Gå til innhold

Staten® vil legge skatt på pizza å brus


Anbefalte innlegg

Tja, at folk på et treningssenter spiser "treningssjokolade" kan vel ha sine grunner. At de har inntrykk av at det er en sunn sjokolade som hjelper dem å yte bedre, eller at de føler at de kan unne seg noe godt når de først er der for å trene. Kanskje frukten er dvask eller umoden/overmoden. Gudene vet.

 

Jeg tror ikke at alle som må ha minst en sjokolade om dagen, vil gå over til sunnere mellommåltid så snart et slikt tiltak blir innført. Jeg tror derimot at mange mennesker vil nyte godt av dette, da jeg også er av samme oppfatning som Isbilen.. mange ønsker å leve sunnere, men fast food er både lettere å tilberede, og billigere.

 

Poenget var nå egentlig at folk valgte sjokoladene fremfor frukten, til tross for at frukten var 15 til 20 spenn billigere. Tror du at noen som er ute etter godterier i dagligvare butikken velger frukt fremfor sjokoladen, selv om frukten er billigere? Jeg tror ikke det.

 

Hvor mange vil nye godt av det? Hvem blir skadelidene egentlig? Tror ikke det hjelper noe om de setter opp prisene på usunne ting, for å gjøre andre ting billigere, jeg tror faktisk ikke at frukten kommer til å bli noe billigere selv om de setter opp prisene på usunne ting. Ganske enkelt fordi staten har så mange idiotiske ting for seg at de pengene som skulle gjort frukt og grønt billigere, egentlig ender opp en helt annen plass.

 

Jeg er så sterkt imot høyere avgifter mot billigere ting på en anne plass som det går ann. Vi lasses over med avgifter på alt sammen, skal staten få ture frem på en slik måte å kontrollere livene våre i en såkalt "fri verden"? Nå skal staten sette opp avgiftere her for å kontrollere oss der, gjøre det billigere der for å kontrollere oss der. Hvorfor kan de ikke bare gjøre frukt og grønt billigere og la det som er usunt forbli usunt?

 

Hva er da forskjellen på vår stat, som kontrollerer oss i form av avgifter på det de mener ikke er godt for oss, i forhold til Nazi tyskland som styrte sitt folk med propaganda? Vi blir jo utsatt for en annen type propaganda og styring fra staten, som egentlig i bunn og grunn er skremmende lik styringen som nazistene brukte.

 

Jeg er dritlei av statens kontrollering av oss hele tiden i form av avgifter. Bensinen er svindyr pga staten, varer blir dyrer pga staten, å eie bil blir dyrere pga staten. Staten tar jo enorme summer i form av avgifter, hvorfor ser ikke vi noe av det? Eneste vi ser av de pengene er når kålhodene på tinget skal ha høyere lønn.

 

Nei, staten. Tar fra oss og gir blanke fan i oss etterpå. Vi har gjort vårt, gitt penger til en stat som egentlig bare bryr seg om politkkerne og deres løfter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Staten har dessverre en ganske usunn refleks å angripe forskjellige problemer ved å innføre en eller annen avgift. Det er trist å se nok et avgiftsforslag uten at man tilsynelatende har tenkt på alternativer. Norsk økonomi går rimelig bra, men det er nok til tross for avgiftene og ikke pga. de. Jeg kan allikevel vurdere min støtte til et slikt forslag.

 

Men da må kriteriene være noe annet enn at men matvare heter pølse eller sjokolade. Det bør heller gå på hvor skadelig matvaren er for folkehelsen. Hvor mye som allerede er i salg kan gjerne tas med. Hensikten er da å straffe produsenten og ikke forbrukeren.

 

Som et eksempel kan jeg nevne sjokolade. Kakaosmør er relativt dyrt, noe som gjør at mørk sjokolade koster en del. Ved å bytte ut deler av kakaosmøret med margarin eller annet fett kan sluttproduktet bli billigere. Men det blir også mer usunt. En avgift vil da kunne gjøre dette produktet mindre attraktivt å produsere.

 

Det samme gjelder en hel del andre produkter. Faktum er at sukker og fettstoffer er billige, og brukes derfor i matvarer til lav pris. Dette betaler forbrukerne med sin egen helse, og noen ganger er det vanskelig å få oversikt over hvor sunn eller usunn en matvare er. Jeg kan lage en kjempesunn pizza hjemme om jeg kun baserer med på råvarer, men det betyr ikke at en frossenpizza er noe sunn av den grunn.

 

Altså, hvis avgiften fungerer som kompensasjon for forbrukernes manglende matvett og produsentens manglende samvittighet kan jeg støtte den. Men ikke dersom det blir noe à la "produkter markedsført som sjokolade skattlegges med 10%".

Lenke til kommentar
Ok, la oss fjerne sutringen om den slemme, slemme staten fra dette, og si at sjokoladeprodusentene ville øke prisen på tingene sine, og gi overskuddet til fruktprodusentene slik at de kunne selge eplene sine billigere.

 

Fryktelige greier?

5722445[/snapback]

 

Festlig vri, men totalt menigsløs.

 

Det skal nevnes at vi i dag bruker en svært liten del av lønna vår til mat. Dersom folket vil spare inn penger ved å kjøpe en 3pk. Favoritt-pizza til 19.90, så fine by me...

 

Tror videre dette kan føre til at hardtarbeidene familier, men to voksenpersoner i jobb, vil subsidiere "fiffen". Dette da mange familier ikke har tid til å lage middag fra "scratch", noe de hjemmeværende "fiffe-damene" har... Dette er ikke mitt argument mot saken, men en artig tanke.

 

Mitt argument er som nevnt før; Nå er det faen meg nok formynderi!

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at staten (som forøvrig ikke er et registrert varemerke) vil legge skatt på pizza og (ikke å) brus? Hvem har kommet med utsagnet?

 

Jeg ser ikke noen grunn til å ha skatt på sukker- og fettholdige matvarer. Da er det bedre med en avgift for å være feit.

Lenke til kommentar
Hvor har du det fra at staten (som forøvrig ikke er et registrert varemerke) vil legge skatt på pizza og (ikke å) brus? Hvem har kommet med utsagnet?

 

Jeg ser ikke noen grunn til å ha skatt på sukker- og fettholdige matvarer. Da er det bedre med en avgift for å være feit.

5722905[/snapback]

Seriøs det beste forslaget.

:D

Lenke til kommentar
Ok, la oss fjerne sutringen om den slemme, slemme staten fra dette, og si at sjokoladeprodusentene ville øke prisen på tingene sine, og gi overskuddet til fruktprodusentene slik at de kunne selge eplene sine billigere.

 

Fryktelige greier?

5722445[/snapback]

 

Hva private bedrifter foretar seg har vi egentlig ikke så mye med å gjøre, utnom at vi kan vise hva vi mener om det ved å boykotte varer etc.

 

Staten derimot består av folkevalgte personer, som skal i teorien styre landet etter folkets ønsker. Desverre ser vi bare ubrukelige politikere som lover en hel del før de blir valgt inn på stortinget, og når de sitter der kjører de sitt eget løp.

 

Det er forskjell på det du har "vridd" situasjonen til å være og utgangspunktet. For det første; når staten gjør noe slik går det utover alle bedrifter som selger skjokolade. Altså et litt større omfang enn om et par skjokoladeprodusenter ville ha gjort det. Å tro at alle skjokoladeprodusentene ville ha gjort det samme (altså øke prisene etc) er veldig urealistisk. Om en produsent øker prisene er dette selvsagt en fordel til de andre og de vil neppe øke sine priser.

Og hvordan skal fruktprodusentene få pengene? Hvilke fruktprodusenter? Norske eller utenlandske, eller begge? Hvis bare norske, skal vi også da ha inntrykket av at staten anbefaler oss å kun spise norsk frukt? Hva med fattige bønder i uland som selger frukt? Denne avgiften går jo mest sannsynelig utover de.

 

Og med det samme jeg er inne på hvordan dette skal skje i praksis; Hva tror dere dette krever av staten? Jo, dette fører til enda mer byråkrati, enda flere eksperter skal draes inn for å uttale seg om saken og noen andre skal leies inn for å ta en avgjørelse. Dette ender kun opp i enda flere utgifter, og hvordan skal disse dekkes? Skal mine, eller dine, skattepenger gå med til å dekke utgiftene for gjennomføringen av 2 kroner billigere epler og 2 kroner dryrer skjokolader/brus/pizza i butikken?

Lenke til kommentar

det var 24% moms på det meste før momsen på mat ble redusert til 12%, kan virke som om smoothie og resta av "staten maset" røkla har svært dårlig hukommelse. Nå er det snakk om å gå tilbake til gamle momssatsen på snop (som for min del ikke regnes som mat uansett)

Lenke til kommentar

Hva jeg finner ironisk er at staten angriper på denne måten. De skattelegger produkter fra matvare butikker, som pizza, cola og annet usunne matvarer, men gjør ingen ting med ferdigmats butikkene.

 

Hut Mcdonalds ut av landet, jag peppes på dør. Norge skal bli sunnere, og det skal de bli fordi en gjeng med hyener på tinget sier så, og ikke fordi vi vil.

 

Tvang er det man blir utsatt for, utpressing. Velg sunt, eller betal dyrt for det. Har man noen frie valg lengere?

 

Tror nok de må se litt om i landet, for det der går ikke. Avgfts økning er bare bullshit og fungerer bare på papir men ikke i virkeligheten. Om så sjokoladen koster 10 kr mer og frukten 10 kr mindre. Om noen vil spise sjokolade så spiser de sjokolade, de går ikke engang forbi hylla med frukt eller tenker "hm, det var dyr sjokolade, tror jeg ser på frukt istede". Det er ikke slikt det fungerer. Vis jeg går på en butikk og skal se etter potetgull, stikker jeg ikke innom frukt og grønnsaks boden bare for å se om det er billigere. Jeg vil ha potetgull, jeg går der jeg vet det står. Langt unna frukt og grønnsaker.

 

At folk faktisk falle for dette er enda mer utrolig. At enkelte faktisk tror at dette kommer til å minske fedme problemet i landet og gjøre folk sunnere, er bare latterlig og absurd. Det er så langt fra slik det fungerer og det er så langt fra det som er virkeligheten som det går ann.

 

Nei, våre "kjære" politikkere er så flink med å angripe fra feil hold som det går ann. Mer informasjon om morsjon, mer tilgjengelighet for trening og lettere hjelp for de som vil gå ned er nøkkelord. Motivasjon er hovednøkkelen, og ingen avgifter i landet er nok til å motivere noen til å gå ned i vekt, skal du ned i vekt og bli sunnere må du selv ha motivasjon til det. Jeg vet hva jeg snakker om her, jeg veide selv 106 kg for 6 månder siden, da jeg selv tok fatt i problemet og har nå gått ned til 89 kg. Motivasjon var nøkkelen, jeg ville gjøre det, gjorde det for min del, og ikke fordi det kanskje ble dyrere å være feit.

 

La folk være med dette tullet av avgifts økninger. Fokuser alle milliardene vi har på å nå ut til folk som trenger det, og la de som ikke vil være. Om de vil ta av og leve sunnere så gjør de det fordi de vil. Ikke fordi staten vil det.

Lenke til kommentar
Om så sjokoladen koster 10 kr mer og frukten 10 kr mindre. Om noen vil spise sjokolade så spiser de sjokolade, de går ikke engang forbi hylla med frukt eller tenker "hm, det var dyr sjokolade, tror jeg ser på frukt istede". Det er ikke slikt det fungerer.

jaså? snakk for deg selv, dersom du ikke har noe data på det
Lenke til kommentar
Om så sjokoladen koster 10 kr mer og frukten 10 kr mindre. Om noen vil spise sjokolade så spiser de sjokolade, de går ikke engang forbi hylla med frukt eller tenker "hm, det var dyr sjokolade, tror jeg ser på frukt istede". Det er ikke slikt det fungerer.

jaså? snakk for deg selv, dersom du ikke har noe data på det

5723857[/snapback]

 

Har selv jobbet på butikk, kan ikke akuratt skrive under på at folk kjøpte så mye mer frukt når den var på tilbud. Heller de samme folka som kjøpte mer frukt, enn at det var flere enkeltpersoner som kjøpte frukt..

Lenke til kommentar

Folk gidder ikke lage mat selv, uansett hvor billig det er. Dessuten synes mange at ferdigmat er bedre enn hjemmelaget. Det er kanskje grunnen til at jeg har kebab som hovednæring.

 

Økt prising vil ikke få folk til å gå over til sunnere varer, men heller sløyfe det. Jeg kjøper ivertfall ikke et eple hvis jeg ikke har råd til sjokolade. Da skipper jeg det bare.

Lenke til kommentar
Folk gidder ikke lage mat selv, uansett hvor billig det er. Dessuten synes mange at ferdigmat er bedre enn hjemmelaget.
Lurer på hvorfor salg av kokebøker har eksplodert de siste åra :hmm: (mistenker forresten at folk som ikke gidder å lage mat har laver utdannelse enn de som setter pris på å lage mat, samtidig har middelklassen råd til å ete ute pga det perverse prisnivået på norske restauranter).

 

Mener du ferdigmat som ferdigmat i frossendisken? Jaja, jeg vet at nordmenn mangler matkultur, men dette tror jeg ikke på likevel

Lenke til kommentar

Hey :w00t:

 

Dette nevnte jeg jo i en tidligere tråd hvor du hakka ned på staten. Nevnte at dette var noe jeg håpte ville skje.

 

Kjempebra at det jeg ønsket kanskje kan bli en realitet.

 

Nå blir JoachimR sur på meg :!:

 

EDIT: Synes alt av sukkerholdig brus, samt godteri og snacks kan bli dyrere. At pizza skal bli dyrere har jeg ikke noe imot, men ser ikke den samme nødvendigheten av dette som i "snopvarer"

Endret av Linn Christin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...