Gå til innhold

Vi bygger Media Center-PC - del 2


Anbefalte innlegg

Siden jeg selv har en Zalman 7700-Cu på min HTPC kan jeg bekrefte at denne kan høres også ved laveste hastighet , ca 1000 rpm. Støynivået er imidlertid da så lavt at det ikke høres over det generelle støygulvet i en åpen stue/kjøkkenløsning. 1200 rpm gir akseptabel støy og holder en 3.4GHz P4 under 70C ved 100% kontinuerlig load. Typisk belastning ved avspilling av HD-WMV er 10-30%.

 

Denne PCen brukes til alt mulig bortsett fra TV-titting og -innspilling. Bildekvaliteten har rett og slett vært for dårlig med alle TV-kort vi har prøvd (Pinnacle/Hauppauge/ATI AIW). Bildet med analogt kabelsignal + TV-kort har vært grovere, mer forvrengt og ustabilt enn med TVens egne analogtunere (Sagem DLP 45", Canal Dig kabel). Når vi i tillegg har blitt vant til dekoderkvalitet, så er TV-kort pr i dag ikke noe alternativ. Så vidt jeg vet finnes det ikke noe kabeldekoderkort for PC som er kompatible med Canal Digitals smartcards. Det er litt trist.

 

Nå har jo vi brukt XP Home og Pro i våre forsøk med TV-kort, er det noe som tyder på at MCE er bedre enn andre OS mhp bildekvalitet med TV-kort? Noen som har sammenlignet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden jeg selv har en Zalman 7700-Cu på min HTPC kan jeg bekrefte at denne kan høres også ved laveste hastighet , ca 1000 rpm. Støynivået er imidlertid da så lavt at det ikke høres over det generelle støygulvet i en åpen stue/kjøkkenløsning. 1200 rpm gir akseptabel støy og holder en 3.4GHz P4 under 70C ved 100% kontinuerlig load. Typisk belastning ved avspilling av HD-WMV er 10-30%.

 

Denne PCen brukes til alt mulig bortsett fra TV-titting og -innspilling. Bildekvaliteten har rett og slett vært for dårlig med alle TV-kort vi har prøvd (Pinnacle/Hauppauge/ATI AIW). Bildet med analogt kabelsignal + TV-kort har vært grovere, mer forvrengt og ustabilt enn med TVens egne analogtunere (Sagem DLP 45", Canal Dig kabel). Når vi i tillegg har blitt vant til dekoderkvalitet, så er TV-kort pr i dag ikke noe alternativ. Så vidt jeg vet finnes det ikke noe kabeldekoderkort for PC som er kompatible med Canal Digitals smartcards. Det er litt trist.

 

Nå har jo vi brukt XP Home og Pro i våre forsøk med TV-kort, er det noe som tyder på at MCE er bedre enn andre OS mhp bildekvalitet med TV-kort? Noen som har sammenlignet?

5835547[/snapback]

 

Du kan prøve Dscaler, det kan gjøre ganske mye "mikk-makk" med bildet, og forbedre kavliteten en god del.

 

AtW

Lenke til kommentar
Denne PCen brukes til alt mulig bortsett fra TV-titting og -innspilling. Bildekvaliteten har rett og slett vært for dårlig med alle TV-kort vi har prøvd (Pinnacle/Hauppauge/ATI AIW). Bildet med analogt kabelsignal + TV-kort har vært grovere, mer forvrengt og ustabilt enn med TVens egne analogtunere (Sagem DLP 45", Canal Dig kabel). Når vi i tillegg har blitt vant til dekoderkvalitet, så er TV-kort pr i dag ikke noe alternativ. Så vidt jeg vet finnes det ikke noe kabeldekoderkort for PC som er kompatible med Canal Digitals smartcards. Det er litt trist.

5835547[/snapback]

Ja, TV-kort til PC er ikke nødvendigvis alltid himmel når det kommer til billedkvalitet. Dersom en har litt dårlige signaler fra kabel-tv i utgangspunktet blir dette veldig synlig, mye på grunn av dårlige analogdeler i PC-kortene, men også fordi PC-programvaren (her MCE) ikke har gode nok rutiner for å fjerne støy. På en "digital" TV som du har er dette ekstra viktig, ettersom den i motsetning til en CRT-TV ikke blurrer ut bildet på samme måte.

 

Sliter en med dårlig kvalitet på kabelnettet er min erfaring at gode stasjonære DVD-opptakere gir mye bedre resultater enn det som er mulig å oppnå gjennom en PC. PC-kortene fungerer ok dersom en har tilgang på gode, relativt støyfrie signaler eller digital-tv.

 

ATWindsor nevnte dScaler. Personlig synes jeg at programmet ikke akkurat var helt rett fram å bruke, det brukte bla. lang tid på å finne kanaler. I tillegg lar det seg jo heller ikke implementeres i MCE, noe som er et stort minus i seg selv.

Lenke til kommentar
... Så vidt jeg vet finnes det ikke noe kabeldekoderkort for PC som er kompatible med Canal Digitals smartcards. Det er litt trist.

...

5835547[/snapback]

 

Se her: http://avforum.no/forum/showthread.php?t=28979

5837126[/snapback]

 

Takk det var interessant, kommer til å følge med på den tråden fremover (var faktisk innom den i romjulen, før de interessante postene kom...). Har aldri hørt om Technotrend, er det noen her på forumet som har erfaringer?

 

Ang Dscaler, jeg prøvde det i fjor og deler forsåvidt brannslanges oppfatning av brukervennligheten. Mye tid og knoting for å få stilt inn kanalene. Noen av filterne ga en viss forbedring, men de fleste kanalene hadde forstyrrelser som ikke lot seg utbedre. Vil ha en løsning som ser bra ut "rett i bordet", og da er det foreløbig digitaldekoder som gjelder her i huset.

Lenke til kommentar
Hvordan får jeg inn dette når jeg har engelsk MCE?

5880503[/snapback]

Språk bestemmes ut fra foretrukket språk i Internet Explorer. Dersom du vil ha norske valg i onlinespotlight går du inn i kontrollpanel->internet options på arkfanen "general" finner du en knapp som heter "languages". Legg til bokmål øverst på lista.

Lenke til kommentar

Får man norsk EPG med engelsk Windows MCE?

Er det bare språket i menyene som er forskjellen på engelsk og norsk Windows MCE?

 

 

Også gjentar jeg:

Jeg lurer på noe angående de bildene man ser under Mine videoer.

Er det første bilde i filmfilene (slik som det er i utforskeren)?

 

Går det an å f.eks. legge filmene i mapper sammen med et bilde av coveret, så det vises?

Lenke til kommentar

Alt fungerer stort sett bra, men jeg har et merkelig problem.

Ser jeg ting jeg har tatt opp i MCE så er spilling av det helt supert.

Men når jeg ser noe "live" så hakker det. Jeg har NVTV kort...

Jeg har prøvd å pause live tv en stund for å se om det hjalp, men det gjorde det ikke.

hakk.hakk...disk skrive problem?

har jo 0+1 raid på datadisken og en raptor som systemdisk så det skulle ikke være det heller. Skjønner ikke helt hvorfor jeg får hakkingen..

Noen forslag? :wallbash:

Lenke til kommentar
Får man norsk EPG med engelsk Windows MCE?

jepp

Ellers har jeg samme kabinett som i artikkelen. PSU'en bråker mye, og mer enn chipset+Boxed prosessor vifte tilsammen. Har egentlig antatt at det er noe galt med den og skal sende kabinettet tilbake for reklamasjon.

Ellers bør det nevnes at kabinettet skjuler 5,25'' (floppy) hullet (samt dvd, usb, lyd) med en luke. Ganske stilig, men det vil skjule lcd/vfd-display, noe som er en ulempe.

Endret av deeweef
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...