Gå til innhold

AMD X2 3800+ overklokking


Anbefalte innlegg

Er det ikke slik at de fleste kjører sine X2 3800+ på rundt 2.4 GHz fra stock 2.0 GHz? Noen kjører visstnok på 2.5 GHz og snakker om at den "klarer helt sikkert mye mer" hvis den ikke har stock kjøling?

Jeg får ikke min høyere enn 213 * 10 MHz, og for å få det til må jeg kjøre på 1.750 volt (fra standard 1.350 volt), bare for å komme over 210 * 10 må jeg øke spenningen helt til 1.650 volt før jeg når 211 * 10... har ikke mulighet for å sette spenningen høyere enn 1.750 volt.

Jeg har utelukket alt annet som problemkilder (satt DDR hastighet/latency og HT multiplier latterlig dårlig bare nå mens jeg tester) og temperaturen ligger på rundt 40 grader når jeg holder på å reboote fram og tilbake i BIOS (med spenning >= 1.6 volt, litt over 30 grader med standard spenning). Har også slått av den såkalte "Top Performance" funksjonen til BIOS (som ikke gjør noe annet enn å sette frekvensen litt høyere uten å si det).

 

Jeg har standard/"boxed" kjøling for øyeblikket.

 

Har jeg rett og slett bare et veldig dårlig eksemplar av denne prosessoren? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter her og tester min X2 3800+ nå og den stopper på 219 med boxed kjøleren foreløpig. Problemet er at jeg ikke kan stille V på cpu til mere enn 1.4V (Asus A8R-MVP).

 

Lastet ned nyeste bios og det ser ikke ut som om jeg kan stille V der heller. Skal teste litt med en versjon eldre BIOS for å sjekke hvordan den er.

 

Jeg trur som du sier at i denne prosessoren så bor det en del ubrukte krefter ved stock.

 

 

Hardware som skal brukes:

Sapphire X1800XT OC

 

AMD X2 3800+

 

Asus A8R-MVP

 

Crosair PC4000 2* 1GB brikker

 

Hyper 580W PSU

 

 

Foreløpig resultat i 3Dmark 2005 er:

 

9014 med X2 3800+ @ stock

 

9200 med X2 3800+ @ 2,19GHz

 

 

Kommer tilbake med en update når jeg har fått testet litt til.

 

Update:

 

Kjører nå prosessoren på 2,5GHz uten noe problemer i det hele tatt og med en prosessor temp på 44 grader load.

 

9621 med X2 3800+ @ 2,5GHz

 

 

 

 

Update 2:

 

Da trur jeg at jeg har møtt min foreløbige topp på 2,68GHz med stock kjøler

 

screenshots

 

 

Som dere ser på bildet så har jeg en temperatur på 51 grader ved 100% load. (100% load er oppnåd ved å kjøre viritualDub med rendring av en AVI til Divx fil samtidig som Prime95 kjører)

 

3Dmark 2005 scoren er da:

 

9750 med X2 3800+ @ 2,68GHz (se bilde i linken over)

 

Nermer meg 10000 som er målet, tid for litt minne OC..

Endret av DjNeo
Lenke til kommentar
Kunne du postet nøyaktig hvilke innstillinger du bruker for å få dette til? Jeg klarer som sagt ikke få min høyere enn 213 * 10.  :cry:

5437257[/snapback]

På det hovedkortet som jeg har så er vist høyeste V på CPU 1,4V. Da må jeg enable en annen innstilling om høyere V. Da justere hovedkortet mit nivået selv etter som jeg stiller FSB´en.

 

Minnet har jeg stilt inn til 225 MHZ og HT bussen går foreløpig på 1072(268*4). Skal som sakt tweeke litt mer i dagene som kommer.

Lenke til kommentar

PCI-E kjører jeg på 100 MHz, har ikke mulighet for å sette denne lavere men antar den ikke blir påvirket av CPUCLK sin frekvens?

Vanlig PCI har jeg ikke mulighet for å hverken stille på eller låse, håper da virkelig den alltid er låst til 33 MHz i utgangspunktet, hvis ikke så kanskje dette er problemet?

 

Jeg finner det dog litt rart at PCI skal være problemet, og grunnen er: Jeg når ikke høyere enn 210 MHz CPUCLK uten å øke spenningen på CPUen (Vcore), hvis PCICLK faktisk blir påvirket av CPUCLK sin frekvens, hvordan skal det da være mulig å kjøre på 213 MHz CPUCLK hvis PCI er problemet? Samme forklaring ser jeg til når jeg prøver å bedømme om det er PCI-E som ikke takler at CPUCLK blir øket.

 

Det kan godt være jeg tar feil om det med at PCI ikke er problemet og/eller overser noe annet. Hvis vanlig PCI er problemet, kan det da være at det ikke spiller noen rolle så lenge jeg ikke har noen PCI-kort i maskinen? For øyeblikket har jeg en PCI RAID-kontroller, denne har jo sin egen BIOS som vil prøve å bli kjørt når kontrollflyten blir overført til RAID-kortet sin BIOS av POST-koden - så jeg kan se hvorfor det er et problem hvis denne koden skulle bli korrupt pga. for høy PCICLK.

 

Hva annet enn PCI bør jeg låse?

Slik systemet er nå mens jeg tester: HT ratio satt til 2x, PCI-E på 100 MHz, alle DDR latency satt til det høyeste for å få mest mulig latency, DDR ratio satt til 2/1 og spenningen til CPU satt til 1.750 volt (som er maksimum hos meg), har også prøvd andre spenninger selvsagt.

Ellers har jeg også prøvd og øke spenningen på DDR, PCI-E og HT - selv om dette ikke burde ha noe å si i min situasjon.

 

Hva tror dere er problemet?

Endret av corge
Lenke til kommentar
Merkelig, jeg har vel bare et latterlig dårlig eksemplar av X2 3800+ CPUen da. :(

5438624[/snapback]

 

Det ser slik ut ja. La du merke til kva spenning prosessoren ville ha når du bootet på stock hastighet før du begynnte å klokke? Dersom den lå litt høyt da i forhold til andre 3800+ så er det ett tegn på en dårlig overklokker tror eg.

 

Eg driver og testet en ny Opteron 165 CCBWE 0550UPMW. Den krevde 1,33v på stock hastighet. Startet Prime når eg gikk og legge meg på 2600mhz/1,53v pg fikk feil på en kjerne etter 40min.

 

Til sammenligning krevde min gamle 165 CCBWE 0534SPMW bare 1,29v på stock hastighet. Den er Prime stabil på 2600mhz/1,4v.

 

Så denne nye er til salgs :tease:

Lenke til kommentar
Merkelig, jeg har vel bare et latterlig dårlig eksemplar av X2 3800+ CPUen da. :(

5438624[/snapback]

 

Det ser slik ut ja. La du merke til kva spenning prosessoren ville ha når du bootet på stock hastighet før du begynnte å klokke? Dersom den lå litt høyt da i forhold til andre 3800+ så er det ett tegn på en dårlig overklokker tror eg.

 

Eg driver og testet en ny Opteron 165 CCBWE 0550UPMW. Den krevde 1,33v på stock hastighet. Startet Prime når eg gikk og legge meg på 2600mhz/1,53v pg fikk feil på en kjerne etter 40min.

 

Til sammenligning krevde min gamle 165 CCBWE 0534SPMW bare 1,29v på stock hastighet. Den er Prime stabil på 2600mhz/1,4v.

 

Så denne nye er til salgs :tease:

5440818[/snapback]

 

Den var satt til 1.350 volt stock, vet ikke hva andre har på sine dog, antar det er det samme.

 

Men jeg har en følelse av at det er noe annet grunnleggende som er gale, hvis alle andre kjører sine lett som ingenting på 2.4-2.5 GHz og jeg knapt får min opp i 2.1 GHz virker det litt merkelig, burde nå klare en del mer enn det selv om jeg har en særdeles dårlig X2 3800?.

Hva som er gale vet jeg dog ikke.

Endret av corge
Lenke til kommentar

Jeg brukte HT ratio på 2x nå når jeg tester, jeg oppdaget at hvis jeg setter den til 1x kommer jeg "helt" til 220 MHz CPUCLK, hvorfor i alle dager går den høyere ved så lav HT ratio? Er ikke 2x allerede latterlig lavt? Det sies jo "hold HT <= 1.1 GHz"!

 

En annen merkelig ting, jeg kom til 223 MHz CPUCLK ved å øke hastigheten til minnet! Jeg kjørte hele tiden med laveste mulige hastighet på minnet når jeg testet, 2/1 i ratio, når jeg setter den til 2/1.66 kommer jeg 3 MHz høyere. Noen som vet hvorfor? :hmm:

Lenke til kommentar
Min X2 4400+ brukte bare 1,25v stock. Den klarte 2600mhz med 1,5v.

5440843[/snapback]

 

Det er jo interessant, men kan jo godt være andre som kjører sine X2 3800+ på 2.4 GHz har samme stock CPU-spenning.

 

Hva har dere andre som standard spenning på deres X2 3800+?

 

Edit: Antar du mener med "brukte bare 1.25v stock" at det var det den ble satt til som "auto", eller er det det laveste du klarer å kjøre den på? Men hvordan bestemmes da denne "auto"-spenningen av BIOS egentlig? Varierer det fra hovedkort til hovedkort (det tviler jeg personlig på dog, men noen som vet sikkert?)? Min kjører nemlig fint på 1.25v også når jeg setter den til det, men jeg har ikke gjort noe lengre testing for å se hvor stabil den egentlig er.

Endret av corge
Lenke til kommentar
Edit: Antar du mener med "brukte bare 1.25v stock" at det var det den ble satt til som "auto", eller er det det laveste du klarer å kjøre den på? Men hvordan bestemmes da denne "auto"-spenningen av BIOS egentlig? Varierer det fra hovedkort til hovedkort (det tviler jeg personlig på dog, men noen som vet sikkert?)?

5440859[/snapback]

 

Uten at eg skal påstå å vite noe sikkert, så tror eg dette er noe som er hardkodet i prosessoren på samme måte som htt-frekvens og multiplier er det fra AMD. Hovedkortet spør jo prosessoren om kva slags innstilinger den vil ha og stiller seg inn etter dette når PCen starter dersom ting er satt på auto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...