Gå til innhold

Til krig mot NRK: selger tv'en og kjøper tvkort


MrJavalava

Anbefalte innlegg

Det er bare å betale. Det gjør jeg. Nytt på nytt, nyhetene og han tannlegen på NRK2 gjør at det ikke er så sure penger. Dere blåser godt over 2000 på silisium uansett iløpet av året.

 

EDIT: Har du råd til å kjøpe deg TV så kan du bare betale. Det gjør alle vi andre.

 

før så stod det i forskriften som hadde mottaker og fremviser i samme boks, men den har de elegant sløyfa gitt :)

Endret av Gromit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye bra på NRK til tider da :D. Team antonsen etc :)... Men ja, er dyr kanal blitt.. spessielt siden vi blir pepra med "sponsorer" når de kjører i gang f.eks sport. Sponsor og reklame er det samme for meg... Se jeg f.eks på hopp, og det er sponsa av VG.. vips, får jeg lyst til å lese VG... :D.

Lenke til kommentar

Det jeg bor nå er det ikke mulig å få inn tv, veldig dårlig NRK1 på en god da, så jeg anskaffa meg parabol (på mine foreldre selvklart)

 

i min øyne er canal digital og NRK de størst gribbene i norge når det gjelder tv.

 

nrk skal ha 2200kr i lisens

og canal digital skal ha 1300 kr for å gi meg Nrk1/2,tv2 tvn, tv2zebra

kanaler som jeg kan få egentlig "gratis" ved å bo et annet sted.

 

tilsammen er det nesten 300kr måneden! :ohmy:

 

 

glad aldri lisens mannen har vært hos meg, har stor terasse dør med vindu så når du går mot huset så er det stuen og tven du først ser, før du kommer til inngangsdøren.. :whistle:

Lenke til kommentar

For de som bryr oss om å se på annet enn de siste Hollywood-mølet totalt blottet for intellektuelt innhold og faktisk vil ha litt informative programmer er NRK suveren. Nettopp fordi de ikke er reklamefinansiert og derav nødt til å lage popularisert søppel med fokus på skandaler og tilhørende skjev fremstilling av saken.

 

Ser aldri på tv selv, men er mer enn villig til å betale lisenspengene for at andre skal få mer intelligente tanker inn i hodet sitt enn hjernedøde skandaleoppslag som man finner i reklamebaserte medier som VG og TV2. Virkeligheten er kanskje kjedeligere enn hva VG og TV2 fremstiller den som (og derved mindre populær og "smal"), men befolkningen har vitterlig godt av en porsjon virkelighet fremfor møl presentert som virkelighet. Tidligere poster her er gode eksempler på hvor det fører hen.

 

Se f.eks. forkskjellene på debattprogrammene som Tabloid/Holmgang og NRK-produserte varianter. Og om man ikke bryr seg om å se slikt fordi underholdningsverdien er så lav, så burde man likevel være fornøyd med at andre ser på og kan ta mer gjennomtenkte valg neste gang de går i stemmelokalene for eksempel. Når det er sagt - NRK har på ingen måte alltid rett - vi trenger begge typer medier for å få flere synsvinkler på ting.

 

Forøvrig har jeg intet annet enn sympati for studenter og andre som ikke har mulighet til å lange ut flere tusenlapper i året, og synes hele lisensopplegget er idiotisk. Det hadde trolig vært mye bedre å kjøre det over skatteseddelen i stedet, så hadde NRK sluppet å bli assosiert med suspekt gerilja-taktikk fra skruppelløse lisensmenn. Har selv tvilsomme erfaringer med dem, og skjønner godt at metodene ikke akkurat får folk til å ta bølgen i begeistring.

Endret av fossie
Lenke til kommentar

Har eit TecnoTrend Budget DVB-S1500 som jeg vurderer å selge.

Har ikke brukt det enda.

Og ja du slipper NRK-lisens med Satelitttuner eller PC-komponenter.

Eneste stedet der står at satelittutstyr er definert som fjernsynsmottaker, er under meldeplikt fra forhandler.

Man har heller ikke noe krav om å betale engangsavgift til NRK for forsterkere eller antenner. (%-del)

 

Sakset fra lovdata.no

 

Lov om kringkasting

-------------------

§ 1-1. Definisjoner

 

Med reklame menes enhver form for markedsføring av en vare, tjeneste, sak eller idé mot betaling eller annen form for godtgjøring. Med reklame menes også innslag i fjernsyn som har til formål å fremme kringkasterens egen virksomhet.

 

§ 6-4. Finansiering m.v.

 

Virksomheten i Norsk rikskringkasting AS finansieres ved kringkastingsavgift, salgsinntekter m.v. Virksomheten kan ikke finansieres ved reklame i NRKs allmennkanaler. NRKs tekstfjernsyn regnes ikke som en del av allmennkanalene. Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om reklame i NRKs tekstfjernsyn. Kringkastingsavgift fastsettes av Stortinget.

 

 

 

Forskrift om Fjernsynsmottakere

-------------------------------

§ 1. Betalingsplikt

 

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

 

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

 

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

 

 

 

Forskrift om radiohandleres meldeplikt til Norsk rikskringkasting.

------------------------------------------------------------------

§ 1. Meldeplikt

I. Den som innfører, produserer, selger, leier ut eller låner ut radiomateriell som er belagt med særavgift, jfr. § 23 nr. 2 i lov om kringkasting, plikter å gi melding om slik virksomhet til NRK. Melding skal være skriftlig med nøyaktig angivelse av firmaets navn og adresse, hva slags firma samt dato for autorisasjon som bransjeforretning på vilkår godkjent av Norges vassdrags- og elektrisitetsvesen.

Meldeplikt må overfor Toll- og avgiftsdirektoratet, Tollvesenet eller leverandør av avgiftspliktig radiomateriell dokumentere ved bekreftelse fra NRK at slik melding er gitt, før produksjon, import eller leveranse kan finne sted.

II. Den som selger, leier ut eller låner ut fjernsynsmottakere (herunder regnes også videospiller kombinert med mottaker og satellittmottaker), plikter å gi melding til NRK om alle utleveringer. Meldeplikten gjelder både produsenter, importører, agenter, grossister, kommisjonærer og detaljister samt auksjonsforretninger og skraphandlere.

Meldingen skal være skriftlig og gis ved bruk av NRKs kontrollbøker eller annet kontrollsystem godkjent av NRK.

Meldingen skal inneholde følgende opplysninger:

a) Forhandlernummer tildelt av NRK evt. også firmanavn og adresse,

b) løpenummer,

c) fjernsynsmottakerens fabrikat, apparattype, om det gjelder fargefjernsyn eller svart/hvitt fjernsyn, apparatnummer (fabrikasjonsnummer), mottakerens ankomstdato og utleveringsdato.

d) kundens etternavn, fornavn og eventuelt oppgitt fødselsnummer samt adresse med postnummer og poststed,

e) betalingsmåte (kontant, avbetaling, utleie eller annen måte).

Produsenter, importører, grossister, agenter og kommisjonærer er fritatt for å gi melding ved salg til andre meldepliktige, men plikter på anmodning fra NRK å fremlegge oppgaver over slikt salg.

Salg, utleie eller utlån direkte til forbruker skal imidlertid meldes som nevnt ovenfor.

I forbindelse med utleie av fjernsynsmottaker skal også returmeldingsblankett brukes, se forskriftenes § 7.

0 Endret ved forskrift 16 juni 2000 nr. 677

Lenke til kommentar

Dette med TV-lisens er igrunnen ganske enkelt:

 

- Dette er en skatt vedtatt av stortinget på lik linje med moms. Som student snyltet jeg på samfunnet og unlot å betale. Nå har jeg jobb og skal betale min skatt.

 

- Betale/ikke betale TV-lisens er et spørsmål om etikk, ikke metodikk. Hvis du vil bryte loven og la være er det fint lite NRK kan gjøre for å tvinge deg. Ring NRK og si at TVen er kastet fordi den gikk i stykker, si du mistet den ned trappen elns., og at du ikke gidder skaffe deg en ny. Når lisenskontrolløren dukker opp sier du ganske enkelt "Beklager, du er ikke velkommen her." og lukker døren i trynet på ham. Han kan ikke tvinge deg til å snakke med ham, han kan ikke tvinge deg til å slippe ham inn, han kan ikke tvinge deg til noe som helst. Da må han evt. ha med seg politi/lensmann, og politiet gidder IKKE prioritere dette, tro meg...

 

Så enkelt er det. Det er opp til din samvittighet og evt. din evne til å stå i mot skremselspropaganda.

Lenke til kommentar
For de som bryr oss om å se på annet enn de siste Hollywood-mølet totalt blottet for intellektuelt innhold og faktisk vil ha litt informative programmer er NRK suveren. Nettopp fordi de ikke er reklamefinansiert og derav nødt til å lage popularisert søppel med fokus på skandaler og tilhørende skjev fremstilling av saken.

 

Ser aldri på tv selv, men er mer enn villig til å betale lisenspengene for at andre skal få mer intelligente tanker inn i hodet sitt enn hjernedøde skandaleoppslag som man finner i reklamebaserte medier som VG og TV2. Virkeligheten er kanskje kjedeligere enn hva VG og TV2 fremstiller den som (og derved mindre populær og "smal"), men befolkningen har vitterlig godt av en porsjon virkelighet fremfor møl presentert som virkelighet. Tidligere poster her er gode eksempler på hvor det fører hen.

 

Se f.eks. forkskjellene på debattprogrammene som Tabloid/Holmgang og NRK-produserte varianter. Og om man ikke bryr seg om å se slikt fordi underholdningsverdien er så lav, så burde man likevel være fornøyd med at andre ser på og kan ta mer gjennomtenkte valg neste gang de går i stemmelokalene for eksempel. Når det er sagt - NRK har på ingen måte alltid rett - vi trenger begge typer medier for å få flere synsvinkler på ting.

 

Forøvrig har jeg intet annet enn sympati for studenter og andre som ikke har mulighet til å lange ut flere tusenlapper i året, og synes hele lisensopplegget er idiotisk. Det hadde trolig vært mye bedre å kjøre det over skatteseddelen i stedet, så hadde NRK sluppet å bli assosiert med suspekt gerilja-taktikk fra skruppelløse lisensmenn. Har selv tvilsomme erfaringer med dem, og skjønner godt at metodene ikke akkurat får folk til å ta bølgen i begeistring.

5544535[/snapback]

 

Problemet er jo at nrk er en reklame finanisert tv men vi nordmenn er for lite intelligente nok til å si STOPP nå er det nok.

 

Mange av programmene til nrk er sponset. dette programmet er kommet i gang sammen med og firma = reklame. Utrolig mange programmer som er "sponset" som i mine øyne er reklame. Hvorfor skal de få dobbelt opp ?

 

Nei noe mer ekstra avgifter som det er her i landet skal du lete lenge etter.. Først kjøper jeg en tv som jeg må betale moms av+ el avgift og tonoavgift. så kommer en årlig inn betaling på ca 2000 i lisens penger og så skal jeg ha lokal pakken til canal digital fordi sendingene til nrk er så dårlig og ubrukelige at jeg får hodepine av å se på dem. Og det blir da 1500 i året.. Blir jo 3500 i året for de såkalte gratiskanalene.. HEHE det er jo helt på trynet det. Skatt av skattene.

 

Ja fikk selvsagt regning fra lisenskontoret i dag.. men for å si det slik, den blir ikke betalt da jeg ikke har tv selv og det jeg kjøpte på elkjøp var gave til min mor.

 

MVh

rscue

 

Edit: skriveleif, og det kan hende det er flere av de fordi jeg ser jo ikke så mye på nrk lenger..

Endret av rscue
Lenke til kommentar
Hehe. Hadde en lisensmann på døra for en stund siden i kollektivet jeg bodde i. Vi nektet for at vi hadde TV. Han spurte om han fikk komme inn å se, men det fikk han ikke siden han ikke hadde noen utøvende makt a.la. politiet. Men han gav seg ikke så lett, han klatret opp i et tre i parken bak huset. Der satt han å spanet på oss med kikkert! :roll:  NRK er en levning fra en svunnen tid, likevel får de lov til å holde på med slike øst-tyske stasi metoder..

5541247[/snapback]

 

Dere burde tatt bilde av kikkeren og sendt det til avisene.

Lenke til kommentar
For de som bryr oss om å se på annet enn de siste Hollywood-mølet totalt blottet for intellektuelt innhold og faktisk vil ha litt informative programmer er NRK suveren. Nettopp fordi de ikke er reklamefinansiert og derav nødt til å lage popularisert søppel med fokus på skandaler og tilhørende skjev fremstilling av saken.

 

Ser aldri på tv selv, men er mer enn villig til å betale lisenspengene for at andre skal få mer intelligente tanker inn i hodet sitt enn hjernedøde skandaleoppslag som man finner i reklamebaserte medier som VG og TV2. Virkeligheten er kanskje kjedeligere enn hva VG og TV2 fremstiller den som (og derved mindre populær og "smal"), men befolkningen har vitterlig godt av en porsjon virkelighet fremfor møl presentert som virkelighet. Tidligere poster her er gode eksempler på hvor det fører hen.

 

Se f.eks. forkskjellene på debattprogrammene som Tabloid/Holmgang og NRK-produserte varianter. Og om man ikke bryr seg om å se slikt fordi underholdningsverdien er så lav, så burde man likevel være fornøyd med at andre ser på og kan ta mer gjennomtenkte valg neste gang de går i stemmelokalene for eksempel. Når det er sagt - NRK har på ingen måte alltid rett - vi trenger begge typer medier for å få flere synsvinkler på ting.

 

Forøvrig har jeg intet annet enn sympati for studenter og andre som ikke har mulighet til å lange ut flere tusenlapper i året, og synes hele lisensopplegget er idiotisk. Det hadde trolig vært mye bedre å kjøre det over skatteseddelen i stedet, så hadde NRK sluppet å bli assosiert med suspekt gerilja-taktikk fra skruppelløse lisensmenn. Har selv tvilsomme erfaringer med dem, og skjønner godt at metodene ikke akkurat får folk til å ta bølgen i begeistring.

5544535[/snapback]

 

Problemet er jo at nrk er en reklame finanisert tv men vi nordmenn er for lite intelligente nok til å si STOPP nå er det nok.

 

Mange av programmene til nrk er sponset. dette programmet er kommet i gang sammen med og firma = reklame. Utrolig mange programmer som er "sponset" som i mine øyne er reklame. Hvorfor skal de få dobbelt opp ?

 

Nei noe mer ekstra avgifter som det er her i landet skal du lete lenge etter.. Først kjøper jeg en tv som jeg må betale moms av+ el avgift og tonoavgift. så kommer en årlig inn betaling på ca 2000 i lisens penger og så skal jeg ha lokal pakken til canal digital fordi sendingene til nrk er så dårlig og ubrukelige at jeg får hodepine av å se på dem. Og det blir da 1500 i året.. Blir jo 3500 i året for de såkalte gratiskanalene.. HEHE det er jo helt på trynet det. Skatt av skattene.

 

Ja fikk selvsagt regning fra lisenskontoret i dag.. men for å si det slik, den blir ikke betalt da jeg ikke har tv selv og det jeg kjøpte på elkjøp var gave til min mor.

 

MVh

rscue

 

Edit: skriveleif, og det kan hende det er flere av de fordi jeg ser jo ikke så mye på nrk lenger..

5544768[/snapback]

 

Hvor ofte ser du "reklame" på NRK da, det er ikke ofte i forhold til TV2, TV3 eller de andre reklame finansierte kanalene, OK at det kan komme et lite innslag om VG eller møbelringen, men det varer da bare 10 sekunder, før du er tilbake i utforlæypa eller hoppbakken. Ser du på TV2 derimot, må du sitte og glo på den nye volvo XC90, eller shampoen til wella, og da gjerna i 5 minutter før man er tilbake utforløypa, og da har jo selvfølgelig kjetil andre Aamodt kjørt. Da blir jeg forbanna.

 

Og reklamen kommer jo hele tida. Hva er vitsen med å ha reklame mellom været og sporten? f.eks. Ser jeg på sporten, så er det faen meg irriterende å vente 5 minutter før jeg kan se været.

 

Og det at folk bruker reklamene pausene til å gå på do, er jo helt på jordet, hvor ofte går dere på do? 3 ganger i timen, da burde dere seriøst gå til legen og skjekka om dere ikke er lekk. No offence, men tenkt dere litt om, vil dere få ett TV program hvor dere må glane på reklame halvparten av tiden?

Og det er heller ikke NRK som fastsetter lisensen, men de folkevalgte, så hvis dere skal whine om lisensen, må dere klage til stortinget, og ikke til NRK, de bare "håndhever" loven, akkurat som politiet håndhever loven.

 

Hver glad dere slipper å bruke 3 timer for å se en halvannen times film på TVen.

Er selv student, og har ikke TV (har felles TV, som utleiern betaler lisens på), men jeg betaler gladelig 2000 kr for å slippe å se reklame (som interreserer meg midt i ræva) opp i mente, en gang når jeg blir stor.

Endret av HPh
Lenke til kommentar

jeg bor i blokk hvor alle har kabel tv installert, har jeg da mulighet til å få blokkert bort NRK 1 og 2 ? og si opp liksom de kanalene slik jeg ikke har mulighet for å se de ? jeg pleier vanligvis bare å se Discovery. NRK ser jeg aldri på, har ikke stillt de inn på tv'n en gang. man blir jo påtvinget noe man ikke vil ha og bruker

Lenke til kommentar
jeg bor i blokk hvor alle har kabel tv installert, har jeg da mulighet til å få blokkert bort NRK 1 og 2 ? og si opp liksom de kanalene slik jeg ikke har mulighet for å se de ? jeg pleier vanligvis bare å se Discovery. NRK ser jeg aldri på, har ikke stillt de inn på tv'n en gang. man blir jo påtvinget noe man ikke vil ha og bruker

5545333[/snapback]

Er vel sånn hvis du har muligheten til nrk1 så skal du betale. Men hadde vært kjekt hvis man kunne blokke nrk1. Så de som ville ha kunne betale 2200 i året.

Eneste je gser på nrk1 er når jeg blar forbi..

Lenke til kommentar
Nei. Kringkastingsloven sier at dersom du har TV-mottaker, må du betale. Dette har ingenting med mottak av NRK1/2 å gjøre.

5545484[/snapback]

 

Har faktisk ikke noe med tvmottaker å gjøre heller. Alt blir registrert som radio/forsterker med radio. praboler, vhs spillere/dvd spillere. Faktisk gamconsoler blir registrert i registre... slik at de ser at du har tv...

 

ringte å undersøkte og de viste at jeg hadde en xbox hjemme og derme hadde jeg tv.... huff...

Lenke til kommentar
Nei. Kringkastingsloven sier at dersom du har TV-mottaker, må du betale. Dette har ingenting med mottak av NRK1/2 å gjøre.

5545484[/snapback]

 

Har faktisk ikke noe med tvmottaker å gjøre heller. Alt blir registrert som radio/forsterker med radio. praboler, vhs spillere/dvd spillere. Faktisk gamconsoler blir registrert i registre... slik at de ser at du har tv...

 

ringte å undersøkte og de viste at jeg hadde en xbox hjemme og derme hadde jeg tv.... huff...

5545830[/snapback]

 

Feil, konsol gir dem ikke rett til å kreve lisens. Ingen som kan nekte deg konsol og projektor f.eks, eller en lcd skjerm uten tuner. Samme gjelder forsåvidt dvd spiller også, om den ikke har tuner i seg. Lisens folka er så utrolig frekke i jobben sin, og man skulle tro de får provansjon per dude de klarer å kreve inn penger fra, med tanke på metodene de bruker. Nei neste gang får du bare å slenge døra i trynet på de og be de krype tilbake til hulen de spawnet i.

Endret av agony
Lenke til kommentar
Nei. Kringkastingsloven sier at dersom du har TV-mottaker, må du betale. Dette har ingenting med mottak av NRK1/2 å gjøre.

5545484[/snapback]

 

Har faktisk ikke noe med tvmottaker å gjøre heller. Alt blir registrert som radio/forsterker med radio. praboler, vhs spillere/dvd spillere. Faktisk gamconsoler blir registrert i registre... slik at de ser at du har tv...

 

ringte å undersøkte og de viste at jeg hadde en xbox hjemme og derme hadde jeg tv.... huff...

5545830[/snapback]

 

Feil, konsol gir dem ikke rett til å kreve lisens. Ingen som kan nekte deg konsol og projektor f.eks, eller en lcd skjerm uten tuner. Samme gjelder forsåvidt dvd spiller også, om den ikke har tuner i seg. Lisens folka er så utrolig frekke i jobben sin, og man skulle tro de får provansjon per dude de klarer å kreve inn penger fra, med tanke på metodene de bruker. Nei neste gang får du bare å slenge døra i trynet på de og be de krype tilbake til hulen de spawnet i.

5545960[/snapback]

 

 

JA faktisk så får de provisjon per "dude" som de tar. ellers så kunne de bare henge på et hjørne uten å gjøre noe og håve inn penger :p

Lenke til kommentar
Etter jeg leste reglene for lisensen nøye fant jeg en inntresang sak :S

Viss man har stipend/studie lån så skal man egentlig betale lisens for da er det telt som at du ikke har noen forsørger for deg... dette gjelder også dere som ikke er myndige....

5545813[/snapback]

viss du bor hjemme så kan det ikke kreve noe fra deg.. men bor du "borte" så kan de kreve lisens ja.. uansett om du er 5 år eller 100 år... student eller ikke student.... lisensen går på per. husstand. kan ha så mange tver du vil i et hus så lenge det huset er definert som en bustad og ikkje opp delt i fleire bustadar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...