Gå til innhold

Den store thrash-tråden!


Neslepaks

Anbefalte innlegg

Legger nå merke til at det tyske bandet Rage, ikke er med. Vil ikke si det er ren thrash nå lenger, men di tidlige albumene er thrash/speed metal.

 

Anbefaler albumene Perfect Man og Secrets In A Weird World fra 88 og 89.

 

Dont Fear the winter - klipp fra hjemmesiden Note: dette er et klipp fra nyere tid. stemmen er ikke det den en gang var

Er vel mer power metal enn thrash det der...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sabbat fell ikkje i smak.

 

Det gjorde heller ikkje Toxik sist gong eg sjekka.

 

Da bør det sjekkes ut igjen. Toxik er noe så skjeldent som gjennomtenkt - og litt krevende - Thrashmetall. Sabbat er Exodus-aktig thrashmetall med en unik vri. Både History of a time to come og Think This er blant det aller beste innen thrash.

 

Se f.eks:

http://www.metal-archives.com/review.php?id=483

http://www.metal-archives.com/review.php?id=3759

Lenke til kommentar
Hvilket album av Sepultura gir best førsteintrykk? Har hørt litt på noen enkelt låter "Roots bloody roots" "The hunt" "attitude" og "Inner Self". Virker ekstremt bra.

 

Start med Beneath The Remains og Arise. Deretter tar du Schizophrenia.

 

Da bør det sjekkes ut igjen. Toxik er noe så skjeldent som gjennomtenkt - og litt krevende - Thrashmetall. Sabbat er Exodus-aktig thrashmetall med en unik vri. Både History of a time to come og Think This er blant det aller beste innen thrash.

 

Sabbat blir for masete og kjip på grunn av dritvokalen. Lespinga blir dessverre litt for komisk. Kan alltids sjekke ut Toxik igjen.

Lenke til kommentar

Greit. Ellers vil jeg foreslå Sadus - Illusions (som senere ble gjenutgitt under navanet Chemical Exposure) til lista.

 

Forøvrig er ikke Pantera thrash, og Cynic, som du nevner under lista, er Death Metal/Jazz-fusion/Progressive, og har ingen ting med thrash å gjøre, foruten kanskje den første demoen.

 

Edit: Når jeg tenker meg om er også den andre demoen ganske thrasha, selv om den ligger tett opptil tidlig Death Metal i uttrykket.

Endret av Bagge
Lenke til kommentar
Greit. Ellers vil jeg foreslå Sadus - Illusions (som senere ble gjenutgitt under navanet Chemical Exposure) til lista.

 

Forøvrig er ikke Pantera thrash, og Cynic, som du nevner under lista, er Death Metal/Jazz-fusion/Progressive, og har ingen ting med thrash å gjøre, foruten kanskje den første demoen.

 

Edit: Når jeg tenker meg om er også den andre demoen ganske thrasha, selv om den ligger tett opptil tidlig Death Metal i uttrykket.

 

Sadus har akkurat havna i hylla, og vil finne vegen til lista om den duger. Pantera kan fint gå under thrash. Groove/Thrash - ett fett i dette tilfellet. Det er mycket thrash i Pantera.

 

Og som du sjølv seier: Cynics fyrste saker er thrash.

Lenke til kommentar
Og sakte men sikkert blir også denne thrash tråden en "Megadeth vs Metallica" tråd.

 

ah well..

 

 

on-topic:

Seneste Exodus plata jeg kjøpte var "Tempo of the Damned, Deluxe Edition", hvis man forelsker seg i denne plata, har man noen lyn-tips til andre album det er verdt å sjekke ut?

 

(har ikke vært så mye innom thrash på en god stund).

 

Sjekk ut 'Force Of Habit' og 'Impact Is Imminent'. Ganske bra skiver.

 

Dessuten er det moro å se hvordan Exodus har utvikla seg fra 'Bonded By Blood' til den nyeste, 'The Atrocity Exhibition :Exhibit A'. Ingen store hopp i stilen mellom noen av albuma. Bare en sakte men sikker utvikling fra det ene til det andre.

 

Husker at jeg ble veldig forskrekka når jeg begynte å høre på Exodus; 'B.O.B.' hadde jo absolutt ingentingen til felles med 'T.O.T.D'. Men etterhvert som jeg fikk tak i de resterende albuma, så jeg en sammenheng mellom alle stilene dems. Synes det var gøy.

 

Dessuten er Megadeth bedre enn Metallica.

Lenke til kommentar
Og sakte men sikkert blir også denne thrash tråden en "Megadeth vs Metallica" tråd.

 

ah well..

 

 

on-topic:

Seneste Exodus plata jeg kjøpte var "Tempo of the Damned, Deluxe Edition", hvis man forelsker seg i denne plata, har man noen lyn-tips til andre album det er verdt å sjekke ut?

 

(har ikke vært så mye innom thrash på en god stund).

 

Sjekk ut 'Force Of Habit' og 'Impact Is Imminent'. Ganske bra skiver.

 

Dessuten er det moro å se hvordan Exodus har utvikla seg fra 'Bonded By Blood' til den nyeste, 'The Atrocity Exhibition :Exhibit A'. Ingen store hopp i stilen mellom noen av albuma. Bare en sakte men sikker utvikling fra det ene til det andre.

 

Husker at jeg ble veldig forskrekka når jeg begynte å høre på Exodus; 'B.O.B.' hadde jo absolutt ingentingen til felles med 'T.O.T.D'. Men etterhvert som jeg fikk tak i de resterende albuma, så jeg en sammenheng mellom alle stilene dems. Synes det var gøy.

 

Dessuten er Megadeth bedre enn Metallica.

 

Bonded By Blood er latterleg bra. Etter den går det litt nedover. Pleasures Of The Flesh og Fabulous Disaster er også gode plater, men det er langt frå BBB-nivå. Dei neste skivene har aldri fått speletid. Den kom med comeback Nr.1 - Tempo Of The Damned! Så fortsetter dei med ei like bra Shovel Headed Kill Machine. Den nye har eg dessverre vanskeleg med å få tak på. Mykje skuffande materiale der.

 

Beste studioskive - Bonded By Blood

Beste skive - Another Lesson In Violence. Tidenes liveskive.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mye bra som ikke er nevnt :omg:

 

Anacrusis, Artillery, Blind Illusion, Hades, Mekong Delta, Realm, Sadus, Suicidal Tendencies, Toxik og WatchTower er de jeg kommer på i farta.

Equinox er også savnet.

 

Kva for eit album er best av Equinox? Eg har bare Xerox Success, det er frykteleg svakt.

Da foretrekker eg heller det amerikanske Equinox.

 

Auf Weidersehen anbefales av norske Equinox.

Lenke til kommentar
Nå er Toxik-skiva halvvegs. Det var mildt sagt bedritent.

 

Veit ikkje om eg gidd å bruke tid på den andre halvparten. For ein forferdeleg slitsam vokal, i tillegg til ein teknisk, platt musikk. Nei, det er ikkje slik thrash skal låte.

 

...men Pantera er thrash? Jaggu...

 

Sjangerhorene kallar Pantera for Groove-metal. Dei kule kallar det for Thrash eller Half-Thrash.

Lenke til kommentar
Nå er Toxik-skiva halvvegs. Det var mildt sagt bedritent.

 

Veit ikkje om eg gidd å bruke tid på den andre halvparten. For ein forferdeleg slitsam vokal, i tillegg til ein teknisk, platt musikk. Nei, det er ikkje slik thrash skal låte.

 

...men Pantera er thrash? Jaggu...

 

Sjangerhorene kallar Pantera for Groove-metal. Dei kule kallar det for Thrash eller Half-Thrash.

 

Jeg kaller det kjedelig.

Lenke til kommentar
Nå er Toxik-skiva halvvegs. Det var mildt sagt bedritent.

 

Veit ikkje om eg gidd å bruke tid på den andre halvparten. For ein forferdeleg slitsam vokal, i tillegg til ein teknisk, platt musikk. Nei, det er ikkje slik thrash skal låte.

 

...men Pantera er thrash? Jaggu...

 

Sjangerhorene kallar Pantera for Groove-metal. Dei kule kallar det for Thrash eller Half-Thrash.

 

Jeg kaller det kjedelig.

 

Hvorfor det. Finnes jo ikke et eneste Pantera-riff som ligner på et annet. Soloene og vokalen og alt passer sammen. Helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Nå er Toxik-skiva halvvegs. Det var mildt sagt bedritent.

 

Veit ikkje om eg gidd å bruke tid på den andre halvparten. For ein forferdeleg slitsam vokal, i tillegg til ein teknisk, platt musikk. Nei, det er ikkje slik thrash skal låte.

 

...men Pantera er thrash? Jaggu...

 

Sjangerhorene kallar Pantera for Groove-metal. Dei kule kallar det for Thrash eller Half-Thrash.

 

Jeg kaller det kjedelig.

 

Hvorfor det. Finnes jo ikke et eneste Pantera-riff som ligner på et annet. Soloene og vokalen og alt passer sammen. Helt fantastisk.

 

Hør litt på Exhorder. Mycket Pantera der.

Lenke til kommentar

Etter ønske fra trådstarter har jeg splittet ut de første sidene fra denne tråden til en "utdatert" tråd. Formålet er å optimalisere thrashtråden i henhold til leserne ettersom de gamle innleggene stort sett var i samband med et gammelt førsteinnlegg. De gamle innleggene kan fremdeles leses her, eller ved å søke på emnetittel *thrash* i avansert søkemotor.

 

Kommentarer til moderering gjøres via PM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...