Gå til innhold

1900xt - xtx ytelse oc tråden.


simalarion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Zalman VGA-Kjøler VF900-Cu

 

Ingen som får det inn jo :hrm:

 

Skal be en stille bønn til Arne Benoni (fant ikke et bedre alternativ å be til i farten) når jeg kan spille uten at jeg hele tiden tror det blåser sterk vind fra høyere i alle spill.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

skal ikke være noen fest brems her men jeg synest ikke vifta bråker så ille. nå idler den på 27% er jo aldri over 35% tror jeg :hmm:

 

 

litt dure lyd jeg kunne vært for uten da.

 

hva er foresten vsync og hva gjør den?. har sett det nevnt i tråder. er også valg for dette i oblivion. men jeg merker ikke noen forskjell av eller på.

Lenke til kommentar

Vsync har etter hva jeg vet som oppgave å holde fps stabilt på et nivå slik at man slipper dropp, på feks 40 - 50 eller 60.

 

Viften jeg har bråker helt j... så da kan jeg ikke forstå at dere sitter med samme vifte. Jeg bruker øreklokker når jeg spiller og har aldrig egentlig brydd meg om lyd heller. Men denne vifte lyden er hissig høy og meget iriterendet, spesielt de gangene den girer opp.

 

Når noen forteller at de nesten ikke hører den blir jeg litt frustrert men....

Lenke til kommentar
Viften jeg har bråker helt j... så da kan jeg ikke forstå at dere sitter med samme vifte. Jeg bruker øreklokker når jeg spiller og har aldrig egentlig brydd meg om lyd heller. Men denne vifte lyden er hissig høy og meget iriterendet, spesielt de gangene den girer opp.

5842553[/snapback]

Har samme mening om viften i x1900xt, regner med at det er samme...

 

Problemet er vel at vi begge har hatt 7800gtx512, den viften som også sitter på 7900gtx er virkelig lydløs.

 

En Zalman VF900-Cu vil vel kunne kjøle ned x1900-kortene, men problemet er at da forblir varmen i kabinettet,

Lenke til kommentar

synest det er rart, er det ikke samme vifte på alle kort da? kan også være at produsenter har programert vifta forskjellig :hmm:

 

eller er det bare meg som er blind/døv av ytelsen på kortet :whistle: tror dette er det beste kjøpet jeg har gjort i min kariere. selv over optyen. er dødsimponert over kortet

Lenke til kommentar
Vsync har etter hva jeg vet som oppgave å holde fps stabilt på et nivå slik at man slipper dropp, på feks 40 - 50 eller 60.

Vsync betyr at framebuffer bytte er synkronisert med refresh raten til skjermen, altså at skjermkortet ikke vil sende et nytt frame (bilde) før skjermen er klar for en ny refresh. Dette er for å hindre tearing som gjerne oppstår når skjermkortet sender et eller flere nye frames iløpet av en skjerm refresh, skjermen viser da deler av 2 eller flere frames i en refresh.

Problemet med dette er hvis skjermkoret ikke klarer å holde følge med refresh raten til skjermen så må kortet vente til skjermen er klar til en ny refresh og frameraten blir da halvert, eller mer om den bommer på flere refresh. Så framerate drops kan tvertimot bli et stort problem med vsync. Tripple buffering er en løsning for dette med at skjermkortet har en ledig buffer å skrive til, men dette vil ta opp mer minne og kan skape en lei forsinkelse. Så bruk vsync med omhu.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
hvorfor er det inen som kjøper Arctic Cooling Accelero X-2 er det et et håpløst produkt? har hørt noe negativt om den. men bare rykter

5848010[/snapback]

 

Største probleme er vell at de har gått vekk fra designe med og blåse den varme luften ut bak. Nå samler man jo varmen i kabinette, og risikerer at korte og boksen blir varmere en med orginal kjøleren på x1900 korta.

 

Men HIS har jo kommet med en ny articcooler sak, med heatpipes og masse kober. Så man får jo tro den vil dukke opp i løssalg etterhvert den også. Den er jo lik de gammle artic cooler sakene, med utblåsning bak. Men har en mye mer stille vifte på seg.

Endret av MrNielsen
Lenke til kommentar

Nå har jeg bestilt et Sapphire Radeon X1900XTX, men en person mener at systemet mitt vil bli en flaskehals ved oppløsning på 1280X960 og høyere. Jeg synes jo det var litt pussig siden jeg kjører BF2 i 1280X960 og med en gjennomsnittlig framerate på ca. 50 med mitt 7800GT?

Her er de viktigste elementene i systemet:

MIST 500W PSU - ASUS A8N-SLI Premium - AMD Athlon64 3700+ "San Diego" - Gainward GeForce 7800GT - OCZ 2048 MB Dual Channel Platinum Edition PC3200 (2x1024 MB) - WD2500JS 250GB SATA/300 - Creative Soundblaster X-Fi Fatal1ty FPS - NEC 3550

Jeg skjønner ikke helt det argumentet om flaskehals, men hvis noen har noe vettugt å si, så tar jeg gjerne i mot det...

Lenke til kommentar

Du missforstår. Det er nettopp det at høyere oppløsning vil utnytte et kraftig grafikkort bedre, ved lavere oppløsninger vil det sette større krav til cpu,ram etc.. og du får kanksje samme fps på 1280x1024 som i 1600x1200 (tenkt tilfelle). Du vil ikke få dårligere ytelse i lavere oppløsninger, sånn sett.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Du missforstår. Det er nettopp det at høyere oppløsning vil utnytte et kraftig grafikkort bedre, ved lavere oppløsninger vil det sette større krav til cpu,ram etc.. og du får kanksje samme fps på 1280x1024 som i 1600x1200 (tenkt tilfelle). Du vil ikke få dårligere ytelse i lavere oppløsninger, sånn sett.

5852375[/snapback]

Beklager! misforstod teksten din. Jeg skjønner egentlig hva du mener.

Lenke til kommentar
kan man ikke bruke rivatuner da? jeb brukte det til x1800 kortet

5852279[/snapback]

 

 

funka med atitool, driver og tester litt nå for bedre idle volum. står nå på 14% opp til 80 grader. virker som om det er litt lavt. har gådd i 15 min nå. måtte skru opp til 18% og det funker fint ser det ut til.

 

. skal finjustere dette i morgen.

 

 

Vultur Gryphus gratulere med nytt kort :thumbup: snart....

 

har gjort en del syntetiske tester på 3dm05.

 

2.7 : 11033

2,5 : 10750

2,4 : 10479

2,3 : 10330

2,2 : 10035

 

 

mens 2,0 komm på 8900 ett eller anna. dette er på 1000/700 oppløsning (ca) men som ManagHead sier er det i høyere oppløsninger at dette kortet koser seg. hadde nok fått nesten samma scores med høyere oppløsning,aa og af på.

Lenke til kommentar

har fått fram ei ok innstilling på vifte styringen. nå kan jeg sove helt fint 6 meter fra pc. anbefaler alle som synest at kortet bråker for mye til og prøve dette. tror også at disse instillingene er forskjellige fra produsentene. merk tror.... derfor er det enkelte kort som kjører vifta en del mere enn nødvendig. har oså tatt ei 2 timers økt med oblivion med disse settings og allt virker fint.

 

idle temp ligger og hopper fra 65 til 73. med 24 grader i rommet og pcn trykkt inne i ei krå. dvs at på idle er den nå max 18% på. mot 27% før.

 

ATITool 0.25 Beta 14

post-70872-1143970688_thumb.jpg

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...