Gå til innhold

Anbefalte innlegg

....selv har jeg et 300D hus og er forsåvidt godt fornøyd med det....det er slettes ikke noe dårlig kamera og byr fremdeles på masse muligheter. Skulle jeg gått ut på markedet i dag og kjøpt dette som brukt er jeg nok enig i at en mer " riktig " markedspris ligger rundt 3K - 3,5K alt avhengig av tilstand. Så lykke til !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter å ser på dSLR kameraer brukte, på Foto.no og Finn.no Det virker som om de som selger ikke helt har fått med seg at denne type utrustning har falt "litt" i pris, og  nye modeller lanseres stadig. Å betale 5500-6000 for et brukt EOS D300 eller D70 synes jeg er alt for mye, mant tar tross alt en viss risiko ved å kjøpe et sånt høyteknoloiprodukt brukt.

5449190[/snapback]

 

Selgers pris kan man ikke klage på, den er det i praksis kjøperen som bestemmer. Når noen (vi) synes optikk/hus er altfor dyrt er det fordi det finnes folk som betaler for mye, og selgeren må selvsagt få lov til å prøve å få kloa i disse, jeg ville gjort det samme selv. Slik fungerer det når det er selgers marked.

 

Jeg har kikka litt etter Nikon 50mm f/1.8 på ebay, men det har jeg gitt opp. Objektivet går ofte for 60-70 dollar pluss 10-15 dollar i frakt. Da kjøper jeg heller nytt fra bhphotovideo for 95 dollar + 5 dollar frakt (er i usa for øyeblikket).

 

Det finnes for mange dumme kjøpere..

Lenke til kommentar

Forbruker-klasse dSLR er forbrukerelektronikk, og kan dessverre på ingen måte jamføres med soliditeten som endel av SLR-husa kunne ha før i tida. Bruktprisene bør reflektere dette, og hvis prisforlangende ikke gjør det, kan en jo prøve seg med det en synes er en riktigere pris overfor selger. Det kan som nevnt her lages veiledende bruktprislister basert på normal bruk, evt nypris i dag, kvalitet og egenskaper til nyere modeller osv, og jeg tror det ville hjelpe mange om vi hadde noe sånt.

 

For min del, så betalte jeg 7000 før jul for to D1H-hus, skikkelig slitne, men fullt fungerende proffkvalitet, og med masse forventa gjenstående eksponeringer. 3-4000 for et sånt syntes jeg var greit nok, men ikke 5-6000 - da mener jeg et nytt D50-hus er langt å foretrekke. Og disse prisene faller stadig, etter hvert som det kommer bedre bruktvarer på markedet. På Nikon-sida er det i ferd med å bli lemenår på brukte D70 nå ettersom folk oppgraderer til D200, og om et par måneder tipper jeg vi får en liknende situasjon for 20D. Det bør få følger for bruktprisene på 300D og 350D også.

Lenke til kommentar

ser det ligger endel Canon D10 og Nikon D100 til en grei pris. Solide tunge kasser vil jeg tro, men er dette egentlig et reelt valg for en amatør som ønsker seg dSLR ? De har jo greit med oppløsning, og er de ikke "hærpet i hel" bør de vel holde noen år til ?

 

Synspunkter ?

 

Initium

Lenke til kommentar

Jeg har kikka litt etter Nikon 50mm f/1.8 på ebay, men det har jeg gitt opp. Objektivet går ofte for 60-70 dollar pluss 10-15 dollar i frakt. Da kjøper jeg heller nytt fra bhphotovideo for 95 dollar + 5 dollar frakt (er i usa for øyeblikket).

 

Det finnes for mange dumme kjøpere..

5455325[/snapback]

 

 

Nå er jeg en av de såkallte dumme kjøperne dine.

 

Jeg har kjøpt Minolta 50mm f/1.7 for $73 inkl frakt på ebay. totalt blir dette i underkant av 500 kr og ikke mer fordi pakken sendes som gave.

 

Skulle jeg kjøpt objektivet nytt fra bhphotovideo.com så hadde det kostet $105 inkl frakt + 25% moms og fortollingsavgift. Altså nesten 1000 kr. For meg var valget enkelt; å være dum kjøper på Ebay.

Lenke til kommentar
ser det ligger endel  Canon D10 og Nikon D100 til en grei pris. Solide tunge kasser vil jeg tro, men er dette egentlig et reelt valg for en amatør som ønsker seg dSLR  ? De har jo greit med oppløsning, og er de ikke "hærpet i hel" bør de vel holde noen år til ?

 

Synspunkter ?

 

Initium

5457091[/snapback]

 

 

Jo enig med deg her (bortsett fra at de ikke er større enn de 'bør' være). Finner du en fin 10D eller 100D har til en god pris har du (bakcup)kamera i en god stund fortsatt.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Synes egentlig denne diskusjonen er litt unødvendig... At en ønsker å selge sitt brukte apparat for x-antall tusenlapper må vel være helt opp til han selv? Eneste utfordringen hans er jo å finne kjøper til den prisen.

 

Har selv veldig gode erfaringer med kjøp av brukte objektiver og har spart mange 1000-lapper på slike kjøp fremfor å kjøpe nytt.

 

Husk det er jo lov å prute på brukte (og nye) gjenstander ;-)

 

Mvh

Fready

Lenke til kommentar
ser det ligger endel  Canon D10 og Nikon D100 til en grei pris. Solide tunge kasser vil jeg tro, men er dette egentlig et reelt valg for en amatør som ønsker seg dSLR  ?

 

Nå er vel ikke disse kameraene store tunge kasser, men amatørkameraer med god kvalitet, derfor er de vel også vanligvis ikke brukt av proffer. Men skulle et slikt kamera være brukt av en profesjonell pressefotograf kan man regne med at det kanskje har fått litt hard medfart, da det ikke er dette disse kameraene først og fremst er beregnet på. De er forholdsvis lette å små i forhold til Profesjonelle kamereaer som Canon 1D serien, og Nikon D1/2 serien.

Lenke til kommentar
ser det ligger endel  Canon D10 og Nikon D100 til en grei pris. Solide tunge kasser vil jeg tro, men er dette egentlig et reelt valg for en amatør som ønsker seg dSLR  ?

 

Nå er vel ikke disse kameraene store tunge kasser, men amatørkameraer med god kvalitet, derfor er de vel også vanligvis ikke brukt av proffer. Men skulle et slikt kamera være brukt av en profesjonell pressefotograf kan man regne med at det kanskje har fått litt hard medfart, da det ikke er dette disse kameraene først og fremst er beregnet på. De er forholdsvis lette å små i forhold til Profesjonelle kamereaer som Canon 1D serien, og Nikon D1/2 serien.

5458056[/snapback]

Har sett at ganske mange yrkesfotografer har hatt D100, ikke minst som backupkamera, og byggekvaliteten er ganske bra. Tror mange har tatt konsekvensen av litt skjørere konstruksjon og håndtert det penere enn f.eks D1/D1H. Men jeg ville nok minst hatt med batterigrep før jeg foretrakk et brukt D100-hus framfor nytt D50 hvis prisen var omtrent den samme. D50 gir temmelig mye bildekvalitet for penga hvis en tar seg tid med bildene. Men det er litt nedstrippa på funksjoner, så en amatør som vil ha størst mulig spillerom, kan være mer tjent med en brukt D100/D70/D1X/D1H. For en interessert amatør er det vanligvis lite problemer å tilpasse seg brukt proffutstyr. Men størrelse/vekt kan jo bli uakseptabelt stor.

Lenke til kommentar

Dette blir som å selge en brukt datamaskin, dessverre.

 

Folk som selger brukt må bare glemme den summen de en gang betalt for din 300D eller D70 for den saks skyld. Det jeg synes er int, er hvor mye man snakker om å legge i mellom?

 

Man må rett og slett gå i seg selv, og spørre, er det f.eks verdt. å betale 6000 for å bytte ut min 300D med f.eks 20D? Svarer man JA oppe i hodet sitt på dette, ja da må man jo bare selge sin 300D for 3k. Dersom ikke, behold 300D.

 

Det kan vel ikke være vanskeligere enn det?

 

Men jeg er også helt enig at det er noen kunstig høye priser på brukt, spes. på finn.no

Lenke til kommentar

Et par ting man bør huske på:

 

Det er bare de som IKKE blir solgt, som blir liggende lenge. Prisnivået på F.eks Finn er ekstremt, men det dukker innimellom opp ting som er foruftig priset. De forsvinner naturlig nok rask.

 

Jeg synes ikke sammenligningen med data er gangbar. Det er fordi en gammel data rett og slett ikke vil være tilpasset nye krav fra programvare. Et kamera derimot, vil i utgangspunktet gjøre jobben like godt som da det var nytt. Det er tross alt bra saker vi snakker om, både 300D og D70, og det er slett ikke alle som vil merke noen særlig forskjell på disse, og på de oppgraderte versjonene.

 

Solgte nettopp 350D'n min, siden jeg har kjøpt en 20D, og fantasiprisene går andre veien også. Det er rimelig irriterende at ti-tolv stykker sender skambud på et par tusen mindre en markedspris. Og så blir fornærmet når du nevner hva de faktisk går for.

 

Samme gjelder forsåvidt objektiver, som jeg også har handlet litt med. Faktisk så pleier bruktprisen på Canons nyere utstyr å ligge på rundt 70% av nettpris. Kjipt for den som skal kjøpe, men det er nå engang slik det er. Piratobjektiver ligger gjerne lavere, men så er det også større risiko for at det ikke vil funke. Annet utstyr, som bager, filtre osv kan lett komme ned i halv pris.

 

Mitt tips er å følge litt med på foto.no og qxl. Markedene fungerer likevel såpass godt at det er vanskelig (synes jeg) å gjøre de helt store kuppene. Prisene varierer med noen hundrelapper. Så får man vurdere om det er verdt styret å lete og prute på alt man skal ha...

Lenke til kommentar
Et par ting man bør huske på:

Solgte nettopp 350D'n min, siden jeg har kjøpt en 20D, og fantasiprisene går andre veien også. Det er rimelig irriterende at ti-tolv stykker sender skambud på et par tusen mindre en markedspris. Og så blir fornærmet når du nevner hva de faktisk går for. 

5462206[/snapback]

Fornærmethet hører ikke sammen med prismekanismer, nei! :) Men apropos "skambud" - hvis folk byr ut fra det de mener er en nøktern verdivurdering, og kan grunngi det, så er ikke det "skambud", sjøl om det kan avvike kraftig fra andres vurderinger. Og nøkterne folk blir ikke lett fornærma..

Lenke til kommentar

er f.eks en Nikon D90 noe å satse på, eller er det rent idioti for en begynner for meg ? Den virker iallefall solid sammenskrudd..

Hva er isåfall rett pris på et sånt hus ?

 

Alternativet er en brukt D70, til 4000 kr. Ikke veldig billig, men nyservet og oversett, og med D70S software ( ! ? ) er det kanskje ikke så ille ?

 

Initium

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...