Gå til innhold

AMD X2 3800+ overklokking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det ser du ved bruk av programm :yes:  bruer og være sånn enagle og disable funksjon i bios.

 

 

er det dette kortet du har?

5449531[/snapback]

 

Det ser veldig likt ut, men for å være helt sikker er det dette jeg har: http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=15359

 

Enable/disable funksjon for hva? For å låse PCIECLK/PCICLK? Det er det ikke. Ikke i denne versjonen av BIOS ihvertfall, og ja jeg har oppdatert BIOS til nyeste versjon.

Ser ikke ut til at ClockGen støtter mitt hovedkort for øyeblikket, hvilket program vet du om som kan lese av PCIECLK/PCICLK?

Lenke til kommentar
denne klockgen kan du bruke det er clockgen som leser av hva som klokkes.

 

eller dette.

 

veldig rart at du ikke kan låse de. det står noe annet enn.

 

hos meg heter det pci spread spectrum og cpu spread spectrum de skal være disablet.

5449818[/snapback]

 

Takk,

ifølge programmet er PCIECLK og PCICLK slik det skal være, begge to er med andre ord låst.

PCI-E er 100.00 MHz og PCI er 33.34 MHz, jeg prøvde nettopp med 205 MHz CPUCLK og med 210 MHz CPUCLK uten noen forandring.

 

Spread spectrum tror jeg ikke har noe med å låse frekvenser å gjøre, det er jo en teknikk for å skape mindre interferens.

Lenke til kommentar
de må uansett være disablet....  og cool and quite er av ja? sropper det enda på 220?

5450007[/snapback]

 

Jeg har kun mulighet for å slå av spread spectrum på CPU, og denne er av ja. Cool'n'quiet opplegget har jeg ikke installert software for å bruke (bruker for det meste GNU/Linux), men dette må vel være av i utgangspunktet da f.eks. cpu-z sier CPUCLK er det den skal være (Cool'n'quiet "throttler" jo frekvensen ned)?

Men skal uansett installere software for det nå.

 

Edit: Har ikke mulighet for å slå av Cool'n'quiet fra BIOS som jeg har sett andre har.

Endret av corge
Lenke til kommentar

ok gjør det....synest det er utrolig rart at du ikke kommer noen vei, har aldri hørt om en cpu som klokker så dårlig. :p det er ingen vits åg drive og rote på høyere enn 1,5 V før

ting løsner.

 

last ned prime95 bruk google. det er det du bruker på burn in. si 1,5V på 2,0 ghz over natten. når du får det inn går du på options-torture test-custom så setter du memory to use til 600 så trykk ok. da skal cpu begynne og jobbe slik at det brukes 100% av cpu. sjekk med taskmanager. ( høyre klikk nede på blå linja)

 

pass også på temperaturen, ikke over 60 grader.

 

og tilslutt. her er en overklokkings guide som er meget bra

Lenke til kommentar
ok gjør det....synest det er utrolig rart at du ikke kommer noen vei, har aldri hørt om en cpu som klokker så dårlig. :p  det er ingen vits åg drive og rote på høyere enn 1,5 V før

ting løsner.

 

last ned prime95 bruk google. det er det du bruker på burn in. si 1,5V på 2,0 ghz over natten. når du får det inn går du på options-torture test-custom så setter du memory to use til 600 så trykk ok. da skal cpu begynne og jobbe slik at det brukes 100% av cpu. sjekk med taskmanager. ( høyre klikk nede på blå linja)

 

pass også på temperaturen, ikke over 60 grader.

 

og tilslutt. her er en overklokkings guide som er meget bra

5450165[/snapback]

 

Ok, takk, men hva er poenget med "burn-in"? For å se om den er stabil på 210 MHz CPUCLK (for å komme > 210 CPUCLK må jeg kjøre høy spenning og ha HT rati satt til 1x-2x (spørs på spenningen på CPU))?

 

Cool'n'quiet greiene ser jeg ikke noen mulighet for å slå direkte av, søkte litt og fant ut at hvis den står på "Always on" på power-management er Cool'n'quiet av, mens hvis den står på "Minimal Power Management" eller "Portable/Laptop" så skal Cool'n'quiet være på.

Vet du om noen annen måte å slå dette av?

Lenke til kommentar

Dette er ganske utrolig.

 

Jeg kan kjøre:

CPUCLK = 210 MHz (på 1.250 volt, stock er 1.350 volt)

HT = 210 MHz (5x)

DDR = 210 MHz

PCI-E = 110 MHz ("låst" til 110)

(PCI = 33 MHZ)

 

Men hvis jeg skal opp til 211 MHz CPUCLK må jeg ned på enten 2x HT ratio og veldig høy spenning, eller ganske høy spenning og 1x HT ratio.

Jeg må også sette ned DDRCLK (asynkron ratio), det er nå i det minste helt naturlig siden memory ikke takler mer, men hvorfor i alle dager må jeg gå så sinnsykt langt ned på HT ratio og høyt opp på spenningen for å få den over 210 MHz CPUCLK?

PCIECLK ser det ut til at spiller ingen rolle om er låst til 100 eller 110 MHz.

Lenke til kommentar
Cool'n'quiet slås av i bios hos meg.

 

burn in har en tendens til og få treige cpuer til og løsne

5450400[/snapback]

 

Uten at jeg sier det er feil så høres nesten det mer ut som trimming av bilmotor enn av CPU. Men jeg kan jo prøve. :)

 

Satt forresten PCI-E frekvensen opp og ned mellom 50 MHz og 200 MHz i sted med ClockGen og kjørte litt 3Dmark, vet ikke om den klarer å sette den til så lite som 50 MHz eller så mye som 200 MHz, den gir ihvertfall ikke noen error(s), men prøvde f.eks. 150 MHz og da krasjer det hvis jeg gjør det via BIOS.

 

Edit: Poenget var at den krasjer hvis jeg gjør det via. BIOS men ikke hvis jeg gjør det via. ClockGen.

Endret av corge
Lenke til kommentar

Har du prøvd å overklokke bare hovedkortet? Altså underklokke cpu og minne når du øker HTT. Hvis du fortsatt har det samme problemet så vet du at det ikke er cpu'en eller minnet.

 

1.75 Volt er forresten sinnsykt mye på stock kjøling. Jeg hadde ikke gått over 1.55/1.60 med stock kjøler. Tempen bør også ikke overstige 60 C.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å overklokke bare hovedkortet? Altså underklokke cpu og minne når du øker HTT.  Hvis du fortsatt har det samme problemet så vet du at det ikke er cpu'en eller minnet.

 

1.75 Volt er forresten sinnsykt mye på stock kjøling. Jeg hadde ikke gått over 1.55/1.60 med stock kjøler. Tempen bør også ikke overstige 60 C.

5450532[/snapback]

 

Ja, sitter og holder på med det nå.

Prøver å kjøre stock hastighet på lavere multiplier.

8x CPU multiplier, 250 MHz CPUCLK, CPU/DDR ratio = 2/1.5 (330 MHz DDR), høy latency på memory bare for å være sikker, HT ratio = 4x, PCIE låst til 100 MHz, PCI på 33 MHz (låst automatisk).

 

Jeg fant nettopp ut noe interessant. Med disse settings klarer jeg heller ikke 211 MHz CPUCLK! Det er hovedkortet som det er noe gale med. Det er rett og slett en grense/problem ved > 210 MHz, alt under er helt strålende, kan kjøre lav spenning på 210 MHz osv. Men selv ved lav CPU multiplier er 211 MHz CPUCLK et problem.

 

Jeg kan ikke komme til noen annen konklusjon at hovedkortet er rett og slett ubrukelig til overklokking.

 

Edit: Jeg har også prøvd å "hoppe over" 211 MHz "grensen" med mindre enn 250 MHz, har prøvd rundt 225, 230, etc.

Endret av corge
Lenke til kommentar

Angående spenning, jeg passer hele tiden på temperatur når jeg kjører 1.750 volt og kontrollerer som ekstra sikkerhet med infrarød temperaturmåler direkte på kjøleren. Jeg kjørte uansett bare 1.750 volt i korte øyeblikk i desperate forsøk for å se om det var det som skulle til. :)

 

Men jeg tror det er hovedkortet, hva tror dere?

Lenke til kommentar
Angående spenning, jeg passer hele tiden på temperatur når jeg kjører 1.750 volt og kontrollerer som ekstra sikkerhet med infrarød temperaturmåler direkte på kjøleren. Jeg kjørte uansett bare 1.750 volt i korte øyeblikk i desperate forsøk for å se om det var det som skulle til. :)

 

Men jeg tror det er hovedkortet, hva tror dere?

5450732[/snapback]

Jeg hadde først et Sapphire CrossFire Advantage. Det stoppet ved 210Mhz akkurat som ditt. Jeg bestilte deretter kortet jeg har idag Asus A8R-MVP (akkurat samme chip på Asus kortet som det var på Sapphire kortet). Resultatene med Asus kortet ser du tidligere i tråden...

Endret av DjNeo
Lenke til kommentar
Angående spenning, jeg passer hele tiden på temperatur når jeg kjører 1.750 volt og kontrollerer som ekstra sikkerhet med infrarød temperaturmåler direkte på kjøleren. Jeg kjørte uansett bare 1.750 volt i korte øyeblikk i desperate forsøk for å se om det var det som skulle til. :)

 

Men jeg tror det er hovedkortet, hva tror dere?

5450732[/snapback]

Jeg hadde først et Sapphire CrossFire Advantage. Det stoppet ved 210Mhz akkurat som ditt. Jeg bestilte deretter kortet jeg har idag Asus A8R-MVP (akkurat samme chip på Asus kortet som det var på Sapphire kortet). Resultatene med Asus kortet ser du tidligere i tråden...

5450928[/snapback]

 

Utrolig kjipe greier, jaja, nå vet jeg ihvertfall med rimelig sikkerhet hva som er problemet... :(

Lenke til kommentar
ser i en review HER at htt går til 456. med slike tall og slike volt instilllinger skal dette kortet klokke. :hmm:

 

 

enda en link reviews her snakker om en software som følger med

5451451[/snapback]

 

Skulle tro det ja.. men å komme over 210 MHz CPUCLK for meg er et stort problem, må som sagt sette ned HT ratio til nesten ingenting og/eller kjøre ekstrem spenning (selv med ekstrem spenning må jeg ha HT ratio = 2x - som gjør det ubrukelig, 1x er ihvertfall utelukket).

 

Noen andre som har dette hovedkortet (GA-K8N-SLI) og heller ikke kommer > 210 MHz CPUCLK ("FSB")?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...