Gå til innhold

Apple klare med Intel-macer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kan man si at Mac (med OS X) har et større spillpotensialet enn Linux, siden (nå kommer en skummel generalisering dere, ikke drep meg om det ikke stemmer for deg) nok mange av linux brukerne ikke betaler for programvaren/spill de bruker.

 

Apple som til de grader leverer "rett ut av boksen" produkt vil gjerne ha en brukergruppe som kjøper programvaren de bruker (kanskje fordi de ikke vet annet?). Dette vil nok være et viktig poeng mtp å tjene mest mulig på spillet.

Endret av vembi
Lenke til kommentar
Nå kan man si at Mac (med OS X) har et større spillpotensialet enn Linux, siden (nå kommer en skummel generalisering dere, ikke drep meg om det ikke stemmer for deg) nok mange av linux brukerne ikke betaler for programvaren/spill de bruker.

 

Apple som til de grader leverer "rett ut av boksen" produkt vil gjerne ha en brukergruppe som kjøper programvaren de bruker (kanskje fordi de ikke vet annet?). Dette vil nok være et viktig poeng mtp å tjene mest mulig på spillet.

5425991[/snapback]

Synd å si det, men på PC-plattformen som nå Apple blir en del av så er det piratene som regjerer både på godt og vondt. De er en viktig brikke i det store spillet som alle de store aktørene bruker bevisst - det er ikke for ingenting at Microsoft gjør det så enkelt for andre å piratkopiere sine produkter. Microsoft tjener massevis av penger uansett, og dessuten skader det ikke dem at også piratene foretrekker Windows. Dette er noe jeg ikke tror Apple har tenkt grundig nok over, ettersom de er totalt avhengige av at de fleste brukere faktisk kjøper programvaren til deres OS X-plattform.

Lenke til kommentar

f.eks powerbook og macbook pro er spesiellt designet for å være lett liten og lage lite støy...

og unskyld meg men når ble ett bra design negativt?? jeg vil heller betale litt mer for en robust, stille, liten og lett laptop med bra design enn noe plastikkjuggel...skjønner ikke at folk kan mente at de bruker for mye tid og penger på design...det er jo tross alt geniale løsninger som har ett bra design, ikke omvendt!

 

PS vedder på 90% av alle som kritiserer aldri har prøvd mac skikkelig....og nei OS9 eller 2 timer med en powerbook teller ikke...

Lenke til kommentar
Nå kan man si at Mac (med OS X) har et større spillpotensialet enn Linux, siden (nå kommer en skummel generalisering dere, ikke drep meg om det ikke stemmer for deg) nok mange av linux brukerne ikke betaler for programvaren/spill de bruker.

 

Apple som til de grader leverer "rett ut av boksen" produkt vil gjerne ha en brukergruppe som kjøper programvaren de bruker (kanskje fordi de ikke vet annet?). Dette vil nok være et viktig poeng mtp å tjene mest mulig på spillet.

5425991[/snapback]

Synd å si det, men på PC-plattformen som nå Apple blir en del av så er det piratene som regjerer både på godt og vondt. De er en viktig brikke i det store spillet som alle de store aktørene bruker bevisst - det er ikke for ingenting at Microsoft gjør det så enkelt for andre å piratkopiere sine produkter. Microsoft tjener massevis av penger uansett, og dessuten skader det ikke dem at også piratene foretrekker Windows. Dette er noe jeg ikke tror Apple har tenkt grundig nok over, ettersom de er totalt avhengige av at de fleste brukere faktisk kjøper programvaren til deres OS X-plattform.

5426148[/snapback]

 

 

Det er overhodet ikke noe problem å skaffe seg piratkopiert programvare til OSX nå idag. Alt fra Aperture,OSX Tiger, MS Office til CS2 pakken til Adobe. Tror ikke det kommer til å bli noe spesielt forandring når mac er over på x86.

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar
snorreh:

 

UEFI er ikke noe som er lagt ut spesifikasjoner til per idag. Jeg tror din tolkning av forskjellen imellomg EFI og UEFI er misforstått. UEFI skal, ifølge websiden til UEFI, være en videreutvikling av EFI som Intel har lagt ut.

5427309[/snapback]

Jeg har neppe missforstått, se bare en gang til på hva jeg skriver:

En liten oppklaring: Til forskjell fra EFI som erstatter PC BIOSen fullstendig, så representerer UEFI i stedet en gradvis overgang fra dagens PC BIOS. UEFI baserer seg på EFI-spesifikasjon 1.1 som ikke vil bli videreutviklet. UEFI skal først komme som et påbygg til BIOSen for raskere oppstart av nye operativsystem som f.eks. Windows Vista, og så vil det ha støtte nye teknologier som virtualisering (f.eks. Pacifica & Vanderpool) og busser (f.eks. HyperTransport 3.0, PCI-Express 2.0, CSI) m.v. Det er bare å innse at dagens 16-bits BIOS ikke har en lysende fremtid nå som 64-bits har blitt standarden på PC.

 

Les mer om dette her:

http://www.uefi.org

http://download.microsoft.com/download/9/8...18_WinHEC05.ppt

http://download.microsoft.com/download/1/8..._WINHEC2004.ppt

http://download.microsoft.com/download/1/8..._WINHEC2004.ppt

http://www.hardware.no/artikkel/4609

5425598[/snapback]

Se også link nr. 2 for mer om UEFI - meget interessant lesing! :yes:

Lenke til kommentar
Jeg har neppe missforstått, se bare en gang til på hva jeg skriver:

Se også link nr. 2 for mer om UEFI - meget interessant lesing! :yes:

5427623[/snapback]

 

Ok, det var nok jeg som misforstod det du skrev. Litt morsomt når man hopper over et avgjørende ord eller to. :D

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Den første testen av de nye Apple iMac med Intel "Yonah" vs. Apple iMac med IBM G5 er nå ute:

http://www.macworld.com/2006/01/features/i...test1/index.php

 

Som det kommer ganske klart frem i denne testen så har Steve Jobs bløffet nok engang når han på Macword 2006 tidligere i måneden påstod at de nye Intel-Mac'ene var 3 ganger raskere enn de gamle Mac'ene. I realiteten så er de bare ca. 1.2 ganger raskere i snitt ifølge denne testen :roll:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg synes Intel Mac er veldig spennende, for min del håper jeg det gjør at jeg kan kjøre MacOS på vanlig PC.

 

Men det er artig å se hvor ofte det benyttes uttrykk som "opptil" og "inntil" for å pynte på resultater, ved å benytte ekstreme ytterkanter som da lett blir stående som generelle resultater i folks bevisthet. (ble du også andpusten? *skrike på norsklæreren*)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå skal det sies om MacWorld-testen at mange av oppgavene er diskintensive. Å skrive JPEG bilder til en fil er nok mer avhengig av harddisken enn av prosessoren. den smule konvertering som foregår er neppe avgjørende.

 

Og når vi ser at ett iMovie filter er dobbelt så raskt mens et annet er akkurat like (eller raskt) tregt som før, så bør vi spørre hvorfor. Det gjør ikke MacWorld, de bare konstaterer at slik er det og summerer resulatene.

 

Men hvis en oppgave faktisk er dobbelt så rask på en maskin, og alle andre variabler er like, (de kjører den samme versjone av applikasjonen, kompilert for å gå på begge prosessorer), så må vi kunne anta at det er fordi Intel-prosessoren kan klare en jobb vesentlig raskere enn G5-prosessoren, men at noe holder de andre resultatene tilbake. Kan være at koden ikke er optimalisert for Intel ennå, iMovie er i versjon 6 og har hatt lang tid til å tilpasse seg G5, mens den kanskje bare rått kompilert for Universal mode.

 

Tiden vil vise hva vi egentlig kan vente oss her...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...