Gå til innhold

«Talentløs», amatør, og woops – «patroniserende og


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er PMnormal med liten n. Jeg er nemlig bare litt normal.
Er litt interessert i strikkeluer for barn, muligens. På en anstendig og fin måte, naturligvis.

Sant nok.. - men å være helt normal kan ikke være spesielt morro uansett. :D

Du har ikke et litt normalt navn i tillegg da..?

 

——

Beklager Ken-Arild, første gang jeg skrev "navnet" ditt var jeg litt tjapp og tok deg for å være type hunnkjønn basert på aliaset. I etterkant ble du min agressive Kristi(n) og det fungerte greit for meg. ;)

 

Jeg heter forøvrig Haakon med å - siden jeg glemte å presentere meg tidligere.

Lenke til kommentar
Siden Torstein Hyl var det eneste du kunne trekke frem som såvidt over snittet, å det er ikke et bilde man får med et kompaktkamera, da må d hardere (=dyrere) skyts til...

5600134[/snapback]

 

Si ikke det. Det som gjør bildet utover uttrykk er lyssettingen, så det du virkelig trenger er:

 

1) softbox eller paraply, i mitt tilfelle en Photoflex LiteDome Q39 medium til ca en tusenlapp med festeanordning til blitz

2) en blitz som kan funke som optisk slave, noe som det burde gå fint å finne brukt

3) et kamera med manuelle blitzinnstillinger, eller annen måte å unngå pre-flash, slik at kamerets blitz kan brukes til å trigge hovedblitzen.

 

Så det trenger ikke å bli usannsynlig dyrt. Det blir selvsagt mer tungvindt enn med en D70, men i teorien burde man kunne få til effekten med et engangskamera pluss blitzrigg.

Lenke til kommentar

Jeg er temmelig ny her på forumet, men har hatt foto som hobby i mange år. Eier nå min fjerde speilrefleks (dig. denne gaang). Har stort sett nøyd meg med å lese (med stor interesse). Har glede av å lese både proffenes og amatørenes innlegg. Er nok litt "redd" for å skrive innlegg selv, for de fleste sysnes så proffe, og noen ganger litt krasse.

 

Har etter hvert funnet ut at 80-90 % av innleggene er fra gjengangere. Innlegget til Autodidact vil bare bidra til at slike som meg vil føle terskelen for å bidra i forumet blir bare enda høgere. En trøst er da at en "proff" som PMnormal virker inkluderende.

 

Dette er et sukk fra en ung mann på 46.

Lenke til kommentar

Thlian: Ja ikke sant! Og hvis du hadde meg i tankene nå så har du bommet litt. Selv om du selvfølgelig får lov å beholde det ”førsteinntrykket” du har bestemt deg for å ha av meg. Les ”om meg” i andre tråder og ikke vær forutbestemt så ser du kanskje at jeg ikke er så (selv)høytidelig, men bare tar meg selv og enkelte ting litt alvorlig. ”Bare leke”-perioden er lit passé når man passerer enkelte milepæler i livet – tid blir litt ”mangelvare”. (Dessverre). :cry:

 

NYEPET: Jeg har bitt meg merke i det samme ang. gjengangerne, så derfor er det hyggelig og nyttig å høre fra deg og andre ”ferskinger”. Som du ser så har jeg fått samme stempel, så det å være ny her skal du ikke ta så fordømt nøye. Jeg kan ikke huske å ha sett bevis på at andre nye har blitt behandlet som meg, men jeg ba jo på sett og vis om det selv. Man stikker ikke neven i et ”vepsebol” uten å forvente at en bie og to tar igjen.

 

Det som er litt interessant er hvordan det ofte blir dratt frem at noen er amatører med lite de skulle ha sagt, og proffer som understøtter dette. Jeg kan ikke si jeg har sett så mange (noen) legge ut om at de er ”proffe”. Hvor kommer denne oppfatningen fra? (Og ikke si meg)!!

 

Jeg synes ikke du skal være redd for å poste. Med unntak av meg (som ”fersking”) er det vel skjønn enighet hos de litt skremmende :wow: gjengangerne at det er ingen minstekrav for å ha meninger her! Og det jeg har etterlyst hele tiden er faktisk at folk skal ha og dele meningene sine – ikke bare følelsene. Jeg blir dessverre småirritert hver gang jeg kommer tilbake til en tråd for å se hva andre har av tilbakemeldinger (som jeg kan lære noe nytt(ig) av) på et bilde, for bare å finne at noen synes det er et ”dritkult bilde”. Det gir meg ingenting annet enn bortkastet tid!

 

Hvis man som ny kikker litt rundt først, ser på bilder som har fått ”krass kritikk” (eller slakt om du vil), så vil jeg anta (og håpe) at du etterpå er rustet til å se om det er tid for deg selv å poste noe. Tross i at det forekommer det enkelte vil definere som slakt her, så er det pakket inn og servert på en folkelig måte. Terskelen for å poste bør ikke være at man har bilde® i ”proffenes” ende av skalaen, men at en kan serverer ting som ikke åpenbart er slaktobjekter.

 

Så, ved å spare på følelsene og heller bruke hodet til å tenke over hvorfor - for så å formidle hva man mener er bra eller galt med et bilde (alles meninger teller!) vil man lære mer, og kan unngå å poste bilder som kun gir grunnlag for ubehagelig slakt. Det er det hele jeg vil; unngå haugevis med intetsigende følelser som du og jeg ikke lærer noe av, og hindre at det blir postet for mye opplagte slaktobjekter som ingen har spesielt mye glede av – langt minst eieren av bildet.

 

Hvis du ser på hva jeg gir av tilbakemeldinger selv, så ser du at jeg langt i fra er ute etter å bite hodene av folk. Selv om jeg er ”kongen på haugen” her som «patroniserende og pretensiøs kunstner» :D har jeg tanker og erfaringer som jeg gjerne deler. Jeg er for øvrig minst like unormal som PM når alt kommer til alt..

 

Velkommen forresten – ta deg ut, du er nå ferdig med dåpen! :)

Lenke til kommentar

Så lenge man selv er fornøyd og ser kvaliteter i sine egne verk kan man legge ut sine bilder, mener jeg. Så får andre gi slakt, skryt eller hva som måtte passe (konstruktivt, selvfølgelig).

 

Kan bare med det samme nevne at grunnet en noe premenstruell dag, og manglende tonefall i skrevet tekst hadde mine innlegg en noe krass tone. Står fortsatt på meningene, men velger å jekke ned tonen et par hakk. Jeg er ikke sur på noen fordi vi har forskjellige meninger i en diskusjon... ikke sur lenge, i det minste. :p Litt bjeffing blir det jo innimellom.

 

Auto: Håper velkomsten i det minste ble minneverdig, i det minste. :green:

 

SM - medlem i unormal-klubben.

Lenke til kommentar

Det er lov å være uenig, og det er lov å være engasjert. Det eneste negative fra debattens hete er når det begynner å gå på person, det blir unødvendig, off-topic og fører ingensteds. Den var for øvrig ikke til deg.

 

Ja, ”velkomsten” ble minneverdig. Det er uansett bedre enn å bli ignorert, for det hater jeg! Litt synd jeg som fersking postet mitt første (av få) innlegg her allerede for over et halvt års tid siden. Det sagt så har enkelte kommentarer (”facts” om meg) dermed blitt mottatt med et rimelig fårete glis i denne enden. Det er greit å vite når man tror.. :hmm:

Lenke til kommentar

Styrken til dette forumet har vel alltid vært at alle, uansett hvilket nivå man er på, kan legge ut bilder og få tilbakemeldinger. Svakheten at man tidvis sitter i en stim av meningsløst elendige bilder. Sånn sett har begge "leirer" rett.

 

Problemet til endel ferske digitalkameraeiere er ikke at de ikke kan noe om foto men at de forsøker å dekke over det med å være "kunstner".

Kunstner blir man ikke uten å beherske de grunnleggende teknikker + litt til samt at man besitter en real dose kreativitet.

 

Jeg er ikke veldig engasjert på denne siden da jeg har mitt kontaktnett andre steder, (og jeg er ikke en spesielt dyktig fotograf heller) men jeg er regelmessig innom og sjekker bildekritikken. Min oppfatning er at både de ekstreme amatørene og de som er vesentlig tørrere bak øra tar en masse gørrkjedelige bilder fordi man forsøker å kopiere noe man har sett før som funket.

 

De som er tørrere bak øra tar riktignok bilder av en noe høyere kvalitet, men fortsatt dørgende kjedelige og helt overflødige bilder.

 

Likevel er det helt utrolig hvor mange bilder man kan finne noe positivt i hvis man virkelig anstrenger seg. Bildet av Side Brok f.eks. Et forholdsvis kjedelig bilde som en hvilken som helst pressefotograf kunne ha tatt. Men teknisk godt, og imponerende med hensyn til resultat i forhold til utstyr. Bildet er tatt av en som helt klart har noe på gang og som det blir spennende å følge i fremtiden. Keep up the fairly good work!

 

Ellers har jeg ofte sett bilder av skrekkelige amatører som har veivet kameraet og ved et uhell tatt et bilde med et utrolig kreativt og saftig motiv. Ræva teknikk, men fantastisk motiv.

 

Etter mitt syn fortjener begge disse en saklig tilbakemelding med det vi mener om bildene. Om vi har fototeknisk tyngde eller ikke. Fordi begge disse fotografene trenger både en klapp på skulderen og seriøs kritikk for å booste kreativitene og lysten til å ta bedre bilder. Det vil alltid finnes både positive og negative ting å si om et bilde, men man trenger ikke analysere det ihjel. Noen linjer er nok.

 

Konklusjon: her er plass til alle, og hvem er du som tror du er bedre enn meg?

 

Husk: vi er alle amatører og vi har alle vært newbies.

Lenke til kommentar
De som er tørrere bak øra tar riktignok bilder av en noe høyere kvalitet, men fortsatt dørgende kjedelige og helt overflødige bilder.

Tankevekker..! De glemte jeg helt ut - bort med klisjebildene også!! :!:

 

Et fint og diplomatisk innlegg Audit. Jeg kan personlig spare meg for, som du er inne på (når jeg vrir litt på det); den "stimen" med «skrekkelige amatører som har veivet kameraet og ved et uhell tatt et bilde med et utrolig [lite] kreativt..» / «Ræva teknikk, (men) [og et] fantastisk [dårlig] motiv». men det vet "alle" nå.

 

Ellers kunne jeg gjerne tenkt meg at du ved anledning tar med i dine kritikker når bilder fra "de tørre" er å regne for å være mer eller mindre klisjebilder. Seriøst!

 

Konklusjon: her er plass til alle, og hvem er du som tror du er bedre enn meg?

Vel, her i Haugesundsområdet er så godt som alt og alle fostret opp på Janteloven. Så skal man være noe her må man vite at man er bedre for å overleve. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...