Gå til innhold

Anbefalte innlegg

har den generelle holdningen i livet, om at brukt = bra. Båten, bilene, huset, deler av møblemanget, og masse annet rart er kjøpt brukt. Sålenge gjenstandene er helt fine og flotte, og gjør nytta si, er det fint å spare penger ( kjerring velger jeg fortsatt ny og ubrukt .. :!: ), og strekke budsjettet

 

Sitter å ser på dSLR kameraer brukte, på Foto.no og Finn.no Det virker som om de som selger ikke helt har fått med seg at denne type utrustning har falt "litt" i pris, og nye modeller lanseres stadig. Å betale 5500-6000 for et brukt EOS D300 eller D70 synes jeg er alt for mye, mant tar tross alt en viss risiko ved å kjøpe et sånt høyteknoloiprodukt brukt. En snøskuffe kan rettes opp, men kameraer av dette kaliberet koster det antagelig FLESK å reparere, og verdien / risikoen bør kanskje avspeile dette ? Er det større prutemonn enn på andre gjenstander; eller har selgere av dSLR kamera mer optimistiske forventninger enn andre selgere ?

 

Er det bare jeg som er en gnier på bruktkjøpern, eller er dette en trend som fler har stusset over ?

 

Initium

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter å ser på dSLR kameraer brukte, på Foto.no og Finn.no Det virker som om de som selger ikke helt har fått med seg at denne type utrustning har falt "litt" i pris, og  nye modeller lanseres stadig. Å betale 5500-6000 for et brukt EOS D300 eller D70 synes jeg er alt for mye, mant tar tross alt en viss risiko ved å kjøpe et sånt høyteknoloiprodukt brukt.

5449190[/snapback]

 

De prisene er jo galskap, du får jo en EOS 350D for såvidt over 6000. Generelt er digitalt fotoutstyr kraftig overprisa på finn.no. På foto.no er det vel veldig få som selger konsumentmodeller så der er det vel ikke så lett å finne på de gode tilbudene på dem, men på proffutstyr ligger det jo en del ute der.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at brukte dslr tilbys for alt for høye priser. Det irriterer meg grenseløst. Synes ikke det er så galt hvis man ønsker 5000 for en D70, siden det aldri har vært så billig nytt. Samme pris for 300D er bare latterlig, siden det var det kamera kostet nytt for en tid tilbake. 6000 for Eos 10D er også vanvittig, siden dagens kamera i samme klasse tar bedre bilder, selv om de ikke er like solide. I tillegg kan ikke 10D bruke EF-S optikk, noe som for de fleste er en stor hemsko.

Kanskje Akam kunne laget en listepris for brukte dslr. Da ville en kjøper kunne henvise til den ved kjøp fra en over-optimistisk selger. Slik fungerer det ved bilsalg.

Lenke til kommentar

Enkelte legger seg på et fantasiprisnivå når det gjelder brukte gjenstander. De vil jo gjerne ha mest mulig igjen for sin investering. Objektiver 'taper' seg nok ikke i verdi på lik linje med annet utstyr, innbiller jeg meg, så der vil jeg tippe at bruktprisene vil holde seg lenger og bedre, f.eks. for L-objektivene til Canon.

 

Skrekkeksempler:

Brukt batterigrep til 350D: 900 kr. (fås nytt på Japan til 699,- nå)

Brukt 350D: 8000 kr. (her har selgeren gått ned fra 10.000 kr. Inkluderer riktignok et 2GB minnekort og stativ, men likevel...

Lenke til kommentar

Folk vil tjene mest mulig på det dem selger (jeg har forståelse for det), og så lenge andre er villige til å betale overpris så vil bruktmarkedet se slik ut. Og det er sikkert bare å glemme å prøve å prute på disse prisene, en venn prøvde og røret ble hamret på før han fikk ymtet frempå en diskusjon av prisen selger ville ha.

 

Jeg ville aldri betalt over 4500,- for et brukt 300d eller d70 kamerhus. Særlig ikke med tanke på at en kan få gode kameraer som Nikon D1X og Fuji S2 Pro til priser fra 6000,- og oppover. Det viser seg at dem som selger disse type prokameraer har forstått hvor landet ligger med hensyn til fornuftig prising.

 

Jeg synes ikke du er (quote:) "gnier" :)

Jeg råder deg til å fortsette letingen etter det gode bruktkjøp, for de dukker upp innimellom. Hvis alle gjør som deg så vil bruktprisene dale sakte men sikkert.

 

Lykke til videre.

 

mvh. Peter

Lenke til kommentar
Synes ikke det er så galt hvis man ønsker 5000 for en D70, siden det aldri har vært så billig nytt.

 

Var først og fremst den prisen på EOS300d jeg synes var helt vill er ikke så ille med D70. Men det var faktisk nede i en ganske lav pris rett før D70s kom. En av grunnen til at jeg ikke ville kjøpe D70s var at det er så å si identisk med et kamera som hadde kostet 3000 kroner mindre enn D70s kostet da det tok over for dem.

 

Husker jeg så D70 med 18-70 normal-zoom og 70-200 tele-zoom, og en god vendbar blitz i Danmark for en veldig lav pris for et år siden. Men da jobbet jeg med en misjonsorganisasjon og hadde desverre ikke penger til å kjøpe det, er noe av det jeg er aller mest irritert over.

Endret av modin
Lenke til kommentar
ja, jeg vil da mye heller beholde mitt EOS 50E enn å selge det for 1000 kr, for ikke å snakke om mitt ærværdige Pentax P30.

Begge to i stand som nye, og med litt utrustning.

 

( spm er om man får fremkalt film om 10 år fra dagens dato da... )

 

Initium

5449456[/snapback]

 

Når man selger brukt utstyr, må man ikke tenke på hva man selv betalte. Da setter man nesten alltid prisforlangende for høyt. Mitt EOS 10 (ikke 10D) gikk vel for 1250 kr. Vet man med seg selv at det gamle utstyret aldri vil bli brukt, kan man like gjerne kvitte seg med det. 1000 kr til nytt utstyr er bedre enn en støvsamler i hylla! :)

Lenke til kommentar
Når  Vet man med seg selv at det gamle utstyret aldri vil bli brukt, kan man like gjerne kvitte seg med det. 1000 kr til nytt utstyr er bedre enn en støvsamler i hylla!  :)

5451378[/snapback]

 

Der er vi rett og slett ikke enige. Det kan bli veldig morro, å finne frem EOS en om en 30-50 års tid, og kanskje vise barnebarna åssen et "skikkelig" kamera så ut anno 1995. Grunnen til at noen har verdifulle & morsomme antikviteter, er vel at noen har valgt å ta vare på, istedet for å kvitte seg med ting som har blitt definert som avlegs, umoderne eller skrot.

 

Den dagen pappa`n min legger på røret for godt, er det en ting jeg skal ønske jeg kan få. Trekkopp gullklokka, fra bestefars far, anno 1800- & pil+bue. Skikkelig familieklenodium kan du si, verdt kanskje en tusing eller 3 på finn.no, men uvurderlig for meg.

 

Initium

Lenke til kommentar
Når  Vet man med seg selv at det gamle utstyret aldri vil bli brukt, kan man like gjerne kvitte seg med det. 1000 kr til nytt utstyr er bedre enn en støvsamler i hylla!  :)

5451378[/snapback]

 

Der er vi rett og slett ikke enige. Det kan bli veldig morro, å finne frem EOS en om en 30-50 års tid, og kanskje vise barnebarna åssen et "skikkelig" kamera så ut anno 1995. Grunnen til at noen har verdifulle & morsomme antikviteter, er vel at noen har valgt å ta vare på, istedet for å kvitte seg med ting som har blitt definert som avlegs, umoderne eller skrot.

 

Den dagen pappa`n min legger på røret for godt, er det en ting jeg skal ønske jeg kan få. Trekkopp gullklokka, fra bestefars far, anno 1800- & pil+bue. Skikkelig familieklenodium kan du si, verdt kanskje en tusing eller 3 på finn.no, men uvurderlig for meg.

 

Initium

5451399[/snapback]

 

Enig Initium! Ikke dermed sagt at man skal samle på alt mulig skrot, men et klassisk film slr er verdt å ta vare på. (Dessuten kan aldri tenke meg at noen vil gi 1000,- for en Eos 50 nå likevel.)

Lenke til kommentar

Sånn sett synes jeg det er utrolig synd at jeg måtte selge min Nikon FE2 med MD12... for å få råd til Nikon F90'n jeg fortsatt har. Ligger riktignok bare min gamle fotobagg til ingen nytte... men for meg har den større affeksjonsverdi enn den har verdi i kroner og øre. Derfor forblir den liggende i baggen. Synd ikke det ligger en Nikon FE2 der også! :(

Endret av kkristi
Lenke til kommentar

Er EOS D300 noe å satse på ? Hva er en brukbar bruktpris på et sånt kamerahus som er pent / ikke mishandlet eller slitt ?

 

 

Ett kamera er jo ett kamera. Husk det er systemet du kjøper.

De tar jo alle gode bilder.

 

Men hvis valget var mellom D70 og EOS D300, så ville jeg nok valgt D70.

Lenke til kommentar

da utgår "tilbudet" med skyhøye kneløft. Gubben forlanger i utganspunktet over 30% mer enn det, dog med et brukandes CF kort.

 

Tenkte det var kjekt med CANON da, ettersom jeg har EOS fra før. Men - D350Kit`et synes jeg blir for dyrt, så da er jeg tilbake til Nikon`s D50

 

Initium

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...