Gå til innhold

Staten® vil legge skatt på pizza å brus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Staten vil legge skatt på pizza å brus.

 

Pengene som kommer inn skal brukes på å gjøre frukt å grønnt billigere.

 

Er dette en positiv måte å få det Norske folk over til et sundt kosthold?

Eller er dette bare Staten som skal har mer makt og kontroll over hverdagslivet?

5720012[/snapback]

 

Link?

Lenke til kommentar
Link?

 

Jeg er absolutt positiv til dette. Hva er egentlig negativt med at frukt og grønt skal bli mer tilgjengelig til allmuen? Prøv å lag et måltid bestående av litt paprika, bønner, løk, salat, tomat, agurk og litt ymse, og du kunne kjøpt to grandiser til den samme summen.

5720044[/snapback]

 

Vi lever i et rikt land, og så klarer de ikke å allerede ha billige priser på frukt og grønt, hvorfor skal vi alltid måtte offre noe for å vinne litt? Hvorfor må vi hele tiden sette opp avgifts nivået en plass for å få det billigere en annen plass?

 

Jeg er fullstendig negativ til all form for avgifts økninger som "skal" føre til at andre ting blir billige. Realiteten er at det aldri kommer til å skje. De setter skatter og avgifter på usunne tinger, får inn mer penger, men driter i resten av løfte.

 

Å tro at folk spiser mer sunt fordi at usunn mat blir litt dyrere er naivt. Om noen vil spise usunt så spiser de usunt, kan ikke tvinge noen til å spise sunnere på grunnlag av høyere skatter og avgifter.

 

Nei kutt ned på avgifts nivået, skader ikke det. Og skader heller ikke å gjøre frukt og grønt billigere uten å sette opp avgiftene på andre produkter. Lever vi i et fritt land eller skal staten styre alt vi gjør ved å bruke avgifts nivået som styre spake?

Lenke til kommentar

Dette her er helt greit, har etterlyst noe slikt lenge. Når staten likevel skal ha kontroll på ethvert aspekt av livene våre, kan de like gjerne gjøre noe positivt ut av det. Man merker særlig når man har dårlig råd at ordentlig mat er umulig å få i seg, men SNOP har man råd til... Nå skal det sies at en stor plate Melkesjokolade døyver sulten i flere dager hvis den spises sakte, men man kan ikke holde på sånn lenge av gangen...

 

Å tro at folk spiser mer sunt fordi at usunn mat blir litt dyrere er naivt. Om noen vil spise usunt så spiser de usunt, kan ikke tvinge noen til å spise sunnere på grunnlag av høyere skatter og avgifter.

 

Det er en kjensgjerning at pris og tilgang påvirker folkets bruk av produktene. Jeg vil tro at mye av overvekt i den vestlige verden skyldes at møkkamat faktisk er billigere enn vanlig mat. Det er uheldige sammentreff som fører til dette; usunn mat føles ofte litt mer "luksus" enn annen mat, og er samtidig billigere. Hvorfor bruke en hundrelapp på en kjernesunn fiskemiddag når man kan få noe som faktisk er godt til halve prisen på Macern? Jeg vet i hvert fall at jeg ville spist sunnere hvis slik mat var billigere, og jeg tviler på at jeg er alene...

Lenke til kommentar
Link?

 

Jeg er absolutt positiv til dette. Hva er egentlig negativt med at frukt og grønt skal bli mer tilgjengelig til allmuen? Prøv å lag et måltid bestående av litt paprika, bønner, løk, salat, tomat, agurk og litt ymse, og du kunne kjøpt to grandiser til den samme summen.

5720044[/snapback]

 

Dette er nok et eksempel på statlig formynderi! Ingenting negativt med rimeligere råvarer, men dette kan ikke være den rette løsningen (ut fra hva trådstarter skriver).

 

Nå må staten snart la folk bruke pengene til det de måtte ønske, uten å måtte "sponse" det "korrekte" valget.

 

Idioti på høyt plan.

 

Andre forslag jeg kan se for meg at kommer med denne tankegangen;

- Avgift på øl som subsidierer alk. fritt øl

- Høyere pris på amerikanske actionfilmer på kino. Skal self. sponse "politisk korrekte" filmer på et språk som må tekstes.

 

... dere fatter tegninga.

Lenke til kommentar
Det er en kjensgjerning at pris og tilgang påvirker folkets bruk av produktene. Jeg vil tro at mye av overvekt i den vestlige verden skyldes at møkkamat faktisk er billigere enn vanlig mat. Det er uheldige sammentreff som fører til dette; usunn mat føles ofte litt mer "luksus" enn annen mat, og er samtidig billigere. Hvorfor bruke en hundrelapp på en kjernesunn fiskemiddag når man kan få noe som faktisk er godt til halve prisen på Macern? Jeg vet i hvert fall at jeg ville spist sunnere hvis slik mat var billigere, og jeg tviler på at jeg er alene...

 

Tror du en person, som spiser mye Pizza og drikker mye cola, blir å slutte med det bare fordi staten legger enda en avgift på det? Tror du og at den personene blir å gå rett over til sunnere mat fordi det er billigere? Nei, slik fungerer det ikke. Nytter ikke å gjøre slikt tinger.

 

Hvordan gikk det med alkohol politikken vår? Avgifter på den, hva førte det til? Mer smugling av ulovlige varer. Hva skjedde? Jo, mange døde pga metanol. Samme blir å skje om dette skjer, folk kjøper usunn mat der de får det billigst, noe som kan føre til økte sykdommer som e.coli som vi nå har sett i landet.

 

Hva om staten faktisk prøde å gå en annen vei. Å fremheve mosjon, gjøre trening billigere, faktisk gjøre det lettere for folk å faktisk få hjelp til å gå ned i vekt, få informasjon om hva som er billig og sunt å spise?

 

Staten har ikke tenkt den veien, hva om vi faktisk satte søkelyset på trenings studier og "farms" her i landet som kunne hjelpe de som ville ha hjelp, lære dem opp til hva som er både sunt og billig å spise.

 

Om du kjøper en pizza grandiosa og en stor cola koster det ca 50-60 spenn. For den summen kunne jeg helt enkelt klart å kjøpe inn råvarer til noe som både er sunt, og godt. Det for det samme som det koster for usunn mat i dag. Hvordan kan jeg det, jo fordi jeg faktisk er litt informert om hva som er både billig og sunt. Ikke at jeg er noe helse freak, men jeg trener selv, og har dermed litt antenner ute som får med seg en del ting om mat.

 

Å sette opp et avgifts nivå på usunne matvarer for å tro at de gjør at folk spiser sunnere, er bare naivt og dumt. Men staten vet jo ikke noe bedre vei, de tør jo ikke gjøre noe inovativt og nytt her i landet, de bruker jo avgifts nivået for å kontrollere oss mer og mer. Hva om de faktisk prøvde noe nytt for en gangs skyld?

Lenke til kommentar

Enig med de som sier dette er idioti. Ikke rart folk blir mer og mer uansvarlige når venstresiden absolutt skal ta vekk friheten, og ansvaret, ved slike ordninger. Dette er avgifter som går utover "alle", men forbedrer ingenting. Alt dette vil føre til er at familier vil ha mindre penger til vanlig mat hvis de forsatt skal unne seg, det som i disse dager tydeligvis er luksus, litt godteri i helgene etc. Hva med om de heller brukte litt penger på en informasjonskampanje for å opplyse folk om at det er bedre alternativer, istedet for å indirekte prøver å detaljstyre matvanene til folket?

Lenke til kommentar
Vi lever i et rikt land, og så klarer de ikke å allerede ha billige priser på frukt og grønt, hvorfor skal vi alltid måtte offre noe for å vinne litt? Hvorfor må vi hele tiden sette opp avgifts nivået en plass for å få det billigere en annen plass?

 

Går det ikke an å se på det positive med et slikt evt. tiltak? Om 500gr sjokolade koster 5kr mer, og det resulterer i at 500g frukt blir 5kr billigere, vil dette selvfølgelig føre til at folk kjøper mindre sjokolade og mer frukt. Hvis folk kan plukke opp et eple eller en banan til 1-2 kroner kontra en Snickers til 8-10 kroner, så vil fruktspising gå opp på bekostning av snopspising. Hvor mye det ville vært snakk om, skal jeg ikke spekulere i, men jeg er 100% sikker på at det vil bli en forskjell.

 

Jeg er fullstendig negativ til all form for avgifts økninger som "skal" føre til at andre ting blir billige. Realiteten er at det aldri kommer til å skje. De setter skatter og avgifter på usunne tinger, får inn mer penger, men driter i resten av løfte.

 

Jada, onde staten som bare tar og tar.

 

Å tro at folk spiser mer sunt fordi at usunn mat blir litt dyrere er naivt. Om noen vil spise usunt så spiser de usunt, kan ikke tvinge noen til å spise sunnere på grunnlag av høyere skatter og avgifter.

 

Det er ikke snakk om tvang, det er snakk om å belønne de som spiser sunt, og "straffe" de som spiser usunt. Førstnevnte vil, generelt sett, ha mindre helseproblemer enn sistnevnte, og sistnevnte vil, generelt sett, koste samfunnet mer via sykehusopphold. Da er det bare rett og rimelig at man hinter folk i riktig retning via økonomi.

 

Nei kutt ned på avgifts nivået, skader ikke det. Og skader heller ikke å gjøre frukt og grønt billigere uten å sette opp avgiftene på andre produkter. Lever vi i et fritt land eller skal staten styre alt vi gjør ved å bruke avgifts nivået som styre spake?

5720491[/snapback]

 

Du står fortsatt fritt til å mumse i deg sjokolade og pizza. Det koster bare litt mer, og pengene du betaler går til sykehusoppholdet hvis du eller noen andre får hjerteinfarkt, eller til å gjøre andres liv litt sunnere.

Lenke til kommentar
Går det ikke an å se på det positive med et slikt evt. tiltak? Om 500gr sjokolade koster 5kr mer, og det resulterer i at 500g frukt blir 5kr billigere, vil dette selvfølgelig føre til at folk kjøper mindre sjokolade og mer frukt. Hvis folk kan plukke opp et eple eller en banan til 1-2 kroner kontra en Snickers til 8-10 kroner, så vil fruktspising gå opp på bekostning av snopspising. Hvor mye det ville vært snakk om, skal jeg ikke spekulere i, men jeg er 100% sikker på at det vil bli en forskjell.

 

Du tenker som en politikker, for det der er typisk tankegang for en dott på stortinget. La meg ta et eksempel. Jeg er aktiv å trener på friskhuset her jeg bor. De selger frukt på disken, epler og bananer, til 5 kr stk. Det er billig det. De selger også "protein sjokolader" som koster 20-25 kr stk. Bananen og eplet er sunnere, og billigere. Vet du hva de selger mest av, banan/eple eller protein sjokolader? Riktig, proteinsjokolader.

 

Tror du en som elsker sjokolade kommer til å spise mer frukt bare fordi det er enda en avgift på sjokoladen og at bananen er billigere? Neppe, eller, jeg vet at det ikke er tilfelle.

 

Det er ikke snakk om tvang, det er snakk om å belønne de som spiser sunt, og "straffe" de som spiser usunt. Førstnevnte vil, generelt sett, ha mindre helseproblemer enn sistnevnte, og sistnevnte vil, generelt sett, koste samfunnet mer via sykehusopphold. Da er det bare rett og rimelig at man hinter folk i riktig retning via økonomi.

 

Så det blir med andre ord "straffbart" å spise usunt? Hvorfor skal det være på en slik måte da? Jeg er en person som spiser sunt, men jeg liker også å ta en sjokolade i ny og ne, som til lørdags kos. Men jeg spiser jo sunt, hvorfor skal jeg straffes når jeg kjøper 1 sjokolade?

 

Det henger jo ikke på greip noe av det som blir sakt. Jeg kan garantere at staten kan gjøre frukt og grønt litt billigere uten å måtte sette opp avgiftene på andre varer. Der er allerede 25% på varene i butikken av avgift, trenger ikke å sette det ytterlige opp på usunne varer.

 

Idioti og naitv av staten å tro at dette over hode vil fungere. Idioti.

Lenke til kommentar
Tror du en person, som spiser mye Pizza og drikker mye cola, blir å slutte med det bare fordi staten legger enda en avgift på det? Tror du og at den personene blir å gå rett over til sunnere mat fordi det er billigere? Nei, slik fungerer det ikke. Nytter ikke å gjøre slikt tinger.

5720620[/snapback]

Jeg tror ikke han vil slutte fullstendig med det, men jeg vil tro at Ola Nordmann har et ønske om å spise sunnere uten å bli totalt ribbet. Da vil senkede priser på sunne matvarer føre til at han oftere vil velge dem fremfor burger og påmmfritt.

Hvordan gikk det med alkohol politikken vår? Avgifter på den, hva førte det til? Mer smugling av ulovlige varer. Hva skjedde? Jo, mange døde pga metanol. Samme blir å skje om dette skjer, folk kjøper usunn mat der de får det billigst, noe som kan føre til økte sykdommer som e.coli som vi nå har sett i landet.

5720620[/snapback]

Jeg tror ikke det vil bli noen økt frossenpizzasmugling fra utlandet hvis avgifter på slikt skulle gå opp. Seriøst. Å frykte noen økning av sykdom på grunn av noe slikt blir alt for søkt.

Hva om staten faktisk prøde å gå en annen vei. Å fremheve mosjon, gjøre trening billigere, faktisk gjøre det lettere for folk å faktisk få hjelp til å gå ned i vekt, få informasjon om hva som er billig og sunt å spise?

5720620[/snapback]

Her er det mye å ta tak i, det er jeg enig i. Når man ser på hva man får igjen for å være aktiv bruker av et treningssenter, synes jeg ikke det er så dyrt, men de kunne gjort noe med det faktum at man er nødt til å binde seg i et år for ikke å måtte betale dobbelt så mye. Dette tror jeg fører til at mange vegrer seg for å begynne å trene, det var i hvert fall slik med meg.

Staten har ikke tenkt den veien, hva om vi faktisk satte søkelyset på trenings studier og "farms" her i landet som kunne hjelpe de som ville ha hjelp, lære dem opp til hva som er både sunt og billig å spise.

 

Om du kjøper en pizza grandiosa og en stor cola koster det ca 50-60 spenn. For den summen kunne jeg helt enkelt klart å kjøpe inn råvarer til noe som både er sunt, og godt. Det for det samme som det koster for usunn mat i dag. Hvordan kan jeg det, jo fordi jeg faktisk er litt informert om hva som er både billig og sunt. Ikke at jeg er noe helse freak, men jeg trener selv, og har dermed litt antenner ute som får med seg en del ting om mat.

5720620[/snapback]

Jeg går da i butikker jeg også. Erfaringsmessig koster sunn mat mer enn usunn mat, i hvert fall for en som er singel. Skal man spise salat, koster dette mer fordi man må spise mye mer av det for å bli mett. Her virker du blærete i argumentasjonen din.

Å sette opp et avgifts nivå på usunne matvarer for å tro at de gjør at folk spiser sunnere, er bare naivt og dumt. Men staten vet jo ikke noe bedre vei, de tør jo ikke gjøre noe inovativt og nytt her i landet, de bruker jo avgifts nivået for å kontrollere oss mer og mer. Hva om de faktisk prøvde noe nytt for en gangs skyld?

5720620[/snapback]

Staten formynder oss likevel i høyeste grad, hvorfor skal det bli bråk hver gang de prøver å få til noe positivt?

Lenke til kommentar
Du tenker som en politikker, for det der er typisk tankegang for en dott på stortinget. La meg ta et eksempel. Jeg er aktiv å trener på friskhuset her jeg bor. De selger frukt på disken, epler og bananer, til 5 kr stk. Det er billig det. De selger også "protein sjokolader" som koster 20-25 kr stk. Bananen og eplet er sunnere, og billigere. Vet du hva de selger mest av, banan/eple eller protein sjokolader? Riktig, proteinsjokolader.

 

Tror du en som elsker sjokolade kommer til å spise mer frukt bare fordi det er enda en avgift på sjokoladen og at bananen er billigere? Neppe, eller, jeg vet at det ikke er tilfelle.

 

Tja, at folk på et treningssenter spiser "treningssjokolade" kan vel ha sine grunner. At de har inntrykk av at det er en sunn sjokolade som hjelper dem å yte bedre, eller at de føler at de kan unne seg noe godt når de først er der for å trene. Kanskje frukten er dvask eller umoden/overmoden. Gudene vet.

 

Jeg tror ikke at alle som må ha minst en sjokolade om dagen, vil gå over til sunnere mellommåltid så snart et slikt tiltak blir innført. Jeg tror derimot at mange mennesker vil nyte godt av dette, da jeg også er av samme oppfatning som Isbilen.. mange ønsker å leve sunnere, men fast food er både lettere å tilberede, og billigere.

 

Så det blir med andre ord "straffbart" å spise usunt? Hvorfor skal det være på en slik måte da? Jeg er en person som spiser sunt, men jeg liker også å ta en sjokolade i ny og ne, som til lørdags kos. Men jeg spiser jo sunt, hvorfor skal jeg straffes når jeg kjøper 1 sjokolade?

 

Så, med ditt kosthold ville du spart en del per uke, men du klager på at den ukentlige sjokoladen din ville kostet et par kroner mer?

 

En grandis koster for øvrig 25-30kr. Halvannen liter Cola koster rundt en tier. Om du klarer å lage spennende, sunn og god mat og drikke ut av 40kr (og bruke så lang tid som det tar å ta pizzaen ut av plasten og sette den i ovnen), så må du endelig dele oppskriftene her. Jeg er klar med notatblokken.

Lenke til kommentar
Hey, jeg er alergisk mot all frøfrukt (som betyr all frukt untatt bananer...)

må jeg også betale skatt?

5721411[/snapback]

 

Du betaler for mye som du selv ikke får direkte nyte godt av.

 

Eller, vent.. 1991. Om en liten stund vil du betale for mye som du selv ikke får direkte nyte godt av. Asfaltering selv om du ikke kjører bil, sykehusopphold selv om du ikke er syk, eldrehjem selv om du ikke er gammel, planter i en park som ligger milevis unna der du bor, sånne ting.

Lenke til kommentar

Syns absolutt frukt og grønt kunne vært billigere men skjønner ikke hvorfor de alltid skal kompensere med å øke skatter på noe annet. Jeg er drittlei av skatter og avgifter og mener det burde vært nok med inntektsskatt/mva og slutt på å forsøke å styre oss til å kjøpe/la være å kjøpe enkelte ting. Det bør være opp til den enkelte.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...