Gå til innhold

Til krig mot NRK: selger tv'en og kjøper tvkort


MrJavalava

Anbefalte innlegg

Kringkastingslisensen er noe herk... Den gjelder for alt utstyr som har mulighet til å ta inn tv-signaler. Tv'er, tv-kort, videospillere osv.. hjelper lite om man ikke bruker enheten til tv så lenge enheten har mulighet for det.

 

Men ikke nok med det... De er ENDA mer grådige! Man må ikke bare betale for å ha mottakerutstyr, man må også betale om man har TILGANG på det  :cry:

 

En jeg kjenner må betale tv-lisens selv om han ikke har tv bare fordi han har tilgang på å se tv. Jeg skjønner ikke at det er mulig..

 

Det blir nesten som om jeg skal måtte betale tv-lisens bare fordi jeg kjenner noen som har tv.. (kan jo komme til å se på tv der!)

5540156[/snapback]

 

Jeg har mer tro paa at han har blitt rundtlurt her. Kabel i veggen gir ikke man tilgang uten at man har tv, f.eks. Jeg skulle gjerne hoert om hva skals 'tilgang' han har.

5540317[/snapback]

 

Det er TV i samme leilighet som han bor.. dvs.. det er en TV som det blir betalt lisens på.. men siden pengeslukerene mener han kan tjuvtitte på den tv'n, så må han også betale. Han har faktisk sendt inn sånn sak til nrk om å avslutte lisensen siden han ikke har tv.. men fikk avslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er TV i samme leilighet som han bor.. dvs.. det er en TV som det blir betalt lisens på.. men siden pengeslukerene mener han kan tjuvtitte på den tv'n, så må han også betale. Han har faktisk sendt inn sånn sak til nrk om å avslutte lisensen siden han ikke har tv.. men fikk avslag.

5540518[/snapback]

 

Siden det er i samme leilighet saa kan ikke jeg se at han er pliktig til aa betale. Det er en avgift som betales per husholdning, ikke per titter. Om han kan se tv eller ikke har ingen betydning.

 

EDIT:

Han faar nok avslag for aa kun si at han ikke har tv. Det er klart. Har han betalt regningen saa har han allerede godtatt at han er pliktig til aa betale.

 

Han boer sende inn klage om at kontrolloeren har feilinformert og lurt ham til aa tro at han er pliktig til aa betale. Han boer ogsaa ta kontakt med frirettshjelp for aa legge saken frem dersom klagen ikke kommer noen vei.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Det er TV i samme leilighet som han bor.. dvs.. det er en TV som det blir betalt lisens på.. men siden pengeslukerene mener han kan tjuvtitte på den tv'n, så må han også betale. Han har faktisk sendt inn sånn sak til nrk om å avslutte lisensen siden han ikke har tv.. men fikk avslag.

5540518[/snapback]

 

Siden det er i samme leilighet saa kan ikke jeg se at han er pliktig til aa betale. Det er en avgift som betales per husholdning, ikke per titter. Om han kan se tv eller ikke har ingen betydning.

5540542[/snapback]

 

 

Problemet er at han ikke går under samme husholdning.. men jeg synes likevel det er helt tåpelig at han også skal måtte betale lisens.. Og hvertfall når han ikke er en vanlig bruker av tv'n.. Og pengeslukerene vil ikke opphøre lisensen han betaler pga han har MULIGHET til å se tv... men seriøst... alle har mulighet til å se tv.. er bare å besøke noen som har tv. Om de bor i samme hus eller ikke burde ikke ha så sinnsykt mye å si.

Lenke til kommentar

Jeg ser det begynner å skli mer eller mindre ut... Muslimer(?) og terrorister, var ikke helt det jeg tenkte med denne tråden.

 

Om NRK:

Jeg betaler lisensen selv, og 2200 kr i året for å se på litt på tv, er ganske mye syns jeg. Særlig når lisensen går for å sponse en kanal istedet for å bygge opp bakkenettet (vi må visstnok subsidiere kanaler som ikke går bra nok, eller nok folk lytter på; stikkordet er kultur). For min del virker P3, P4, og Kanal24 ganske like hvis du ser bort ifra reklamen. Akkurat det samme innholdet og like tomme praten (hørt Mina, Are&Odin, m.fl.) i 5 min før 5 - 10 min musikk kicker inn (med 2 -3 min reklame).

 

Om det jeg tenkte tråden skulle være om:

Uansett hvis du ikke har noe fornuftig å si om tv kort, kan du lage en annen tråd om nrk og lisensen ett annet sted. Seriøst er det ingen som vet av ett godt sted å lese om tv kort? Hardware.no's tester inneholder ikke alt verden av tv-kort (bortsett ifra to artikler hvorav èn kom idag).

 

Jeg bidrog vel til denne debatten bare ved å skrive tittelen .. :p

Lenke til kommentar

I følge reglene til lisensen må f.eks. alle i et bofelleskap ha hver sin lisens om det står en tv i fellesarealene.. for da har alle MULIGHET til å se tv.. Nå praktiseres dette kanskje ikke så firkanta.. men er slik reglene sier det er.

 

Grunnen til at han jeg kjenner har registrert lisens på seg er at han har hatt tv tidligere.. (men har det ikke nå lenger).

Lenke til kommentar

jeg vill nå heller ha sluppet og betalt tv lisens og hatt reklame på nrk, kikker ikke stort på den alikevell. Det som virkelig suger er at hoved grunnen til at det er tv lisens er at nrk skal kunne produsere smale programmer, det vil si programmer som nesten ingen ser på.

Endret av Evial
Lenke til kommentar
I følge reglene til lisensen må f.eks. alle i et bofelleskap ha hver sin lisens om det står en tv i fellesarealene.. for da har alle MULIGHET til å se tv.. Nå praktiseres dette kanskje ikke så firkanta.. men er slik reglene sier det er.

 

Grunnen til at han jeg kjenner har registrert lisens på seg er at han har hatt tv tidligere.. (men har det ikke nå lenger).

5540626[/snapback]

 

Jeg skulle gjerne sett den loven, for den virker noe tvilsomt. Og jeg mener ikke NRK sine regler, men loven som gir dem rett til aa utfoere noe slikt. At mange skal betale lisens paa grunn av en enkelt tv som noen satt paa et fellesrom er dumt. Kanskje alle som stikker innom puben for a se en fotballkamp skal betale ogsaa?

Lenke til kommentar
jeg vill nå heller ha sluppet og betalt tv lisens og hatt reklame på nrk, kikker ikke stort på den alikevell. Det som virkelig suger er at hoved grunnen til at det er tv lisens er at nrk skal kunne produsere smale programmer, det vil si programmer som nesten ingen ser på.

5540687[/snapback]

 

Da jeg solgte tv'en saa hoerte jeg fra NRK. De ville at jeg skulle si dem hvem jeg solgte den til. Jeg ba dem (selvfoelgelig pent) om aa kysse meg i baken, da det ikke er mitt ansvar om aa informere NRK om slik.

 

Kunne ogsaa tenke meg reklamebasert NRK. Norge har ikke lenger behov for en slik ordning som finnes i dag. Det er ogsaa fint med pauser for aa gaa paa do og slik.

 

Men (BACK ON TOPIC)....

men kan elelrs ha et TV-kort som har innebygd MPG-enkoder for a kunne pause live tv. Kortet jeg kjoepte er Hauppauge HVR1300. Det er baade analogt og digitalt, og har enkoder. Pausing av kanaler fungerer kjempebra.

Lenke til kommentar

Jeg har et problem. Mens jeg ventet på at leligheten jeg skulle bo ble ferdig bygget.

Bodde jeg i kjellerlelighet til faren til en jeg kjenner.

Jeg bodde der gratis i 3 uker mens jeg ventet. Han leier det ikke ut pga av skatte messige grunner.

 

Leiligheten var ferdig møblert, derav et tv også.

Hele stedet så ut som en lagringsplass pga av alt jeg hadde liggende.

Så kom jævelen. En NRKlisensDUST. Krevde navn og addresse og ville ikke høre på meg. Stedet var liksom en lagingsplass og en sove plass. Ikke et oppholds rom.

"Men det er jo et TV der" sier bare han.

Og når jeg sa at det kunne jag bare bære vekk fordi det ikke var mitt. Svarte han bare med hva skulle stoppe meg for å bære det inn igjen?

 

Gjest i 3 uker og 8spenn rett ut av vinduet. Sukk. :wallbash:

 

NEKTER å betale den ennå.

 

Jeg har faktisk ikke TV.

Men håper på et LCD TV uten Tuner. Perfekt til x-boks og PC'en osv.

Lenke til kommentar

Mtp fellesrom....

 

Jeg har to ganger bodd paa studentbolig som hadde fellesrom med TV som alle kunne bruke. Hvis det var slik som du sa saa har jeg det vanskelig aa tro at NRK-folk ikke hadde vaert og sendt regning til alle som noen gang flytter inn. Slik kunne de vel ha fordoblet inntektene sine. :|

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Leiligheten var ferdig møblert, derav et tv også.

Hele stedet så ut som en lagringsplass pga av alt jeg hadde liggende.

Så kom jævelen. En NRKlisensDUST. Krevde navn og addresse og ville ikke høre på meg. Stedet var liksom en lagingsplass og en sove plass. Ikke et oppholds rom.

"Men det er jo et TV der" sier bare han.

Og når jeg sa at det kunne jag bare bære vekk fordi det ikke var mitt. Svarte han bare med hva skulle stoppe meg for å bære det inn igjen?

5540752[/snapback]

 

Du var jo gjest hjemme hos en annen. Da er ikke du pliktig til aa betale den. ;) Det er som aa forvente at jeg skal betale 6mnd abonnement for aa ha besoekt en kamerat, eller omvendt.

 

EDIT:

Regner med at du ikke var folkeregistrert der for de tre ukene, for da blir det litt mer komplisert.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Leiligheten var ferdig møblert, derav et tv også.

Hele stedet så ut som en lagringsplass pga av alt jeg hadde liggende.

Så kom jævelen. En NRKlisensDUST. Krevde navn og addresse og ville ikke høre på meg. Stedet var liksom en lagingsplass og en sove plass. Ikke et oppholds rom.

"Men det er jo et TV der" sier bare han.

Og når jeg sa at det kunne jag bare bære vekk fordi det ikke var mitt. Svarte han bare med hva skulle stoppe meg for å bære det inn igjen?

5540752[/snapback]

 

Du var jo gjest hjemme hos en annen. Da er ikke du pliktig til aa betale den. ;) Det er som aa forvente at jeg skal betale 6mnd abonnement for aa ha besoekt en kamerat, eller omvendt.

 

EDIT:

Regner med at du ikke var folkeregistrert der for de tre ukene, for da blir det litt mer komplisert.

5540794[/snapback]

 

Du tar faktisk feil...

 

I følge NRK gjelder det om du eier, leier, eller låner utstyr.. selv over kortere perioder.. Dvs. at selv om du leier tv i en uke, så må du betale lisens... ja.. det er sjukt.. men sjekk lisenssiden til nrk, så ser du.

 

Det at det ofte ikke praktiseres så strengt det med fellesrom er at nrk ofte er glad bare de får penger i det hele tatt.. og gidder ikke ta helt av.. men innemellom skjer det.. og da står de på det tørre.. for det er slik reglene er. At jeg ikke liker dem bryr de seg pent lite om..

Lenke til kommentar
Du tar faktisk feil...

 

I følge NRK gjelder det om du eier, leier, eller låner utstyr.. selv over kortere perioder.. Dvs. at selv om du leier tv i en uke, så må du betale lisens... ja.. det er sjukt.. men sjekk lisenssiden til nrk, så ser du.

 

Det at det ofte ikke praktiseres så strengt det med fellesrom er at nrk ofte er glad bare de får penger i det hele tatt.. og gidder ikke ta helt av.. men innemellom skjer det.. og da står de på det tørre.. for det er slik reglene er. At jeg ikke liker dem bryr de seg pent lite om..

5540855[/snapback]

 

Jeg kjenner til det du sier, men du har ikke motsagt meg. Han leide jo ikke tv'en. Han laante heller ikke tv'en, noe som innebaerer at man tar med en tv hjem til seg. Derimot saa sov han hos en annen, noe som er et helt annet dyr.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Tja... muligens.. men å sove hos noen i 3uker er ikke bare besøk vil jeg si..

 

Og det med at en annen som betaler lisens er eieren av tv'n hjelper lite.. blir samme situasjon som han fyren jeg kjenner. Hvor han må betale lisens selv om han ikke har tv.. men har til en viss grad tilgang til tv (En tv som ikke han eier eller står på hans rom, og som eieren allerede betaler lisens på).

Lenke til kommentar
Tja... muligens.. men å sove hos noen i 3uker er ikke bare besøk vil jeg si..

 

Og det med at en annen som betaler lisens er eieren av tv'n hjelper lite.. blir samme situasjon som han fyren jeg kjenner. Hvor han må betale lisens selv om han ikke har tv.. men har til en viss grad tilgang til tv (En tv som ikke han eier eller står på hans rom, og som eieren allerede betaler lisens på).

5540931[/snapback]

 

3 uker er lite, forresten. De fleste faar 3 til 4, noen ganger 5 uker med ferie. Skal de betale NRK-lisens for aa ha sett tv paa et hotellrom?

 

Forresten, du sa at de var i samme leilighet (som vil si samme husstand) men gikk bort fra det. Hvordan er egentlig situasjonen, og hvor staar tv'en?

Lenke til kommentar

Det går ikke på husstand.. går på husholdning.. så når han regnes som at han har egen husholdning.. så må ha han ha egen tv-lisens på tv'n som står i stua.. Om han bruker den eller ikke er likegyldig.. er det at han har MULIGHETEN de tar det på. Han bor i samme leilighet.. TV'n blir brukt hovedsakelig av lisenstageren, som ikke er han.

Lenke til kommentar
Det går ikke på husstand.. går på husholdning.. så når han regnes som at han har egen husholdning.. så må ha han ha egen tv-lisens på tv'n som står i stua.. Om han bruker den eller ikke er likegyldig.. er det at han har MULIGHETEN de tar det på. Han bor i samme leilighet.. TV'n blir brukt hovedsakelig av lisenstageren, som ikke er han.

5541027[/snapback]

 

Din forklaring av situasjonen er fravaerende...jeg faar se om jeg likevel forstaar hva det er.

 

De bor i samme leilighet, men hver av de betaler husleie til han som eier leiligheten?

 

Og det holder ikke at tv'en flyttes til soverommet?

 

EDIT: Synes likevel at en tur til frirettshjelp er paa plass. Det er ikke fornuftig, og er nok ikke i traad med hensikten bak regelen at han skal betale lisens i den situasjonen.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Lisensmannen var hjemme hos meg her om dage.. Jeg og ei vennine satt å så på et eller annet program da det ringer på døra..

 

Med TVen på full guffe, åpner jeg døra og ser en mann strekke ut en NRK legitimasjon. Jeg må ærlig si at jeg ALDI har lukket døra så raskt bak meg som da.

 

Han spurte meg om jeg hadde tv, enda han hørte at det kom lyder fra en eller anne LOST epd. Jeg nekta og sa at jeg hadde kun PC, med en LCD skjerm, uten tv tuner ( Noe faktisk er sant, men jeg har ekstern tuner).

 

Han blei furten, og sa han skulle komme tilbake.. Eller at jeg hører fra NRK i nærmeste framtid.

 

FUCK nrk.. Ingen programmer i norge er mer gjennomsponsa enn de NRK sender...

 

Nekter å betale for noe jeg ikke ser på!

Lenke til kommentar

en tv uten tuner er ikke en tv men en monitor.... ikke lisenspliktig.

en dvd spiller uten tuner... ikke lisenspliktig.

 

men om en satelitt-mottaker uten tuner er lisenspliktig er for meg usikkert,

men jeg tror da lisensen følger parabolkortet. både canal digital og viasat har nrk innbakt i de forskjellige kanal-pakkene.

 

et svensk canal digital kort har ikke nrk. om svenskene har lisens på tv1 og tv2 vet jeg ikke.

 

hvis det er mulig/lovlig å kjøpe/abbonnere på utenlandske kort (uten nrk) så skal vel det i teorien være fritatt for nrk-lisens?? :hmm:

Lenke til kommentar

Hehe. Hadde en lisensmann på døra for en stund siden i kollektivet jeg bodde i. Vi nektet for at vi hadde TV. Han spurte om han fikk komme inn å se, men det fikk han ikke siden han ikke hadde noen utøvende makt a.la. politiet. Men han gav seg ikke så lett, han klatret opp i et tre i parken bak huset. Der satt han å spanet på oss med kikkert! :roll: NRK er en levning fra en svunnen tid, likevel får de lov til å holde på med slike øst-tyske stasi metoder..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...