Gå til innhold

Modulært for fremtiden


Anbefalte innlegg

Åh! jeg har sånn tannbørste, er det faktisk induksjonsteknologi?

5677628[/snapback]

Jepp, elektriske tannbørster bruker den eldgamle induksjonsteknologien. Men selv om det er ca et århundre siden prinsippet ble oppdaget så er det fortsatt en mye brukt teknologi.

 

trådløs strøm er jo ganske genialt da, da kunne jeg sikkert fjerna minst 50% av kablene på rommet mitt.

5677682[/snapback]

Bare at du må ha ledning frem til hver "ladestasjon" ;)

 

Angående trådløs energi transportert fra rommet til jorda så troe jeg ikke det blir så godt mottatt å øke det totale energiinntaket til jorda. I hvertfall ikke blandt tilhengere av teorien om at global oppvarming er en uting. Men som sagt tidligere: induksjon virker best over avstander på noen få millimeter. Hvis det blir fler centimeter egner det seg mindre. Flere desimeter så er det nok totalt utelukket for de fleste praktiske formål og noen millioner kilometer som mellom jorda og månen er det umulig å bruke induksjon som energitransport.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt effektiv tårdløs overføring av strøm, evtuelt enerig hadde jo vært litt koselig, er jo ganske begrensede brulsområder i dag. Tenkt deg følgende -> vi tapetiserer månen med atomkraftverk, og sender enerigien voer til jorda trådløst :)

 

AtW

5678306[/snapback]

Det også hadde gitt problemmer, fordi det hadde blitt mer energi på jorden og mer tap som varmer opp jorda. Det hadde ikke vært mulig med induksjon avstanden er for stor, mulig noe microbølger kan være mulig. Hvorfor gå til månen foresten, det hadde vært lurere å bare finne seg en plass i rommet, sette opp svære satelitter med solceller et par ganger jorda overflate eller noe.

5678376[/snapback]

Den menneskeskapte energien her på jorda tilsvarer omtrent den samme energimengden som sola avgir (her på jorda) på et areal med størrelse som Mjøsa. Det setter kanskje det hele i et litt annet perspektiv. Det er ikke og har aldri vært selve energikonsumet til mennesket som er problemet, men de gassene som lager drivhuseffekten slik at stråling reflektert fra jorda blir reflektert tilbake av atmosfæren igjen. Dermed blir en større del av energien bevart på Jorda. Denne effekten er mange ganger større enn den menneskeskapte energien og effekten er veldokumentert. Det usikkerheten dreier seg om er vel i hvilken grad vi mennesker egentlig påvirker denne drivhuseffekten.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Men månen er jo laget av ost! Det er ikke uran i ost..

 

Denne visjonen er egentlig ikke så ny, dvs. ABB har lansert ideen med trådløs fabrikk, hvor robotene kan bevege seg selv etter nødvendighet, og finne nye strøm-felt på bakken. trådløs overføring blir begrenset av frekvens (datamengde) og avstand (effekt), og denne blir påvirket av kvadratet av avstanden til feltet. Feltene kan måles men er neppe skadelig for mennesker i samme rom - men dersom man setter foten oppå vil man nok merke det!

 

Såå.. Asus har tenkt seg samme konsept som den trådløse fabrikken, bare med datamaskiner - og det skal jo la seg gjennomføre.. Spørs om det slår an, for andres visjoner er at datamaskinene kun vil være i bakgrunnen som servere, mens det man har i rommet kun er en touch-skjerm, pda, dekoder til TV osv. Jeg tror ikke det slår an - i hvert fall ikke i hus. Kanskje i bil?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264
,28/02-2006 : 12:31]Trådløs strøm, på en måte eller en annen, er vel foreløpig ikke direkte helsebringende?

5677814[/snapback]

Det er "trådløs strøm" inni alle de strømadapterne du finner rundt deg til daglig. Det er nemlig en transformator inni de aller fleste av dem og det er samme prinsippet som er tiltenkt her. Som tidligere nevnt ørten ganger i denne tråden så er alt dette flittig benyttet på badet i laderne til elektriske tannbørster og barbermaskiner. Du kan også få kjøpt elektriske komfyrer av typen induksjonstopp som benytter litt av den samme teknologien.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Transformer

 

I tannbørster ol. og sannsynligvis også i denne modulære PCen er det transformatorer som benyttes. Forskjellen på disse transformatorene og mer tradisjonelle transformatorer er at disse er mulig å dele i to med en spole på hver side. Den trådløse overføringen skjer altså over en avstand på ca 1 millimeter og ja det vil være veldig helseskadelig å oppholde seg i dette området, kanskje først og fremst pga. plassmangel, men ogsa pga. det sterke elektriske feltet som oppstår her om overføringen er på mange nok watt.

 

btw: Forumet ser ut til å ha en bug som gjør at quoting av brukere med "]" i slutten av navnet sitt ikke blir korrekt.

5677911[/snapback]

 

Yes, I see.. Regner da med at løsninger som f.eks. dette:

 

http://www.hardware.no/nyheter/input/traad...n_batteri/16259

 

..bruker noe av samme prinsipp? Var egentlig noe slikt jeg tenkte på tidligere, burde nevnt det. Slikt som dette kan umulig være bra ved lengre tids bruk?

Lenke til kommentar

Ja det er iduksjon de bruker der, det er ikke farlig, selv om jeg tviler på at det er så praktisk når en alltid må ha musa på musematta for at den skal virke. Det er svak strøm og det er nok mer enn nok induksjon fra PCen din og alt mulig du har som bruker strøm og det er ikke noe farlig.

Høyspent ledninger kan nok være farlige, men du har ikke det hjemme håper jeg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...