang måtte jo det begynne. Bra at alle fildelere har en joker på hånden, nemlig kryptering. Så når politiet kommer for å hente bevis på maskinen. finner de bare vanlige filer, mens de filene som du har kryptert får de ikke tilgang til.

 

Anbefaler truecrypt

5827305[/snapback]

 

DA er man garantert å bli gått etter i sømmene. Ikke særlig smart? :hmm:

5827549[/snapback]

 

Det hjelper jo forsåvidt ikke om man har det kryptert, man kommer jo ikke gjennom det unasett. Ellers tror jeg at som mistenkt har man lov til å nekte å forklare seg (men som vitne har du plikt til å forklare deg eller noe?)

 

AtW

5827681[/snapback]

 

 

Når det gjelder om man velger å kryptere private filer så er det jo opp til en selv om man ønsker å begrense andre å se disse filene og ingen kan tvinge deg til å vise fram hva du har. I alle fall så kan trucrypt faktisk brukes slik at det ser ut som visse filer ligger her og andre ikke.

 

Man trenger heller ikke å forklare seg for politiet som mistenkt, det er de som trenger å finne fram beviset mot deg og om de ikke greier dette så er det deres problem , ikke ditt.

Lenke til kommentar

Hvis du ble tatt som fildeler og politiet ble koblet inn så tror jeg nok at de finner hva du enn måtte ha på pc`n selv om du hadde kryptert innholdet...Tipper de har ekspertise til og finne ut det meste hvis de går inn for det...

 

Hørte at de kan ta deg selv om man bruker PG og HideIp.... :hrm:

Lenke til kommentar

utrolig hvor mye ressurser de vil bruke på å finne ut om man har et par filmer eller spill.

 

har hørt at politiet ser på nedlastning som ulovlig, me ikke kriminelt. de vil derfor ikke gå aktivt etter dem som laster ned.

eller har dette forandret seg?

Lenke til kommentar
Hvis du ble tatt som fildeler og politiet ble koblet inn så tror jeg nok at de finner hva du enn måtte ha på pc`n selv om du hadde kryptert innholdet...Tipper de har ekspertise til og finne ut det meste hvis de går inn for det...

 

Hørte at de kan ta deg selv om man bruker PG og HideIp.... :hrm:

5827942[/snapback]

 

Nå vet ikke jeg hva HideIP gjør, men skal man overføre filer direkte fra en annen person til deg selv, så må jo nødvendigvis den personen vite IPen din? Peerguradian har jeg særdeles lite tro på effektiviteten til. Hele konseptet lukter jo ubrukelig.

 

Kryptering derimot får de ikke gjort så mye med, er ikke så vansklig å få tak i kryptering som er god nok for millitære formål, og det kan i praksis ikke knekkes.

 

AtW

Lenke til kommentar
utrolig hvor mye ressurser de vil bruke på å finne ut om man har et par filmer eller spill.

 

har hørt at politiet ser på nedlastning som ulovlig, me ikke kriminelt. de vil derfor ikke gå aktivt etter dem som laster ned.

eller har dette forandret seg?

5828025[/snapback]

 

Nå er det jo selskapene selv som gjør dette, ikke politi, selskapene prøver jo stadig å overbevise ISPene om at de har "opplysningsplikt" noe som såklart er vas. Får satse på at ISPene holder på sitt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...