Gå til innhold

Anbefalte innlegg

er f.eks en Nikon D90 noe å satse på, eller er det rent idioti for en begynner for meg ? Den virker iallefall solid sammenskrudd..

...

Initium

5466217[/snapback]

Den modellen finnes ikke. F90 var en glimrende semipro-modell fra første halvdel av '90-tallet. Anbefales sterkt hvis du ønsker et analogt hus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kikka litt etter Nikon 50mm f/1.8 på ebay, men det har jeg gitt opp. Objektivet går ofte for 60-70 dollar pluss 10-15 dollar i frakt. Da kjøper jeg heller nytt fra bhphotovideo for 95 dollar + 5 dollar frakt (er i usa for øyeblikket).

 

Det finnes for mange dumme kjøpere..

5455325[/snapback]

 

 

Nå er jeg en av de såkallte dumme kjøperne dine.

 

Jeg har kjøpt Minolta 50mm f/1.7 for $73 inkl frakt på ebay. totalt blir dette i underkant av 500 kr og ikke mer fordi pakken sendes som gave.

 

Skulle jeg kjøpt objektivet nytt fra bhphotovideo.com så hadde det kostet $105 inkl frakt + 25% moms og fortollingsavgift. Altså nesten 1000 kr. For meg var valget enkelt; å være dum kjøper på Ebay.

5457508[/snapback]

 

Vi får håpe at posten ikke gjør jobben sin da. Når det gjelder gavesendinger må avsender være privatperson og det samme må mottaker være. Så hvis du har kjøpt av firma må du påregne både moms og gebyr.

 

Skal du derimot en tur til USA, kan du gjøre et "røverkjøp" på Olympus E-1 og Canon 20 D. Olyen selges for ca $ 650 (kun huset) og 20 D går for ca $ 1200 med kitlinse og minnekort

 

 

Men, dette var kanskje litt off-topic

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke helt at det kun er privatpersoner som kan sende gaver. En spritprodusent i Skottland sendte meg en flaske av deres nye 10yrs Single Malt som gave for et par år siden, og jeg mottok den med FedEx, men måtte fylle ut tolldeklarering som gave. Ingen toll, altså, selv om det var en dyr whiskey.

Lenke til kommentar
EOS 60D; er det omlag samme / tilsvarende som Nikon D100 ?

Fotovideo har to brukte, med humane priser og garanti, er det kanskje verdt en titt ?

 

Er det åpenbare ting å huske på vedr. disse ?

 

Initium

5468493[/snapback]

 

 

EOS 60D blir et gromt kamera en gang i fremtiden. EOS D60 var forgjengeren til 10D. D100 er vel en plass i mellom de to.

Lenke til kommentar
Det stemmer ikke helt at det kun er privatpersoner som kan sende gaver.

5466594[/snapback]

 

Nei men det er få E-bay butikker som gir deg muligheten til å gjøre det. Mange skriver "no gifts" på sidene sine.

5467685[/snapback]

 

 

Min erfaringe er hvertfall at så lenge det finnes antyding til fimalogo/firmanavn/webadresse (mange enmanns kjellerfirma på ebay) på pakken, så blir en avkrevdt moms og evt toll for den verdien som er skrevet på pakken. Evt om det er vedlagt faktura (som ofte stemmer mer med hva du faktisk har betalt selger) , og de finner den, vil det bli den summen som gjelder.

 

Jeg har aldri blitt belasta/'straffa' utover de to nevnte alternativ selv om forsendelsen ved noen anledninger åpenbart er mer verd enn påskrevet verdi.

Lenke til kommentar
Det stemmer ikke helt at det kun er privatpersoner som kan sende gaver.

5466594[/snapback]

 

Nei men det er få E-bay butikker som gir deg muligheten til å gjøre det. Mange skriver "no gifts" på sidene sine.

5467685[/snapback]

 

 

Min erfaringe er hvertfall at så lenge det finnes antyding til fimalogo/firmanavn/webadresse (mange enmanns kjellerfirma på ebay) på pakken, så blir en avkrevdt moms og evt toll for den verdien som er skrevet på pakken. Evt om det er vedlagt faktura (som ofte stemmer mer med hva du faktisk har betalt selger) , og de finner den, vil det bli den summen som gjelder.

 

Jeg har aldri blitt belasta/'straffa' utover de to nevnte alternativ selv om forsendelsen ved noen anledninger åpenbart er mer verd enn påskrevet verdi.

5468546[/snapback]

 

Sakset fra Tollvesenets regel verk i f.m. innførsel av gaver : "Med gavesending forstås varer som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt

i utlandet til privatpersoner i Norge.

 

En privatperson kan etter denne bestemmelsen motta gaver som skal brukes av han selv eller hans familie, jf. ordlyden i § 1 i forskrift om toll- og avgiftsfritak for visse gavesendinger som føres inn til bruk for vedkommende selv eller dennes familie av 12. desember 1975 nr. 1, som uttaler at ”varer i gavesendinger av verdi under kr. 1000,- kan leveres avgiftsfritt når varene innføres til bruk for vedkommende selv eller dennes familie.” Sendinger som betales helt eller delvis, for eksempel varer fra utlandet gitt som vederlag for utført verving i Norge, faller følgelig utenom fritaket."

 

Puuuh... ellers er det slik at det som regel er Posten eller andre speditører som tollklarerer varene på vegne av kunden. Er det deklarert $ 100,- på den grønne tollklareringslappen, ja så brukes denne som oftest. 10 års gammel maltwhiskey går derimot ikke som gave, selv om PMnormal var heldig.. :yes:

Lenke til kommentar
er f.eks en Nikon D90 noe å satse på, eller er det rent idioti for en begynner for meg ? Den virker iallefall solid sammenskrudd..

Hva er isåfall rett pris på et sånt hus ?

 

Alternativet er en brukt D70, til 4000 kr. Ikke veldig billig, men nyservet og oversett, og med D70S software ( ! ? ) er det kanskje ikke så ille ?

 

Initium

5466217[/snapback]

Jeg kjenner ikke D90, men dette er en gammel modell og bildekvaliteten vil nok vaere en hel del bedre paa D70 paa de aller fleste felt. 4000 for en D70 virker ikke saa forferdelig? Det er jo ikke noe saerlig daarligere enn sin "storebror" med s bak navnet sitt saa.

Edit: Det finnes vel en D60 eller noe saant, saa jeg tenkte det fantes en D90 ogsaa... D100 vet jeg ikke, og bildekvaliteten paa denne funker vel fint?

Jeg ville dog kjoept D70 :)

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Synes egentlig denne diskusjonen er litt unødvendig... At en ønsker å selge sitt brukte apparat for x-antall tusenlapper må vel være helt opp til han selv? Eneste utfordringen hans er jo å finne kjøper til den prisen.

5457987[/snapback]

Sant nok. Men det er veldig fort gjort å havne i fellaog beregne salgspris ut fra kjøpspris innenfor et slikt felt.Selv om kamera kan brukes etter flere år så har detvært en stor utvikling på digitalkamerafronten i mange år nå. Mitt første digitalkamera hadde hele 1.3MPx og kostet rundt 8k, men markedsprisen ligger nok noe lavere nå ja, hvis ikke jeg finner en som er dum nok til å kjøpe det da...

 

Som en kuriositet kan nevnes at jeg nettopp kikket litt på Finn. Der kan man nåfåkjøpt 2 stk Olympus E10,begge med diverse ekstralinser osv. Den ene vil ha kr 3000 for sitt, mens den andre vil ha kr 10000!. Det må vel kalles sprik i prisnivået?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...