Gå til innhold

Staten® vil legge skatt på pizza å brus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjempebra at det jeg ønsket kanskje kan bli en realitet.

 

Så det du sier jeg til er at saten skal få styre hva du putter i kjeften din?

5725701[/snapback]

 

Nei på ingen måte

 

Her har jeg og du så forskjellige meninger at uansett hvor mye vi krangler og kverrulerer vil vi aldri i verden forstå hvor den andre vil hen

 

Men jeg kan jo kjapt nevne hvorfor jeg synes det er positivt

 

a) Jeg er ikke avhengi av sukker og snop og usunne ting, noe som igjen betyr at JEG vil ha fordel av at slikt blir dyrere, mens andre ting blir billigere

 

b) Jeg har vært "feit", og har gjennomgått en betydelig slankekur der jeg har lært å forstå verdien av frukt og sunne matvarer, og ulempen med "Må ha den, bare må ha den sjokoladen" i tide og utide

 

c) Feite folk gafler i seg store mengder av slike matvarer som skatten skal økes på. Folk som blir feite pga usunt kosthold (og hvem blir ikke det... ) vil få helseproblemer dersom de er overvektige over tid. Helseproblemer medfører at de bruker helsetjenesten i mye større grad enn en slank sunn person. Helsetjenesten koster staten penger. Du forstår hvorfor jeg kan se det slik?

 

d) Det koster mer enn nødvendig å velge sunne alternativer i dag. Jeg klager ikke, men det ville vært lønnsomt for alle om en større del av befolkningen også valgte sunt, noe de kanskje ville gjøre dersom dette var billigere enn det usunne alternativet

 

Jeg kan heller ikke la være å nevne den negative utviklingen vi går imot. Nordmenn blir feitere og feitere. Tror du overvektige folk blir slik med viten og vilje? Tror du ikke de mye heller ville vært syltynne og veltrente? "Staten" tvinger ikke, den tilrettelegger.

Lenke til kommentar

Han mente kanskje "ja". Men dette virker bare enda en måte for at staten skal få mer og mer penger. Heller avgift en et bedre tilbud !!

Feite folk gafler i seg store mengder av slike matvarer som skatten skal økes på.

Hva med å få folk ikke til å spise slikt i store mengder i det hele tatt ? Det er helt feil tanke gang å øke prisene, folk vil uansett spise. Å lage en fint tilbud med grønnsaker og lære opp folk ordentlig + aktiviteter ville gjort susen. Det blir som å helle bensin i bålet mens den andre prøver å slukke det.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Håper ikke dette forslaget slår igjennom.

 

Jeg ser stort sett ikke på priser når jeg handler frukt/grønt + snop. Jeg kommer ikke til å kjøpe mer frukt og grønt pga dette. Eneste positive jeg ser med dette er at de eventuelt kommer til å sette ned prisene på f.eks agurker som kan komme opp i en pris på horrible 18kroner.

Lenke til kommentar
Han mente kanskje "ja".  Men dette virker bare enda en måte for at staten skal få mer og mer penger. Heller avgift en et bedre tilbud !!

5725788[/snapback]

 

Det står jo klart og tydelig at pengene skal brukes til å gjøre en annen vare billigere. Så slik sett "tar" de ikke mer penger.

 

Alt i alt vil kanskje både du og jeg tjene på det over lengre tid - sett at kostnadene til å holde helsevesenet går ned og pengene løsgis til å brukes på noe annet smart noe :innocent:

Lenke til kommentar

Vi har jo sukkeravgift da:

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-20051124-1410-020.html

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-20051124-1410-023.html

 

Jeg tror heller ikke denne avgiften vil komme forbrukerene til gode. I butikker så er det mange ledd foran forbruker der et eventuelt bidrag kommer til å forsvinne. godt eksempel på det var når vi fikk halv matmoms. Jeg satt opp prisen på mange matvarer, selv om momsen hadde gått ned :) Dessuten er prisen i dag nesten på høyde med hva det var den gangen. Men her spiller det jo flere faktorer inn.

 

Vi fikk sukkeravgift i 1922 fordi da var det mangel på sukker, men avgiften ble aldri kuttet ut.

 

Det er ikke noe bombe at en AP regjering vil ha skatteøke :p Glad jeg stemte H ved valget, da kan jeg ihvertfall klage med god samvittighet :!:

Lenke til kommentar

Typisk for den norske stat er å prøve å regulere folk og hva de gjør ved å sette opp/ned avgifts nivået, eller tvinge de til å gjøre noe de ikke vil (norske skoleverket).

 

Dette fungerer så langt fra hva det egentlig skal gjøre.

 

Men la meg spørre dere som er positiv til dette. Norge har over 1000 milliarder på bok, og forventer 100 milliarder mer i løpet av året. Hvorfor må de da sette opp avgiftene på usunn mat for å kunne sette ned prisen på frukt og grønt? Vi har jo råd i angro til å "unne" oss sunne varer til en billig penge, uten å legge "regninga" over på de som ikke lever så sunt.

 

Jeg synes det blir feil å "gebyrlegge" de som liker å spise usunt. Det har ingen ting for seg, om staten tror dette får ned fedme nivået i dag så tar de grundig feil, de angriper fra feil standpunkt.

Lenke til kommentar

Jeg forstår jo godt at de som spiser store mengder godteri, drikker masse sukkerbrus og spiser potetgull oftere enn frukt synes dette er verdens undergang. Når man er veldig glad i noe er det vanskelig å sette det hele i perspektiv for å se helheten.

 

For å sette det litt på spissen: Dersom trenings-senter skulle øke prisene sine enormt pga avgifter fra staten ville alle som trente reagert kraftig på dette, og staten hadde vært slem og dum og alt det der. Men jeg tror ikke jeg tar så mye feil dersom de feite sofasliterne som aldri i hele sitt liv har trent ville brydd seg stort. De taper jo ikke noe på det.

 

Om pengene fra avgiften på de som trener på trenings-senteret i tillegg ble brukt til å gi alle skolebarn en gratis stratos hver dag (stratos-ordning istedet for skolemelk-ordning) ville sofasliterne kanskje også jublet over forslaget.

 

Det skal ikke lang tid for å forstå at Haddis er ute etter å spre drit om staten. Jeg tror uvitenhet har mye skyld i akkurat dette, uten at det har så mye med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir feil å "gebyrlegge" de som liker å spise usunt. Det har ingen ting for seg, om staten tror dette får ned fedme nivået i dag så tar de grundig feil, de angriper fra feil standpunkt.

5726011[/snapback]

 

Så vi skal heller vente i noen år til alle de som liker å spise usunt, og som gjør det billig (sukkerbrus er billigere enn melk!!) er blitt så feite og syke at de koster staten massevis av penger. Da snakker vi trygd fordi de ikke kan arbeide, og helsekostnader fordi de får hjerte og karsykdommer og må til legen mange ganger oftere enn en normalt sunn person. Er det da ok å øke skatten fordi kostnadene har økt så mye?

 

Jeg synes man skal belønnes for å legge til rette for ett sunnt liv der man er frisk og har det godt.

Lenke til kommentar

Syns personlig at dette var noe av det teiteste staten har gjort. Avgifter til alt jo! Hvis de setter opp avgiften på det, så minker jo salget, å da tjener de mye mindre enn før, så da vil de jo tape penger på det?

 

Og si at du skal lage en god wok middag; Hva trenger du? Jo, nå skal vi regne:

 

1 stk agurk - kr 18

1 stk nuddelpakke - kr 7

2 stk kylling fillèt - kr 50

1 stk chilli - kr 7

1 stk saus - kr 20

4 stk diverse grønnsaker - kr 40

 

Total sum : 142 kr.

 

Og si at du skal lage en pizza, som du spiser alene

 

1 stk frossen pizza - 20 kr

 

Sum : 20 kr.

 

Noen andre som ser forskjellen??

 

Å si at folk blir sunnere, å friskere, hva skal vi da med gratis sykehus? Siden folk ikke blir syke pga sunt kosthold, blir jo det nesten overflødig. Da betaler vi får goder som vi ikke trenger!

 

Argh! :nei: Den satanministeren vår altså!

Lenke til kommentar

Det ER jo latterlig at sunn mat koster mer enn junk-food. Jeg stiller meg positiv til dette.

 

 

 

 

g@bb@: Hva i all verden er det du surrer med?

 

Å si at folk blir sunnere, å friskere, hva skal vi da med gratis sykehus? Siden folk ikke blir syke pga sunt kosthold, blir jo det nesten overflødig. Da betaler vi får goder som vi ikke trenger!

 

Vi har altså kun behov for sykehus pga at vi spiser usunn mat?! Siste jeg sjekket var ikke usunn mat kilden til alle skader her i verden..

 

 

 

Dessuten er de to middagene så perfekt eksempel. Woken din er et skikkelig fint måltid, mens en billig pizza er usunn.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Syns personlig at dette var noe av det teiteste staten har gjort. Avgifter til alt jo! Hvis de setter opp avgiften på det, så minker jo salget, å da tjener de mye mindre enn før, så da vil de jo tape penger på det?

 

Og si at du skal lage en god wok middag; Hva trenger du? Jo, nå skal vi regne:

 

1 stk agurk                    - kr 18

1 stk nuddelpakke          - kr 7

2 stk kylling fillèt            - kr 50

1 stk chilli                      - kr 7

1 stk saus                      - kr 20

4 stk diverse grønnsaker  - kr 40

 

Total sum : 142 kr.

 

Og si at du skal lage en pizza, som du spiser alene

 

1 stk frossen pizza - 20 kr

 

Sum : 20 kr.

 

Noen andre som ser forskjellen??

 

Å si at folk blir sunnere, å friskere, hva skal vi da med gratis sykehus? Siden folk ikke blir syke pga sunt kosthold, blir jo det nesten overflødig. Da betaler vi får goder som vi ikke trenger!

 

Argh!  :nei:  Den satanministeren vår altså!

5726054[/snapback]

 

Hva er det egentlig du prøver å si? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir feil å "gebyrlegge" de som liker å spise usunt. Det har ingen ting for seg, om staten tror dette får ned fedme nivået i dag så tar de grundig feil, de angriper fra feil standpunkt.

5726011[/snapback]

 

Så vi skal heller vente i noen år til alle de som liker å spise usunt, og som gjør det billig (sukkerbrus er billigere enn melk!!) er blitt så feite og syke at de koster staten massevis av penger. Da snakker vi trygd fordi de ikke kan arbeide, og helsekostnader fordi de får hjerte og karsykdommer og må til legen mange ganger oftere enn en normalt sunn person. Er det da ok å øke skatten fordi kostnadene har økt så mye?

 

Jeg synes man skal belønnes for å legge til rette for ett sunnt liv der man er frisk og har det godt.

5726052[/snapback]

Tror du virkelig folk vil spise mindre "usunn" mat fordi prisen stiger? Hva med å bare senke prisen på frukt og grønt? "Nei det kan vi ikke fordi vi ikke vil bruke de 1500 millionene vi får inn av avgiftene". Det dreier seg bare om penger, ikke om helsen.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å si at det er helt på tryne med flere avgiter, siden det er nesten 5 ganger så dyrt å kjøpe frukt å grønt som pizza. Riktig nok hvis de setter ned avgiftene med 5 kr pr frukt, så vil alikevel det bli mye billigere å handle billig mat. Hvor mangen tror at studenter lager store middager med frult å grønt?

Har alle i norske hjem råd til dette?

 

Hvorfor heller ikke arrangere en slags frukt ordning eller noe. At folk kan få frukt tilsent hjem for en billig penge? Et slags abonement? Da tror jeg heller vi ville spist mer frukt...

Lenke til kommentar
Jeg prøver å si at det er helt på tryne med flere avgiter, siden det er nesten 5 ganger så dyrt å kjøpe frukt å grønt som pizza. Riktig nok hvis de setter ned avgiftene med 5 kr pr frukt, så vil alikevel det bli mye billigere å handle billig mat. Hvor mangen tror at studenter lager store middager med frult å grønt?

Har alle i norske hjem råd til dette?

 

Hvorfor heller ikke arrangere en slags frukt ordning eller noe. At folk kan få frukt tilsent hjem for en billig penge? Et slags abonement? Da tror jeg heller vi ville spist mer frukt...

5726122[/snapback]

 

Jeg lurer fremdeles på hvor du vil hen. Du sier at vi har for mange avgifter allerede, samtidig som du ønsker billigere sunn mat?

 

Hvem skal trylle frem pengene til å gjøre maten billigere da? Eller synes du de som selger frukt i Norge skal sponse dette?

Lenke til kommentar

det logiske er vel å bare senke prisen på sunn mat, samt beholde prisen på annen mat...

 

de som har muligheten til å bli feite kommer fremdeles til å bli det, hva bryr de fleste seg om at noe koster en krone mer, de enste som vil lide av dette er enebarnsmoren kari, som har 3 barn, og nærkismannen hennes betaler aldri, og trygdekontoret er selvfølgelig snille nok til å ta ned støtten hennes fordi barna for stipend på vgs....

 

og minstemann i søskenflokken kan si farvel til lørdagsgodt, noe han bare fikk en gang i måneden uansett...

 

logiske tiltak hadde vel vært billigere sun mat, og gratis treningsstudio/vektrom...

 

dette er bare scizofrent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...