Gå til innhold

«Talentløs», amatør, og woops – «patroniserende og


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ideen er ikke dum, men i praksis vil det dessverre bli sure miner og splittelse. Det vil bli misnøye blant de som ikke får ta del i "elitegruppen", og til slutt sitter man igjen med en gjeng "proffer" som kritiserer sine perfekte verk. Jeg er kanskje dommedagsprofet her nå, men det er en klassiker som gjentar seg igjen og igjen. Det er i bunn og grunn forskjellsbehandling, og de "lavere brukerne" vil oppfatte det som det og føler seg ekskludert.

Lenke til kommentar

No Sir, det er ikke snakk om å skape noe klasseskille. Skillet er der allerede og det er til tider meget tydelig. Tilbakemeldingene i denne tråden påpeker at folk til tider frastår fra å kommentere ting som ligger i lavskiktet eller er over deres evne - folk responderer på sitt eget nivå som ”kritiker”. Det var vel til og med din kommentar.

 

Det betyr at vi allerede driver med ”klasseskille”, og det er ikke med baktanker om å bygge opp noen elite og ekskludere hvermansen. Det er enkelt og greit et behov for at vi behandler og blir behandlet på det stigetrinnet vi hører hjemme. Etter min mening bør alle (få) vite hvor de står og verken tro de er bedre, eller dårligere, enn de egentlig er. Starter man feil, ender man som oftest også opp feil..

 

Men hva med de som ikke klarer å komme over en litt høyere terskel?

Det er jo ikke snakk om å jekke opp nivået til det uoppnåelige. Ergo har jeg bare et svar til det, de må prøve ørlite hardere, de må strekke seg litt – slik poenget med et kritikkforum er; å bli bedre. Man trenger ikke poste selv for å lære noe her.

 

Hvis de etter å ha sett hva som blir postet her, reflektert over tilbakemeldingene som er gitt på det, gjerne har fått med seg denne debatten, og fremdeles ikke har minste snøring på om de ”holder mål”, så vil jeg anta at de ikke gjør det. Da mangler en grunnleggende vurderingsevne.

 

Bare for å gi et hint om hvor nivået kan ligge vil jeg trekke frem Ing98Ole sitt ”nypostede” høstbilde. Han har fått klare, ærlige og konstruktive tilbakemelding på hvor land ligger (bl.a. av meg), og kan forhåpentligvis bevisst gjøre bruk av disse tilbakemeldingene før han poster igjen. Bildet hans bød ikke på noe ”opmf” av noe slag, noe han forhåpentligvis allerede visste, men det suger heller ikke - for å bruke andres ordlyd. Jeg kunne tenke meg at terskelen lå ca. der, eller kanskje ørlite over hva han presenterte denne gangen. Det er faktisk et stykke fra det verste jeg har sett her.

Lenke til kommentar
Men hva med de som ikke klarer å komme over en litt høyere terskel?

Det er jo ikke snakk om å jekke opp nivået til det uoppnåelige. Ergo har jeg bare et svar til det, de må prøve ørlite hardere, de må strekke seg litt – slik poenget med et kritikkforum er; å bli bedre. Man trenger ikke poste selv for å lære noe her.

5595116[/snapback]

Akkurat det jeg mener, at man faktisk må ha prøvd på noe med bildet man legger ut. Eller i allegfall har en liten tanke bak bildet. At man ikke bare legger det ut for å legge noe ut, men faktisk fordi man vil vite hva andre syns og mener om det man har laget, ikke for å få høre hvor fint det er.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at alle er velkomne til å skrive hva de vil om mine bilder. Takler jeg injurietrusler, så takler jeg en ærlig mening om mine bilder også. Innrømmer gjerne at pressefoto er det eneste jeg kan, så andres meninger om mine "kunstneriske" arbeider er like gyldige som mine. Da er lista satt for mitt tilfelle, i alle fall. Uansett kommer jeg til å plage dere med "kunsten" min en liten stund til :tease:

Lenke til kommentar

Jepp, proff eller amatør, her stiller vi likt, det er det fine med dette forumet. Hadde vært dumt om folk hadde følt at "bildet mitt er sikkert ikke bra nok, alt blir slakta uansett, så jeg gidder ikke å legge det ut".

Når det er sagt skal man være forberedt på slakt, det er jo tross alt bildekritikk. Alle har rett til å mene hva de vil.

Lenke til kommentar

Dear Sir. Rangering tror jeg faktisk ikke helt på med mindre det legges opp til ”rom” med forskjellige nivåer, og det er ikke egentlig problemet jeg ønsket å belyse. Derimot skulle jeg ønske at postere, som Engekri[/s] sier, hadde puttet litt sjel og/eller tanker i det som postes, ellers vil en betydelig del av postingene være lavmåls bilder som trolig ingen har særlig nytte av å se, ei heller kritisere. Et kritikkforum skal/bør ikke brukes til å poste bilder fra når man tilfeldig kom borti utløseren og knipset et ”eksotisk” bilde av.. bilfelgen, bikkja eller andre ting mens man var på vei til postkassen. Da skal det pokker ta meg ha skjedd noe unikt!

 

Den andre tingen jeg ville ta opp er når det gjemmer seg et par gode kritikker blant 17 poster med ”klapp på skulderen”, og bare det. Det ser jeg over hodet ikke nytten i, det er bare unødig ”forsøpling” av tråden som ingen lærer en dritt av. Et minimum for å gidde å poste et svar bør være en gjennomtenkt og begrunnet følelse (ja, til og med en følelse), men ikke bare følelsen. Personlig må jeg si at jeg driter en god dag i at/om andre liker et bilde – om det så skulle vært mitt eget. Jeg er i stand til å se om bildet mitt, og andre sine har noe å by på. ”Forpliktede” klapp på skulderen forventer jeg å finne i et ”show-off” forum (galleri), ikke i et kritikkforum. Folk må by på seg selv skal vi ha noen glede og nytte av det.

 

Resultatet av at folk event. gidder å gjøre to små endringer her, er et forum med bilder av såpass gjennomsnittlig god kvalitet, spennende motiver, uvanlige teknikker/tanker og deltagere at vi faktisk kan lære en del her, så vi ikke bare tjaser rundt komplimenterer gjengangermotiver og ting som ofte ikke burde være postet.

 

Proff eller amatør som du sier Maximus, alle har noe her å gjøre, alle har noe å tilføre – ut over revva bilder og klapp på skulderen. Når vi forstår det har vi på sikt mye mer å hente fra forumet. Jeg er helt enig med deg at alle har rett til å mene, problemet er bare at mange ikke gidder å mene noe mer enn at ting er fint. Det er for slapt i et kritikkforum!

 

Forslag til hva som kan gjøres er at gjengangere og veteraner (og du er en av dem!) her tar litt ansvar for at nivået verken steiler eller synker. Når noen blindt stikker innom og poster bilder som tydelig burde ha ligget på en floppy, rett ved siden av en svær høyttaler, så henvises det til grunnlaget for at forumet be opprettet.

 

En sticky-tråd med eksempler på hva man ikke bør poste, og hvordan man svarer uten bare klappe på skulderen, bør da være det eneste svaret en slik posting får. Hvis man følger litt med før man trykker i vei vil man da unngå å poste bilder som egentlig ikke er grunnlag for noe annet enn slakt.

Lenke til kommentar

Og du vet selvfølgelig at folk ikke har lagt sjel i det som legges ut? Folk byr ikke på noe? Greit å vite at noen sitter på fasiten.

Det er din fulle rett å mene at dette er et lavmåls forum, og at alle her er amatører som tar tilfeldige dårlige bilder og legger ut her, og at alle som kommenterer er uvitende tullinger som kun er ute etter å gi en klapp på skulderen og ikke tør å si sin egentlige mening. Det er ganske lett å se hva du skriver mellom linjene, kanskje litt lettere enn du skulle ønske.

 

Flertallet her har glede og nytte av slik det er her i dag, har du lagt merke til det? Som en vis mann sa; et forum defineres av brukerne. Du må gjerne være uenig.

Lenke til kommentar

Ja synes dette begynner å bli litt .... nå, liker man ikke forumet så er det ingenting som holder deg her heller.... Forumet er for folket, å ikke mange av folket er proffe med tilgang (eller rå) til proff utstyr å proff studio...

 

Desuten er det ikke et snev av info om hvem du er eller hva du er interesert i, som hadde vært interesangt å vite, hva gjør at du mener at alle bildene er ræva.?

 

I mellomtiden så kommer jeg til å legge ut flere av mine lavmåls drittbilder som jeg ikke har lagt 1sekunds tid eller en liten tanke bak... :)

Lenke til kommentar
1/4 av vedkommendes innlegg er i denne tråden.

Hva har det med saken å gjøre, og hvorfor er det snodig..? Fordi jeg er ”fersk” (som poster) i dette forumet betyr ikke det at hva jeg sier er vås! Er vi bare en meter fra å kun provosere og kalle hverandre ting nå..?

 

Hvis du ser på de (få) kritikkene jeg har gitt så langt, så vil jeg håpe og tro at du finner dem saklige, ærlige og skrevet basert både på mine erfaringer, tanker og lærdom jeg har gjort meg i andre kritikkfora. Det handler om å gi, helst noe saklig og det har jeg gjort – om enn ikke i omfattende skala.

Lenke til kommentar
Vel, auto, siden du uansett ikke ville likt bildene jeg tar (jeg er jo amatør).

Hvor har du det fra?

 

Du gir inntrykk av at du vet best.

Jeg gir uttrykk for en mening jeg tror på. Hva er det ved mine uttalelser som får deg til å si at ”jeg er best”.

5599834[/snapback]

 

Måten du påstår at arbeid noen har gjort ikke er lagt noe arbeid i. Du kan ikke ha noen formening om følelsene bak bildet eller hvor mye tid som er lagt ned i det.

Lenke til kommentar
..å ikke mange av folket er proffe med tilgang (eller rå) til proff utstyr å proff studio...

Det er det vel heller ingen som har hentydet heller! Langt minst har jeg gjort det. Jeg har ytret en post om nivåhøyde, resten av målene har du kommet til i eget hode. Og at de ikke skal være høye har jeg til og med påpekt.

 

Desuten er det ikke et snev av info om hvem du er eller hva du er interesert i.

Hvis du er interessert meg, så er det jo bare til å spør! Jeg har ikke sett mye som hentyder til at jeg skule være så forferdelig interessant.

 

..hva gjør at du mener at alle bildene er ræva.?

Hvis du ikke en gang gidder å lese hva jeg skriver, på toppen av at jeg er så mystisk, hvorfor gidder du å henge deg opp i hva jeg prøver å oppnå her da? Jeg har ikke påstått at alle bilder er revva. Hvis du kun prøver å provosere, så klarer du det – litt.. Slike uttalelser sier mer om deg enn du kanskje ville satt pris på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...