Gå til innhold

Til krig mot NRK: selger tv'en og kjøper tvkort


MrJavalava

Anbefalte innlegg

Og dersom traadstarter likevel vil gaa over til bruk av TV-kort saa er min anbefaling fortsatt Hauppauge HVR1300, som har hybrid tuner som taaler analog og digital sending.  Han viste interesse for digital, saa dette er sikkert passende for ham. Da er kortet i alle fall future proof. Kortet gir god bildekvalitet paa analogsiden. Jeg finner ikke noen digitale signaler selv, desverre. Burde kanskje hatt PVR500 med dual-tunere. :)

 

Når kom du med det forslaget? Det druknet i alt annet (no offence..).

Hmm.. Trodde ikke slike kort fantes, iallefall etter det jeg fikk høre ifra Komplett.

Er kortet signalfølsomt, altså vil tv signalet være ganske klart så langt det lar seg gjøre?

Et annet spørsmål er om det vil virke sammen med Windows XP Pro? Media Center er visstnok det OS'et som er brukt imot tvkort disse dagene.

 

Litt dritt å kjøpe ett kort som uansett vil bli udatert i 2009, når det analoge nettet blir slått av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg må kaste meg på dette jeg også.

 

Jeg mente nrk skulle være en reklamefri kanal?

Men titt og ofte er det jo masse program som er sponset av møbelringen mm. Dette er jo reklame på høyt plan. Hens, bryter de sin egen avtale, og fortjener ingen penger.

 

Også dette med nrk og nrk2, foreldra får ikke inn nrk2, men må fortsatt betale full pris? For noe tull.

 

Leste om en gjeng med folk fra en eller annen bygd som nektet å betale lisens pga av akkurat dette, håper virkelig de tar det til retten, skal støtte de med litt penger også, om de trenger.

 

Vi får håpe alle kanalene blir betal kanaler når det digitale bakkenettet kommer. Så kan vi få se hvor mange som egentlig vil betale for nrk, tror de kanskej får seg en liten baksmell der inni oslo.

 

Jeg har ingen problemer med reklame, gir deg tid til å gjøre ting som do besøk, finne mat, ta telefoner mm. Uansett hva de gjør, bli nå endelig kvitt den hersens lisensen.

 

For tiden bare pc, ingen tv, men kjekt at man kan se hva man vil på pc'en, tom nrk legger jo ut gratis hva de lager selv av tv programmer, direkte sendte nyheter mm, rare greier. :p

5543755[/snapback]

 

Jeg er så enig så enig.. har irritert meg over de sponsor-spottene siden de begynte å dukke opp. Det er bare så utrolig synd at sponsing ikke er reklame, men like fullt en profileringsmetode.

 

Såvidt jeg husker (og dette begynner å bli noen år siden nå) så er vel markedsføring delt opp i:

Reklame

Sponsing

Word of mouth

PR

(en ting til jeg ikke kommer på)..

 

Ergo, hvis det er sånn at lisenspengene skal gå til reklamefrie kanaler, så er det ingenting i veien for at de kan ta i bruk f.eks. sponsing.

 

mvh

 

Escariot

Lenke til kommentar
Jeg er så enig så enig.. har irritert meg over de sponsor-spottene siden de begynte å dukke opp. Det er bare så utrolig synd at sponsing ikke er reklame, men like fullt en profileringsmetode.

 

Såvidt jeg husker (og dette begynner å bli noen år siden nå) så er vel markedsføring delt opp i:

Reklame

Sponsing

Word of mouth

PR

(en ting til jeg ikke kommer på)..

 

Ergo, hvis det er sånn at lisenspengene skal gå til reklamefrie kanaler, så er det ingenting i veien for at de kan ta i bruk f.eks. sponsing.

 

mvh

 

Escariot

5543786[/snapback]

 

Ja mener det var noe sånt smutthull. Men vi vet alle at det er reklame, selv om de ikke reklamerer for et bestemt produkt. Tror det er der grensa går, som at volvo kan reklamere for volvo navnet, men ikke at de har en ny modell ute i butikkene.

 

Uansett uønsket reklame, som nrk burde holde seg for gode for.

 

Men de får bare styre som de vil, får ikke en krone av meg.

 

Edit: crap fjernet ved gjennomlesing på nytt etter posting :tease:

Endret av agony
Lenke til kommentar
Og dersom traadstarter likevel vil gaa over til bruk av TV-kort saa er min anbefaling fortsatt Hauppauge HVR1300, som har hybrid tuner som taaler analog og digital sending.  Han viste interesse for digital, saa dette er sikkert passende for ham. Da er kortet i alle fall future proof. Kortet gir god bildekvalitet paa analogsiden. Jeg finner ikke noen digitale signaler selv, desverre. Burde kanskje hatt PVR500 med dual-tunere. :)

 

Når kom du med det forslaget? Det druknet i alt annet (no offence..).

Hmm.. Trodde ikke slike kort fantes, iallefall etter det jeg fikk høre ifra Komplett.

Er kortet signalfølsomt, altså vil tv signalet være ganske klart så langt det lar seg gjøre?

Et annet spørsmål er om det vil virke sammen med Windows XP Pro? Media Center er visstnok det OS'et som er brukt imot tvkort disse dagene.

 

Litt dritt å kjøpe ett kort som uansett vil bli udatert i 2009, når det analoge nettet blir slått av.

5543774[/snapback]

 

Det ligger nok paa side 1. :)

 

Kjoepte mitt kort hos Komplett. :hmm:

 

Det finnes et vanlig kort og ett til MCE. Litegrann fysisk forskjell med ingangene, men begge bruker samme driver og kan dermed brukes mot enten MCE eller XP/Linux/osv. Forskjellen ellers er at MCE-utgaven skal foelge med MCE (usb-basert) fjernkontroll.

 

Jeg faar inn kun analoge signaler her. Kvaliteten med det er bra, selv om jeg bruker intern antenne.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Det finnes et vanlig kort og ett til MCE. Litegrann fysisk forskjell med ingangene, men begge bruker samme driver og kan dermed brukes mot enten MCE eller XP/Linux/osv.

5543836[/snapback]

 

 

Så nettopp hos Komplett: dette kortet som er rettet mot kabeltv. Vil dette si at jeg må ha ett kort som er ment mot kabeltv signaler? Noe som jeg finner usannsynlig.

 

 

Jeg har ikke peiling derfor spør jeg ;)

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
Det finnes et vanlig kort og ett til MCE. Litegrann fysisk forskjell med ingangene, men begge bruker samme driver og kan dermed brukes mot enten MCE eller XP/Linux/osv.

5543836[/snapback]

 

 

Så nettopp hos Komplett dette kortet som er rettet mot kabeltv. Vil dette si at jeg må ha ett kort som er ment mot kabeltv signaler?

 

Jeg har ikke peiling derfor spør jeg ;)

5543848[/snapback]

 

Oi! Det var nytt! Det kortet ser ut til aa vaere beregnet paa folk med digital kabelTV. Det var nok paa tide at et slikt kort kom.

 

EDIT:

Det var heller ikke billig.

 

Merk at det kortet vil ikke kunne brukes for aa ta opp signaler fra det digitale bakkenettet naar det er paa plass. Kun fra Kabel i veggen.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Det verste av alt er at vi betaler lisens for nrk2 også, en kanal som vi ikke får inn. Det gjør hele resten av bygda som har tv også :realmad:

5543872[/snapback]

 

Jo, det er et irritasjonsmoment. Dersom de ikke kan si at ingen midler fra avgiften gaar til aa betale for NRK2, saa boer alle kunne faa det etter min mening.

Lenke til kommentar

Vel, for å si det sånn: Når/hvis en NRK jævel kommer på min dør, så ber jeg han vente 2 sek, så går jeg inn og henter min 32" Sony WEGA, og kaster på han. Tenker han tenker seg om to ganger før han kommer her igjen da!

 

Forbanna NRK pakk, få dere jobber som andre normale folk! Ikke gå å tigg på dørene for tyranene i NRK ledelsen!

Lenke til kommentar
EDIT:

Det var heller ikke billig.

No shit... 1800 kr er ganske mye for ett kort...

 

Men hvis du hiver inn en lcd skjerm (istedet for en tv som koster, og som faktisk vil være "HD-READY"...) på noen tommer på veggen, og plugger det mot kortet vil det sikkert være verdt det.

 

Uansett..

Så kortet (1300, det kortet joebush foreslo i begynnelsen her) vil virke mot dagens analoge og fremtidens digitale signaler? Uten å ta hensyn til hvor signalet kommer ifra?

 

Hvis noen har ett forslag om hvor man kan lese om tv kort og dets bruk, vil jeg være takknemlig, det er ufattelig vanskelig å få tak i relevant informasjon om dette.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
EDIT:

Det var heller ikke billig.

No shit... 1800 kr er ganske mye for ett kort...

 

Men hvis du hiver inn en lcd skjerm (istedet for en tv som koster, og som faktisk vil være "HD-READY"...) på noen tommer på veggen, og plugger det mot kortet vil det sikkert være verdt det.

 

Uansett..

Så kortet (1300, det kortet joebush foreslo i begynnelsen her) vil virke mot dagens analoge og fremtidens digitale signaler? Uten å ta hensyn til hvor signalet kommer ifra?

 

Hvis noen har ett forslag om hvor man kan lese om tv kort og dets bruk, vil jeg være takknemlig, det er ufattelig vanskelig å få tak i relevant informasjon om dette.

5543896[/snapback]

 

Det vil fungere mot morgendagens digital bakkenett, ja. Men kun med det som heter Freeview kanaler, dvs ukrypterte kanaler. Men det vil nok likevel gaa an aa koble til en USB-leser for SIM-kort slik man faar abonnementskanalene ogsaa, noe som brukes i dag med satellitkortene som ikke kan bruke kortmodul som plugges rett i kortet.

 

Hva slags informasjon er du ellers ute etter? Jeg kan f.eks si at det gaar an med tv-kort i en PC aa streame live TV over nettverket, evt. internett. Dette muliggjoer det aa se paa TV paa alle datamaskinen i hjemmet. Men hva slags bruk du ellers tenker paa annet en TV-titting er jeg noe usikker paa.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Lisens ja...

Skrev noen mailer til lisensavdelingen for en tid tilbake der jeg forhørte meg om lisensreglene. Jeg forklarte at jeg vurderte å kjøpe meg en TV, men jeg hadde verken antenne eller andre mulighter for å ta inn TV sendinger av noe slag. Den var kun tenkt til bruk sammen med data. Svaret jeg fikk var at det var ingen mulighet for redusert eller fritak for avgift uansett. De avsluttet mailen med å be om fullt navn og adresse. Denslags urimelighet og aggessiv oppførsel vil jeg ha meg frabedt.

Lenke til kommentar
Lisens ja...

Skrev noen mailer til lisensavdelingen for en tid tilbake der jeg forhørte meg om lisensreglene. Jeg forklarte at jeg vurderte å kjøpe meg en TV, men jeg hadde verken antenne eller andre mulighter for å ta inn TV sendinger av noe slag. Den var kun tenkt til bruk sammen med data. Svaret jeg fikk var at det var ingen mulighet for redusert eller fritak for avgift uansett. De avsluttet mailen med å be om fullt navn og adresse. Denslags urimelighet og aggessiv oppførsel vil jeg ha meg frabedt.

5543912[/snapback]

 

Frekt, ja.

 

Det finnes desverre ikke lenger monitorer som i gamle dagene, som i grunn var TV'er uten tuner. Det beste er nok aa skaffe seg en prosjektor. Det er litt mer goey ogsaa. :)

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er rimelig irritert på NRK også, som mange andre likesinnede her.

Men jeg tviler på at et TV-kort hjelper lite (er det noen som vet om man må signere et slikt ark ved kjøp av TV-kort ala når man kjøper en TV?).

Og hvis du ikke trenger å registrere øvrige opplysninger, hadde du virkelig tenkt å se på TV på en liten skjerm, eller heller bruke prosjektor?

 

 

Forøvrig synes jeg NRK burde ha droppa lisensen for flere år siden. Grunnlaget for lisensen er at de trenger støtte til "flerkulturelt innhold", noe de får blant annet fra staten, lisensen, reklame (yepp! Hva trudde du de greiene rundt fotballbanene som det stod REMA 1000 og Coca-Cola var for noe??) for ikke å si den dritten de sender over halve døgnet på NRK2 som de tjener fettmye penger på ved at søvnløse folk sender inn tekstmeldinger og MMS. :mad:

 

I det minste burde avgiften gå ned på grunn av NRK2. Den er jo den rene oljebrønnen for Norges Rikskringkasting.

Lenke til kommentar
Det vil fungere mot morgendagens digital bakkenett, ja. Men kun med det som heter Freeview kanaler, dvs ukrypterte kanaler. Men det vil nok likevel gaa an aa koble til en USB-leser for SIM-kort slik man faar abonnementskanalene ogsaa, noe som brukes i dag med satellitkortene som ikke kan bruke kortmodul som plugges rett i kortet.

 

Hva slags informasjon er du ellers ute etter? Jeg kan f.eks si at det gaar an med tv-kort i en PC aa streame live TV over nettverket, evt. internett. Dette muliggjoer det aa se paa TV paa alle datamaskinen i hjemmet. Men hva slags bruk du ellers tenker paa annet en TV-titting er jeg noe usikker paa.

5543908[/snapback]

 

Jeg er bare ute etter en kort som takler dårlige (i tilfelle det skjer), digitale og analoge signaler, og som i tillegg virker opp mot Windows XP Pro og Linux. Jeg har en 2005FPW stående som vil funke fint som en "TV". Jeg har vært borti endel dårlige tvkort hos de jeg kjenner, og vil unngå å gå i den fella med dårlig vare.

 

Det blir nok bare tv titting på meg ;)

 

edit: mot kablet nett

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
Hva med de som har Lyse?

 

Jeg har tatt ut tuneren av TVen min. Jeg slapp da lisensen. Men nå har jeg flyttet til et boretslag som har Lyse. Lysemottakeren har ikke en tunerutgang, men bruker scart til å overføre bilde.

5543347[/snapback]

 

Lyseboksen ER en tuner. Dermed må du betale lisens.

Samme med satellittmottaker. Det ER også en tuner. Dermed må man betale lisens.

Lenke til kommentar
Det verste av alt er at vi betaler lisens for nrk2 også, en kanal som vi ikke får inn. Det gjør hele resten av bygda som har tv også :realmad:

5543872[/snapback]

 

Nei, det gjør du ikke.

Du betaler lisens for å ha utstyr for å ta imot tv-signaler.

TV-lisensen er IKKE en NRK avgift, selv om det er NRK som administrerer og mottar pengene.

Lenke til kommentar

Det som er sjukt er hvor mye penger NRK egentlig bruker. For å være en almennkringkaster har de f.eks alt for mange radiokanaler, bruker alt for mye penger på dyre sportssendinger.. tenk at de var med på å by på fotballrettighetene opp mot 700(?) millioner!! 500-600,- i året hadde vært greit, 2000 er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...