Gå til innhold

Kan man bare få 60fps med 720p/1080i - ikke scart


Xperia X10

Anbefalte innlegg

WILBUR!:

Dataskjermen min er nå satt til 75 hz

 

Setter 25fps på høyre side av programmet som jeg snakka om, og venstre side 60.

 

Jeg syntes det var deiligere å se 60fps. En forskjell var det ja.

Men bare for å komme til det du faktisk sier, sier du at øynene ikke klarer å se mer enn 25 fps?

 

Og at uavhengig av hvor bra skjermkort og sånt du har så klarer du bare å se 25 fps, men du tror det er mer? Så hvis det står 40fps på et spill mens jeg spiller det, så er det kun hva skjermkortet klarer å "lage", mens det blir sendt gjennom en "trakt/filter" der skjermen ikke å klarer å vise de 15 ekstra fps'ene, så det blir uansett 25 fps når du spiller?

Endret av magenuss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dr Peedee, du har faktisk helt rett ang. NTSC (ikke NSTC) standarden. Endret 480p = NTSC til 480p = ATSC.

 

ATSC, en "arvtaker" til NTSC. Beklager forvirringen.

 

Jeg tok feil.

5491874[/snapback]

 

Faen, har jeg skriveleifer og (NSTC).? :) Ja, altså Wilbur, jeg tenkte dette med NTSC var litt viktig i denne sammenheng fordi det betyr at selv om man velger NTSC så får man maks ut 30 hele bilder i sekundet og ikke 60 som noen kanskje kom til å tro.

 

Ellers er jo dette med forskjeller i fps og hva man oppfatter noe som diskuteres i utallige spillforum rundt om, og folk blir aldri enig. Så den blander jeg meg ikke oppi. Lykke til videre folkens! :D Detta kan ta litt tid...

 

 

Dr.Peedee

Lenke til kommentar
Ja, altså Wilbur, jeg tenkte dette med NTSC var litt viktig i denne sammenheng fordi det betyr at selv om man velger NTSC så får man maks ut 30 hele bilder i sekundet og ikke 60 som noen kanskje kom til å tro.

 

Hæ?

Så hvis spillet støtter 60 fps (varierer jo seff, er ikke konstant 60fps), og du setter på 60hz på tv'n (snakker om 360 NÅ), så ser du ikke 60fps?

 

Var jo det jeg spurte om i selve tråden, og der fikk jeg et ja.

Lenke til kommentar

da var vi på den igjen :p

vis du ikke ser forskjell på 25 og 50/60 fps i et spill, så er det noe galt.

prøv å start opp f.eks quake 3. skriv \com_maxfps 25 og spill litt, deretter \com_maxfps 85. merker du ikke forskjell da er du blind...

 

edit: dette er da på en monitor (crt/lcd), men fungerer vel i samme prinsippet på en tv. får å få mest "jevn" spillopplevelse syncer man fps med hz. kjører du 85hz, så burde du spille i 85fps (vis maskinen klarer det da).

Husker jeg spilte spesial versjonen av ridge racer på ps1, denne versjonen gikk i 60/50fps isteden for 30/25, og jeg så tydlig forskjell. dette var da på en vanlig tv 50hz

Endret av mushi
Lenke til kommentar
kan da få 50-60fps med scart og da

pgr kjører i 30fps og most wanted i 60fps. derfor ser du forskjell. så ihvertfall tydlig forskjell på ridge racer1 på ps1 da spesial versjonen kjørte dobbel fps fra 25 til 50 (30-60 på ntsc).

5492068[/snapback]

 

Nei, du får ikke mer enn 30 fps fra et NTSC signal.

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom progresivt og interlaced er ikke det jeg spør om. At NSTC har en oppfriskningshastighet på 60HZ skrev jeg selv. Jeg veit ikke om du bare er uvitende, ikke leste posten min skikkelig, eller prøver å bortforklare det du har skrevet tidligere. Men uansett, så er det feil i posten din over også, NSTC er ikke et progresivt format.

 

NSTC er en TV standard akkurat som PAL er det. TV standarden NSTC er og blir 480i. Og det var det jeg prøvde å minne deg på, slik at du kunne slutte å være så nedlatende overfor andre når du husker feil eller ikke veit det av andre grunner.

 

Så, 480p er lite like av NSTC standarden som 576p er en del av PAL standarden. Derfor, tar du i mot et NSTC signal så får du med andre ord ikke et progresivt signal og derfor heller ikke 60 hele bilder i sekundet, men 30.

 

Dr. Peedee

5491841[/snapback]

Lenke til kommentar
kan da få 50-60fps med scart og da

pgr kjører i 30fps og most wanted i 60fps. derfor ser du forskjell. så ihvertfall tydlig forskjell på ridge racer1 på ps1 da spesial versjonen kjørte dobbel fps fra 25 til 50 (30-60 på ntsc).

5492068[/snapback]

 

Nei, du får ikke mer enn 30 fps fra et NTSC signal.

5492097[/snapback]

 

 

Kan ikke du, wilbur262 gi meg grunnen til at du kommer med talentløse uttalelser ?

 

Hadde dere klart å underbygge denne prepubertale uttalelsen med noe som helst av vitenskapelig dokumentasjon, ville jeg selvfølgelig innse at jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Nei, du får ikke mer enn 30 fps fra et NTSC signal.

5492097[/snapback]

"Even with expensive monitors that can reach even higher frequencies, the effect is somewhat lost as the human eye has difficulty in perceiving differences in frame rates above around 50–60 fps. Indeed, this is why televisions operate at 50 Hz and 60 Hz with PAL and NTSC standards respectively."

fra wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Frames_per_second

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...