Gå til innhold

«Talentløs», amatør, og woops – «patroniserende og


Anbefalte innlegg

Siden jeg har så få innlegg på dette forumet, hadde jeg ikke tenkt å si noe, men......

 

Jeg tror at man de siste år har sett en klar tendens til at flere SLR-kameraer har blitt solgt da spesielt etter at disse kom i digital utgave til både en grei pris og en grei kvalitet. Har nok sammenheng at mange ser på dette som et nytt og utvidet område til bruk av PC.

 

Dersom dette medfører at flere får en interresse for foto ser jeg på som en veldig bra "bivirkning" At noen dermed ikke har hørt om de såkalte fotografiske uttrykk og legger ut bilder utifra sine ståsted ser jeg på som utelukkende positivt. Så kan man heller på en litt hyggeligere måte gjøre oppmerksom på mangler og tips til forbedringer.

 

Begynte selv som 7-åring med tyvlånt, manuelt kamera med separat lysmåler som det ble mange totalt meningsløse bilder med. Heldigvis var det ingen som sa at de var meningsløse......... :!:

 

Har derimot hatt foto som en hobby som har kommet og gått, men har ikke kritisert noen bilder her på forumet da jeg ikke føler for det siden jeg ikke har stelt "hodet til for hugg" selv. Siden trådstarter er så kritisk ser jeg gjerne en link til han sine bilder lagt ut på dette forumet.

 

Ellers har jo foto.no en til dels krass bildekritikk som evt. trådstarter kan poste sine bilder i.

 

Dette forum består av både nybegynnere, erfarne, proffer (og definisjonen på det er?) og amatører. La det for guds skyld være takhøyde for alle og med et motto som f.eks. "de eneste dumme spørsmål er de som aldri blir stilt"

 

Jeg har masse å lære når det gjelder digital behandling av bilder. Kamskje jeg kan komme med noen råd etterhvert til de som ikke vet noen ting om SLR og som det finnes en del av her. Dette som kalles erfaringsutveksling og som gjør at man gidder å bruke så mye tid foran PC istedenfor å fotografere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan ikke ha noen formening om følelsene bak bildet eller hvor mye tid som er lagt ned i det.

Jo, og spesielt i et kritikkforum. Der burde jeg ha slike formeninger – selv om de ikke nødvendigvis er korrekte. Jeg har for øvrig ikke påpekt bilder med lavmåls standard, og har ingen planer om å gjøre det. Som jeg har sagt fra begynnelsen er ikke mitt mål å provosere eller å tråkke på noen.

Lenke til kommentar
Det er din fulle rett å mene at dette er et lavmåls forum, og at alle her er amatører som tar tilfeldige dårlige bilder og legger ut her, og at alle som kommenterer er uvitende tullinger som kun er ute etter å gi en klapp på skulderen og ikke tør å si sin egentlige mening.

Nå leser ikke du heller hva jeg sier.. Jeg har aldri kalt forumet lavmåls, kalt noen amatører eller hentydet til at nivået her burde være proft. Ei har jeg sagt at folk er uvitende når de kritiserer. Alt du klarte å presse inn i den setningen får helt og holdent stå på deg. Det er ikke mine uttalelser, eller meninger.

Lenke til kommentar
Siden trådstarter er så kritisk ser jeg gjerne en link til han sine bilder lagt ut på dette forumet.

Jeg har ikke postet noen bilder her enda. Og du har ingen grunn til å ikke ytre dine meninger bare fordi du ikke har vist egne arbeider. Dine meninger teller like mye, som jeg har sagt hele tiden. Men det er fint om du og andre tillater seg mer enn event. å bare skrive ”bra farger, me like it”! Det er så verdiløst.

 

Dette som kalles erfaringsutveksling og som gjør at man gidder å bruke så mye tid foran PC istedenfor å fotografere.

Og hva jeg prøver å få forståelse for er at uttalelser ala ”Wow, så pent..” ikke er verdifulle meningsutvekslinger. Ikke for annet enn et skadesutt ego.

Lenke til kommentar

Synes tråden har vridd seg til å bli ett angrep på trådstarteren. Jeg tror jeg vil stille meg på hans side, da jeg er mye enig med det han sier. (går ut ifra "det" er en han).

 

Ellers beklager jeg tildels dårlig quoting.

 

Siden jeg har så få innlegg på dette forumet, hadde jeg ikke tenkt å si noe, men......

Det er ikke lengden det kommer an på, eller antallet, eller noe slikt. Det er vel ikke slikt at man må ha 500 poster før man får lov å si meningen sin.

 

Begynte selv som 7-åring med tyvlånt, manuelt kamera med separat lysmåler som det ble mange totalt meningsløse bilder med. Heldigvis var det ingen som sa at de var meningsløse

En 7årings bilder skal man jo selvfølgelig ikke si er meningsløse, da skal man først og fremst oppmundre han/hun til å fortsette det barnet gjør. Men når barnet er kommet i "voksen" alder så er nok personen straks mer klar for negativ kritikk.

 

Siden trådstarter er så kritisk ser jeg gjerne en link til han sine bilder lagt ut på dette forumet.

Man må ikke ha egne bilder for å få lov å si sin mening om andres bilder. Han trenger ikke å være fotograf. Hannes bilder kan være de værste som finnes på jorda, men han har fortsatt lov å kalle ditt bilde for dårlig hvis det er det han mener.

 

Ellers har jo foto.no en til dels krass bildekritikk som evt. trådstarter kan poste sine bilder i.

Foto.no har en tendens til å være ett lukket samfunn der du som fersking ikke får noe særlig kritikk på dine bilder. Man må nesten opparbeide seg kontakter. Men ja, kritikken er krassere der.

 

 

edit: ja han er en han, signaturlesing lønner seg :)

Endret av stoners
Lenke til kommentar
Og hva jeg prøver å få forståelse for er at uttalelser ala ”Wow, så pent..” ikke er verdifulle meningsutvekslinger. Ikke for annet enn et skadesutt ego.

5600019[/snapback]

DU syns ikke det er verdifulle meningsutvekslinger, nei. Greit, men du trenger ikke å prakke din mening på resten av forumet og prøve å omvende samtlige til å syns det du syns.

Dessuten består 99,9% av innleggende her av mer enn det.

Lenke til kommentar
Og hva jeg prøver å få forståelse for er at uttalelser ala ”Wow, så pent..” ikke er verdifulle meningsutvekslinger. Ikke for annet enn et skadesutt ego.

5600019[/snapback]

DU syns ikke det er verdifulle meningsutvekslinger, nei. Greit, men du trenger ikke å prakke din mening på resten av forumet og prøve å omvende samtlige til å syns det du syns.

Dessuten består 99,9% av innleggende her av mer enn det.

5600100[/snapback]

Takk, SirMaximus! Der traff du spikeren på hodet!

 

Men seriøst, jeg er av den oppfatning at den beste måten å forbedre ett forum er ved å DELTA. Ikke sitte på sin kjepphøye stol og kritisere alt og alle.

 

Det er forøvrig en ting Autodidact bør være klar over: Selv om du ikke har skrevet alle de tingene i klartekst, så er det slik mye av det tolkes.

 

Vær snill og ikke disseker alle innlegg inn i 10 nye deler. Det gjør tråden bare uoversiktlig!

Endret av kkristi
Lenke til kommentar

Er vel ikke mye vits i å svare, men siden du stiller spørsmpål bak alt, så kan jeg vel "forklare meg". da jeg ikke er verdens beste til setnings oppbyging.... :)

 

Det er det vel heller ingen som har hentydet heller! Langt minst har jeg gjort det. Jeg har ytret en post om nivåhøyde, resten av målene har du kommet til i eget hode. Og at de ikke skal være høye har jeg til og med påpekt.

Siden Torstein Hyl var det eneste du kunne trekke frem som såvidt over snittet, å det er ikke et bilde man får med et kompaktkamera, da må d hardere (=dyrere) skyts til...

 

Hvis du er interessert meg, så er det jo bare til å spør! Jeg har ikke sett mye som hentyder til at jeg skule være så forferdelig interessant.

Du skriver innlegg som om du har masse erfaring fra både bildekritikk & bilde taging, hadde vært interesangt å sett dine verker eller din bakgrund...

 

Hvis du ikke en gang gidder å lese hva jeg skriver, på toppen av at jeg er så mystisk, hvorfor gidder du å henge deg opp i hva jeg prøver å oppnå her da? Jeg har ikke påstått at alle bilder er revva. Hvis du kun prøver å provosere, så klarer du det – litt.. Slike uttalelser sier mer om deg enn du kanskje ville satt pris på.

Hadde sikker vært på sin plass med en :p bak den setningen, for den var ment litt humoristisk... Ræva er heller ikke et særlig seriøst ord...? :p (igjen)

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Siden Torstein Hyl var det eneste du kunne trekke frem som såvidt over snittet

Jeg har ikke sagt at det var såvidt er over snittet, men at det var «over terskelen». Jeg antydet overhodet ikke hvor over terskelen det var, bare at det var over. Det er for øvrig langt over terskelen, og det burde du ha fått med deg hvis du hadde lest alt jeg har sagt i denne tråden.

 

Du skriver innlegg som om du har masse erfaring fra både bildekritikk & bilde taging

Jeg har tatt, sett og vurdert en god mengde bilder gjennom mitt 35 år lange liv ja. Blant annet fordi jeg har hatt det som hobby og som følge av mange år med arbeid innen grafisk produksjon. Så tross i min ”unge alder” anser jeg meg for å være tilfredsstillende erfaren.

Ræva er heller ikke et særlig seriøst ord...?  (igjen)

Sant nok, men det ligger ulik kraft i det alt etter hvor man kommer fra. For meg er revva et snillere ord enn lavmåls, som for øvrig ikke er ”min oppfinnelse” i denne tråden. Det er dessverre ikke så lett å formidle følelser bare med tekst og event. smilies. Men så har heller ikke mitt mål vært å formidle følelsene mine, men etter hvert konkretiserte forlag.

Lenke til kommentar
Thank you Stoners, det måtte ellers ha vært mitt neste innlegg. Før dere fortsetter å ta dere ut på meg som person, se på hva jeg sier, ikke hva dere tror jeg sier. Jeg synes jeg har vært ganske tydelig, og trenger ikke andres antagelser stappet i min munn.

5600088[/snapback]

 

Joda, du har vært tydelig nok. Med den kritikken du skrev i en eller annen bildekritikk, så bør det vel ikke være overraskende at folk reagerer, meg inkludert.

 

Så vidt jeg husker, arrester meg gjerne hvis jeg tar feil, var det et angrep på det generelle nivået på bildene som blir lagt ut. Er ikke helt uenig i dette, men sett i lys av hvilken erfaring og bakgrunn mange antagelig har, ser jeg kun positivt på at alle typer bilder blir lagt ut her. Alle kan lære av det.

 

Et sitat: " føler du deg ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig"

Lenke til kommentar
Men seriøst, jeg er av den oppfatning at den beste måten å forbedre ett forum er ved å DELTA. Ikke sitte på sin kjepphøye stol og kritisere alt og alle.

Jeg kritiserer kun to ting som har rom for forbedring i forumet, og jeg deltar. Ikke bruk mot meg at jeg ikke har vært her lenge nok, for vi er skjønt enige at det ikke er grunnlag for å ”nekte” noen å delta med noe konstruktivt. Prøv å spill ball, ikke røde og gule kort.

Lenke til kommentar
Men seriøst, jeg er av den oppfatning at den beste måten å forbedre ett forum er ved å DELTA. Ikke sitte på sin kjepphøye stol og kritisere alt og alle.

Jeg kritiserer kun to ting som har rom for forbedring i forumet, og jeg deltar. Ikke bruk mot meg at jeg ikke har vært her lenge nok, for vi er skjønt enige at det ikke er grunnlag for å ”nekte” noen å delta med noe konstruktivt. Prøv å spill ball, ikke røde og gule kort.

5600304[/snapback]

Jeg har ikke sagt at du ikke har vært her lenge nok, for du har vært her lengre enn meg. Det jeg har påpekt er at du ikke har bidratt. Det er to vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker, arrester meg gjerne hvis jeg tar feil, var det et angrep på det generelle nivået på bildene som blir lagt ut.

Det kan nok stemme, jeg gidder ikke bla opp å sjekke. Det er vondt å ordlegge seg når ikke alle har samme utg. punkt. For hvordan man tenker. Jeg har selvfølgelig ikke sett på alt som har vært postet, men av det jeg har sett har dessverre en ”for stor andel” vært av rimelig smått kaliber, noe (og hva betyr egentlig noe for meg – og deg/dere) har vært av slikt kaliber at jeg har vært flau på posters vegne. Det er sistnevnte jeg vil litt til livs. – Og dette med at folk ikke gidder å vri hodet mer enn å bare skive at de liker ting. To ting, helt enkelt.. Noe som hadde gagnet utviklingen av forumet og de som deltar her med ønske om å utvikle seg.

Lenke til kommentar
Det jeg har påpekt er at du ikke har bidratt. Det er to vidt forskjellige ting.

Absolutt, men hva legger du i at jeg ikke har bidratt? Er det, eller er det ikke en terskel/grense for når man kan mene noe her. Og er ikke å forsøke å bedre kvaliteten på hva deltagerne får ut av forumet ansett for å bidra?

 

Hvis jeg ikke har bidratt nok med andre ting først, så Bare fortell meg hva jeg må gjøre før jeg fortsetter, så skal jeg gjøre det.. :) - Bare så ikke den kommer gjennom krass og sur..

Lenke til kommentar

@Autodidact: Når 38% av dine innlegg på hele forumet er i denne tråden, som i bunn og grunn er "klaging" på hvordan forumet er idag, så vil jeg påstå at du ikke bidrar.

 

Din totale post count er 60.

 

FØR man begynner å sette krav til hvordan forumet skal være og hvordan andre skal bidra på forumet, så synes jeg det er ett minstekrav at man har prøvd å bidra selv først.

 

Å bare komme "fersk" rett inn på ett forum og bare klage, det hører ikke noe sted hjemme.

Endret av kkristi
Lenke til kommentar

Kanskje dette handler om nettikette. Jeg gjør også mine forsøk på å forandre forumet, men på min måte. Gjennom mine bilder av ymse art, forsøker jeg å gi unge fotografer mot til å poste også sine mer aparte uttrykk. Tror jeg har lykkes bittelitt, og jeg tror ikke noen hater meg for det. At de fleste ser på meg som en snodig skrue som tar rare bilder av og til, det er jeg vant med (og det er helt på sin plass) :whistle:

Lenke til kommentar

Som Opus påpeker er det ikke meg som person som er til debatt her men de endringene jeg skulle sett, gjerne sakte, bli innført. Å se på temaet som klaging blir helt feil, det er konstruktiv kritikk med samme hensikt som når du gir kritikk til bilder. Å dra frem når og hvor jeg har eller ikke har postet før blir usakelig og helt unødvendig.

 

Jeg ser på emnet som et bidrag ”til samfunnet”, du er i din fulle rett til å være uenig. Mitt minstekrav til å ta opp emnet var tydeligvis å ha fulgt litt med på forumet og sett hva som har rom for forbedring. Akkurat den samme terskelen jeg har for å yte konstruktiv kritikk på bilder som postes. – Se/studer bildet, føl, tenk/reflekter og formuler en tilbakemelding..

 

Dessverre er ikke jeg like tålmodig og ”sniken” som PMNormal, så jeg valgte den korte ruta til målet mitt.

 

---

PS! Nå er jeg lei dette emnet for i dag..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...