Gå til innhold

Apple klare med Intel-macer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er egentlig litt skuffet her, trenger SÅRT en ny laptop (da min bare har batteritid på halvannen time, dvs. én forelesning), og var veldig klar for ny Intel iBook denne måneden. Men dengang ei. Får håpe den følger etter snart, og at studielånet rekker så lenge... En vanlig iBook blir rett og slett for treg for meg.

Lenke til kommentar
Men hva kan vi vente oss egentlig? Bedre spillstøtte kanskje? OSX på tredjeparts PC-er? Windows og Linux på Mac?

5417881[/snapback]

 

Jeg har da alt opptil flere mac-bokser med linux på. Ingen av dem er bra nok til å kjøre OS X ++ uten stress, men på en maskin som kan kjøre OS X er OS X det beste valget uansett.

 

Debian, f.eks, som er min favorittdistribusjon (ikke start noen distro-war her, er dere snille :roll:) har kunnet installeres på mac siden tidenes morgen.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest disse to artiklene i høst :

 

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2436&p=1

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2520&p=1

 

er det rart å lese at ytelsen skal bli så mye bedre med Intel.

 

Kort fortalt ser det ut til at Jobs trakket i salaten. Det er ikke G5 det er feil på, men OS X.

En "Mac" med dobbelkjerne Power 970MP og Linux ( ! ) ville mest sannsynlig grusa både Pentium, Xeon og Opteron.

Edit: bytt ut "grusa" med "vært konkurransedyktig med"

 

 

Steve Jobs skulle dumpet OS X, beholdt IBM og lagd en Linux distro med Mac design. :cool:

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Ser bra ut dette. Vil ikke si at prisen er spesielt høy for så godt utstyrte maskiner som dette. Prisen på bærbare bestemmes dessuten ikke bare av komponentene, men også bygg kvalitet og material valg.

 

Enig, dette er en prioriteringssak. Disse Mac'ene har en utrolig bra kvalitet på chassis og som andre nevner; de er bra gjennomtenkt. Jeg har ikke Mac selv, men jeg ser hvorfor noen velger dem og er villige til å betale. At Apple priser disse likt som PowerBook er egentlig en tankevekker; det får hvertfall meg til å lure på: 1) IBM/Motorola CPUene de har brukt må ha vært svindyre mht ytelse/pris og 2) Det fremgår som ganske klart hvorfor de har byttet CPU leverandør.

Lenke til kommentar

jeg er ærlig talt ganske usikker på hva jeg skal gjøre.

ønsker meg ny bærbar med bedre batteritid og bra design.

macbook pro ser uten tvil ut til å være en fantastisk maskin, men jeg vet ikke om jeg får bruk for alle kreftene som følger med, samtidig vet jeg ikke om jeg vil få problemer med software.

Lenke til kommentar
morsom video, publikum høres ut som fra et religiøst vekkelsesmøte

5418632[/snapback]

De som kommer på disse møtene er jo veldig ofte folk som er er entusiastiske overfor produktene. Tror du vil finne like stor begeistring på mange lignende produktlanseringer fra andre produsenter (bare at da blir det ikke presentert som religion, men entusiasme :whistle:). Mac-miljøet har etter hvert fått Apple-kult stempelet på seg, mens intel/AMD-fanatikerne bare er "begeistrede tilhengere" :!:
Lenke til kommentar
Etter å ha lest disse to artiklene i høst :

 

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2436&p=1

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2520&p=1

 

er det rart å lese at ytelsen skal bli så mye bedre med Intel.

 

Kort fortalt ser det ut til at Jobs trakket i salaten. Det er ikke G5 det er feil på, men OS X.

En "Mac" med dobbelkjerne Power 970MP og Linux ( ! ) ville mest sannsynlig grusa både Pentium, Xeon og Opteron.

    Edit: bytt ut "grusa" med "vært konkurransedyktig med"

 

 

Steve Jobs skulle dumpet OS X, beholdt IBM og lagd en Linux distro med Mac design.  :cool:

5418855[/snapback]

 

OSX er jo ein FreeBSD-kjerne ;)

 

Men No var det vel ikkje berre ytelsen som gjorde at Mac skifta cpu-arkitektur, for kvifor kom ikkje G5-cpuene på laptopene, og kvifor har PowerMacene ein type væskekjøling by default?

 

Stikkordet er vel varme.

Lenke til kommentar

I følge denne siden skal Yonah få 32,6 i SPEC Int Base og 27,1 på FP Rate, noe som skal være 3,2 Ganger raskere enn G5 i SPEC på integer og 2,1 ganger raskere på FP.

Så vidt jeg kan se av SPEC INT får PPC 970 2,2 GHz med 2 chips 20,2 i Integer, noe som likevel gir Yonah 61% raskere enn denne.

 

Og for FP får PPC 970 19,2 som gjør Yonah 41% raskere enn 970-en.

 

Altså meget bra.

 

Edit: *poff*

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Dual-core og X1600 er jo flott det, men da må det kunne utnyttes med de nyeste spillene for min del, noe Mac dessverre ikke kan på det nåværende tidspunkt. Personlig ville jeg aldri betalt mer en 10 000 kroner for en laptop, med mindre jeg skal bruke den til spilling eller andre ytelseskrevende oppgaver. Altså ingen MacBook på meg.

 

Kommer de derimot med en liten og billig single-core Intel til under 10 000 kroner, så skal jeg vurdere det.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Men No var det vel ikkje berre ytelsen som gjorde at Mac skifta cpu-arkitektur, for kvifor kom ikkje G5-cpuene på laptopene, og kvifor har PowerMacene ein type væskekjøling by default?

 

Stikkordet er vel varme.

5419713[/snapback]

Det er da jeg spør meg om hvorfor de valgte Intel...? :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...