Gå til innhold

Til krig mot NRK: selger tv'en og kjøper tvkort


MrJavalava

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er husstand med fjernsynsmottaker du betaler for.

Kjellerleigighet i en enebolig, er en egen husstand.

 

Og det står ingenting om at satelittutstyr er fjernsynsmottaker annent en i §1. II. ledd under "Forskrift om radiohandleres meldeplikt til Norsk rikskringkasting"

Dermed kan man trygt ha en HTPC med satelittutstyr og slippe lisens.

Om lovverket endres, så kan man spille på Internet-streaming og unskulde telerkenen med internet-tilgang.

For DVB-S kortet kan også brukes til Internet fra Sirius.

Og en kontrollør har ingenting med å fikle me min PC i det hele tatt. :D

 

Og når det gjelder reklame på NRK, så bryter de loven hver helg de sender sport.

Bare se på "definasjoner" og "finansiering m.v." under

Relevante paragrafer som er sakset fra lovdata.no

 

 

 

Lov om kringkasting

-------------------

§ 1-1. Definisjoner

 

Med reklame menes enhver form for markedsføring av en vare, tjeneste, sak eller idé mot betaling eller annen form for godtgjøring. Med reklame menes også innslag i fjernsyn som har til formål å fremme kringkasterens egen virksomhet.

 

§ 6-4. Finansiering m.v.

 

Virksomheten i Norsk rikskringkasting AS finansieres ved kringkastingsavgift, salgsinntekter m.v. Virksomheten kan ikke finansieres ved reklame i NRKs allmennkanaler. NRKs tekstfjernsyn regnes ikke som en del av allmennkanalene. Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om reklame i NRKs tekstfjernsyn. Kringkastingsavgift fastsettes av Stortinget.

 

 

 

Forskrift om Fjernsynsmottakere

-------------------------------

§ 1. Betalingsplikt

 

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

 

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

 

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

 

 

 

Forskrift om radiohandleres meldeplikt til Norsk rikskringkasting.

------------------------------------------------------------------

§ 1. Meldeplikt

I. Den som innfører, produserer, selger, leier ut eller låner ut radiomateriell som er belagt med særavgift, jfr. § 23 nr. 2 i lov om kringkasting, plikter å gi melding om slik virksomhet til NRK. Melding skal være skriftlig med nøyaktig angivelse av firmaets navn og adresse, hva slags firma samt dato for autorisasjon som bransjeforretning på vilkår godkjent av Norges vassdrags- og elektrisitetsvesen.

Meldeplikt må overfor Toll- og avgiftsdirektoratet, Tollvesenet eller leverandør av avgiftspliktig radiomateriell dokumentere ved bekreftelse fra NRK at slik melding er gitt, før produksjon, import eller leveranse kan finne sted.

II. Den som selger, leier ut eller låner ut fjernsynsmottakere (herunder regnes også videospiller kombinert med mottaker og satellittmottaker), plikter å gi melding til NRK om alle utleveringer. Meldeplikten gjelder både produsenter, importører, agenter, grossister, kommisjonærer og detaljister samt auksjonsforretninger og skraphandlere.

Meldingen skal være skriftlig og gis ved bruk av NRKs kontrollbøker eller annet kontrollsystem godkjent av NRK.

Meldingen skal inneholde følgende opplysninger:

a) Forhandlernummer tildelt av NRK evt. også firmanavn og adresse,

b) løpenummer,

c) fjernsynsmottakerens fabrikat, apparattype, om det gjelder fargefjernsyn eller svart/hvitt fjernsyn, apparatnummer (fabrikasjonsnummer), mottakerens ankomstdato og utleveringsdato.

d) kundens etternavn, fornavn og eventuelt oppgitt fødselsnummer samt adresse med postnummer og poststed,

e) betalingsmåte (kontant, avbetaling, utleie eller annen måte).

Produsenter, importører, grossister, agenter og kommisjonærer er fritatt for å gi melding ved salg til andre meldepliktige, men plikter på anmodning fra NRK å fremlegge oppgaver over slikt salg.

Salg, utleie eller utlån direkte til forbruker skal imidlertid meldes som nevnt ovenfor.

I forbindelse med utleie av fjernsynsmottaker skal også returmeldingsblankett brukes, se forskriftenes § 7.

0 Endret ved forskrift 16 juni 2000 nr. 677

Lenke til kommentar

Var innom en el-butikk en gang og var interessert i en ren videospiller. Alt var nesten ordnet, og saa kom de plutselig ut med en NRK lisenssoeknad. Da jeg igjen forklarte at jeg var interessert i videospiller UTEN tuner, som var det vi hadde ordnet, forklarte han at dette var dem likevel pliktig til aa melde.

 

Jeg spurte selvfoelgelig om hvorfor noe som ikke selv er pliktig skal meldes. Svaret var at, dersom jeg skulle ha videospiller hadde jeg saa klart TV hjemme. :thumbdown:

 

Det kan lett tenkes at NRK presser butikkene til aa drive slik. Jeg tenkte aa ta den likevel hjem og bare klage til NRK naar lisensen skulle komme, men jeg var litt redd for aa plikte meg til det ved aa underskrive. Kunne endt opp 800 fattigere uten at jeg en gang hadde tv.

Lenke til kommentar
Lisens folka er så utrolig frekke i jobben sin, og man skulle tro de får provansjon per dude de klarer å kreve inn penger fra, med tanke på metodene de bruker. Nei neste gang får du bare å slenge døra i trynet på de og be de krype tilbake til hulen de spawnet i.

5545960[/snapback]

Helt enig. Han som var på døra mi en gang prøvde å forklare meg at ikke-betaling kan straffes til og med fengselsstraff. Jeg er helt sikker at mange tror på slik piss. (ifølge loven kan de som SENDER ulovlig eller sender ikke-godkjente programmer straffes med fengsel, vanlige folk som bruker fjersynsmottakere uten å betale, får bare bot)

Lenke til kommentar
Etter jeg leste reglene for lisensen nøye fant jeg en inntresang sak :S

Viss man har stipend/studie lån så skal man egentlig betale lisens for da er det telt som at du ikke har noen forsørger for deg... dette gjelder også dere som ikke er myndige....

5545813[/snapback]

viss du bor hjemme så kan det ikke kreve noe fra deg.. men bor du "borte" så kan de kreve lisens ja.. uansett om du er 5 år eller 100 år... student eller ikke student.... lisensen går på per. husstand. kan ha så mange tver du vil i et hus så lenge det huset er definert som en bustad og ikkje opp delt i fleire bustadar

5546073[/snapback]

 

 

I følge reglene dems må du det jo...

 

Sakset fra nrk.no

En familie som bor sammen kan ha ubegrenset antall mottakere i bruk i sin bolig forutsatt at mottakerne kun benyttes av lisensbetaleren, ektefelle, samboer og/eller mindreårige barn som blir helt og fullt forsørget av lisensbetaleren. Mottakere som tilhører en familie og som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor boligen dekkes også av samme avgift forutsatt at det ikke etableres et fast bosted på disse stedene. §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere

 

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal betale egen avgift selv om de bor hjemme §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere

 

Viser til mitt eksempel i starten av tråden.. Og han har ikke egen tv på rommet engang... Det at han hadde tilgang var nok.

Lenke til kommentar
I følge reglene dems må du det jo...

 

Sakset fra nrk.no

En familie som bor sammen kan ha ubegrenset antall mottakere i bruk i sin bolig forutsatt at mottakerne kun benyttes av lisensbetaleren, ektefelle, samboer og/eller mindreårige barn som blir helt og fullt forsørget av lisensbetaleren. Mottakere som tilhører en familie og som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor boligen dekkes også av samme avgift forutsatt at det ikke etableres et fast bosted på disse stedene. §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere

 

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal betale egen avgift selv om de bor hjemme §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere

 

Viser til mitt eksempel i starten av tråden.. Og han har ikke egen tv på rommet engang... Det at han hadde tilgang var nok.

5548883[/snapback]

 

Jeg synes fortsatt at det er misbruk av regelens hensikt, og kan til og med vaere en oensketolkning av den.

 

Det staar ingenting i avsnittet i alle fall om at en enkel mottaker kan vaere grunnlag for aa kreve lisens av flere folk. I tillegg saa starter avsnittet med aa diskutere et 'ubegrenset antall mottakere'. Dette sier meg at ikke mindreaarige som disponere 'egen' tv kan forventes aa maate betale egen lisens. Ikke noedvendigvis at 'tilgangen' til en 'felles' tv er nok til aa kreve det, spesielt hvis mottakeren er primaert ment til en person/familie som allerede betaler lisens.

 

Poenget er at det ikke er fornuftig at en person uten tv, som tilfeldigvis bor i samme husstand med en annen som har, skal maatte betale lisens. Tenk om han saa oensker aa se paa tv, men at andre ser paa noe annet? Uten kontoll av enheten er det vanskelig aa forstaa praksisen med aa kreve lisenspenger av vennen din.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Et mindreårig familiemedlem i samme hus vil bli dekket av foreldrene sin tv-lisens og kan fint ha tv på rommet sitt.. men som du ser, så står det i reglene at om man mottar studielån regnes man ikke som at man er forsørget av andre, og må derfor ha egen tv-lisens.

 

Så i følge reglene, så må en som bor hjemme og studerer betale egen lisens om man mottar studielån (eller på annen måte gjør at man kommer i kategorien at man ikke blir forsørget av andre).

 

Jeg synes selv at det er hårreisende at det skal være mulig å måtte betale flere lisenser pr. mottakerutstyr.

 

Vil det si f.eks. at om jeg bor med en kompis, så må vi begge betale lisens om vi har tv? Om man er samboere, så er man unntatt fra regelen.. Så var det definisjonen av samboerskap da.. Vil det si at to kompiser må betale to lisenser, mens et homofilt par ikke må? De man bor sammen med er på en måte samboere selv om det ikke er noe forhold (tenker på kollektiv f.eks..).

Lenke til kommentar
Et mindreårig familiemedlem i samme hus vil bli dekket av foreldrene sin tv-lisens og kan fint ha tv på rommet sitt.. men som du ser, så står det i reglene at om man mottar studielån regnes man ikke som at man er forsørget av andre, og må derfor ha egen tv-lisens.

 

Så i følge reglene, så må en som bor hjemme og studerer betale egen lisens om man mottar studielån (eller på annen måte gjør at man kommer i kategorien at man ikke blir forsørget av andre).

 

Jeg synes selv at det er hårreisende at det skal være mulig å måtte betale flere lisenser pr. mottakerutstyr.

 

Vil det si f.eks. at om jeg bor med en kompis, så må vi begge betale lisens om vi har tv? Om man er samboere, så er man unntatt fra regelen.. Så var det definisjonen av samboerskap da.. Vil det si at to kompiser må betale to lisenser, mens et homofilt par ikke må? De man bor sammen med er på en måte samboere selv om det ikke er noe forhold (tenker på kollektiv f.eks..).

5550098[/snapback]

 

nei og atter nei!. det er per husstand! :p ikke per pers... viss du som f.eks Far i huset tar penger for at din sønn/datter bor i kjelleren (f.eks) så er det definert som en egen husstand og må betale lisens. men viss du ikke betaler for å bo der... så er hele huset en husstand og dermed dekker foreldrene sin lisens alle TV apparater i det huset. bor du hos en kammerat så er det definert som en husstand så lenge du ikke bor i en adskildt del av huset.. som f.eks en kjeller med egen inngang.

Lenke til kommentar
Et mindreårig familiemedlem i samme hus vil bli dekket av foreldrene sin tv-lisens og kan fint ha tv på rommet sitt.. men som du ser, så står det i reglene at om man mottar studielån regnes man ikke som at man er forsørget av andre, og må derfor ha egen tv-lisens.

 

Så i følge reglene, så må en som bor hjemme og studerer betale egen lisens om man mottar studielån (eller på annen måte gjør at man kommer i kategorien at man ikke blir forsørget av andre).

 

Jeg synes selv at det er hårreisende at det skal være mulig å måtte betale flere lisenser pr. mottakerutstyr.

 

Vil det si f.eks. at om jeg bor med en kompis, så må vi begge betale lisens om vi har tv? Om man er samboere, så er man unntatt fra regelen.. Så var det definisjonen av samboerskap da.. Vil det si at to kompiser må betale to lisenser, mens et homofilt par ikke må? De man bor sammen med er på en måte samboere selv om det ikke er noe forhold (tenker på kollektiv f.eks..).

5550098[/snapback]

 

Men poenget mitt var at det som var sitert ikke sier det du har tolket det som. Det staar ikke direkte i det hele tatt om at ikke-mindreaarige SKAL betale lisens dersom familien har TV paa stua. Inntrykket som er gitt, siden de tok utgangspunkt i ubegrenset antall TV'er, er nemlig tilgang til eget apparat. Det er i hvert fall den logisken trekningen som jeg faar inntrykk av.

 

Jeg synes at ting skal staa ekstremt tydelig hva det skal gjelde, og ikke vaere oppgitt slik at man ikke aner hva de egentlig mener med det. NRK ville sikkert gi inntrykk av aa vaere fornuftig, men ha mulighet til streng tolkning slik at myndighetene er fornoeyd, men at de likevel raker inn pengene.

 

Mtp samboerskap er jeg jo enig med deg. Det virker som om de gaar litt frem og tilbake med tanker om hvem skal vaere pliktige til aa betale. Et ikke-mindreaarig familiemedlem er ogsaa en samboer dersom det er snakk om samme husstand.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Vel... NRK har tolket det slik jeg gjorde.. og det står ganske klart i det jeg siterte at man må betale egen lisens om man ikke blir forsørget av andre.. selv om man bor hjemme. Og det er nrk som definerer det her... og jeg har et eksempel fra virkeligheten hvor nrk faktisk gjennomfører det. Personen klaga det inn for nrk, men fikk avslag.

 

Jeg synes personlig det er tåpelig at han fikk avslag.. for mener det er missbruk av opplegget. Synes heller ikke det bør være mulig at flere lisenser skal måtte betales på samme mottaker... men er altså ikke jeg som bestemmer.. er pengegriske NRK-avdelingen som krever inn lisensen.

Lenke til kommentar

Vel, nå er ikek "reklamen" med trond viggo og peiler så veldig gjeldende sånn med tanke på hva de gjør.

 

Og nei, tvilsomt at et tv kort slår ut på noe.

 

Og igjen nei, butikkene er ikke nødt til å melde om tvkort, men er "anbefalt", og det jobbes med og forandre lovene så de er nødt til dette, akkurat som med tv/video

Lenke til kommentar
Vel... NRK har tolket det slik jeg gjorde.. og det står ganske klart i det jeg siterte at man må betale egen lisens om man ikke blir forsørget av andre.. selv om man bor hjemme. Og det er nrk som definerer det her... og jeg har et eksempel fra virkeligheten hvor nrk faktisk gjennomfører det. Personen klaga det inn for nrk, men fikk avslag.

 

Jeg synes personlig det er tåpelig at han fikk avslag.. for mener det er missbruk av opplegget. Synes heller ikke det bør være mulig at flere lisenser skal måtte betales på samme mottaker... men er altså ikke jeg som bestemmer.. er pengegriske NRK-avdelingen som krever inn lisensen.

5550707[/snapback]

 

det er jo helt idiotisk tolkning av loven... det er per husstand. egen husstand er definert som bustad med egen adskildt inngang.. mor og far har økonomi som tilsier at det er begge forsørgere... alså må de betale hver sin lisens? bullshit. står i klar tekst i loven at det er per husstand! basta! bare å lese postene til gjbuset.. han har klippe i lovdata.

Lenke til kommentar
Etter jeg leste reglene for lisensen nøye fant jeg en inntresang sak :S

Viss man har stipend/studie lån så skal man egentlig betale lisens for da er det telt som at du ikke har noen forsørger for deg... dette gjelder også dere som ikke er myndige....

5545813[/snapback]

Når du e umyndig, kan du ikkje vere økonomisk ansvarleg for abb, lån (unntak e studielån) etc.

Dermed er du fritatt for lisenskrav. For det vil stride imot lovverket. :tease:

Lenke til kommentar
Vel... NRK har tolket det slik jeg gjorde.. og det står ganske klart i det jeg siterte at man må betale egen lisens om man ikke blir forsørget av andre.. selv om man bor hjemme. Og det er nrk som definerer det her... og jeg har et eksempel fra virkeligheten hvor nrk faktisk gjennomfører det. Personen klaga det inn for nrk, men fikk avslag.

 

Jeg synes personlig det er tåpelig at han fikk avslag.. for mener det er missbruk av opplegget. Synes heller ikke det bør være mulig at flere lisenser skal måtte betales på samme mottaker... men er altså ikke jeg som bestemmer.. er pengegriske NRK-avdelingen som krever inn lisensen.

5550707[/snapback]

 

Jo, men det som ikke staar helt klart er om man skal disponere egen tv eller ikke. De hopper glatt over det, faktisk. Det staar ingenting om 'muligheten' til aa titte paa TV'en til en som allerede har betalt heller. Veldig tynt beskrevet etter min mening.

 

Aa klage til NRK er meningsloest da de er judge, jury and executioner. Tror nesten saker maa til retten for at ting har sjans om aa bli bedre.

 

Det som er veldig rart med slik er at de sier avgiften ikke er NRK sin, men at NRK samler det inn og faar det. Samtidig er det slik at NRK lager reglene rundt og tolker dem? Dette er helt feil! NRK skal i grunn ikke vaere involvert i den biten som organ. Merkelig hvor mye 'rom' de har faatt til aa drive som de vil. Myndighetene leker blind og later som ingenting. Skuffende.

Lenke til kommentar
Etter jeg leste reglene for lisensen nøye fant jeg en inntresang sak :S

Viss man har stipend/studie lån så skal man egentlig betale lisens for da er det telt som at du ikke har noen forsørger for deg... dette gjelder også dere som ikke er myndige....

5545813[/snapback]

Når du e umyndig, kan du ikkje vere økonomisk ansvarleg for abb, lån (unntak e studielån) etc.

Dermed er du fritatt for lisenskrav. For det vil stride imot lovverket. :tease:

5550942[/snapback]

 

Enig om at folk under 18 ikke kan kreves lisensavgift av. Det er ulovlig at de skal ha gjeld, utenom unntaket om studielaan. Man er ikke regnet som myndig fordi man gaar paa skole og er noedt til aa ta studielaan. Det er spoersmaal om alder.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Man får vel ikke automatisk krav når man kjøper tv-kort til pc? Kjøper man vcr og tv så sender butikken inn info automatisk, men trodde ikke det var gjellende med tv-kort....

 

Slår tv-kort ut på måleutstyret til kontrollørene?

5550541[/snapback]

 

Dette er bare piss preik.. Nrk eller kontrollørene har ikke peilerutstyr som kan si om det er tv signaler eller ei :D

Det er bare tull for å skremme folk til å innrømme at de har tv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...