Gå til innhold

Staten® vil legge skatt på pizza å brus


Anbefalte innlegg

Jeg synes det blir feil å "gebyrlegge" de som liker å spise usunt. Det har ingen ting for seg, om staten tror dette får ned fedme nivået i dag så tar de grundig feil, de angriper fra feil standpunkt.

5726011[/snapback]

 

Så vi skal heller vente i noen år til alle de som liker å spise usunt, og som gjør det billig (sukkerbrus er billigere enn melk!!) er blitt så feite og syke at de koster staten massevis av penger. Da snakker vi trygd fordi de ikke kan arbeide, og helsekostnader fordi de får hjerte og karsykdommer og må til legen mange ganger oftere enn en normalt sunn person. Er det da ok å øke skatten fordi kostnadene har økt så mye?

 

Jeg synes man skal belønnes for å legge til rette for ett sunnt liv der man er frisk og har det godt.

5726052[/snapback]

Tror du virkelig folk vil spise mindre "usunn" mat fordi prisen stiger? Hva med å bare senke prisen på frukt og grønt? "Nei det kan vi ikke fordi vi ikke vil bruke de 1500 millionene vi får inn av avgiftene". Det dreier seg bare om penger, ikke om helsen.

5726097[/snapback]

 

Nei, det vil alltids finne folk som gafler i seg usunn mat. Men jeg er overbevist om at flere ville tenkt alternativet å spise sunn mat dersom dette var billigere enn å spise usunn mat.

 

Tro det eller ei, men det dreier seg om helsen!! Det burde ikke være så vanskelig å forstå. Det er sunt å spise sunn mat = god helse. Det er usunt å spise usunn mat = dårlig helse

 

Hvordan kan du si at dette ikke dreier seg om helsen?` :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste forslaget jeg noensinne har sett. Få vekk den usunne maten og subsidier den sunne.

 

Ser at blant annet ICA har begynt å merke den "sunne" maten med nøkkelhull. Det er også et godt virkemiddel for å få folk til å bli mer opptatt av hva de putter i munnen. :)

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir feil å "gebyrlegge" de som liker å spise usunt. Det har ingen ting for seg, om staten tror dette får ned fedme nivået i dag så tar de grundig feil, de angriper fra feil standpunkt.

5726011[/snapback]

 

Så vi skal heller vente i noen år til alle de som liker å spise usunt, og som gjør det billig (sukkerbrus er billigere enn melk!!) er blitt så feite og syke at de koster staten massevis av penger. Da snakker vi trygd fordi de ikke kan arbeide, og helsekostnader fordi de får hjerte og karsykdommer og må til legen mange ganger oftere enn en normalt sunn person. Er det da ok å øke skatten fordi kostnadene har økt så mye?

 

Jeg synes man skal belønnes for å legge til rette for ett sunnt liv der man er frisk og har det godt.

5726052[/snapback]

 

Så du er en av de som tror at de som spiser usunt blir å "magisk" konvertere til en sunnere livstil når prisene blir høyere?

 

Det er bare tøv, og fungerer ikke slik. Jeg er en person som trener 5 ganger i uka, spiser sunt og lever sunt. Alikevell kan jeg få skader av treninga, som f.eks belastnings skade. Dette kan føre til at jeg ikke kan arbeide, havner da på trygd etc. Skal jeg "straff legges" for at jeg er sun men skada meg selv?

 

Å strafflegge noen fordi de spiser usunt blir feil. De kan faktisk ikke noe for det, på lik linje at en som drikker ikke kan noe for det. Det er psykologisk, ligger i psyken. Jeg vet faktisk hva jeg snakker om her, har selv vært god og rund før jeg begynte å trene.

 

Det er synd i mange av de som spiser usunt. Mange har ikke et godt liv, mangler et sosialt nettverk, sliter i hverdagen og har det ikke godt. De kan ikke noe for at de spiser det de spiser, de har det ikke godt og ser på maten som "eneste" vennen i livet. Skal vi skade dem noe mer ved å gjøre de økonomisk ruin fordi de er syk?

 

Kanskje staten må prøve å gi litt bedre tilbud til folk som har et usunt kosthold, gjøre det mer et åpent tema enn et tabu tema. Slutt å se på de menneskene som mindreverdig bare fordi de spiser usunt, men se på de som det de faktisk er, samme som deg og meg, et menneske med verdier.

 

Sett ned prisen på frukt og grønt og la den usunne maten være som den er. Gjør ingen ting at sunn mat er billigere enn usun mat, men trenger ikke skru opp avgiftene på usunn mat for å gjøre sunn mat billigere. Blir bare tøv det.

 

Staten angriper hele tiden folk på penge nivået, og regulerer oss ved å sette opp og ned avgifter, som om vi var en flokk med kyr. Det er jeg personelig drita lei av. Vi lever i et av verdens rikeste land, som tjener milliarder av kroner, og får inn milliarder av kroner i skatter og avgifter. Og så må vi sette opp enda en avgift på usunn mat? Bullshit.

 

Men dette er jo typisk Norge, det er jo så typisk som det går ann. I alle mine år her på jorda som jeg kan huske av politisk interesse, har norge regulert folk frem og tilbake med lover og regler som ikke hører hjemme blant folk. Når skal dette ende?

Lenke til kommentar

Synes det er bra tiltak at man skal subsidiere den sunne maten.

 

Problemet er hvor i rekken subsidieringen skal skje.

 

Skjer subsidieringen hos grossist så er jeg redd for at mye av denne subsidieringen bare vil komme næringslivet til gode.

 

Her er det viktig å legge inn sperrer/ ordninger slik at det er forbrukeren som tjener på dette, og ikke næringslivet.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Jeg synes det blir feil å "gebyrlegge" de som liker å spise usunt. Det har ingen ting for seg, om staten tror dette får ned fedme nivået i dag så tar de grundig feil, de angriper fra feil standpunkt.

5726011[/snapback]

 

 

 

Om du hadde lest posten min like ovenfor hadde du ikke trengt å spørre ;) Jeg gjentar bare meg selv når jeg sier at jeg ikke tror det

 

Og alle kan være uheldige å skade foten sin. Men om du med viten og vilje ødela foten din for å få trygd derimot ville saken vært en annen.

 

Og jeg synes de angriper fra akkurat rett standpunkt.

Endret av Linn Christin
Lenke til kommentar

Trenger nå bare å ta avgifts nivået på alkohol her i landet. Hvor førte det til henne? Hvor mange drakk metanol fordi det var for dyrt å drikke varer her fra landet, og hvor mange mista livet pga det? Kanskje om Norge hadde tatt litt mindre i avgifter på alkohol, og informert folk om hvor farlig det var, så hadde ikke de tatt den sjangsen de gjorde og kjøpt billigere smugla varer.

 

Samme med røyk, sinnsvakt avgifts nivå, så mange smugler i angro over grensa. Igjen prøver staten å kontrollere folk ved å sette høyt avgifts nivå, og det fungerer ikke.

 

Jeg bor i Lofoten, Svolvær. Om jeg kjørte fra Svolvær, helt til Sverige og fylte bensin på bilen samt et par kanner ekstra, hadde jeg likevell TJENT på det. Tenk at jeg kan kjøre fra Lofoten til Sverige, fylle bensin, og fremdeles tjene på det. Avgifts nivået igjen.

 

Det eneste dette avgifts nivået kommer til å føre med seg er at folk handler akkurat det samme som før, men smuglingen av sjokolade, cola etc kommer til å eksplodere. Kommer kanskje til å føre til at folk kjøper minder her i Norge, men kommer ikke til å bidra med at folk lever sunnere. Får bare tak i usunne matvarer en anne plass, som er billigere, og lagrer det hjemme.

Lenke til kommentar
Her er det viktig å legge inn sperrer/ ordninger slik at det er forbrukeren som tjener på dette, og ikke næringslivet.

5726384[/snapback]

helt enig, fortjenesten ved halvering av matmomsen gikk jo rett i lommene til butikkeierene Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Trenger nå bare å ta avgifts nivået på alkohol her i landet. Hvor førte det til henne? Hvor mange drakk metanol fordi det var for dyrt å drikke varer her fra landet, og hvor mange mista livet pga det? Kanskje om Norge hadde tatt litt mindre i avgifter på alkohol, og informert folk om hvor farlig det var, så hadde ikke de tatt den sjangsen de gjorde og kjøpt billigere smugla varer.

 

Samme med røyk, sinnsvakt avgifts nivå, så mange smugler i angro over grensa. Igjen prøver staten å kontrollere folk ved å sette høyt avgifts nivå, og det fungerer ikke.

 

Jeg bor i Lofoten, Svolvær. Om jeg kjørte fra Svolvær, helt til Sverige og fylte bensin på bilen samt et par kanner ekstra, hadde jeg likevell TJENT på det. Tenk at jeg kan kjøre fra Lofoten til Sverige, fylle bensin, og fremdeles tjene på det. Avgifts nivået igjen.

 

Det eneste dette avgifts nivået kommer til å føre med seg er at folk handler akkurat det samme som før, men smuglingen av sjokolade, cola etc kommer til å eksplodere. Kommer kanskje til å føre til at folk kjøper minder her i Norge, men kommer ikke til å bidra med at folk lever sunnere. Får bare tak i usunne matvarer en anne plass, som er billigere, og lagrer det hjemme.

5726470[/snapback]

 

Folk flest har ikke anledning til å ta helgehandelen i Sverige, tro det eller ei ;)

Alkohol-prisene hadde jeg mye imot da jeg var 16 år og ville drikke masse alkohol men hadde lite penger. Nå vet jeg bedre, og er glad alkoholen ikke er så billig her til lands, at vi får mange alkoholikere. Det vil alltids finne de som har råd, og kan bli alkoholikere. Og er man først alkoholiker så er man gjerne alkoholiker, og bryr seg ikke om at prisen øker litt.

 

Men man er ikke født alkis. Først fester man masse, og så fester man flere og flere ganger i uken. Vips så er man alkis. Ingen går inn for å bli det, det bare blir sånn. Og om du ikke fatter at man begrenser forbruket sitt dersom det er dyrt med alkohol, ja da kan du sitte der som ett spørsmålstegn i hele dag - for det er slik det er.

 

Det samme gjelder røyk. Jeg hadde iallefall ikke råd til å betale for en 20'pakning da jeg var 16-17 år gammel. Og når man har passert 18 har de fleste såppass vett at de holder seg unna.

Lenke til kommentar
Tro det eller ei, men det dreier seg om helsen!! Det burde ikke være så vanskelig å forstå. Det er sunt å spise sunn mat = god helse. Det er usunt å spise usunn mat = dårlig helse

 

Hvordan kan du si at dette ikke dreier seg om helsen?

En avgift skaper ikke bedre helse. Det er bare en dårlig unskyldning for å ta mer penger fra skattebetalerne. Slik er det i Norge.

Nå vet jeg bedre, og er glad alkoholen ikke er så billig her til lands, at vi får mange alkoholikere.

Da blir det bare mer smugling, men siden holdningen til alkohol her i Norge er litt annerledes, drikker man seg gjerne full så snart man får servert alkohol.

Lenke til kommentar
Trenger nå bare å ta avgifts nivået på alkohol her i landet. Hvor førte det til henne? Hvor mange drakk metanol fordi det var for dyrt å drikke varer her fra landet, og hvor mange mista livet pga det? Kanskje om Norge hadde tatt litt mindre i avgifter på alkohol, og informert folk om hvor farlig det var, så hadde ikke de tatt den sjangsen de gjorde og kjøpt billigere smugla varer.

 

Samme med røyk, sinnsvakt avgifts nivå, så mange smugler i angro over grensa. Igjen prøver staten å kontrollere folk ved å sette høyt avgifts nivå, og det fungerer ikke.

 

Jeg bor i Lofoten, Svolvær. Om jeg kjørte fra Svolvær, helt til Sverige og fylte bensin på bilen samt et par kanner ekstra, hadde jeg likevell TJENT på det. Tenk at jeg kan kjøre fra Lofoten til Sverige, fylle bensin, og fremdeles tjene på det. Avgifts nivået igjen.

 

Det eneste dette avgifts nivået kommer til å føre med seg er at folk handler akkurat det samme som før, men smuglingen av sjokolade, cola etc kommer til å eksplodere. Kommer kanskje til å føre til at folk kjøper minder her i Norge, men kommer ikke til å bidra med at folk lever sunnere. Får bare tak i usunne matvarer en anne plass, som er billigere, og lagrer det hjemme.

5726470[/snapback]

 

Folk flest har ikke anledning til å ta helgehandelen i Sverige, tro det eller ei ;)

Alkohol-prisene hadde jeg mye imot da jeg var 16 år og ville drikke masse alkohol men hadde lite penger. Nå vet jeg bedre, og er glad alkoholen ikke er så billig her til lands, at vi får mange alkoholikere. Det vil alltids finne de som har råd, og kan bli alkoholikere. Og er man først alkoholiker så er man gjerne alkoholiker, og bryr seg ikke om at prisen øker litt.

 

Men man er ikke født alkis. Først fester man masse, og så fester man flere og flere ganger i uken. Vips så er man alkis. Ingen går inn for å bli det, det bare blir sånn. Og om du ikke fatter at man begrenser forbruket sitt dersom det er dyrt med alkohol, ja da kan du sitte der som ett spørsmålstegn i hele dag - for det er slik det er.

 

Det samme gjelder røyk. Jeg hadde iallefall ikke råd til å betale for en 20'pakning da jeg var 16-17 år gammel. Og når man har passert 18 har de fleste såppass vett at de holder seg unna.

5726615[/snapback]

 

Jeg kjenner en som er alkoholiker, er søskenbarn til mora mi. Han er fremdeles alkoholiker, selv om det er dyrt. Han kjøper alkohol fremfor alt annet. Han, som mange andre, reduserer ikke forbruket sitt bare fordi det er dyrt. Det er dyrt å bruke stoff, men selv om det er dyrt, og koster mye for lite, så bruker folk det fremdeles. Det er snakk om avhengighet, og det er noe du ikke kan slå av som en bryter. Slik fungerer det ikke.

 

Og det samme gjelder for mat. Vil du ha det så kjøper du det. Nytter ikke med høyere priser. Eneste det skader er de som kjøper i ny og ne. Det er de som tenker bevist, de som ikke tenker bevist på prisen er de som er "avhengig" av maten. De gjør som alle andre som er avhengig av noe, de kjøper de uansett.

 

Det er realititeten, det er slikt det fungerer og det er slik det alltid kommer til å være. Eneste man oppnår med en slik avgift er flere som ender som økonomisk ruinerte fordi de måtte ha den maten, pga sin avhengighet, men som ikke klart å balansere økonomien. Vi kan risikere å øke antallet med uteliggere og hjemløse pga denne avgifte, bare fordi de som spiser sunt er så egoistisk og tror at de hjelper de som spiser usunt. Det er fakta, det er realiteten. Det er slik det fungerer. Jeg er ikke noe spørsmålstegn på dette punkte, for jeg vet hva jeg snakker om, har personelig erfaring der.

 

Og bare for å vandre litt offtopic her. Det er ikke bare de som fester mye som blir alkoholikere. Det er med det som med mat, mange ser på det som eneste trøst i en tøff hverdag, og bruker det som hjelp for å komme seg gjennom dagen. Den dagen det går opp at for dem at det er feil, er en dag for seint og da trenger de hjelp i form av AA møter og insitusjoner. Det samme kan man si om de om lider av fedme, mange av dem er avhengig av den maten. Har du sett "Super size me"? Han sa selv at han fikk abstinenser vis han ikke fikk den maten fra McDonalds, dyr eller ei i lengden, usunn eller ikke. Men han måtte ha den.

 

Faktum er at all avhengighet har samme mønster. Det starter uskyldig, før man plutselig er mitt uti det hele. Kroppen krever mer og mer av "rusen" og eneste vi kan gjøre er å mette den hungeren etter "mat". Kroppen belønner så seg selv når den får det den trenger i form av endorfiner.

 

Dette er fakta, dette er realiteten. Thats life.

Lenke til kommentar
Det eneste dette avgifts nivået kommer til å føre med seg er at folk handler akkurat det samme som før, men smuglingen av sjokolade, cola etc kommer til å eksplodere. Kommer kanskje til å føre til at folk kjøper minder her i Norge, men kommer ikke til å bidra med at folk lever sunnere. Får bare tak i usunne matvarer en anne plass, som er billigere, og lagrer det hjemme.

5726470[/snapback]

 

Året er 2007, og vi befinner oss i Sverige. I nattens mulm og mørke kjører en bil mot Svinesund, en avskiltet bil med sotete vinduer. I bilen sitter Sjokoladebandittene, en gjeng staute nordmenn som føler seg sviktet av sine egne politikere, og har bestemt seg for å ta loven i egne hender. De kjører til Sverige med ujevne mellomrom, hvor søtsaker har et anstendig prisnivå, hamstrer til bagasjerommet er fullt, og selger til fattige i Norge.

 

Et halvt år har de holdt på. Det begynte den skjebnesvangre sommeren 2006, da slemmingene i Staten igangsatte Operasjon Sunt Norge. Prisene på sunn mat ble redusert med flerfoldige kronestykker, og prisen på Snickers gikk opp med en hel krone.

 

Reaksjonene lot ikke vente på seg. Overformynderi, ble det ropt i gatene. Demonstranter brente flagg med gulrøtter på, og treningssentre ble stukket i brann. Tykke mennesker gråt i gatene, siden de måtte selge hus og hjem for å få råd til snopet sitt. Sjokoladebandittene ble hurtig opprettet, og i løpet av et par uker kunne atter en gang tykksaker i det ganske land stappe ansiktene sine med billig snadder.

 

Denne kvelden var det en trykket stemning i bilen. SS (Sunnhets-skvadronen, Norges trenings-elite) hadde på en eller annen måte fått nyss i Sjokoladebandittenes skytteltrafikk, og hadde mer og mer hyppige kontroller ved Svinesund. De hadde heldigvis skjult sjokolade-kartongene godt, under hauger med kålrabi.

 

Egil, som kjørte, rykket til da de rundet svingen før kontrollposten. En rad med SS-tropper stod midt i veien, sikkert tyve i tallet. De var ikledd sin vanlige uniform, tettsittende, sorte lycra-drakter og vemmelig dyre joggesko. Alle var bevæpnet, standard patruljeutrustning som bestod av M4-rifle, 4 stykk 40-skudds magasiner (de slanket til og med kulene sine, de jævlene), skuddsikker vest og flaske med energidrikk. "Tell til ti, Egil.. pust dypt. De vet ikke om skumbjørnene.", tenkte han, før han rolig svingte til høyre og stoppet bilen. Han beroliget de andre, dette skulle gå så fint, så.

 

Gunnar, som satt i passasjersetet, flakket med blikket, før han plutselig åpnet døren og sprang ut. "Det er dem!", ropte han til patruljen som kom gående mot bilen. "SJOKOLADEBANDITTENE!".

 

"Faens Quisling", utbrøt Egil, mens han startet bilen opp på nytt. Passasjererne ble presset mot seteryggen, og avstanden til broen minsket for hvert sekund som gikk. Uheldigvis for Egil og resten av Sjokoladebandittene ble bilen raskt innhentet av det tresifrete antallet kuler som SS-patruljen fyrte av, og den skjente utenfor broen og eksploderte.

 

Lukten av brent kjøtt, skumbamser og kålrabi spredte seg over natten.

 

Kremt. Du tror ikke du tar litt av med teoriene dine?

Lenke til kommentar
Trenger nå bare å ta avgifts nivået på alkohol her i landet. Hvor førte det til henne? Hvor mange drakk metanol fordi det var for dyrt å drikke varer her fra landet, og hvor mange mista livet pga det? Kanskje om Norge hadde tatt litt mindre i avgifter på alkohol, og informert folk om hvor farlig det var, så hadde ikke de tatt den sjangsen de gjorde og kjøpt billigere smugla varer.

 

Samme med røyk, sinnsvakt avgifts nivå, så mange smugler i angro over grensa. Igjen prøver staten å kontrollere folk ved å sette høyt avgifts nivå, og det fungerer ikke.

 

 

5726470[/snapback]

 

Folk flest har ikke anledning til å ta helgehandelen i Sverige, tro det eller ei ;)

 

5726615[/snapback]

 

Jeg kjenner en som er alkoholiker, er søskenbarn til mora mi. ....

 

 

5726713[/snapback]

 

Leste du innlegget mitt før du quota det?

 

Mc Donalds, masse kalorier til minipris. Det er billigere å spise 4 måltid på mcdonalds enn å spise brødmat og ett middagsmåltid omtrent. Om det kosta 120 kroner for Burger, tror du mange hadde blitt avhengige da? Helt sikkert noen.. det finnes sikkert noen mennesker som er både stein dumme og uvitende OG samtidig velstående / har råd til å betale mye.

 

Den som spiser en sjokolade en gang i uken vil ikke merke det økonomisk dersom prisene økes litt! Så de som skriker og hyler for dette er mest sannsynlig de av oss som spiser godteri hver dag, og lepjer i seg cola som om det var vann.

 

Samme gjelder den som tar seg ei halvflaske vodka på fest en gang i jubelåret. Om jeg betaler 90 kroner for vodkaflaska, eller 160 det bryr meg midt bak.

 

De som røyker orker jeg ikke å rakke ned på siden det er så utrolig mange som gjør det. Men han som festrøyker blir ikke ruinert av å betale litt ekstra.

 

Det er storforbrukerne som "ruineres". Det er også storforbrukerne som behøver å kutte ned forbruket, og som kanskje får ett puff i ryggen ved at det er billigere med sunne matvarer enn med dyre

 

For all del, det må da finnes masse intelligente og oppegående folk, selv om de er feite. De vil de vil, men får ikke til. Ergo de trenger hjelp. Og det er ikke mye hjelp i at de får kjøpt 8 cola med sukker i for 50 kroner.

Endret av Linn Christin
Lenke til kommentar
Det eneste dette avgifts nivået kommer til å føre med seg er at folk handler akkurat det samme som før, men smuglingen av sjokolade, cola etc kommer til å eksplodere.

5726470[/snapback]

 

Året er 2007, og vi befinner oss i Sverige....

 

5726970[/snapback]

 

 

Du er helten min :love:

Endret av Linn Christin
Lenke til kommentar

Dere sitter der og tror at et økt avgifts nivå kommer til å føre til at folk som spiser mye usunt kommer til å slutte med det. Hvor naiv går det ann å bli. Det er jo som å skyte seg selv i foten med skarpt og tro at det ikke skader deg.

 

Er det virkelig så stor tro at folk kommer til å slutte med usunne vaner bare fordi det er dyrere? Er det også så stor tro at dette er rette veien å gå?

 

Hva skjer om maten blir dyrere og frukten/grønt billiger? Ingen ting. Det skjer ingen ting, om folk ikke vil det så skjer det ingen ting.

 

Vi lever i Norge, et landt met så feit pengebok at man har problemer med bruke en fis av det i løpet av et år. Og så må man skattlegge usunne matvarer for å gjøre det sunne billigere? Det er idioti på høyt plan det. Vi lever i et av verdens beste samfunn, så har man ikke råd til å gjøre sunne ting billigere uten å legge på prisen på usunne ting?

 

Tror dere virkelig at vi kommer til å se noe av den endringen med det første? prisen kommer til å gå opp på usunne matvarer, sunne forblir det samme, og vi sitter med en prisøkning som rammer tilslutt alle.

 

Er så naivt å tro at folk slutter med usunne matvaner bare fordi det blir dyrere å handle de matvarene. Jeg har en mor og far som røykte på 70/80 tallet. Prisen steg sakte men sikkert på tobakken, men slutta de? Nei. Jeg kjenner folk som begynte å røyke når en pakke tobakk kosta 20 kr, og de røyker fremdeles den dag i dag, til tross for at prisen er mangedoblet. Det er jo bevist at det ikke nytter å sette opp priser for å få folk til å slutte med produkter som er vanedannende, de driter i prisen faktisk.

 

Staten kan sette ned prisen på frukt og grønt, men trenger ikke å legge på prisen på usunne varer for å gjør det andre billigere. Så kan staten faktisk prøve å hjelpe folk der det trenges mest, informasjon om sunn spising, insitusjoner for folk som trenger det. Hjelpe de der det trenges mest.

 

Men vi skal jo hele tiden bli regulert og styrt ved hjelp av avgifts nivåer og rare skatter. Snart må vi vel sette gass målere på kyrne for å regulere prompingen deres, ellers må bøndene betale en kraftskatt i metan utslipps skatt. Mennesker i landet får lov å rape 1 gang i fri luft, ellers må dette gjøres på spesielle anstalter som renser lufta før den kommer ut i naturen. Promping er forbudt.

 

Vi skal reguleres og styres til vi er mønster menneskene staten vil vi skal være. perfekte skapte, tynne, sunne og hjernevaska. Akkurat slik de vil ha oss. Da er vi lettere å styre, og tror på slike dumme tinger som at økning av avgifter på usunne matvarer vil gjøre folk sunnere.

Lenke til kommentar
Dere sitter der og tror at et økt avgifts nivå kommer til å føre til at folk som spiser mye usunt kommer til å slutte med det. Hvor naiv går det ann å bli. Det er jo som å skyte seg selv i foten med skarpt og tro at det ikke skader deg.

 

Er det virkelig så stor tro at folk kommer til å slutte med usunne vaner bare fordi det er dyrere? Er det også så stor tro at dette er rette veien å gå?

 

Hva skjer om maten blir dyrere og frukten/grønt billiger? Ingen ting. Det skjer ingen ting, om folk ikke vil det så skjer det ingen ting.

 

Vi lever i Norge, et landt met så feit pengebok at man har problemer med  bruke en fis av det i løpet av et år. Og så må man skattlegge usunne matvarer for å gjøre det sunne billigere? Det er idioti på høyt plan det. Vi lever i et av verdens beste samfunn, så har man ikke råd til å gjøre sunne ting billigere uten å legge på prisen på usunne ting?

 

Tror dere virkelig at vi kommer til å se noe av den endringen med det første? prisen kommer til å gå opp på usunne matvarer, sunne forblir det samme, og vi sitter med en prisøkning som rammer tilslutt alle.

 

Er så naivt å tro at folk slutter med usunne matvaner bare fordi det blir dyrere å handle de matvarene. Jeg har en mor og far som røykte på 70/80 tallet. Prisen steg sakte men sikkert på tobakken, men slutta de? Nei. Jeg kjenner folk som begynte å røyke når en pakke tobakk kosta 20 kr, og de røyker fremdeles den dag i dag, til tross for at prisen er mangedoblet. Det er jo bevist at det ikke nytter å sette opp priser for å få folk til å slutte med produkter som er vanedannende, de driter i prisen faktisk.

 

Staten kan sette ned prisen på frukt og grønt, men trenger ikke å legge på prisen på usunne varer for å gjør det andre billigere. Så kan staten faktisk prøve å hjelpe folk der det trenges mest, informasjon om sunn spising, insitusjoner for folk som trenger det. Hjelpe de der det trenges mest.

 

Men vi skal jo hele tiden bli regulert og styrt ved hjelp av avgifts nivåer og rare skatter. Snart må vi vel sette gass målere på kyrne for å regulere prompingen deres, ellers må bøndene betale en kraftskatt i metan utslipps skatt. Mennesker i landet får lov å rape 1 gang i fri luft, ellers må dette gjøres på spesielle anstalter som renser lufta før den kommer ut i naturen. Promping er forbudt.

 

Vi skal reguleres og styres til vi er mønster menneskene staten vil vi skal være. perfekte skapte, tynne, sunne og hjernevaska. Akkurat slik de vil ha oss. Da er vi lettere å styre, og tror på slike dumme tinger som at økning av avgifter på usunne matvarer vil gjøre folk sunnere.

5727227[/snapback]

 

Så vi skal bruke oppsparte midler til å opprettholde det usunne kostholdet enkelte har? Så får vi virkelig håpe at det aldri blir slutt på Olje og Gass i Norge slik at ikke framtiden blir mørk for de etter oss.

 

Og som jeg nevnte lengre oppe (om du leste det) så sa jeg at det kunne være med å forebygge. Om folk du kjenner har røyka siden røyk var billig og ikke slutta med det da det ble dyrere - så har det ingenting med saken å gjøre. Forebyggende vil da si før man rekker å bli avhengi.

Lenke til kommentar
Det ER jo latterlig at sunn mat koster mer enn junk-food. Jeg stiller meg positiv til dette.

 

 

 

 

g@bb@: Hva i all verden er det du surrer med?

 

Å si at folk blir sunnere, å friskere, hva skal vi da med gratis sykehus? Siden folk ikke blir syke pga sunt kosthold, blir jo det nesten overflødig. Da betaler vi får goder som vi ikke trenger!

 

Vi har altså kun behov for sykehus pga at vi spiser usunn mat?! Siste jeg sjekket var ikke usunn mat kilden til alle skader her i verden..

 

 

 

Dessuten er de to middagene så perfekt eksempel. Woken din er et skikkelig fint måltid, mens en billig pizza er usunn.

5726059[/snapback]

 

 

 

Saken min gode venn er at om de setter opp prisen på pizza, så vil det du fortsatt ikke være i nærheten av hva woken vil koste. Det ender med at personen ikke betaler for woken, men heller en pizza som vil bli enda dyrere.

 

Sette opp prisen på pizza er ikke veien å gå. Jeg vil påstå at man må jobbe med holdninger i forhold til sunn/usunn mat. Det bør komme av egen vilje, ikke av høyere avgifter på pizza. Viktig å ha måtehold uansett hva det gjelder, hverken pizza eller frukt/grønnsaker er bra i for store mengder. :)

Lenke til kommentar
Det ER jo latterlig at sunn mat koster mer enn junk-food. Jeg stiller meg positiv til dette.

 

 

 

 

g@bb@: Hva i all verden er det du surrer med?

 

Å si at folk blir sunnere, å friskere, hva skal vi da med gratis sykehus? Siden folk ikke blir syke pga sunt kosthold, blir jo det nesten overflødig. Da betaler vi får goder som vi ikke trenger!

 

Vi har altså kun behov for sykehus pga at vi spiser usunn mat?! Siste jeg sjekket var ikke usunn mat kilden til alle skader her i verden..

 

 

 

Dessuten er de to middagene så perfekt eksempel. Woken din er et skikkelig fint måltid, mens en billig pizza er usunn.

5726059[/snapback]

 

 

 

Saken min gode venn er at om de setter opp prisen på pizza, så vil det du fortsatt ikke være i nærheten av hva woken vil koste. Det ender med at personen ikke betaler for woken, men heller en pizza som vil bli enda dyrere.

 

Sette opp prisen på pizza er ikke veien å gå. Jeg vil påstå at man må jobbe med holdninger i forhold til sunn/usunn mat. Det bør komme av egen vilje, ikke av høyere avgifter på pizza. Viktig å ha måtehold uansett hva det gjelder, hverken pizza eller frukt/grønnsaker er bra i for store mengder. :)

5727999[/snapback]

 

 

Jeg har aldri nevnt pizza lille venn ;)

Lenke til kommentar

hvem sitt forslag er dette, så tar vi pizza elskere oss av denne personen/personene

pizza er sunt. og det fåes t.o.m vegetarisk, lite kjøtt. korn, morsmelk, grønnsaker. Ikke min feil at de selger mest skinke pizzaer i storstil. vegetarpizzaene er allerede overpriset, skal vi betale avgift på dem også kansje. ønsker dem stumme disse folkene.

tror pizza er usunnt, forbanna humbug.

sett avgift på patentert oksygen, hvis vi ikke kan betale den så skyt oss.

 

pizza har relativt bra glykemisk index, bra protein/karbo/fett ratio, den hvetebunne er sunnere enn grovbrød som er av hvetemel med sirup, som folk tror bastant er sunnt grovbrød. fleste brødtyper folk spiser som ser sunne ut, er triks. Så oser den ikke av uferdig gjær heller.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
hvem sitt forslag er dette, så tar vi pizza elskere oss av denne personen/personene pizza er sunt. og det fåes t.o.m vegetarisk, lite kjøtt. korn, morsmelk, grønnsaker. Ikke min feil at de selger mest skinke pizzaer i storstil. vegetarpizzaene er allerede overpriset, skal vi betale avgift på dem også kansje.

5728324[/snapback]

Selvsagt. Butikkansatte vil også sjekke gjennom hva du handler, sånn at du ikke uten kan slippe avgiften ved å lage pizzaen selv. :roll: Hva får deg egentlig til å tro at navnet er kriteriet på hva slags mat som er sunn?

 

Kan noen forresten grave frem en link til omtale i media?

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...