Gå til innhold

Staten® vil legge skatt på pizza å brus


Anbefalte innlegg

Sunn mat er ofte veldig, veldig billig. Ris og tunfisk f.eks.

5770076[/snapback]

 

Kyllingfilet og fisk er iallefall ikke billig. 50-60 kroner for 200 gram kyllingfilet. Ris alene kvalifiserer jeg ikke som middag.

 

Når jeg f.eks lager kyllingwok til 2 personer, 200 gram kylling 55 kroner, alle grønnsakene som skal i, 40-50 kroner, pluss litt ris (som jo er billig). Til sammen er dette rundt 100 kroner. Til samme pris får jeg 4 grandiser.

 

det sunne wok måltidet er derfor 4 ganger dyrere enn ett grandiosamåltid (en hel grandis delt på 2 personer)

5770095[/snapback]

 

Blir aldri skikkerlig mett av wok..

 

Hva med å prøve en enkel kyllingsalat? Får kjøpt sånne pakker med ferdigkuttet salatkjøtt. Husker ikke hvor mye det kostet, men det var ikke akuratt mye. Salaten du kjøper og alle andre grønsakene og fruktene holder ofte til flere saltaer, ikke bare en. Så det er vanskelig å sette en pris på dette.

 

Hva med grøt? Ris og melk er billig og tar heller ikke lange tiden å lage. Havegrøt? Enda billigere!

 

Det eneste som er dyrt av sunn mat er kjøtt. Svinekjøtt etc koster alt for mye, men dette var mye med den ubrukelige subsidieringen av landbruket her i Norge. Hva med at staten slutter med det og at butikkene importerer billigere kjøtt? Eller har alle forsatt de samme fordommene mot kjøtt fra utlandet..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sunn mat er ofte veldig, veldig billig. Ris og tunfisk f.eks.

5770076[/snapback]

 

Kyllingfilet og fisk er iallefall ikke billig. 50-60 kroner for 200 gram kyllingfilet. Ris alene kvalifiserer jeg ikke som middag.

 

Når jeg f.eks lager kyllingwok til 2 personer, 200 gram kylling 55 kroner, alle grønnsakene som skal i, 40-50 kroner, pluss litt ris (som jo er billig). Til sammen er dette rundt 100 kroner. Til samme pris får jeg 4 grandiser.

 

det sunne wok måltidet er derfor 4 ganger dyrere enn ett grandiosamåltid (en hel grandis delt på 2 personer)

5770095[/snapback]

 

Blir aldri skikkerlig mett av wok..

 

Hva med å prøve en enkel kyllingsalat? Får kjøpt sånne pakker med ferdigkuttet salatkjøtt. Husker ikke hvor mye det kostet, men det var ikke akuratt mye. Salaten du kjøper og alle andre grønsakene og fruktene holder ofte til flere saltaer, ikke bare en. Så det er vanskelig å sette en pris på dette.

 

Hva med grøt? Ris og melk er billig og tar heller ikke lange tiden å lage. Havegrøt? Enda billigere!

 

Det eneste som er dyrt av sunn mat er kjøtt. Svinekjøtt etc koster alt for mye, men dette var mye med den ubrukelige subsidieringen av landbruket her i Norge. Hva med at staten slutter med det og at butikkene importerer billigere kjøtt? Eller har alle forsatt de samme fordommene mot kjøtt fra utlandet..?

5770577[/snapback]

 

Ja, la oss gjøre det, og samtidig ødelegge levebrøde til bøndene. God idë, for da kan vi bruke enda mer av skattepengene til ledighetstrygd til disse.

 

Eller .. nei.

 

Ja, så siden jeg vil spise billig sunn mat, så skal jeg leve på salat og grøt for resten av livet.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Ja, la oss gjøre det, og samtidig ødelegge levebrøde til bøndene. God idë, for da kan vi bruke enda mer av skattepengene til ledighetstrygd til disse.

 

Eller .. nei.

 

Ja, så siden jeg vil spise billig sunn mat, så skal jeg leve på salat og grøt for resten av livet.

 

:thumbup:

5771216[/snapback]

 

Vel det var ikke meningen å legge opp til disuksjon rundt landbrukspolitikken her i Norge (selv om den er ganske ubrukelig og ulandsfiendtlig).

 

Jeg mente da vel ikke at du skulle leve på salat og grøt resten av livet? Mente du at du selv skulle leve på wok resten av livet? :roll:

 

Poenget mitt var i det siste avsnittet mitt; Det eneste som er dyrt av sunn mat er kjøtt.

Jeg fremmet også et forslag om hvordan vi kan gjøre det billigere, på en måte alle tjener på.

Lenke til kommentar
Ja, la oss gjøre det, og samtidig ødelegge levebrøde til bøndene. God idë, for da kan vi bruke enda mer av skattepengene til ledighetstrygd til disse.

Hvis 3 bønder blir arbeidsledige kommer store overskrifter i avisen. Men hvis 30000 folk mister jobben i Groruddalen er det ikke et svin som bryr seg.

Lenke til kommentar
Ja, la oss gjøre det, og samtidig ødelegge levebrøde til bøndene. God idë, for da kan vi bruke enda mer av skattepengene til ledighetstrygd til disse.

Hvis 3 bønder blir arbeidsledige kommer store overskrifter i avisen. Men hvis 30000 folk mister jobben i Groruddalen er det ikke et svin som bryr seg.

5771329[/snapback]

 

Den overskriften gikk jeg nok (desverre?) glipp av.

 

Nå skulle vi ikke diskutere landbrukspolitikken, så jeg skal la være.

 

La oss se på staten som en butikk. Målet er å få butikken til å gå med ett fint overskudd. Da tar man litt mer for skoene enn det man betalte i innkjøpspris. På den måten har man råd til å betale alle utgifter, og man kan sette av litt av overskuddet i tilfelle noe uforutsett skulle skje.

 

Å senke prisene på sunn mat uten å øke ett annet sted er helt totalt ulogisk for meg som har gått salg og service. De fleste bør jo forstå at man da vil tape mye penger.

 

Men hey, jeg drømte også i natt. Alt var gratis. Jeg betalte 1000 kroner i skatt i året og fikk alt jeg kunne ønske meg av klær, møbler, drikke og mat.

 

Drømmer funker kanskje idet man drømmer de. Dersom man skal tenke logisk derimot, er faren stor for at man innser at det aldri vil skje. Bra er det, for hvor mange ganger har jeg ikke drømt at jeg var naken i butikken :p

Lenke til kommentar

Kanskje det ikke går overenns med din logikk men det er fordi du tenker profitt på ett plan men tenker ikke på skadelidenheten og deretter det økonomiske tapet staten kommer til å få fra folk som kjøper usunt. De blir å kjøpe usunt uansett, noe som igjen fører til at de får en dårligere økonomi som de igjen må kanskje få dekket fra staten.

 

Det er ikke logikk i en ligning når du bare ser 2 paranteser av i alt 4. Da er logikken plutselig borte. Men ser du hele ligninga og alle variablene så er det mer logikk i den enn du tror.

 

Om staten legger litt penger i informasjon om god ernering, legger litt penger i helsefarmer og opplærings anstalter for folk som trenger det, setter ned prisen på sunn mat (og lar prisen på usunn være uforandret) og venter litt, så kanskje vi ser en annen trend.

 

Om du har gått salg og service burde du jo også vite om investeringer og vekts. Om staten investerer litt i det jeg har sakt ovenfor, samtidig som de setter ned prisen på sunne matvaner (men igjen lar usunn mat være) så ser de kanskje en stabilitet på usunne matvarer og en vekst på sunn. Får da velger folk sunt fordi staten har gjort rette investeringer ved å lære folk om godt kosthold, men likevell latt være å ruinere de som ikke lar seg konvetere.

 

Buisness er buisness, og noen ganger følger ikke logikken med der, fordi du må satse der ingen andre tør å satse. Du kan tape stort, men vinner du vinner du og stort. Det er risiko ja, men er avkastningen stor nok kan det være lurt å investere ulogisk.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke kylling for at noe skal være sunt, vet du.

 

Dessuten er over femti kroner for 200 gram kylling horribelt dyrt i forhold til det jeg pleier å betale.

5771576[/snapback]

 

Nei selvfølgelig ikke, men både kylling og svinefilet, som er det kjøttet med minst kalorier i (1 kalori per gram) er veldig dyrt.

 

Og med kyllingfilet mener jeg slik som ligger i kjøledisken. Den frosne driten vil jeg ikke ta i med ildtang engang.

Lenke til kommentar
Link?

 

Jeg er absolutt positiv til dette. Hva er egentlig negativt med at frukt og grønt skal bli mer tilgjengelig til allmuen? Prøv å lag et måltid bestående av litt paprika, bønner, løk, salat, tomat, agurk og litt ymse, og du kunne kjøpt to grandiser til den samme summen.

5720044[/snapback]

 

Enig. Junk er for billig sammenlignet med sunn mat.

Lenke til kommentar
Å senke prisene på sunn mat uten å øke ett annet sted er helt totalt ulogisk for meg som har gått salg og service. De fleste bør jo forstå at man da vil tape mye penger.

 

Men hey, jeg drømte også i natt. Alt var gratis. Jeg betalte 1000 kroner i skatt i året og fikk alt jeg kunne ønske meg av klær, møbler, drikke og mat.

 

Drømmer funker kanskje idet man drømmer de. Dersom man skal tenke logisk derimot, er faren stor for at man innser at det aldri vil skje. Bra er det, for hvor mange ganger har jeg ikke drømt at jeg var naken i butikken

Hva er det egentlig med deg ? Så bøndene skal altså få subsidiering men siden sunn mat skal bli billigere må noe annet bli dyrere ? Tull, staten skal ikke nødvendigvis gå med overskudd. Det er ikke sunt for en stat å ha så mye penger på bok som Norge. Du kan sammenlikne staten med en mann som har vanvittig my penger. Men siden han er redd å bruke pengene kjøper han alltid det billigste og går rundt i filler og skryter av hvor mye penger han har.

La oss se på staten som en butikk. Målet er å få butikken til å gå med ett fint overskudd. Da tar man litt mer for skoene enn det man betalte i innkjøpspris. På den måten har man råd til å betale alle utgifter, og man kan sette av litt av overskuddet i tilfelle noe uforutsett skulle skje.

Om liksom Norge må spare til noe ufroutsett skal skje.

Men Hey, Norge er jo verdens beste land på avstand hvor alle har det så bra og norske produkter smaker så bra.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...