Gå til innhold

Kan man bare få 60fps med 720p/1080i - ikke scart


Xperia X10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nja, poenget er at begge to er det samme sett i forhold til PAL standarden. Det er opptil kilden om den ønsker å kode 50 delbilder med bevegelse mellom hvert delbilde, eller at to og to delbilder egentlig hører sammen tidsmessig. Den totale informasjonsmengden blir den samme, det er bare at den ene kilden har  progressivt opphav (f.eks film) eller interlaced opphav (live tv, tv serier etc).

 

Nå er jeg faktisk 110% enig med deg.

 

Det jeg sier om at et PAL signal med 50 "fps" ikke er et PAL signal, er ikke helt riktig.

Dette fordi et PAL signal med 50 "fps" (1 frame = 1 field), inneholder samme informasjonsmengde som et PAL signal med 25 fps (1 frame = 2 fields).

 

Man kan derfor si at et PAL signal kan sendes med 25 fps og 50 "fps", B/G og andre variasjoner har som du sier ingenting med dette å gjøre.

Jeg skriver 50 "fps" fordi en frame defineres som et helt bilde, uansett om de to delbildene inneholder samme informasjon eller ei.

 

Derfor gjelder min følgende konklusjon fortsatt :

 

"Et PAL signal (Klart definert som 25 fps @ 50Hz, 1 frame = 1 helbilde), kan oppnå 50 fps @ 50Hz ved bruk av kun halvbilder, ikke helbilder.(1 frame = 1 halvbilde)"

Lenke til kommentar
Til dere som mener man ikke ser forskjell på 25 eller 50 fps i spill..

 

 

Kan du gi meg en forklaring på hvorfor filmer da har motionblur?

5497317[/snapback]

 

Kommer an på hva slags spill du snakker om det.

 

Snakker du om spill som spilles på en PC, faller dette utenfor formatene som blir diskutert i denne tråden.

 

Motionblur er faktisk grunnen til at du ikke ser forskjell på en TV sending sendt i PAL eller NTSC.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

en HDTV har 1280x720(720p) eller 1920x1080(1080i/1080p) oppløsting

 

HDTVer med

60 hz/60fps blir brukt i USA

50 hz/50fps blir brukt i Europa

er omtrent det samme som PAL og NTSC, men samme oppløsting men andre frame rates

 

TV/DVD med

23.978hz/23.978fps 29.976hz/29.976fps er NTSC og blir brukt i USA

25hz/25fps er PAL som er brukt i europa

 

på en 100hz/100fps(?) tv blir det bedre bevegelser osv, men det kan knapt sees, men er ikke helt sikker

 

dette burde kanskje hjelpe dere litt

Lenke til kommentar

This thread delivers!

 

Men seriøst, wiak, hva skjer med å poste på en tråd som sist ble svart på 25.Januar? og ikke kommer du med noe spesielt nytt som jeg kan se heller. Men takk for at du fikk meg til å lese 140 poster med herlig krangel :D

 

Edit: Ja, bra selvmotsigende å også poste i samme gamle tråd. Men denne gjennoplivelsen var nesten som Bumfights diskusjonen her i sommer( ? )

Endret av kvitrafn
Lenke til kommentar

Har lest gjennom tråden jeg også. Hva er det med disse personene som bastant mener man ikke kan se mer enn 25fps fordi det vises ikke mer enn det på film. Og når de får forklart hvordan det ikke er slik, så vil de fortsatt ikke forstå. :!:

 

Jeg kan kjøre et spill i 60hz/60fps og 100hz/100fps og se merkbar forskjell. Jeg kan til og med se en liten forksjell mellom 100hz/100fps og 150hz/150fps. Dette er med VSYNC på selvfølgelig.

Endret av Looper87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...