Gå til innhold

Vi bygger Media Center-PC - del 2


Anbefalte innlegg

Mulig jeg er litt treig i kveld, og har kanskje misforstått ett eller annet? I så fall blir jeg vel ganske raskt irettesatt vil jeg tro! :p

5822400[/snapback]

 

Nå står det jo som du selv sier, "online". Slik jeg tolker det har han her koblet seg på nrk web-tv, og der er jo ikke kvaliteten så mye å skryte av uansett. Vil tro det du lurer på her ikke er under vanlig tv, men bare denne online funksjonen.

 

Muilig jeg tar feil her nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra artikkel om nybegynere var målgruppa.

Personlig hadde det vert mer interessant med mer detaljer. Både angående bildekvalitet og muligheter.

 

Hadde vert artig med ett hw prosjekt som går på å digitalisere huset mest mulig :) server som tar for seg sikkerhet (webcam osv) filserver, konfigurere tvopptak med mobiltelefonen (mediaportal) pc i dusjen, x10 stemmestyring, og masse masse mer.

Lenke til kommentar
Nå står det jo som du selv sier, "online". Slik jeg tolker det har han her koblet seg på nrk web-tv, og der er jo ikke kvaliteten så mye å skryte av uansett. Vil tro det du lurer på her ikke er under vanlig tv, men bare denne online funksjonen.

 

Muilig jeg tar feil her nå...

 

Tjah, jeg er ikke så sikker på det? Jeg synes i alle fall forklaringen var god. Streamer man et TV-signal via nettet, så blir det selvsagt resultere i en dårligere billedkvalitet ved fullskjerm. Takk!

Lenke til kommentar
Kabinettet og utvelgelsen av dette. Som vi var inne på i diskusjon del 1 på denne serien er det mange uegnede kabinetter der ute. Det skal liksom passe inn i ulike medimøbler, noe de fleste ikke gjør.

5821129[/snapback]

 

Skjønner ikke at det kan være noe problem såfremt man har noe utstyr i racket fra før. Selv har jeg en Denon AVR 1905, og det er ikke store forskjellen på dybden på kabinettet og Denonen

 

Edit: Leif

5821159[/snapback]

 

 

Det er faktisk et stort problem med plasseringsvennlighet på desktop kabinetter :)

De bygger vannvittig ut i rommet (enkelte av de) Og jeg er ikke alene om å mene dette :) (Se tidligere tråd - del 1)

 

 

 

Når det er sagt kunne jeg tenke meg at vi fikk bilder av hvordan det så ut i stua til forfatter her. Og siden noen tenker på mediaPC legger jeg ut mitt:

Kvaliteten på bildet skyldes verdens største drittkamera

 

118957827_d3058e2d9f_o.jpg

 

118957828_4bfbf06332_o.jpg

 

118957831_185f20d720_o.jpg

 

118957829_f275cc0819_o.jpg

 

 

 

Minuset med en MediaPC er følgende:

 

Bildekvaliteten er ikke optimal. Jeg velger å kjøre mine filmer gjennom en Denon 2910 med HDMI tilkoblet en Benq Pe7700. Som er mye mye bedre enn WMCE

 

Brukervennligheten er heller ikke på topp

 

Desktopp kabinetter er ikke lett å plasere

 

Du må ha maskina for at du skal kunne spille en CD

 

Å skifte kanaler på tv tar tid

 

Du må venne deg til alternativ styringsmetode

 

Du er NERD når du har PC i stua

Lenke til kommentar

ser ut som et topp alternativ for 4kabel mottakere+ video/dvd spiller, men har sporsmaal til guiden: Naar fikk A64 northbridge paa hovedkortene? trodde at den var faset ut helt, mulig jeg tar feil.

 

Beklager div spraak prob. men engelsk tastatur har problemer med norks alfabet

Lenke til kommentar

Jaja, dette sporer vel litt av nå.

Men en mediaPC kan jo plasseres på andre måter også?

 

PCirack.jpg

 

Dette er riktignok et to års gammelt bilde tatt under monteringa, og det har jo skjedd visse endringer i hw siden bildet ble tatt.....

Jeg hører uansett ikke en dritt fra PC´n, godt gjemt bak 19mm hobbyplater som den er.

Slik ser det ut fra forsiden:

 

42tommerundertrappa.jpg

 

Dette er selvsagt en ganske så konservativ løsning, men racket inneholder ellers alt jeg trenger av underholdningsenheter, inklusive 15-16000 MP3-filer og diverse musikkvideoer.

Så det finnes jo alternative løsninger! ;)

 

Men jeg misunner uansett de som har en projektorløsning.

Lenke til kommentar
Det er faktisk et stort problem med plasseringsvennlighet på desktop kabinetter :)

De bygger vannvittig ut i rommet (enkelte av de) Og jeg er ikke alene om å mene dette :) (Se tidligere tråd - del 1)

5823034[/snapback]

 

Ja, de bygger mer ut enn f.eks en god gammel vhs spiller, og flesteparten av dvd-spillerene. Som jeg sa, har du en forsterker i racket er det ikke noe problem, da denne bygger like mye (i alle fall som det kabinettet som ble benyttet i denne guiden)

For meg var det kjøp av ny reciver som gjorde at jeg måtte bytte rack, når jeg senere satt på plass htpc'en var racket allerede dypt nok.

 

Men... ikke noe vits i å dra dette videre, ja, rakcet kan være for grunnt, og ja, det kan hende det er god nok plass. Dette avhenger jo helt av hvordan rack man har fra før.

 

Brukervennligheten er heller ikke på topp

 

Desktopp kabinetter er ikke lett å plasere

 

Du må ha maskina for at du skal kunne spille en CD

 

Å skifte kanaler på tv tar tid

 

Du må venne deg til alternativ styringsmetode

 

Du er NERD når du har PC i stua

 

Min maskin som kjører mediaportal er det ingen ting i veien med brukervennligheten. Begge jentene som jeg deler leilighet med har ingen problemer med å benytte den, og det sier en hel del.

 

Personlig var det ikke noe problem å plassere den.

 

At man må ha på maskina for at man skal spille en cd er ikke noe problem. (Den står på hele tiden uansett)

 

Det å skifte kanaler tar ikke noe mer tid enn det jeg er vant til med trege parabol-tunere.

 

Styringsmetoden er veldig enkel... opp, ned, høyre, venstre, ok eller tilbake. Dette skjønner da til og med mor ;)

 

At jeg er nerd, mulig, men de jeg bor sammen med tror jeg ikke betrakter media-pcen som en pc, mer som en media-jukebox som er kilde til godt bilde, stort bibliotek av musikk ++

Lenke til kommentar
Hvis man skal kjøre HD klipp på en Media Center PC må man ikke ha en rask CPU og et kraftig skjermkort. Spessilet hvis klippene er i 1080p? Så et Nvidia GeForce 6150 (som er tilfellet for HW sin Media PC) er egentlig ikke noe tess for å vise HD klipp eller tar jeg feil her?

5822447[/snapback]

 

Det burde ikke være noe problem. Kjører dette selv på en Sempron 2600+, GF 6200 + purevideo, 512 mb ram og Theatertek som avspiller

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan dette virker med en Lyse dekoder i praksis(kanaler via fiber)det blir vel det samme som med satelitt tuner at en har bare en kanal inn til pc en men skifter i decoderen.

Vil det kunne gå an å bruke programguide til å ta opp med ?

Eller er det helt bortkastet med media pc da ?

 

Er det ingen som har en komentar til denne ?

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan dette virker med en Lyse dekoder i praksis(kanaler via fiber)det blir vel det samme som med satelitt tuner at en har bare en kanal inn til pc en men skifter i decoderen.

Vil det kunne gå an å bruke programguide til å ta opp med ?

Eller er det helt bortkastet med media pc da ?

 

Er det ingen som har en komentar til denne ?

5824126[/snapback]

 

Det skal fungere på samme måte som med satelitt tuner. MCE tar seg av skiftingen av kanalene, slik at opptak ikke skal være noe problem

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan dette virker med en Lyse dekoder i praksis(kanaler via fiber)det blir vel det samme som med satelitt tuner at en har bare en kanal inn til pc en men skifter i decoderen.

Vil det kunne gå an å bruke programguide til å ta opp med ?

Eller er det helt bortkastet med media pc da ?

 

Er det ingen som har en komentar til denne ?

5824126[/snapback]

 

Det skal fungere på samme måte som med satelitt tuner. MCE tar seg av skiftingen av kanalene, slik at opptak ikke skal være noe problem

5824145[/snapback]

 

Programguide på denne måten da?

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan dette virker med en Lyse dekoder i praksis(kanaler via fiber)det blir vel det samme som med satelitt tuner at en har bare en kanal inn til pc en men skifter i decoderen.

Vil det kunne gå an å bruke programguide til å ta opp med ?

Eller er det helt bortkastet med media pc da ?

 

Er det ingen som har en komentar til denne ?

5824126[/snapback]

 

Det skal fungere på samme måte som med satelitt tuner. MCE tar seg av skiftingen av kanalene, slik at opptak ikke skal være noe problem

5824145[/snapback]

 

Programguide på denne måten da?

5824562[/snapback]

 

Hvis jeg har forstått det rett, burde ikke det heller være noe problem, du må vel selv uansett når du har en ekstern dekoder mappe opp kanaler manuellt, da mapper du også opp navn på kanalen og dermed burde programguiden fungere.

Lenke til kommentar
Jeg så at dere hadde brukt en dvi tilgang. Når jeg leser anmeldelse av flatskjermer er det som regel en HDMI kapel som anbefales fra DVDspilleren.

Er det mulig å få et grafikkort med denne tilkoplingen?

5820312[/snapback]

ATI skal visstnok komme med HDMI-støtte snart, men så lenge man har DVI-ut så kan man alltids benytte en DVI-HDMI kabel eller adapter som det finnes flere av på markedet:

http://www.ramelectronics.net/html/DVI-hdmi_adapt.html

 

Den integrerte NVIDIA GeForce 6150-grafikken i Asus A8N-VM CSM-hovedkortet har forøvrig DVI-utgang, så et ekstra skjermkort er unødvendig.

5820417[/snapback]

Takk for kjappe og informative svar.

Vel en slik HDMI-DVI overgang gi samme kvalitet som en ren HDMI kapel?

5820493[/snapback]

Ja, så lenge begge signalene er digitale så vil det ikke være noen forskjell i bildekvalitet.

Lenke til kommentar
Ja, så lenge begge signalene er digitale så vil det ikke være noen forskjell i bildekvalitet.

5825549[/snapback]

 

 

Men, det er ofte vanskelig å få til 1:1 pixelmapping med dvi... Ofte lønner det seg og gå på med vga der. Det vil uansett ikke være mange som ser forskjellen mellom vga og dvi signal, så sett det kontra alle problemene det fort kan medføre å bruke dvi, så er vga et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Men, det er ofte vanskelig å få til 1:1 pixelmapping med dvi... Ofte lønner det seg og gå på med vga der. Det vil uansett ikke være mange som ser forskjellen mellom vga og dvi signal, så sett det kontra alle problemene det fort kan medføre å bruke dvi, så er vga et bedre alternativ.

5825726[/snapback]

Jeg hadde hvertfall foretrukket et VGA-signal med pixelmapping fremfor et DVI-signal uten pixelmapping.

Lenke til kommentar
Men, det er ofte vanskelig å få til 1:1 pixelmapping med dvi... Ofte lønner det seg og gå på med vga der. Det vil uansett ikke være mange som ser forskjellen mellom vga og dvi signal, så sett det kontra alle problemene det fort kan medføre å bruke dvi, så er vga et bedre alternativ.

5825726[/snapback]

Jeg hadde hvertfall foretrukket et VGA-signal med pixelmapping fremfor et DVI-signal uten pixelmapping.

5825894[/snapback]

 

 

Hvordan kilde og hvordan tilkobling har du på din 7700 da?

Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål som kanskje er litt offtopic, men som jeg velger å poste her siden det er i litt av samme gaten og kanskje blir lest av noen med litt peiling på dette.

 

Hvis jeg kjøper en dvdopptaker med harddisk. Da vil vel den langt på vei ha de samme funksjonene som en mediapc (jada jeg vet at mediapcen har flere muligheter, men det er ikke det jeg skal frem til her). Men hvis jeg skal ha dette må jeg også ha en del kanaler hvis det skal være noen vits. (Akkurat nå har jeg de 4 norske kanalene som mottas via antenne på taket)

Alternativet der jeg bor må da være parabol. Med en en slik parabol følger jo en dekoder. Så lang jeg har skjønt skifter man kanalene på selve dekoderen når man "zappar".

Spørsmålet er da. Vil man miste selve ideen med dvdopptakeren fordi den nødvendigvis må koples inn etter dekoderen og derfor bare mottar signal fra en kanal?

Det er mulig jeg har misforstått helt, men vær i så fall overbærende. Er det noen som kan klare opp i dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...