Gå til innhold

AMD X2 3800+ overklokking


Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

 

 

Har hatt denne i litt over en uke, og ser ut til å ha funnet tilnærmet maxklokk med stock kjøling.

 

Det er mer å hente, men foretrekker å vente til jeg får litt bedre kjøling på cpu+kabinett.

 

cpuz.JPG

 

 

cpuz2.JPG

 

Prime stabil.

 

Kommer sikkert høyere om jeg bakker opp litt på minnet...

 

 

*edit*

 

53c Load, 39c idle.

Endret av kaih
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter jeg økte Vdimm så ser min ut til å være stabil på 2.6ghz :w00t: . Jeg holder i hvert fall på å kjøre prime95 nå mens jeg skriver, men er det sånn at jeg burde kjøre 2 stykker av det samtidig?

 

EDIT: Nå kjører jeg 2 prime95 samtidig, og satte en kjerne til hver under affinity. Den er fortsatt stabil mens jeg skriver. :)

Forresten, hvilke alternativer burde jeg velge? Jeg valgte den som skal produsere mest varme på begge to, og den er 47c nå på 100% load.

post-45232-1139165906_thumb.jpg

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Etter jeg økte Vdimm så ser min ut til å være stabil på 2.6ghz :w00t: . Jeg holder i hvert fall på å kjøre prime95 nå mens jeg skriver, men er det sånn at jeg burde kjøre 2 stykker av det samtidig?

5557417[/snapback]

 

Det beste er å kjøre prime på begge kjernene, men du trenger ikke nødvendigvis å gjøre dette samtidig. Du kan f.eks ta den ene i dag og den andre i morgen. Om natten er det hensiktsmessig å kjøre to. Når du tar begge samtidig oppnår du høyere temperatur, noe som kan ha innvirkning på stabiliteten, dog gir det nok ikke utslag i ustabilitet før temperaturen blir over 60-65 grader.

 

Når du ikke lengre vil heve vdimm kan du sette divider på rammen. F.eks RAM180:HTT200, altså 9:10

 

Forresten, hvilke alternativer burde jeg velge? Jeg valgte den som skal produsere mest varme på begge to, og den er 47c nå på 100% load.

Det er den jeg bruker, grunnen til det er at den isolerer cpu slik at ingen andre komponenter som ram og chipset skal stresses og muligens føre til ustabilitet. For å teste ram lager du en diskett med MemTest86 og starter opp maskinen med den. Du finner det på google.

 

Edit: innlegg 666 :devil::p

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Det er den jeg bruker, grunnen til det er at den isolerer cpu slik at ingen andre komponenter som ram og chipset skal stresses og muligens føre til ustabilitet. For å teste ram lager du en diskett med MemTest86 og starter opp maskinen med den. Du finner det på google.

5557459[/snapback]

 

Ok, takk for svar. Jeg vet ikke om jeg gidder å koble til diskettstasjonen igjen :p . Men memtest86 tester jo egentlig hovedkortet også da... Jeg tror jeg bare skal prøve forskjellige benchmarks, spill osv. Jeg har allerede satt divider, så minnet kjører på 216mhz. Jeg var helt overbevist om at cpuen var feilen, fordi de klarer fint 230mhz. Men så feil kan man ta ;) . Nå skal jeg prøve battlefield 2, det pleier ofte å avsløre ustabilitet faktisk...

Lenke til kommentar
Det er den jeg bruker, grunnen til det er at den isolerer cpu slik at ingen andre komponenter som ram og chipset skal stresses og muligens føre til ustabilitet. For å teste ram lager du en diskett med MemTest86 og starter opp maskinen med den. Du finner det på google.

5557459[/snapback]

 

Ok, takk for svar. Jeg vet ikke om jeg gidder å koble til diskettstasjonen igjen :p . Men memtest86 tester jo egentlig hovedkortet også da... Jeg tror jeg bare skal prøve forskjellige benchmarks, spill osv. Jeg har allerede satt divider, så minnet kjører på 216mhz. Jeg var helt overbevist om at cpuen var feilen, fordi de klarer fint 230mhz. Men så feil kan man ta ;) . Nå skal jeg prøve battlefield 2, det pleier ofte å avsløre ustabilitet faktisk...

5557539[/snapback]

 

Er jo det som er den mest underholdende stabilitetstesten ;) Så lenge du holder RAM på stable frekvenser, så er det som du sier ikke noen grunn til å dra fram diskettstasjonen.

Lenke til kommentar
Noen som klarer mer enn 2.8 GHz?

 

 

Jada.. over 2.8 er ikke noe problem. Kjører kun 1.42v foreløpig, så det er mer å hente. Ikke er den brent inn noe ennå heller.

Prime kjører fint en stund på 2900Mhz, men da kjører minnet 290, og det er litt i overkant. Med denne BIOS´n så funker ikke divider spesielt godt. Finner kanskje en løsning etterhvert. Når jeg orker å rote med det.

Tipper max stabile hastighet er rundt 2920-2950Mhz, men da med 1.5v

 

X2 3800+ LDBHE 0601TPMW

 

Kjøling - TT BigTyphoon

 

 

X2_2850_SP.JPG

Lenke til kommentar

ok nå har jeg fått CPU`en min opp til dette: 1,4V på core minne: 2.3.2.6@260. Men det jeg bekymrer meg litt over er at nå så ligger FSB min på hovedkortet 1042.. Maks er vel 1000? Er redd for at over tid vil jeg brenne hovedkortet mitt... Noen som veit hva som er best her? Skal jeg ha den 40Mhz over eller skal jeg la den gå under 40Mhz på hovedkortet..

 

cpuz5mg.th.png

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...