Gå til innhold

Bilde av din filmsamling (les side en i tråden først.)


Deathie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er enkelte filmer som bare nekter å stå uten å bli støttet opp. :p

Før pleide jeg å åpne coveret, da står det perfekto.

 

Det funker på stålcovrene mine ja, men blir ikke like pent synes jeg. Og så har jeg et par filmer som ikke passer helt å åpne for å få de til å stå. Er litt spesielle covre.

 

EDIT: Er også meget lysten på å se Cyph's samling.

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Guide: Hvordan ta gode bilder av din DVD-samling

 

Jeg har sett meg lei på dårlige, uklare bilder tatt med blits hvor man ikke ser noe som helst av hvilke filmer samlingen faktisk inneholder, i denne tråden, så i dag bestemte jeg meg for å lage en kort foto-guide. Jeg håper denne blir funnet nyttig, og blir brukt.

 

Hva trenger du?

 

Et kamera er egentlig det eneste du 'trenger'. Hvis du har tilgang på stativ er det også flott. Mobilbilder bør unngås!

 

Hva gjør jeg?

 

For det første, skru av blitsen! Det er håpløst å se hvilke filmer det faktisk er i hylla på bildet, dersom det er brukt blits. Lyset reflekteres nemlig i det det treffer ryggen av coveret, og det blir vanskelig å se hvilken film det er.

 

Deretter setter du kameraet på stativ om du har. Hvis ikke, sett det på et bord, en haug med bøker eller annet flatt, stødig underlag. Dette er viktig for å unngå kameravibrasjoner i det bildet blir tatt, hvilket fører til uskarpe bilder.

 

Neste punkt, når kameraet står flatt, er å sette på selvutløseren på kameraet. Poenget med det er at bildet skal taes mens kameraet står 100% stille på bordet/stativet.

 

Til slutt tar du bildene. Det kan være lurt å først ta et oversiktsbilde av hele hyllen(e), for deretter å ta bilder av hver hylle enkeltvis etterpå. Gå så nærme som mulig, og unngå for all del digital zoom. Optisk zoom går greit, da det ikke ødelegger bildekvaliteten.

 

Siste finish: Dersom du har et bildebehandlingsprogram (Photoshop, the Gimp, Photofiltre, Paint.net, Picasa etc..), åpne bildene i programmet. Her kan det lønne seg å stille opp fargemetningen noe, eventuelt justere hvor lyst/mørkt bildet skal være. Til slutt bør du skarpe opp bildet litt, før du lagrer det og poster det i en spoilertag her i tråden.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...