Gå til innhold

Hvorfor bryter Hardware.no norsk lov?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg riktignok bare skumlest tråden - men av egen erfaring synes jeg de fleste moderatorer gjør en god jobb.

 

Allikevel må jeg si jeg etterlyser en viss konsekvens i holdningen flere viser. De diskuterer gjerne villig i vei i en tråd og stenger kanskje samtidig en annen tråd - selv om disse trådene er til forveksling like hva tema angår.

 

En annen ting er vel at moderatorene ikke bør engasjere seg så mye (og ihvertfall ikke partisk) i diskusjonene. Dette skaper gjerne personlige holdninger til hver enkelt og er god grobunn for ulike motsetninger og bitterhet.

 

Videre bør en moderator som ønsker å utføre en handling mot en bestemt bruker ikke la dette skje i "det åpne rom" for så å forvente at brukeren dette angår skal svare via pm ellers blir han/hun utvist.

 

Mine små tanker en sen kveldsstund ...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 21:17, skrev mlwirak:

Hvis vi tillater snakk om MP3, Warez, Divx, piratkopiering mv. i større grad enn i dag, er det ikke fare for at forumet vil tiltrekke seg flere yngre, useriøse brukere - slik at hele forumet blir dårligere?


 

Siden jeg har vært ute med kjeften her:

Personlig så ønsker ikke jeg et mp3/DivX(Warez forum, på ingen måte. Det jeg tror de fleste vil akseptere er det som idag reguleres av norske lover.

Det jeg føler er at reglene/moddereringen har vært langt ute på "RIAA fløyen" hvor alt vedr. mp3/divx er bannlyst noe som jeg mener er feil.

Det som må finnes er en gylden middelvei.

 

Vedr. poll så sier jeg nei, da det oftest er de "ekstreme" (på begge sider) som gidder stemme. Jeg har full tillit til at administrasjonen her er istand til selv å ta disse besluttningene. Det som trengs er at dere tar de signalene som blir gitt seriøst og vurderer disse så nøytralt som overhode mulig. Finn den middelveien jeg nevner ovenfor.

 

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 21:17, skrev mlwirak:

Vi har lyst til at forumet skal bli så bra som mulig for dere brukerne.


Hvis svært mange av brukerne synes det modereres for hardt, er dette noe vi må gjøre noe med.


Hvis vi tillater snakk om MP3, Warez, Divx, piratkopiering mv. i større grad enn i dag, er det ikke fare for at forumet vil tiltrekke seg flere yngre, useriøse brukere - slik at hele forumet blir dårligere?


En mulighet kan kanskje være å ha en egen kategori til slikt. Evt. at "søppel"-kategorien brukes.


Er det ønskelig at vi legger ut en poll om disse tingene?


Hvis det er stemning for at vi ikke skal moderere slike tråder så hardt, er det ønskelig at slike ting legges i en egen kategori?


MLW


 

Er dette sarkasme, eller er det første gangen jeg

har sett en ansvarlig for forumet i hardware.no som er interessert i hva brukerne av forumet mener?

Lenke til kommentar

Er nå ferdig med å lese tråden, og jeg tror det kanskje er et par brukere som har misforstått (om ikke jeg har gjort det). Du må gjerne spørre om hvor stor plass en rippa CD tar i mp3-format (du får antakeligvis ikke svar som kan føre til piratkopiering). Men om du spør om hvordan du ripper denne CDen, kan jo dette føre til piratkopiering?

Lenke til kommentar

Paddington: Moderatorene her er ikke så gærne som du skal ha det til :smile: På et forum med så mange brukere som det er her, vil det alltid være noen som ødelegger, og det MÅ derfor være retningslinjer. Når disse ikke blir fulgt MÅ dette slås ned på. Fordi en person ikke liker en regel, kan man ikke endre reglene heller. Blir det slappere regler enn det er her nå, tror jeg brorparten av de seriøse brukerne, som gjør forumet til det det faktisk er, fordufter.

 

Som et svar på det tråden egentlig handler om: Det var jo ikke noe innrømmelse at forfatteren hadde en ulovlig DivX samling, selv om jeg selv synes denne er litt på kanten, og ville vel om det var meg valgt å formulere det på en annen måte.

 

Med tanke på en egen del av forumet til piratkopieringsrelaterte ting: Hvis moderatorene ikke tar så hardt på emner som har med piratkopiering å gjøre, tror jeg muligens det vil gjøre forumet dårligere enn det er nå, med større andel useriøse brukere, som nå blir "skremt" bort av retningslinjene her.. Hvis det uansett skal bli "lovlig" med diskusjoner av den typen på forumet, er det vel bedre å få de i en egen kategori enn å ha de slengende rundt overalt.

Lenke til kommentar

Jeg føler at en _liten_ økning av forståelse hadde vært fordel for oss her på forumet.

 

Når en person spør om hvordan han lager en backup av sin Kent-CD, burde dette være lov.

 

Men å drive å linke og forklare hvordan man brenner de nyeste iso'ene osv bør stoppes...(Noe det også gjøres)

 

(Min mening)

 

[Edit:Skriveleif]

 

[ Denne Melding var redigert av: Guybrush på 2002-09-23 22:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 19:16, skrev namelezz:

Quote:


Den 2002-09-22 12:22, skrev Bøgge Bakken:


Som de fleste vet så er DivX formatet veldig poplært format til bruk av Film. De aller fleste vet også at det meste av DivX er ulovig spillefilmer som er kopiert fra DVD filmer (Rippet). Han innrømmer jo nesten i det avsnittet at han har en ulovlig divX samlig.


 

Hvor får du "ulovlig" fra? personlig har jeg enkelte av favoritt dvd platene mine på divx. Det er ikke ulovlig det!

 

Er akkurat som jeg har mine favoritt cd plater (som jeg har kjøpt) som mp3 det. Er greit med en backup også med tanke på at cd plater ikke akkurat er kjent for å tåle allverdens.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ble selv sensurert når jeg forsøkte og hjelpe stakkeren som ikke fikk lest Kent skiva si!

 

Jeg vet enda ikke hvorfor, men jeg går ut fra at det ble sett på som en oppfordring til piratvirksomhet.

 

Det er min påstand at dette tvert imot var et forsøk på å begrense piratvirksomhet, da det eneste alternativet jo er å laste ned en kopi, som jo er piratvirksomhet.

 

Audio cder trenger ikke dekrypteres imotsettning til DVD! da lydfilene fortsatt ligger åpent på cd plata, bare montert på en litt annen måte så de blir vanskeligere og lese.

 

Jeg er 100% sikker på at dette er fult lovlig!

Etter åndsverkloven § 12 er det tillatt å foreta en begrenset eksemplarfremstilling til privat bruk.

 

Og hjelpe en annen bruker av forumet med dette er kun saklig og lovlig forbrukerinformasjon.

 

Sensur er alvorlig og bør brukes varsomt!

Ihvertfall ubegrunnet sådan. Henvisning til tåkete og uklare retningslinjer holder ikke.

 

Det er ikke min oppfatning som leser, at HW.no selv tar særlig sterk avstand fra piratvirksomhet.

Omtale/anbefalinger av lovlige og gode alternativer til p2p-nettverkene kan jeg f.eks. ikke huske og ha sett.

 

Det er i alles intresse at eierne av opphavsrettigheter får betalt, men HW.no må ikke glemme at vi som forbrukere også har rettigheter.

 

Hw.no burde stå på vår side og bidra til at ny teknologi blir brukt til og gi både oss som forbrukere, men også opphavsmenn, nye og bedre muligheter som f.eks. (www.emusic.com).

Og ikke gi legge seg flate for bakstrebersk grådighet

som f.eks. (www.musikkonline.no).

 

Det jeg etterlyser er kort og godt at Hw.no også i slike spm. tar vårt parti og tenker like mye på våre retttigheter.

Lenke til kommentar

Seriøst!

 

Dette blir bare rot. En hel masser av folk som uttaler seg om ting (juss) de tydeligvis ikke har innsikt i.

Kopierering av egne cdplater, musikk-kassetter, dvder til eget bruk er for tiden ikke ulovlig i Norge. Som noen kanskje vet, så følger det av legalitetsprinsippet på strafferettens område at det kreves en lovhjemmel for å straffe. Altså en lovhjemmel som sier at dette er ulovlig. Dette finnes for tiden ikke.

Nå blir det nok endringer gjennom konvensjoner, men den tid den sorg =)

 

Temaet er heller om hardware.no av moralske grunner burde la være å behandle temaer som er nært knyttet til piratkopiering. Javel kan forfatter ha Divx av ungene sine(eller egne filmer). Men INNTRYKKET leserne sitter igjen med er nok at her er det piratkopiering inne i bildet.

 

Emm gir Hardware.no signaler om at dette er helt ok.

Dette bør kanskje endres.

På den annen side behandler de fleste it-sider tema som grenser opp mot piratkopiering.

 

Konklusjonen bør vel være at Hardware.no bør trå sin sti varsomt. Gjerne utgreie også om temaer relatert til piratkopiering, så lenge de ikke (underliggende) oppfordrer til piratkopiering(herunder gir smørbrødlister for å kopiere/komme rundt kopisperrer)

 

PS! Dele mp3s ER ulovlig, selv om "alle" andre gjør det :wink:

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-10-04 09:10, skrev Spursmann:

Seriøst!


Dette blir bare rot. En hel masser av folk som uttaler seg om ting (juss) de tydeligvis ikke har innsikt i.

Kopierering av egne cdplater, musikk-kassetter, dvder til eget bruk er for tiden ikke ulovlig i Norge. Som noen kanskje vet, så følger det av legalitetsprinsippet på strafferettens område at det kreves en lovhjemmel for å straffe. Altså en lovhjemmel som sier at dette er ulovlig. Dette finnes for tiden ikke.

Nå blir det nok endringer gjennom konvensjoner, men den tid den sorg =)


Temaet er heller om hardware.no av moralske grunner burde la være å behandle temaer som er nært knyttet til piratkopiering. Javel kan forfatter ha Divx av ungene sine(eller egne filmer). Men INNTRYKKET leserne sitter igjen med er nok at her er det piratkopiering inne i bildet.


Emm gir Hardware.no signaler om at dette er helt ok.

Dette bør kanskje endres.

På den annen side behandler de fleste it-sider tema som grenser opp mot piratkopiering.


Konklusjonen bør vel være at Hardware.no bør trå sin sti varsomt. Gjerne utgreie også om temaer relatert til piratkopiering, så lenge de ikke (underliggende) oppfordrer til piratkopiering(herunder gir smørbrødlister for å kopiere/komme rundt kopisperrer)


PS! Dele mp3s ER ulovlig, selv om "alle" andre gjør det :wink:


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...