Gå til innhold

Utfordring: Dine favoritter på min iPod


Anbefalte innlegg

Hm, hadde tenkt til å anbefale en instrumental, men så at du skrev at du ikke var så tent på det for tiden, så da endrer jeg låt-tips.

Håkan Hellström med Äntligen På Väg.

En deilig låt fra kongen av Gøteborg. Jeg lover, du blir glad av å høre.

Den kjøpte jeg! :thumbup:

 

Artist: Neutral Milk Hotel

Album: In The Aeroplane Over The Sea

Sang: In The Aeroplane Over The Sea

Grunnen til at jeg velger akkurat den sangen er at det er en av de mest tilgjengelige på det geniale albumet ItAOtS, samtidig som teksten holder minst like høy kvalitet som resten og du (jeg ...) ikke blir lei av den.

Holland, 1945 har blitt foreslått og kjøpt før. Kjøpte denne også. :thumbup:

 

Jeg vil gjerne få anbefale en låt fra mitt favoritt band; Better Than Ezra.

BTE har virkelig et flott utvalg av utrolige låter så her kan jeg velge og vrake i perler, jeg kunne valg en hvilket som helst sang fra deres mesterlige "Friction, Baby". Men jeg går for en liten perle fra "Deluxe" kalt "Porcelain".

"Porcelain" er en rolig akustisk pop/rock låt med at lavmeldt og harmonisk arrangement som fremviser Kevin Griffin sin flotte stemme og talent for å skrive vakre melodier.

Håper den faller i smak og ikke var anbefalt tidligere. :)

Jeg tror det er første kan dette bandet er blitt foreslått, men er ikke sikker. Uansett så kjøpte jeg den. :thumbup:

 

Porcupine Tree - Blackest Eyes

Genialt engelsk progband som lager glimrende klokkeren musikk. Inspirert av Pink Floyd, rush og andre eldre travere. Liker musikken godt fordi de kombinerer mange sjangre og får til musikk som fenger ufattelig lett.

Jeg har kjøpt tre låter av Porcupine Tree tidligere i tråden. Denne nådde desverre ikke helt opp. Takk for forslaget. :cool:

 

Hvordan er forholdet ditt til Sigur Ros?

Jeg vil i hvertfall foreslå sangen Ara Batur fra deres nyeste album. Utrolig sang, nesten to, da den består av to deler. Det er bare et ord som summerer opp denne sangen og det er vakkert..!

Jeg har kjøpt en del Sigur Ros også, tidligere. Den var vakker ja, desverre kan den ikke kjøpes løst på iTunes, den er for lang. Takk for forslaget. :cool:

 

King Without a Crown av Matisyahu

Jeg har hørt den sikkert 238 ganger, men ennå ikke lei. En slags blanding av reggae og rap, men ulikt det meste

"Sorry, video no longer available" her er

hvertfall

Kjøpte live-versjonen jeg. :thumbup:

 

Kansas - Carry on wayward son

Jeg liker denne typen rock sanger :D

Husker den. Hadde den ikke selv, det var den tiden jeg spilte i punkeband. :)

 

Feilfri pop, men kanskje for feilfri for meg. Takk for forslaget. :cool:

 

Lil' Scrappy Feat. Trey Songz - Thug it to the bone

Jeg vet ikke helt om dere går inn for disse sangene, men jeg digger dem :D

Den hadde de ikke på iTunes. (Men de har en del annet av Lil' Scrappy.) Takk for forslaget. :cool:

 

Aphex Twin - IZ-US - Hentet fra "Come to daddy"-plata:

Jeg kjøpte Alberto Balsam ganske tidlig i denne trådens historie. Ingen senere forslag har nådd helt opp, så dette er kanskje ikke helt min greie. Men takk for forslaget. :cool:

 

Xploding Plastix - Shakedown Shutoff - Fra "The Benevolent Volume Lurkings EP"

YouTube'n får pluss for å lokke med bilde av en klassisk moog-synth, men låten nådde desverre ikke helt opp. Spennende takter i arrangementet, men blir litt for repetitivt for meg, tross litt kalkulert kaos mot slutten. Takk for forslaget. :cool:

 

Litt vanskelig å vite hvor bevandret du er på sånt, men Kaleidoscope (det britiske, ikke det amerikanske), er jo alltid et hyggelig bekjentskap. Ligger i krysningen sen Beatles/tidlig Pink Floyd. Som teaser:

DIVE INTO YESTERDAY fra albumet Tangerine Dream (1967).

Beklager så meget hvis du har hørt dette før.

Ingen grunn til å beklage låter jeg har hørt før. Jeg forlanger ikke at dere skal være synske. (Men dere skal ha mere enn litt flaks for å finne noe jeg ikke har av Tom Waits. :cool:

 

Desverre hadde de ikke noe av Kaleidoscope på iTunes. De har sikker ikke rettighetene til det. Takk for forslaget. :cool:

 

Tar resten litt senere.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes du burde begynne med litt god metall jeg Geir. Hva med Machine Head? Et av av mine top fem band. Siden jeg har skjønt du ikke er så begeistret for slikt begynner jeg med noen litt snilt.

--------------------

Artist: Machine Head

Låt: A Farewell To Arms

Fra albumet: The Blackening (2007)

Fra: Amerika

--------------------

Se filmen hos Youtube

--------------------

Slett ikke verst på en lørdags kveld :)

Lenke til kommentar

Må nesten anbefale noe fra Animal Collective's siste album Merriweather Post Pavillion.

Problemet er bare å velge hvilken da alle er like herlige... Hmm, er fristet til å si My Girls eller In The Flowers (mine personlige favoritter), men tror kanskje Brother Sport vil slå best an.

 

Derfor anbefaler jeg Animal Collective - Brother Sport, en herlig liten sak fra noe jeg er fristet til å kalle årets album under en måned ut i 2009. :)

Lenke til kommentar

Se filmen hos Youtube

En rett ut fantastisk versjon av Jimi Hendrix-klassikeren. Alternativt kan du sjekke ut Sting-versjonen, mektig fin den og.

Den har jeg merket meg før. Aldeles nydelig. Trodde jeg hadde kjøpt den alt, men det ser ikke slik ut, så da gjorde jeg det nå. Endte opp med Unplugged-versjonen (som strengt tatt ikke er helt unplugged.) Sting-versjonen har jeg alt på LP. :thumbup:

 

Legger merke til at det var mye musikk fra ulike metall-sjangre i musikken du ikke ville ha, men jeg skal prøve meg likevel :p

Kamelot - Center of The Universe

Kamelot er et amerikansk band som veksler litt mellom power metal, symphonic metal og progressive metal. De har noen ufattelige kule gitarriffs, vokalisten (Roy Khan) har en fantastisk stemme, og sangene gir et veldig bra helhetsinntrykk.

Det lykkes ikke denne gangen heller, men ikke gi opp. Takk for forslaget. :cool:

 

Du sa at du lette etter gode poplåter, hvis jeg ikke husker feil.

Jeg får ta en sang av et band jeg glemte å spørre om, så blir du kanskje overrasket. :p

Artist: Caravan

Album: In The Land Of Grey And Pink

Sang: Golf Girl

Gladpop/rock du får på hjernen med en merkelig tekst jeg ikke tror betyr så mye (bortsett fra at han som skrev den muligens drev med dop) ... Tidenes morsomste intro?

Du husker ikke feil, og denne falt jeg for og kjøpte. :thumbup:

 

Artist: Nick Drake

Album: Five Leaves Left

Sang: River Man

For meg er Nick Drake den ultimate slappe-av-musikken. Hvis jeg ikke er i humør for det høres det ganske "vanlig" ut, ja, noen ganger nesten kjedelig. Men hvis jeg er i humør for det kan det være så sykt deilig og avslappende. :) Sangen fra albumet jeg valgte er nesten helt tilfeldig. Vanskelig å velge.

Den kjøpte jeg også. :thumbup:

 

Du skrev at instrumentaler ble litt for "flinkt" for deg akkurat nå, men jeg prøver likevel.

Artist: Al Di Meola

Album: Elegant Gypsy

Sang: Midnight Tango

Alle sporene på Elegant Gypsy er høydepunkter, men akkurat i dag har jeg fått litt hekta på denne. Utrolig kul og ofte fengende sang. Hvis du ikke liker den foreslår jeg aldri mer instrumentaler (greit, jeg mener det ikke). :p

http://www.youtube.com/watch?v=lGpL3ZF-nIo

Jeg beklager, men det blir fortsatt mer flinkt enn spennende i mine ører. Men ikke gi opp, du har større sjanse for å lykkes enn sortmetallfansen. :cool:

 

Gene Clark - White Light

Alternativ Country/Rock-Country

Tror kanskje jeg hadde de en gang. Det er vel ikke mit favorittspor av Clark, men jeg kjøpte det allikevel. :thumbup:

 

Se om du finner The Strawmen m/ låta "Runaway". Fengende saker!

Enkel og fengende. Den kjøpte jeg. :thumbup:

 

bra rocke sanger

sweet child o`mine - guns N` roses

free bird - lynyrd skynyrd

summer long - kid rock

beat it - fallout buy ft. john mayer

Trance

solar stone - armin van buuren

rush hour armin van buuren

live at trance energy 2006- armin van buuren

SISTE

hilltop hoods - nosebleed section

Beklager, men du må velge en låt av gangen (Du må gjerne poste flere senere.) Det er dels for å sikre at dere tenker litt på hvilken låt dere mener er aller best, og dels fordi det blir en uoverkommelig jobb for meg dersom det kommer 10-20 forslag i hver post. :cool:

 

Symphony X - Paradise Lost

Bandet minner om Dream Theater, som jeg har fått med meg ikke falt helt i smak (utrolig nok!), og ligger altså innenfor metallsjangeren. Denne låten mener jeg er noe utypisk for bandet og har et eventyrisk stilpreg over seg. Sjekk den ut, jeg går ihvertfall god for den med god margin. Hvorvidt det er min all-time favoritt sang er vanskelig å si, for meg så varierer det fra tid til neste.

Den var faktisk ikke langt fra å kunne lykkes. En god melodi med et ikke altfor teatralsk arrangement i starten. Men så blir det desverre for formulaisk etterhvert. Hadde den vært halvparten så lang holdt seg til det opprinnelige temaet så kanskje. Takk for forslaget. :cool:

 

Synes du burde begynne med litt god metall jeg Geir. Hva med Machine Head? Et av av mine top fem band. Siden jeg har skjønt du ikke er så begeistret for slikt begynner jeg med noen litt snilt.

--------------------

Artist: Machine Head

Låt: A Farewell To Arms

Fra albumet: The Blackening (2007)

Fra: Amerika

Slett ikke verst på en lørdags kveld :)

Den er desverre for lang til å kjøpes løst på iTunes. Og dermed nok for lang til helt å passe her i tråden. Og jeg må beklage, men skal noe først være teatralsk så foretrekker jeg folk som har tatt hostesaften sin. Men takk for forslaget. :cool:

 

Må nesten anbefale noe fra Animal Collective's siste album Merriweather Post Pavillion.

Problemet er bare å velge hvilken da alle er like herlige... Hmm, er fristet til å si My Girls eller In The Flowers (mine personlige favoritter), men tror kanskje Brother Sport vil slå best an.

Derfor anbefaler jeg Animal Collective - Brother Sport, en herlig liten sak fra noe jeg er fristet til å kalle årets album under en måned ut i 2009. :)

Siden du sa de andre var dine personlige favoritter, så hørte jeg på dem, og endte opp med My Girls. :thumbup:

 

johnny cash - ring of fire :D det er klassiker det

Ja, det er det. Og dermed så har jeg den alt. Takk for forslaget. :cool:

 

Mye kjekt her. Takk til dere alle sammen. Og kom gjerne med flere, jakten på den perfekte låta er ikke over, og min nye iPod har mass plass! Og til metallfansen: Fortvil ikke. En dag lykkes dere. I hvert fall hvis dere tenker litt utenfor den akk så formelpregede svartmetallen. :)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
ps: hvor mye har du brukt på musikk? ;D

Det spørs hva du regner med. Jeg har ca 500 LP'er (og har nok hatt ytterligere 100 som er forsvunnet i årenes løp), kanskje 200 CD'er, og hvor mye jeg har kjøpt på iTunes aner jeg ikke. Jeg har over 3000 sanger på iPoden nå, men det inkluderer de fleste CD'ene. Og etterhvert skal jeg få lagt inn alle LP'ene også, jeg har kjøpt meg en USB platespiller.

 

Og så kommer det jeg har brukt på instrumenter og studioutstyr til mine egne band og musikk opp gjennom årene. Det er mye mere penger enn det jeg har brukt på plater... :blush:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Symphony X - Paradise Lost

Bandet minner om Dream Theater, som jeg har fått med meg ikke falt helt i smak (utrolig nok!), og ligger altså innenfor metallsjangeren. Denne låten mener jeg er noe utypisk for bandet og har et eventyrisk stilpreg over seg. Sjekk den ut, jeg går ihvertfall god for den med god margin. Hvorvidt det er min all-time favoritt sang er vanskelig å si, for meg så varierer det fra tid til neste.

Den var faktisk ikke langt fra å kunne lykkes. En god melodi med et ikke altfor teatralsk arrangement i starten. Men så blir det desverre for formulaisk etterhvert. Hadde den vært halvparten så lang holdt seg til det opprinnelige temaet så kanskje. Takk for forslaget. :cool:

 

Godt å høre at jeg ikke var helt på viddene da ihvertfall, samtidig gir det meg bare en nøtt litt vanskeligere å klekke enn de andre i skålen. Får se hva jeg kommer på etter hvert. :)

Lenke til kommentar

Blackfield - End of the World, frå albumet Blackfield II.

Om du ikkje kjenner Blackfield frå før, er det altså eit samarbeid mellom den israelske sangaren Aviv Geffen og Steven Wilson, bedre kjent frå Porcupine Tree, som speler vakker pop/rock. Vakker og kraftig song, og får absolutt 10/10 av meg.

 

(sjølv om ikkje Aviv syng spesielt pent. Heldigvis har Steven vokal på mesteparten av låten. =P)

Endret av someOen
Lenke til kommentar

Er vel kanskje et år siden jeg postet noe i denne tråden, så det begynner vel å bli på tide å anbefale deg noe musikk igjen ;)

 

Ser i første post at du har kjøpt "Wonderwall" av Oasis, og derfor tenkte jeg å anbefale deg en annen låt av dette, etter min mening, fantastiske bandet som jeg bare bir mer og mer glad i. Låta var faktisk på B-siden av CD-singelen til "Wonderwall"

 

The Masterplan - Oasis

Noel Gallagher som synger denne sangen. Utrolig flott låt, både musikalsk og tekstmessig. Musikalsk er det både gitarsolo og orkester i melodien, som gjør det hele til en meget god og fengende musikkopplevelse.

Det er også en litt artig referanse til The Beatles i slutten av sangen.

Vil anbefale deg å kjøpe denne låta fordi jeg mener det er et meget godt gjennomført, men kanskje litt glemt, musikkverk fra Oasis.

 

Låta er hentet fra albumet med samme navn, og er

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar

Jeg synes du burde kjøpe "Smooth" av Santana (featuring Rob(ert) Thomas, vokalisten i Matchbox Twenty). Det er en sang som jeg på en måte ikke klarer å beskrive hvorfor den er bra, den bare passer meg så utrolig godt. Gitarspillingen er ikke akkurat Children of Bodom i hastighet, men akkurat passe til å slappe av med. Dette er ikke en sang jeg blir energifull av, men jeg føler meg bare utrolig komfortabel når jeg hører på den.

 

Siden du ikke lengre er moderator trosser jeg reglene du har skrevet i førstepost og kommer med enda to anbefalinger, og det er; Gavin DeGraw med "She holds a key", og til alle dere som tenker "I don't wanna be" og "In love with a girl", så er ikke denne lik i det hele tatt. Dette er en rolig, balansert og vakker låt som treffer enhver med åpent sinn har store muligheter for å like. Spesielt koringen synes jeg passer veldig godt inn i sangen.

 

Den tredje og siste sangen jeg anbefaler er Tom Robinson Band med "2-4-6-8 Motorway". En artig sang med morsomt gitarspill. Og apropos morsomt, så kom jeg til å tenke på en annen sang jeg har hørt, og det er Alan Jackson - Little Bitty. En kjempeartig sang med morsom lyd av trekkspill i bakgrunnen.

 

Vel, dette ble faktisk fire anbefalinger. Gleder meg til å se om du liker noen av de.

 

Mvh

Minus.

Lenke til kommentar

Vel, det sies at det ikke nytter å lære en gammel hund nye triks :) Om jeg ikke har lyktes med mine metalliske anbefalinger, får vi prøve med noe langt roligere. Om du ikke allerede har gått til innkjøpt av Richard Hawley og hans briljante og stemningsfulle musikk har du gått glipp av en skikkelig perle.

--------------------

Artist: Richard Hawley

Låt: Coles Corner

Fra albumet: Coles Corner (2005)

Fra: England

--------------------

--------------------

Dette er vært en time i godstolen om anledningen byr seg.

 

Og så kommer det jeg har brukt på instrumenter og studioutstyr til mine egne band og musikk opp gjennom årene.

Jeg kjenner forøvrig jeg skulle likt å høre noe av dette Geir ;)

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

mine forslag:

1. Freedom Call-Land of Light

Har ikke tall på antall ganger jeg har hørt den nå, søkte på den på iTunes, og det du hører der, er noe av det bedre i sangen + at det fortsetter med et heller heftig gitarriff. Noe jeg også tror hjelper til med at jeg skal like den, er at de fleste låter med crescendoer (oppbyggende) appellerer sterkt til meg, og ville tro at 25000 av mine 30000 sanger har det.

Hvis du har sansen for den type musikk, altså noe jeg ville kalle anti-dyster power metal, så er denne et must (og det meste annet fra Freedom Call, nevner i fleng Warriors, Fairyland, Metal Invasion etc.)

 

2. Burde vært noe av mitt favorittband, Slipknot eller Disturbed (kommer an på dagen) her, men blir nok ikke det.

det som kommer med er Cherry Pie av Warrant.

En fantastisk låt etter min mening, (igjen hjulpet av et crescendo før versene) kraftig trommespill som jobber sammen med gitaren, ikke dreper den. Selv om det, så er det vokalen som eier det showet, men bra samarbeid med instrumentene, og en generelt godsang.

 

Så der, håper det var fine nok beskrivelser og sånn, og håper du også blir med å nyter disse fantastiske låtene.

 

Bare en ting til slutt til alle som har nevnt Kamelot tidligere (har ikk lest hele tråden,90 sider? gulp!) så er det riktignok et engelsk/amerikansk band, men vokalisten Roy Khan er norsk. hans virkelige navn er Roy Khankhan og tok div. jobber ved siden av bandspillingen noen år tilbake. bl. a. som en vikarlærer klassen vår var så heldig å ha, som introduserte meg med dem iallefall.

Lenke til kommentar

siden det bare er en sang per post, kan jeg poste flere ganger? :p

 

Men Jethro Tull - Aqualung er et møst, håper du er enig ;)

 

må legge til en til, en av de beste som er lagd etter min mening

 

traveling wilburys - tweeter and the monkey man :)

Endret av Microgekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...