Gå til innhold

AMD X2 3800+ overklokking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prøv å brenne den inn. Om du oppnår høyere frekvens av det så er det antakelig en dårlig cpu..

5444146[/snapback]

 

"Brenne den inn"? Såvidt jeg vet betyr det å kjøre "krevende" kode på prosessoren over lengre tid f.eks. med et benchmark-program.

 

Hvorfor i alle dager skal den kunne settes høyere frekvens på etter en gjør noe sånt?

Lenke til kommentar

Hei

 

Er helt ny på dette med overklokking, skjønner jo litt da, men har ikke helt turt å bevege meg ut på det enda.

 

Min maskin:

AMD Athlon 64 X2 3800+

Arctic Cooling Silentium T1(350w)

Corsair XMS3200C2PRO TWINX DDR400 1024 MB (2x512)

EPoX EP-9NPA+ Ultra

PowerColor Radeon X800 GT 256 MB bytta til Zalman vf700 vifte.

 

Men har veldig lyst å prøve meg litt, har skjønt at det er viktig å gå stille fram, ikke gjøre store justering osv. Hvor i bios er det man justerer? Finnes det en som kunne gitt noe grei trinn på hva man gjør event. en liten howto på nettet en plass?

 

peace

Lenke til kommentar
Hei

 

Er helt ny på dette med overklokking, skjønner jo litt da, men har ikke helt turt å bevege meg ut på det enda.

 

Min maskin:

AMD Athlon 64 X2 3800+

Arctic Cooling Silentium T1(350w)

Corsair XMS3200C2PRO TWINX DDR400 1024 MB (2x512)

EPoX EP-9NPA+ Ultra

PowerColor Radeon X800 GT 256 MB bytta til Zalman vf700 vifte.

 

Men har veldig lyst å prøve meg litt, har skjønt at det er viktig å gå stille fram, ikke gjøre store justering osv. Hvor i bios er det man justerer? Finnes det en som kunne gitt noe grei trinn på hva man gjør event. en liten howto på nettet en plass?

 

peace

5445214[/snapback]

 

Dette finnes det tusenvis av artikler som sier nøyaktig hvordan en gjør.

Uten å være frekk så synes jeg det er egentlig utrolig unødvendig å bruke et forum for å forklare slikt. Søk på google og les det du finner, det finnes også utallige threads her allerede som spør om det samme, samt "sticky" forklaringer.

 

Edit: Se f.eks. denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=522307&hl=

Endret av corge
Lenke til kommentar
Dere som når rundt >= 2.4-2.5 GHz, har dere ADA3800BVBOX eller ADA3800CDBOX?

5444814[/snapback]

Min er en ADA3800BVBOX.

5445185[/snapback]

 

Jeg har den andre. Kanskje "BV" overklokker generelt høyere enn "CD"-utgaven?

 

Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Jeg brukte HT ratio på 2x nå når jeg tester, jeg oppdaget at hvis jeg setter den til 1x kommer jeg "helt" til 220 MHz CPUCLK, hvorfor i alle dager går den høyere ved så lav HT ratio? Er ikke 2x allerede latterlig lavt? Det sies jo "hold HT <= 1.1 GHz"!

 

En annen merkelig ting, jeg kom til 223 MHz CPUCLK ved å øke hastigheten til minnet! Jeg kjørte hele tiden med laveste mulige hastighet på minnet når jeg testet, 2/1 i ratio, når jeg setter den til 2/1.66 kommer jeg 3 MHz høyere. Noen som vet hvorfor?  :hmm:

5440857[/snapback]

 

Quoter meg selv i håp om at de som eventuelt har oversett dette ser det nå.

 

Hvorfor i alle dager er det slik? Er ikke dette særdeles merkelig?

 

Antar at HT ratio henger sammen med resten av systemet på en måte jeg ikke er klar over? Noen som vet hvordan og hvorfor dette fungerer slik det gjør?

Lenke til kommentar
Dere som når rundt >= 2.4-2.5 GHz, har dere ADA3800BVBOX eller ADA3800CDBOX?

5444814[/snapback]

Min er en ADA3800BVBOX.

5445185[/snapback]

 

Jeg har den andre. Kanskje "BV" overklokker generelt høyere enn "CD"-utgaven?

 

Noen som vet noe mer om dette?

5445251[/snapback]

 

CDBOX er en Toledo-kjerne der all cachen ikkje fungerer som den skal.

BVBOX er Manchester-kjerne.

Lenke til kommentar
Dere som når rundt >= 2.4-2.5 GHz, har dere ADA3800BVBOX eller ADA3800CDBOX?

Jeg har den andre. Kanskje "BV" overklokker generelt høyere enn "CD"-utgaven?

 

Noen som vet noe mer om dette?

5445251[/snapback]

 

CDBOX er en Toledo-kjerne der all cachen ikkje fungerer som den skal.

BVBOX er Manchester-kjerne.

5447775[/snapback]

 

Jeg er klar over den forskjellen, men jeg lurte på om det er noen kjent forskjell i egenskaper relatert til overklokking.

Endret av corge
Lenke til kommentar
Jeg er klar over den forskjellen, men jeg lurte på om det er noen kjent forskjell i egenskaper relatert til overklokking.

5447798[/snapback]

 

Dette blir jo bare synsing fra min side, men eg vil i utgangspunktet tro at en kjerne som er "kassert" som Toledo er mindreverdig i forhold til en fullblods Manchester. Men eg har egentlig ingen faste holdepunkter for å si noe slikt, ei heller har eg sett noe om dette på nettet før.

Lenke til kommentar

 

Dette blir jo bare synsing fra min side, men eg vil i utgangspunktet tro at en kjerne som er "kassert" som Toledo er mindreverdig i forhold til en fullblods Manchester. Men eg har egentlig ingen faste holdepunkter for å si noe slikt, ei heller har eg sett noe om dette på nettet før.

5447943[/snapback]

Nja, Toledo skal jo være en kjerne med mere L2 cache og skal kjøre på høyere hastighet. En strippet Toledo som ikke har nok L2 cache som fungerer skal vel i utgangspunktet støtte høyere klokkehastighet, men det er på sin side bare synsing fra min side :)

Lenke til kommentar

Inntil FX60 så ble både Toledo og Manchester levert på inntil 2400mhz (x2 4600+/X2 4800+)

 

X2 3800+ er de dårligste kjernene fra begge seriene.

 

Eg lurer på om ikkje FX60 er håndplukkede Toledoer fra flere måneders produksjon. Er det noen som har noen oversikt over produksjonsuker på FX60 så langt?

Lenke til kommentar
hvilket hk har du? har du lest hk manualen? har du låst pci-e og pci? slådd av cool and quite? klokker du i bios eller med programm? tror ikke et sekund på at cpuen stopper på 2,2 på 1,7V :nei: er nok noe du gjør galt.

5448843[/snapback]

 

Godt mulig jeg gjør noe feil, jeg har ikke mulighet for å låse PCI-E/PCI, men hvis du leser det jeg har skrevet over så har jeg en god grunn til å tro at PCI-E/PCI ikke er det som hindrer meg i å nå høyere. Jeg overklokker i BIOS.

Og jeg forstår ikke hvorfor jeg når høyere ved å sette HT til 1x når jeg allerede har satt den til 2x, 2x er allerede veldig lavt og det burde ikke hjelpe å sette den enda lavere.

 

Edit: Jeg har mulighet for å stille PCI-E fra 100 MHz til 150 MHz, men om jeg setter PCIECLK til 100 MHz og så øker CPUCLK, vil da PCIECLK bli påvirket av dette? Vet ikke om det er mulig å lese av frekvensen til PCIECLK fra software - har ikke funnet et program som kan gjøre det ihvertfall.

Endret av corge
Lenke til kommentar

sorry skummet bare fort igjennom. last ned klokke programm her finn det chipsettet du har og bruk det programmet. så slipper du restarte hele tiden. og mens du klokker kjører du torturtest med prime95. prime95 kræsjer før maskina som regel

 

akkurat det med HT tror jeg ikke du skal henge deg så mye opp i, sett den på 3X. pci derimot er viktig, kommer du et stykke opp på 30 tallet er det krasj. så den MÅ være låst.

 

du sa ikke hvilket HK du har... kan være der det stopper. og minne hadde du stillt ned mhz på.?

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
sorry skummet bare fort igjennom. last ned klokke programm her finn det chipsettet du har og bruk det programmet. så slipper du restarte hele tiden. og mens du klokker kjører du torturtest med prime95. prime95 kræsjer før maskina som regel

 

akkurat det med HT tror jeg ikke du skal henge deg så mye opp i, sett den på 3X. pci derimot er viktig, kommer du et stykke opp på 30 tallet er det krasj. så den MÅ være låst.

 

du sa ikke hvilket HK du har... kan være der det stopper.  og minne hadde du stillt ned mhz på.?

5449424[/snapback]

 

Jeg holder selvsagt DDRCLK <= 400 MHz, og latency på memory har jeg prøvd alt fra å øke litt til å øke til maksimum latency.

Jeg trenger en metode for å kunne måle PCIECLK og PCICLK for å se om disse faktisk holder seg på 100 og 33 MHz slik de bør/skal.

 

Glemte å skrive i første svar til deg hvilket hovedkort jeg har men skrev det rett etterpå, står også helt i toppen av tråden. :)

Endret av corge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...