Gå til innhold

Kan man bare få 60fps med 720p/1080i - ikke scart


Xperia X10

Anbefalte innlegg

da spør jeg: hvorfor lager folk spill som går i mer enn 30fps da?  går alle konsoll spill like glatt da? hvorfor ser man forskjell på most wanted og pgr3 eller ridge racer og ridge racer spesial (tror ikke den hadde noe spesielt navn, da det kun var en demo)?

5492452[/snapback]

 

De lager spill som går over 30 fps fordi hdtv formatet 720p viser 60 fps.

Dette har blitt sagt før.

5492463[/snapback]

 

Så pgr3 som er laget for 30fps, det kjører 15fps i interlaced?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det trenger jeg ikke. Når du setter den opp fra 25- til 60fps så ER det en forskjell! Og frekvensen er jo den samme, ergo så må det være skjermkortet som leverer flere fps.

5492470[/snapback]

 

Har du noen gang spill med en Xbox 360 koblet opp mot en SDTV via SCART, kompositt eller SVHS ?

 

Da kan du se hva 25 fps er. Går helt fint for min del.

Lenke til kommentar
da spør jeg: hvorfor lager folk spill som går i mer enn 30fps da?  går alle konsoll spill like glatt da? hvorfor ser man forskjell på most wanted og pgr3 eller ridge racer og ridge racer spesial (tror ikke den hadde noe spesielt navn, da det kun var en demo)?

5492452[/snapback]

 

De lager spill som går over 30 fps fordi hdtv formatet 720p viser 60 fps.

Dette har blitt sagt før.

5492463[/snapback]

 

Så pgr3 som er laget for 30fps, det kjører 15fps i interlaced?

5492487[/snapback]

 

Nei. Det kjører med 25 fps i PAL. 30 fps i NTSC.

 

Grunnen til at folk klager på akkurat det, er at det IKKE kjører 60fps i 720p (HDTV)

Lenke til kommentar

greit at film går i 24fps, men det er fordi vi er vandt til det pluss at det er en kjekk ting ved navn motion blur. et spill uten motion blur i 24fps er langt fra glatt... nå gidder jeg ikke kværulere mer, tror jeg har fler på min side når jeg sier at 24-25fps ikke er glatt...

 

og som federov sier:

Uff. Wilbur, tror ikke du har helt skjønt hva interlaced er for noe. HVER frame på en TV består av 2 fields. Det betyr at man kan ha 2 bevegelige bilder per frame. Slik får man 50/60fps selv på en vanlig analog tv. Slik har det alltid vært. All sport du ser på tv f.eks er 50fps.

ergo er det fullt mulig å spille et spill i 50/60fps UTEN hdtv.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Uff. Wilbur, tror ikke du har helt skjønt hva interlaced er for noe. HVER frame på en TV består av 2 fields. Det betyr at man kan ha 2 bevegelige bilder per frame. Slik får man 50/60fps selv på en vanlig analog tv. Slik har det alltid vært. All sport du ser på tv f.eks er 50fps.

5492428[/snapback]

 

Jesus.... Dette tar virkelig aldri slutt.

 

1 field fra et interlaced signal = et halvt tv bilde.

2 fields = et helt bilde.

 

Så enkelt er det.

 

Du blander helt klart sammen interlaced og progressive.

TV bilder sendt progressivt blir oppdatert 1 gang pr 1 field,

5492453[/snapback]

 

Du må skille mellom 25/30fps og 50/60 interlaced. Dette er hva 50/60fps alltid har vært på vanlig TV`er.. Det er stor forskjell. Jeg blander ikke sammen noenting, det er du som ikke skjønner forskjellen her. Et 60fps spill vil vises som 60 progressivt på en HDTV, og 60 interlaced på en analog tv. Begge er like glatt.

 

60 halv bilder, altså fields, er noe helt annet enn 30fps. Virker ikke som du forstår det.

Lenke til kommentar

"Uff. Wilbur, tror ikke du har helt skjønt hva interlaced er for noe. HVER frame på en TV består av 2 fields. Det betyr at man kan ha 2 bevegelige bilder per frame. Slik får man 50/60fps selv på en vanlig analog tv. Slik har det alltid vært. All sport du ser på tv f.eks er 50fps."

 

Det der er jo helt feil, så det er irrelevant.

Lenke til kommentar
Uff. Wilbur, tror ikke du har helt skjønt hva interlaced er for noe. HVER frame på en TV består av 2 fields. Det betyr at man kan ha 2 bevegelige bilder per frame. Slik får man 50/60fps selv på en vanlig analog tv. Slik har det alltid vært. All sport du ser på tv f.eks er 50fps.

5492428[/snapback]

 

Jesus.... Dette tar virkelig aldri slutt.

 

1 field fra et interlaced signal = et halvt tv bilde.

2 fields = et helt bilde.

 

Så enkelt er det.

 

Du blander helt klart sammen interlaced og progressive.

TV bilder sendt progressivt blir oppdatert 1 gang pr 1 field,

5492453[/snapback]

 

Du må skille mellom 25/30fps og 50/60 interlaced. Dette er hva 50/60fps alltid har vært på vanlig TV`er.. Det er stor forskjell. Jeg blander ikke sammen noenting, det er du som ikke skjønner forskjellen her. Et 60fps spill vil vises som 60 progressivt på en HDTV, og 60 interlaced på en analog tv. Begge er like glatt.

 

60 halv bilder, altså fields, er noe helt annet enn 30fps. Virker ikke som du forstår det.

5492564[/snapback]

 

Kan du være så snill å gi meg definisjonen på en "frame" ?

Det er viden kjent at en "frame" er et helt bilde, mens et "field" er et halvt bilde.

Du tar faktisk feil her.

Lenke til kommentar
Så pgr3 som er laget for 30fps, det kjører 15fps i interlaced?

5492487[/snapback]

 

 

Nei, 30 fps på en 60hz TV: Husker du, 60hz oppdatering, annenhver linje tegnes det første 1/60 sekund, deretter de resterende linjer det 2/60 sekund. Ergo hele bildet trenger 2/60 sekund for å vises, og da skulle du jo rekke det (tegne et helt bilde) 29 ganger til når hele sekundet er gått.

 

På 50hz (PAL) så blir henholdsvis 25 fps, annenhver linje det første 1/50 sekund osv... og da rekker man det 25 ganger..

 

Dr.Peedee

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Uff. Wilbur, tror ikke du har helt skjønt hva interlaced er for noe. HVER frame på en TV består av 2 fields. Det betyr at man kan ha 2 bevegelige bilder per frame. Slik får man 50/60fps selv på en vanlig analog tv. Slik har det alltid vært. All sport du ser på tv f.eks er 50fps.

5492428[/snapback]

 

Jesus.... Dette tar virkelig aldri slutt.

 

1 field fra et interlaced signal = et halvt tv bilde.

2 fields = et helt bilde.

 

Så enkelt er det.

 

Du blander helt klart sammen interlaced og progressive.

TV bilder sendt progressivt blir oppdatert 1 gang pr 1 field,

5492453[/snapback]

 

Du må skille mellom 25/30fps og 50/60 interlaced. Dette er hva 50/60fps alltid har vært på vanlig TV`er.. Det er stor forskjell. Jeg blander ikke sammen noenting, det er du som ikke skjønner forskjellen her. Et 60fps spill vil vises som 60 progressivt på en HDTV, og 60 interlaced på en analog tv. Begge er like glatt.

 

60 halv bilder, altså fields, er noe helt annet enn 30fps. Virker ikke som du forstår det.

5492564[/snapback]

 

Kan du være så snill å gi meg definisjonen på en "frame" ?

Det er viden kjent at en "frame" er et helt bilde, mens et "field" er et halvt bilde.

Du tar faktisk feil her.

5492585[/snapback]

 

En frame består av 2 interlaced fields, halv-bilder. Så for hvert halv-bilde kan man da vise bevegelse. Slik virker 60fps og det er mye glattere enn 30fps. Et spill som er 30fps viser bevegelse bare mellom hver frame og ikke mellom hvert field som et 60fps spill gjør.

Lenke til kommentar
En frame består av 2 interlaced fields, halv-bilder. Så for hvert halv-bilde kan man da vise bevegelse. Slik virker 60fps og det er mye glattere enn 30fps. Et spill som er 30fps viser bevegelse bare mellom hver frame og ikke mellom hvert field som et 60fps spill gjør.

og dette klarer vanlige tver (ntsc) også. så du får kanskje ikke 60 "ekte" fps, men spillet virker mye glattere enn et spill som kjører 30 ekte fps.

da har vi vel møtt hverandre halvveis vel wilbur?

Lenke til kommentar
En frame består av 2 interlaced fields, halv-bilder. Så for hvert halv-bilde kan man da vise bevegelse. Slik virker 60fps og det er mye glattere enn 30fps. Et spill som er 30fps viser bevegelse bare mellom hver frame og ikke mellom hvert field som et 60fps spill gjør.

og dette klarer vanlige tver (ntsc) også. så du får kanskje ikke 60 "ekte" fps, men spillet virker mye glattere enn et spill som kjører 30 ekte fps.

da har vi vel møtt hverandre halvveis vel wilbur?

5492870[/snapback]

 

Det du kaller 60 "falske" fps, er 30 ekte fps.

 

Det kan jeg si meg enig i.

Lenke til kommentar
En frame består av 2 interlaced fields, halv-bilder. Så for hvert halv-bilde kan man da vise bevegelse. Slik virker 60fps og det er mye glattere enn 30fps. Et spill som er 30fps viser bevegelse bare mellom hver frame og ikke mellom hvert field som et 60fps spill gjør.

og dette klarer vanlige tver (ntsc) også. så du får kanskje ikke 60 "ekte" fps, men spillet virker mye glattere enn et spill som kjører 30 ekte fps.

da har vi vel møtt hverandre halvveis vel wilbur?

5492870[/snapback]

 

Det du kaller 60 "falske" fps, er 30 ekte fps.

 

Det kan jeg si meg enig i.

5492882[/snapback]

 

greit, men spill som bruker denne "jukse teknikken" virker glattere og det er det som er poenget. skal innrømme at jeg ikke er så inn i tver, men merker stor forskjell på crt skjermen min i 60hz (som flimrer) og 85hz og ser gooood forskjell fra 30 til 60fps. litt mindre fra 60 til 85fps og enda mindre (men fremdeles litt) fra 85 til 125fps

Lenke til kommentar
Kan du fortelle meg hvordan den jukseteknikken dere snakker om fungerer ?

5493034[/snapback]

 

TROR det er noe slik: spillet rendrer 60 hele bilder og setter de inn i de 60 halvbildene du får servert, slik at det virker som om spillet går i 60fps. fullt mulig jeg er helt på jordet nå :p

 

står kanskje noe om det her: orket ikke lese alt

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

http://www.100fps.com/

Lenke til kommentar
Kan du fortelle meg hvordan den jukseteknikken dere snakker om fungerer ?

5493034[/snapback]

 

Det har vi gjort mange ganger nå. Hvert field oppdateres med ett nytt halvbilde slik at man får 60 bevegelser per sekund.

 

Ikke tenk på fields osv. 60fps er 60fps, interlaced eller progressivt.

Lenke til kommentar

Hvis du har 60 forskjellige halvbilder, har du aldri noen hele bilder.

En FPS = Et helt bilde.

 

60 halve bilder @ 60Hz = 60 halve Frames per sek = 30 hele Frames per sek.

 

Du der er en ganske enkel likning, men du er velkommen til å motsi den.

 

Jeg skjønner at du mener at dette er en god måte å EMULERE 60 fps på, men et interlaced signal med 60 forskjellige bilder @ 60Hz, tilsvarer ikke et progressivt signal på 60 fps.

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...