MiSP Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 For de som har spillt HL2 så kan man se at grafikken der er ganske så imponerende, og at de aller fleste er fornøyd med grafikken der. I HL2 så eksisterer det nesten ikke skygger, trær kaster ikke skygger blandt annet. Den eneste skyggen jeg merket noe spessielt til i HL2 var skyggen av tønner bokser og lignende når jeg løftet dem opp med gravitasjons gunnern. Så at disse skyggene blir fjernet tror jeg egentlig ikke jeg vil tenke over når jeg spiller Oblivion. Det blir nok revulusjonerende i grafikken like vel, har noen av dere sett den skogen som er i oblivion i noe annet spill før? tenkte meg det... Slutt å syt, dette blir nok bra skal dere se 5538008[/snapback] That's the spirit. Men du glemte én ting: Stemning. Skygger skaper uten tvil mer stemning, og i et RPG som Oblivion er nok stemning noe mer vesentlig enn i en FPS (selv om Half-Life 2 er et litt spesielt FPS som også krever stemning).
Catch`Alpha Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 (endret) kan så være, men det blir brukt lightning eller hva de kaller det inne i huler, dungeons osv, som mørklegger hele hula og det virker på en måte som skygger. Skyggene av trærne/skogen blir vel beholdt? Og det er jo stort sett det eneste som kaster skygge der. Endret 2. februar 2006 av Catch`Alpha
fargoth Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Kjenner jeg blir litt uggen av å lese denne tråden. For meg er det ganske ubegripelig at man i det hele tatt kan bry seg om objekter i spillet kaster skygger eller ei. Å skrive 7 sider om dette er bare helt meningsløst, tenk å i det hele tatt bry seg om en slik ting! En ekte TES tilhenger bryr seg vel ikke om grafikken i spillet, så lenge de viktige aspektene ivaretas? Jeg vil påstå at ingen objekter kastet skygge i Morrowind, men det var allikevel et fantastisk spill! Om objekter kaster skygger eller ei betyr da ingen verdens ting, det er ikke det som er essensen i spillet. Jeg hadde frydet meg like mye over Oblivion dersom det ble utviklet med samme grafikkmotor som Morrowind, det er tross alt ikke eyecandy og effekter som skaper et godt spill. Nei, jeg gleder meg som aldri før, og stoler like naivt på at Bethesda Softworks leverer denne gangen også, slik som de alltid har gjort.
MiSP Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Kjenner jeg blir litt uggen av å lese denne tråden.For meg er det ganske ubegripelig at man i det hele tatt kan bry seg om objekter i spillet kaster skygger eller ei. Å skrive 7 sider om dette er bare helt meningsløst, tenk å i det hele tatt bry seg om en slik ting! En ekte TES tilhenger bryr seg vel ikke om grafikken i spillet, så lenge de viktige aspektene ivaretas? Jeg vil påstå at ingen objekter kastet skygge i Morrowind, men det var allikevel et fantastisk spill! Om objekter kaster skygger eller ei betyr da ingen verdens ting, det er ikke det som er essensen i spillet. Jeg hadde frydet meg like mye over Oblivion dersom det ble utviklet med samme grafikkmotor som Morrowind, det er tross alt ikke eyecandy og effekter som skaper et godt spill. Nei, jeg gleder meg som aldri før, og stoler like naivt på at Bethesda Softworks leverer denne gangen også, slik som de alltid har gjort. 5543129[/snapback] Jeg er enig i mye av det der, men hva mener du med "de viktigste aspektene"? Gameplay er jo åpenbart, men jeg mener at i et RPG er stemning et ganske viktig aspekt. Og stemning får man frem på mange måter, blant annet med fine skygger.
Istapp Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Stemningen kommer sikkert til å bli ypperlig uansett. Dette er som sagt RPG, man skal også bruke fantasien. Men så har jeg også en bakgrunn med tradisjonell "pen-and-paper" RPG fra jeg var yngre. Har kanskje et litt annet syn på det.
anal_fabet Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Kjenner jeg blir litt uggen av å lese denne tråden.For meg er det ganske ubegripelig at man i det hele tatt kan bry seg om objekter i spillet kaster skygger eller ei. Å skrive 7 sider om dette er bare helt meningsløst, tenk å i det hele tatt bry seg om en slik ting! En ekte TES tilhenger bryr seg vel ikke om grafikken i spillet, så lenge de viktige aspektene ivaretas? Jeg vil påstå at ingen objekter kastet skygge i Morrowind, men det var allikevel et fantastisk spill! Om objekter kaster skygger eller ei betyr da ingen verdens ting, det er ikke det som er essensen i spillet. Jeg hadde frydet meg like mye over Oblivion dersom det ble utviklet med samme grafikkmotor som Morrowind, det er tross alt ikke eyecandy og effekter som skaper et godt spill. Nei, jeg gleder meg som aldri før, og stoler like naivt på at Bethesda Softworks leverer denne gangen også, slik som de alltid har gjort. 5543129[/snapback] Jeg er enig i mye av det der, men hva mener du med "de viktigste aspektene"? Gameplay er jo åpenbart, men jeg mener at i et RPG er stemning et ganske viktig aspekt. Og stemning får man frem på mange måter, blant annet med fine skygger. 5543173[/snapback] Det alt koker ned til er vel egentlig ikke om ting kaster skygger eller ikke i oblivion og det har ingenting å gjøre med om spillet blir bra eller ikke. Det jeg er litt skuffa over er at de hadde det med først og det så drit bra ut og nå ser det ut til at de fjerner det. Eneste jeg er sur på bethesda for er at de ikke begynte på spillet et halvt år tidligere så jeg kunne sittet å spillt det akkurat nå
Kenny Bones Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 (endret) Selv mener jeg dette med skygger er fullstendig overdrevet. Greit nok, det så skikkelig sykt bra ut med skygger, men disse bildene som henvises til i begynnelsen av tråden er ikke særlig objektive. Altså se her: Dette bildet har jeg selv gjort litt mørkere fordi filmen er altfor lys! Det skal jo ikke se slik ut! Som dere ser her så er det ikke så veldig stor forskjell. Har nå tatt bilder selv av filmen. Legg merke til at det er AKKURAT samme kilde. Bare at filmen har veldig dårlige lysforhold. Det utgjøre MYE mer enn det man først tror. Se bare på bildene ovenfor. Akkurat samme kilde som sagt. Og i min mening ser det meget bra ut. Endret 3. februar 2006 av raziel014
DidzisK Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Ja, helt enig, Fargoth, endelig formulerte noen det jeg selv tenkte på! Kan bare nevne at NPCer i Morrowind har "nakne" skygger, klær vises ikke. Det er ganske morsomt en stund, men jeg tror jeg skrur skyggene av snart, selv om maskinen min takler spill fra 2002 med fulle detaljer og "full dynamic shadows" bra. So what? Morrowind blir ikke verre av den grunn!
Drizt Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Er enig i mye som sies her. Skygger på alle objekter er ikke noe som vil bli nevneverdig savnet fra min side hvis resten av pakka leverer. Likevel er det et moment som ikke blir diskutert og det er grunnen til at skyggene blir dumpet. Rykter vil ha det til at Xboxen ikke fikk en tilfresstillende FPS med skygger, og at siden PC versjonen og Xbox versjonen skal være helt lik, ble det bestemt at dette måtte kuttes vekk fra pcen også. Hvis dette er tilfelle er det veldig trist eller hva..
asad Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Er enig i mye som sies her. Skygger på alle objekter er ikke noe som vil bli nevneverdig savnet fra min side hvis resten av pakka leverer. Likevel er det et moment som ikke blir diskutert og det er grunnen til at skyggene blir dumpet. Rykter vil ha det til at Xboxen ikke fikk en tilfresstillende FPS med skygger, og at siden PC versjonen og Xbox versjonen skal være helt lik, ble det bestemt at dette måtte kuttes vekk fra pcen også. Hvis dette er tilfelle er det veldig trist eller hva.. 5545132[/snapback] Det er nok det som er tilfelle ja. Microsoft vil neppe at pc versionen skal være noe bedre. Hadde de tatt med skygger på pc, ville alle Xbox360 vs PC trådene endt opp med = Pc. ( når det gjelder oblivion )
Straffa Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Skrevet 3. februar 2006 (endret) Er enig i mye som sies her. Skygger på alle objekter er ikke noe som vil bli nevneverdig savnet fra min side hvis resten av pakka leverer. Likevel er det et moment som ikke blir diskutert og det er grunnen til at skyggene blir dumpet. Rykter vil ha det til at Xboxen ikke fikk en tilfresstillende FPS med skygger, og at siden PC versjonen og Xbox versjonen skal være helt lik, ble det bestemt at dette måtte kuttes vekk fra pcen også. Hvis dette er tilfelle er det veldig trist eller hva.. 5545132[/snapback] Det er nok det som er tilfelle ja. Microsoft vil neppe at pc versionen skal være noe bedre. Hadde de tatt med skygger på pc, ville alle Xbox360 vs PC trådene endt opp med = Pc. ( når det gjelder oblivion ) 5545282[/snapback] Ingen som vet ennå hvorfor de fjernet skyggene. men en ting er sikkert: Ha softshadow på 9000 objekter, krever mye kraft. Det som forundrer meg litt er at de fjernet ikke bare skyggene fra objekter som kan røres/flyttes. De fjernet også skyggene fra bord/stoler og ting som ikke kan flyttes. Sånn jeg har forstått det, og det er litt synd Endret 3. februar 2006 av avanore
andrvas Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Ingen som vet ennå hvorfor de fjernet skyggene. men en ting er sikkert: Ha softshadow på 9000 objekter, krever mye kraft. 5545323[/snapback] Du har jo besvart grunnen selv. Det var jo derfor de fjernet skyggene, fordi det tok for mye kraft.
asad Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 (endret) Er enig i mye som sies her. Skygger på alle objekter er ikke noe som vil bli nevneverdig savnet fra min side hvis resten av pakka leverer. Likevel er det et moment som ikke blir diskutert og det er grunnen til at skyggene blir dumpet. Rykter vil ha det til at Xboxen ikke fikk en tilfresstillende FPS med skygger, og at siden PC versjonen og Xbox versjonen skal være helt lik, ble det bestemt at dette måtte kuttes vekk fra pcen også. Hvis dette er tilfelle er det veldig trist eller hva.. 5545132[/snapback] Det er nok det som er tilfelle ja. Microsoft vil neppe at pc versionen skal være noe bedre. Hadde de tatt med skygger på pc, ville alle Xbox360 vs PC trådene endt opp med = Pc. ( når det gjelder oblivion ) 5545282[/snapback] Ingen som vet ennå hvorfor de fjernet skyggene. men en ting er sikkert: Ha softshadow på 9000 objekter, krever mye kraft. Det som forundrer meg litt er at de fjernet ikke bare skyggene fra objekter som kan røres/flyttes. De fjernet også skyggene fra bord/stoler og ting som ikke kan flyttes. Sånn jeg har forstått det, og det er litt synd 5545323[/snapback] Oblivion krever mye kraft generellt. En X2 4400, X1900xt samt 2gb ram burde likevel dra spillet med skygger på. Og uansett, det kommer bedre kort og cpu`er. De kunne integrert en mulighet til å skru på/av skygger i Pc versionen. Spillet kommer til å være på marketdet i laaang tif framover. Hardwaren som er ute nå er borte innen 3 år. Så, det er nok pga microsofts ønske at xbox360 og pc versionene skulle være HELT like, at de fjernet skyggene. Ikke at jeg har noe imot bethseda her, det er jo snakk om business. Endret 3. februar 2006 av asad
Kenny Bones Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 (endret) Men det var jo veldig stilig at ribbeinskjellettet la skygge på seg selv og veggen! Veldig bra. Selv mener jeg at dersom ingen maskiner klarer å takle det, så kan det umulig kalles "next gen" Edit: Sjekk bildene over. Det ser ikke så altfor dårlig ut etter at fargene er riktig. Endret 3. februar 2006 av raziel014
maanemann Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Fant dette i et intervju med Pete Hines (PH): {http://www.hardgamers.com/dossiers.asp?no=257 HG: There’s a lot of controversy about the soft shadows everywhere on the Oblivion fan boards. Can the PC gamers expect a possibility to enable soft shadow as an option? What is the final point on this matter? PH: Simply put, we changed the way we do shadows so that the game was actually playable, regardless of platform. The game looks the way it looks in all the screens we've released over the last year or more. It looks the way everyone has seen it who has played the game at any of our press events. It's more a reaction to what might have been than it is a reaction to what actually was. } Er vel så godt som en offisiell meddelelse fra Bethesda om at XBOX 360 stoppet skygger også for pc.... Og at det aldri kommer GRRR!
TheFifthApe Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Det er ikke fordi at xbox ikke klarer å kjøre shadows at de byttet det bort.. I et radiointervju så sier bethesda at de måtte ta bort det fordi det rett og slett var en altfor dyr teknologi. Dessuten så er det eneste stedet man ser oblivion med shadows skrudd på i den cellen, så jeg vil ikke akkuratt klage på at grafikken er dårlig.. Og forresten er ikke skygger og slikt helt borte, men det er bare blitt mindre av det.
maanemann Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Det er ikke fordi at xbox ikke klarer å kjøre shadows at de byttet det bort..I et radiointervju så sier bethesda at de måtte ta bort det fordi det rett og slett var en altfor dyr teknologi. Dessuten så er det eneste stedet man ser oblivion med shadows skrudd på i den cellen, så jeg vil ikke akkuratt klage på at grafikken er dårlig.. Og forresten er ikke skygger og slikt helt borte, men det er bare blitt mindre av det. 5643443[/snapback] Nevnte sitat er nyere enn radiointervjuet, hvis det er Neocast3 du tenker på. Jeg har selv hørt dette radiointervjuet et par ganger og ikke registrert at de sier det du skriver... "Altfor dyr teknologi".... Hva betyr det? Dyr for Bethesda? Dyr for kunden? Hvis de har sagt det, virker det mer som en måte å tåkelegge temaet på, enn det å gi en ærlig grunn. Snodig at det i så fall tok et år å finne ut at teknologien var for "dyr" "we changed the way we do shadows so that the game was actually playable, regardless of platform"-sitatet sier alt for meg. Trøsten er at de står å sier sannheten med rak rygg, står en viss respekt av det.
Agg Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 PH: The game looks the way it looks in all the screens we've released over the last year or more. It looks the way everyone has seen it who has played the game at any of our press events. Er vel så godt som en offisiell meddelelse fra Bethesda om at XBOX 360 stoppet skygger også for pc.... Og at det aldri kommer Han sier jo at spillet ser ut slik det gjør på alle screens de har sluppet i løpet av det siste året, så jeg skjønner virkelig ikke hva folk klager over...
AngryNorwegian Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Dette var jo skuffende ja... Alt dette takket være pc versjonen... IBM vil neppe at pc versionen skal være noe bedre. Hadde de tatt med skygger på xbox360 ville alle som eide en pc kjøpt xbox360 istedet!! Så synd at skyggene må ut bare fordi Bethesta vil at PC-versjonen og xbox360-versjonen skal være helt like på max. Kan de ikke bare innrømme at en xbox360 til 3000kr klarer å kjøre spillet bedre enn en pc til 20.000,-?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå