Gå til innhold

Hvorfor bryter Hardware.no norsk lov?


Anbefalte innlegg

Det dårlige med forumet er de strenge reglene.

 

Her stenges tråder i hytt og pine.

 

Andre forum jeg har sett, gjør det heller så enkelt som at hvis noen spør etter cracken til 3d studio max, så er det ingen som svarer, og tråden raser nedover og forsvinner. Det er bare n00bs som ville svart på den!

 

på hw.no skal ALLE svare og si at "jeg tror du er litt ute kjører nå" og "lurer på hvor lang tid det tar før denne tråden stenges" "blablaWannaBeModeratorbla"

 

Det mest latterlige er jo at det ikke er lov å diskutere XBOX chip f.eks. Det her jo relativt MYE med data å gjøre - og egentlig lite med ulovligheter å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kommentert et par tilfeller av "dobbeltmoral" fra Hw.no's side i denne tråden, og blant annet har Magnus gitt en forklaring på dette.

 

Ønsker bare å legge til 2 viktige grunner til at det kjøres en temmelig "hard" linje når det gjelder moderering i forumet:

- Hw.no og søstersider er juridisk sett ansvarlig for innholdet i forumet, og vi gjør vårt beste for å holde oss godt innenfor norsk lov. Dette er enklest ved strenge retningslinjer. Herunder er det jo dessuten greit å nevne at det er enklere å holde styr på 5 skribenter i en redaksjon enn 15.000 brukere i et forum...

- De ulike nettstedene (deriblant hw.no, barbara.no, digitalkamera.no osv.) har egen redaksjon som på selv avgjør hva de mener er korrekt og naturlig å publisere. Siden forumet er en felles tjeneste for disse nettsidene må forumet følge den strengeste profilen for å tilfredsstille alle redaksjonene.

 

Håper flere ser at dette er to viktige argumenter for å holde en streng linje her på forumet. Vi mener det er til alles beste.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke slike tråder...

Det er en tendens nå i det siste at ALT som hw.no og andre brukere gjør skal granskes i detaljer og så skal det lager en post med fet overskrift som gjør at brukeren/ene får oppmerksomhet...liker det ikke :mad:

 

Personlig så ser jeg ikke at det er noe problem at magnus har en samling av divx'er...So what? Alle vet at alle har ei sammling ognoen tildels har en meget stor sammling...jeg ser bare ikke problemet. :mad:

Lenke til kommentar

Blir lei av alt dette snakket om piratering.

Kan vi ikke bare nyte det så lenge det varer, og være glad for at vi får oppleve dette frihetens øyeblikk.

Det blir nok en slutt på dette også, money rules.

 

Så kan dere fanatikere med tvangstanker om piratkopiering, let go..........å la oss nyte friheten.

 

Takk for oppmerksomheten.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-22 22:51, skrev yummy:

Seriøst: å angripe en person fordi man synes det virker suspekt at vedkommende har en divx - film eller tre, er intet mindre en paranoid virkelighetsflukt. Det bidrar bare til å skape kvalme og krangel.


Når det gjelder tilfellene der HW har pubbet artikler med omtaler av p2p o.l., bør dere skille mellom forum og webside.

En grunn til at vi ikke vil ha opplysninger på vårt forum som forteller hvordan man best kan drive piratvirksomhet, er at vi ikke vil ha bråk med myndighetene om det skulle oppdages klare og åpenlyse lovbrudd. Det er vi som er ansvarlig for forumet, altså er det vi som har ansvar for hva som ligger på det.

En annen ting få av dere har tenkt på, er at vi logger IP - addressene deres. Dette kombinert med datoen dere poster på kan lett benyttes til å spore dere opp og komme på besøk, akkurat som det skjedde i Danmark. Ergo har modereringen av "informasjon som kan lede til piratvirksomhet" en annen, udiskutert funksjon: den beskytter dere. Noe å tenke på?


De av dere som bruker windows; hvor mange av dere har piratkopier liggende et eller annet sted? Hvem kan med handa på hjertet si at de aldri har gjort noe... "tvilsomt"?

La meg avslutte med ordene til en kar jeg synes har veldig mange visdomsord (de av dere som ikke er kristne kan sikkert se den allmene visdommen i dette):


Quote:


Den som ikke har syndet, kan kaste den første stein.


 

(Dette sa Jesus til en gjeng pøbler som ville pælme stein på ei dame som hadde hatt litt for mange sengekamerater. Hun skulle drepes vha. steining, men det stoppet duden ved å si de ordene.)

 

Jeg har aldri ment og angripe persjonen at han har en ulovlig DivX samling, men jeg hvet ikke om et sted der man kan kjøpe DivX i lovlig format. Man kan gjøre om DVD sine, men dette er da lite tulig. Han sa det var en tenk sitvasjon, men måten han skrev det på gjør at man kan se det slik at han har en stor divX samling (Jeg oppfattet det sånn).

 

Jeg mener at det at artikkler og foumet bør ha like rettningslinjer. Vis hardware.no skriver at det har kommer chip til X-BOX og så blir noen kikket fordi man diskurerer hvor man det på forumet blir man kikket/bannet.

 

Dere sier at dere/politet kan spore oss opp og banke på døra, men siden dere kan redigere informasjonen slik at politet ikke kan banke på døra. Med slikt utspilt så sier du jo at du står på piratene sides. En ting er privatlivet at politiet ikke skal komme bussene inn i huset uten grunn, men når folk "innrømmer" det på forumet skal dere kikket/banne dem fra forumet og samtidig besytte dem mot politiet/myndighetene.

 

Det er vel få eller ingen som kan med hånden på hjerte si at de ikke har gjort noe ulovlig. Jeg har for noen år siden brent CD-er, med ulolig programvare, men med alder kommer også sanvittighet. Det er persjoner som lager spill og programvare og som gjærne vil ha penger for det. Nå kjøper jeg alt av programvare og spill lovlig. Det koster en del mer en brenne cd-er, men det er vert det. Nå har jeg ikke dårlig sannvitighet for produsentene. Om prisen på Windows eller annen programvare er høy er en annen diskusjon.

 

Mulig Jesus sa noe sånt (Ekke kristen og har lite elller ingenting viten hva som står i bibelen), men jesus sto vel på loven side, mens dere forsvarer piratene og redigerer meldingene demes slikat politiet/myndighetene ikke får noe på dem.

Lenke til kommentar

Altså, det er like ulovlig å ha en ulovlig kopiert divx som å ta opp Titanic på videospillern sin når den spilles på TV2(forutsett at du ikke har betalt for Titanic The Movie på en eller annen måte).

Men likevel er det data'en som får mest oppmerksomhet når det gjelder piratkopiering. Uansett, DivX er aldri ulovlig, det samme gjelder MP3, OGG, WMA, VCD, eller hva man nå enn bruker. Det er innholdet som muligens kan være ulovlig. I den artikkelen står det ingenting imot norsk lov.

 

[off topic]

Men begrepet DivX-maskin støtter jeg ikke helt dog, hva med andre codec'er? Samme med "Hvor mange mp3'er har du?". "Hvor mange sanger/musikk-filer har du?" Ville vært mer korrekt. Og "Filmvisningsmaskin" er et bedre ord for "DivX-maskin".

[/off-topic]

 

Tviler på at Warner Bros skal hoppe rundt og hacke videospillere, likevel om det er likeså ille som DivX.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 00:16, skrev amund:

- Hw.no og søstersider er juridisk sett ansvarlig for innholdet i forumet, og vi gjør vårt beste for å holde oss godt innenfor norsk lov.


 

Lol.. Med et par tastetrykk så kan du fort fraskrive deg det ansvaret ja. Bare å legge inn en lite Disclaimer det på forumet, så kan vi diskutere de nye warez releasene til Fairlight og Class og hvor vi kan få tak i dem. :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 09:39, skrev Squeegie:

Altså, det er like ulovlig å ha en ulovlig kopiert divx som å ta opp Titanic på videospillern sin når den spilles på TV2(forutsett at du ikke har betalt for Titanic The Movie på en eller annen måte).

Men likevel er det data'en som får mest oppmerksomhet når det gjelder piratkopiering. Uansett, DivX er aldri ulovlig, det samme gjelder MP3, OGG, WMA, VCD, eller hva man nå enn bruker. Det er innholdet som muligens kan være ulovlig. I den artikkelen står det ingenting imot norsk lov.


[off topic]

Men begrepet DivX-maskin støtter jeg ikke helt dog, hva med andre codec'er? Samme med "Hvor mange mp3'er har du?". "Hvor mange sanger/musikk-filer har du?" Ville vært mer korrekt. Og "Filmvisningsmaskin" er et bedre ord for "DivX-maskin".

[/off-topic]


Tviler på at Warner Bros skal hoppe rundt og hacke videospillere, likevel om det er likeså ille som DivX.


 

Det jeg prøver og si er at folk kan bli kikket/banned fordi de nevner noen som kan forbindes med piratkopiering.

Lenke til kommentar

DivX trenger ikke å være brukt til ulovlige kopier , men filmer du eier eller ting du selv har filmet med digitalkamera.

 

kutt ut hykleriet , hvis DivX er noe "ulovlig" , så må vi "bannlyse" ZIP også , for alle er vel enig om at av den totale mengden TB av zippede programmer så er på nettet så er det mye warez ?

 

DivX er flott , alterativet er microsofts monopolistiske ASX og ASF der du som produsent mister kontrollen over filmen såsnart du har convertert den til disse søppelformatene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 00:16, skrev amund:

...

Hw.no og søstersider er juridisk sett ansvarlig for innholdet i forumet, og vi gjør vårt beste for å holde oss godt innenfor norsk lov. Dette er enklest ved strenge retningslinjer.

...følge den strengeste profilen for å tilfredsstille alle redaksjonene.

...Vi mener det er til alles beste.



 

Ser ikke helt hvordan det er til alles neste aa begrense hva vi paa forumet kan snakke om.

Ser heller ikke helt hvordan du kan forvente at vi skal forstaa dette, all den tid dere bruker "foere var" regelen og begrenser MER enn det dere selv ser paa som redaksjonelt uforsvarlig aa staa for.

 

Gaar ikke dere litt da industrien sitt aerend med aa begrense ting og tang, naar dere velger aa heller vaere litt FOR strenge, enn aa strekke grensene litt?

 

"Arguing on the Internett is like participating in the Special Olympics..."

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 10:09, skrev Bøgge Bakken:

Quote:


Den 2002-09-23 09:39, skrev Squeegie:

Altså, det er like ulovlig å ha en ulovlig kopiert divx som å ta opp Titanic på videospillern sin når den spilles på TV2(forutsett at du ikke har betalt for Titanic The Movie på en eller annen måte).

Men likevel er det data'en som får mest oppmerksomhet når det gjelder piratkopiering. Uansett, DivX er aldri ulovlig, det samme gjelder MP3, OGG, WMA, VCD, eller hva man nå enn bruker. Det er innholdet som muligens kan være ulovlig. I den artikkelen står det ingenting imot norsk lov.


[off topic]

Men begrepet DivX-maskin støtter jeg ikke helt dog, hva med andre codec'er? Samme med "Hvor mange mp3'er har du?". "Hvor mange sanger/musikk-filer har du?" Ville vært mer korrekt. Og "Filmvisningsmaskin" er et bedre ord for "DivX-maskin".

[/off-topic]


Tviler på at Warner Bros skal hoppe rundt og hacke videospillere, likevel om det er likeså ille som DivX.


 

Det jeg prøver og si er at folk kan bli kikket/banned fordi de nevner noen som kan forbindes med piratkopiering.

 

 

Nå er det vel på tide å avslutte en diskusjon som i først omgang egentlig ikke skulle ha forekommet?

 

Du har nok beseiret mang et fjell, men bakken ble nok for tung her.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-22 12:22, skrev Bøgge Bakken:


Som de fleste vet så er DivX formatet veldig poplært format til bruk av Film. De aller fleste vet også at det meste av DivX er ulovig spillefilmer som er kopiert fra DVD filmer (Rippet). Han innrømmer jo nesten i det avsnittet at han har en ulovlig divX samlig.


 

Hvor får du "ulovlig" fra? personlig har jeg enkelte av favoritt dvd platene mine på divx. Det er ikke ulovlig det!

 

Er akkurat som jeg har mine favoritt cd plater (som jeg har kjøpt) som mp3 det. Er greit med en backup også med tanke på at cd plater ikke akkurat er kjent for å tåle allverdens.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 19:16, skrev namelezz:

Quote:


Den 2002-09-22 12:22, skrev Bøgge Bakken:


Som de fleste vet så er DivX formatet veldig poplært format til bruk av Film. De aller fleste vet også at det meste av DivX er ulovig spillefilmer som er kopiert fra DVD filmer (Rippet). Han innrømmer jo nesten i det avsnittet at han har en ulovlig divX samlig.


 

Hvor får du "ulovlig" fra? personlig har jeg enkelte av favoritt dvd platene mine på divx. Det er ikke ulovlig det!

 

Er akkurat som jeg har mine favoritt cd plater (som jeg har kjøpt) som mp3 det. Er greit med en backup også med tanke på at cd plater ikke akkurat er kjent for å tåle allverdens.

 

 

Dersom DivX i utgangspunktet ikke er ulovlig, noe som jeg forøvrig er helt enig i, hvorfor i all verden stenges da en tråd som går på hvordan man skal ta backup av en CD plate? Dersom den Cd plata tilfeldigvis hadde kopisperre, skal ikke vedkommende kunne ta backup da? Her skriver altså en moderator at DivX er helt greit fordi han sier han har et "lovlige" opptak. Hvorfor strider det da mot "forumets fantastiske" retningslinjer å ta en kopi/backup av en privat CD plate? Det er helt klart at en ommfattende revisjon av retningslinjene er nødvendig dersom dette forumet skal kunne oppfattes som seriøst i forhold til sine brukere!

Lenke til kommentar

Den 2002-09-23 09:24, skrev Bøgge Bakken:

Jeg har aldri ment og angripe persjonen at han har en ulovlig DivX samling, men jeg hvet ikke om et sted der man kan kjøpe DivX i lovlig format. Man kan gjøre om DVD sine, men dette er da lite tulig.

 

Bare en lite diggresjon;

[sitat fra It-Avisen idag]

Utvikling

DivX Networks som står bak DivX-teknologien er inne i en forrykende utviklingsfase. Det er ikke lenge siden vi kunne melde at DivX er på vei inn i tradisjonelle DVD-spillere.

 

Samtidig som DivX lanserer nyheten om avspillingsmuligheter i forskjellige typer avspillingsmedier, lanserer de også et nytt sertifiseringsprogram for produsenter.

 

Texas Instruments, Philips, Equator og Ingenient Technologies er de fire første produsentene som har hoppet på og utvikler DivX sertifiserte produkter.

[sitatslutt]

 

Det er påtide å stoppe sensuren av diskusjon rundt teknologien og heller konsentrere seg om å sensurere ulovlig bruk av denne. Teknologien er kommet for å bli !

Lenke til kommentar

Vi har lyst til at forumet skal bli så bra som mulig for dere brukerne.

 

Hvis svært mange av brukerne synes det modereres for hardt, er dette noe vi må gjøre noe med.

 

Hvis vi tillater snakk om MP3, Warez, Divx, piratkopiering mv. i større grad enn i dag, er det ikke fare for at forumet vil tiltrekke seg flere yngre, useriøse brukere - slik at hele forumet blir dårligere?

 

En mulighet kan kanskje være å ha en egen kategori til slikt. Evt. at "søppel"-kategorien brukes.

 

Er det ønskelig at vi legger ut en poll om disse tingene?

 

Hvis det er stemning for at vi ikke skal moderere slike tråder så hardt, er det ønskelig at slike ting legges i en egen kategori?

 

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...